Vilken ålder!
Vid vilken ålder är rimligt att man parar en katthona?? Har hört lite olika så ville kolla här också.

Lite olika beroende på ras.Jag vill att mina honor är dryga året eftersom at de ska hälsotestas före.HCM scanningen bör man ju vänta med att göra så sent som möjligt.
Stolt ägare till tre La permer
Ok Tack då har jag lite mera info. Hon är en korsning mellan perser och bondkatt. Jätte fin vit långhårig med blåa ögon.
Nu är det väl förvisso inte många här inne som stöttar blandras/huskattsaveln, men väljer du att köra på en då så tycker jag att du ska testa din hona för flera sjukdomar.
PKD och HCM är ju något som man testar perser/exotic för idag. FIV och FeLV kan ju också vara bra att ta med. Har jag glömt något?
Jag tycker inte du ska avla på din bondkatt, marknaden är mättad sen länge.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
mitt tips till dig:
kastrera din hona, så får du en mysig kelgris istället
vill du avla, så är det bäst att du gör det seriöst, köp en renrasig katt istället med stamtavla.
#2 du vet kanske att vita katter kan vara döva, bara lite info. Gäller tydligen hundar med mycket vitt också tyvärr.

#3 ja du glömde blodgruppering.
TS-är din hona hörseltestad?Mellan 40-60 % av de vita huskatterna är tyvärr döva.
Som redan sagts:
DNA-testa för blodgrupp och PKD (blodgruppskrock kan innebära att ungarna snabbt tynar bort, och PKD är cystor i njurarna).
Scanna hjärtat
Testa för FIV/FeLV
Hörseltesta
Beroende på pappans ras bör han MINST vara hjärtscannad och testad för FIV/FeLV
Mina honor har förresten varit väl mogna paras vid ca 1 år. Kommer an på just mognad.
Jag har kollat henne och hon är inte döv. Min tanke är inte att avla på henne men jag har kompisar som vill ha kattungar efter henne hon är väldigt speciell och jag tänkte bara en kull i så fall. Har inte råd attt köpa en raskatt tyvärr. Dom är lite för dyra för mej
Tänk även på att tar du en kull på din hona, så kan ju ungarna bli annorlunda i både utseende och beteende. Tänkte så de som vill ha en kattunge efter henne är medvetna om det.
Vill de fortfarande ha en unge även om den kanske får annan pälstyp, utseende eller färg? Eller är de ute efter en katt som liknar en vit perser? Blir risken att du sitter där då själv med alla ungarna för att ingen ville ha?
En renrasig perser kan du få för runt en 5-6000 kr. Om du inte har råd med det, hur ska det då lösa sig med alla tester, vaccinationer mm? Har du kollat så din försäkring täcker för kejsarsnitt? Annars så drar det nog iväng långt bra över 6000 kr tyvärr.

#10 Har du inte råd att köpa en katt för 4-6 tusen så har du inte råd att ta kull.
HCM test 1000 kronor
PKD 300 kronor
Blodgruppering 400 kronor
FIV FElv 500 kronor
Kattungarnas vaccinering ID-märkning och besiktning minst 1000 per kattunge.
Sen riskerar som sagt du att få döva kattungar.Vill dina vänner ha en vit döv katt?
#10 bra du har varit till veterinären o kollat att hon ej är döv iaf.
En annan sak jag funderade på. Det kostar ju massor av pengar att ta kull, mer än vad man tror. Är dina vänner beredda att betala ett par tusen för kattungen eller vill de ha mer eller mindre gratiskatt?
Även om man inte gör stora vinster på kattavel så vill man ju inte ge bort dem gratis.
PLUS- att det finns alltid en risk med att para ett djur. Hoppas du är medveten om att det kan gå illa om du har otur. Många som avlar på raskatter har med det i beräkningen och tar en kull för att tillföra någonting mer i kattavlen än bara söta ungar- då kan det kanske vara mer värt att "riskera" honans liv….
Och som många säger- går det fel drar veterinärskostnaderna snabbt iväg. En vän till mig tog en kull på sin (raskatt)hona. Det blev komplikationer och för att rädda både mor och ett försök att rädda ungarna och ta reda på anledningen till varför dom dog en efter en fick hon lägga ut ca 15 000:- ur egen ficka…
Men bara en sån sak som ett kejsarsnitt kan dra iväg ordentligt och plötsligt har du kommit upp kostnader långt över priset på en raskatt :S
Och hur många vänner har du som vill ha en unge? Som sagt kan det vara så att ungarna inte alls liknar sin mamma till utseendet och/eller sättet- vill dom ändå ha en kattunge? Vad gör du om du får långt fler ungar än vad dina vänner efterfrågar?
Saken med att folk är så emot huskattavel är för att vi redan har över 100 000 hemlösa katter i Sverige. Varje hem som tar hand om en huskatt från en planerad huskattkull hade kunnat bli ett hem till en av alla dessa hemlösa katter… Det finns även söta hemlösa kattungar som föds hela tiden på katthem! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Brawina: Jag tycker du ska kastrera din honkatt istället. En graviditet är riskfylld, det finns massor utav saker som kan gå fel. Om du har otur kan det bli så att din fina katthona dör på grund av att något går fel med dräktigheten. Är det verkligen värt den risken?
Tipsa dina kompisar om att det finns massor av vuxna katter och kattungar som ingen vill ta hand om, som fryser och är hungriga! Det är en fantastisk känsla att veta att man räddat livet på ett litet djur.
Åh där sa du något, alltid undrat på ett ungefär vad alla priser ligger på. Vill ju gärna ha ett katteri med Cornish rex i framtiden. och jag sitter just nu och letar information på lite vad det kan tänkas kosta.
Min sambo som är van med bondkatt uppfödning på landet kors och tvärt fatta ingenting när jag förklara för honom varför det var fel och hur dyrt det är om man ska göra det pårikigt.
Ska man ta kull, oavset katt/ras så tycker jag man ska göra det rikrtigt, och då tjänar man minnas inget på föda upp kattungar och det är så det ska vara. Djur uppfödnign ska man itne tjäna på/ha som inkomst. Det skadar bara djuret.
Sen till TS att ta kull pga att honas sätt att vara på är speciellt är inte så lovande.
Min katt gick på p-piller och tjuvpara sig med en "vildkatt" det blev två ungar iaf. var av en dog i magen och den andra har vi kvar. Dom är inte ett dugg lika. Mamma katt är stark och bichig. Bästemmer allt själv. hennes dotter som nu är 5år är harig, rädd, funkar bara med människor hon kännt sedan hon föddes, alt. mjukmänniksor /kattmänniskor. Det finnas nada likheter mellan. Benstommen i dom är väll lik men ananrs inte.
Läs på och spara pengar, köp en ras katt, Sen kan du knaske tänka på att ta en kull.
Ska du absolut ta kull trotts vad folk säger här på forumet så gör alla tester och var berädd på stora kostnader. det är mycket dyrare att föda upp en kattunget själv än att köpa en. tänk om hon 5-7kattungar, Då springer alla pengar iväg fort.
Tänk efter innan du gör nått du kanske ångrar (iaf ekonomiskt).
Jag fick göra ett kejsarsnitt på min pyttelilla häst för att rädda hennes liv o då hade fölet dött. Kom inget gott ut av det så jag skulle tänka efter både en o 2ggr innan du bestämmer dig, för det var allt annat än billigt o roligt att tillbringa natten med en dödssjuk häst på djursjukhuset.

Jag fick ta kejsarsnitt på min Tyra. En av bebisarna låg fel i magen så hon fick inte ut dem, detta var hennes andra kull och man trodde ju det skulle gå bra. tur att jag hade försäkringen. Jag fick betala ungefär 3000.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag har en uppfödarkamrat som blev av med jobbet när hon hade kattungar.Hon var timanställd när hennes kattungar blev sjuka.När hon sa till på jobbet att hon inte kunde jobba helgen så sa de åt henne att då behöver du inte komma hit något mer.
Det är inte alltid en dans på rosor att föda upp.
#17 jag har en beräkning på en av mina kullar,från inköp av hona till kattungarna sålts iofs skogisar men vill du ha den kan jag maila.
det är som alla här sagt. min senaste kull har jag fortf 2 killar kvar ur dom är födda 2 sept. 2010. dom kostar faktiskt varje dag+snart könsmogna o då måste j kastrera om dom inte hittat ägare pga att jag har honor bla mamma katt. den ena fick "magsjuka" innan jul o låg inne 2 dagar, utan försäkring: 15.000 kr nu självrisk: 2.500kr. så han är en väldigt dyr liten skogis.. + alla komplikationer.. tänk typ 3 ggr innan …
S*Winsnes Wilda
#20 fy vilket oempatisk chef o var säkert ingen djurvän. Man måste ju försöka ställa upp för varandra.
Önska alla visste om den information som man bör ha innan man tar en kull. Hur dyrt det är om man ska göra det rätt. och hur fel man gör mot sin katt, dess avkommor o.s.v om man göra det var att det är kul, gosig, o.s.v
Sen är det ju bara olycka när man har en katt som tjuvparas. SKa man göra det rätt blir även det en dyrhistoria. Om man har kunskapen. Men de flesta har inte de och födar upp dom så hemmet utan nått specielt gjort och så tar dom 100-500kr för dom.
Sen så är de alltid svårt att inte ha en egen ekonomi och var omyndig när det händer om man besitter ingformationen. Måna vuxna vill ju inte lyssna.
Allt för ofta hör man…. "så mycket pengar??? det är ju bara en katt!!"
tänk tre gånger innan… eller nej tänks tusen och åter tusen gånger innan du parar din blandras/huskatt/bondkatt

Du kan tipsa dina kompisar om att de kan göra en mycket god insats genom att gå till ett katthem. Där kan de få en kattunge som är chippad vaccinerad och ev. kastrerad ( beroende på ålder, är den för ung får man komma in senare så kastrerar dom då.) för dryga tusenlappen. Då blir det även en till plats på hemmet för en ny frusen kisse.
Som nämt tidigare så finns det flera tusen katter som fryser varje dag. Sommarkatter osv som folk bara dumpar. Sorligt men sant.
Hoppas det fick dig att tänka och att du fattar rätt beslut , lycka till :)