fundering
funderar på att skaffa katt och det är inga problem. men min fundering är hur stor kattlåda ska man ha för det verkar finnas väldigt små och väldigt stora, vad är en rimlig storlek och vad är en bra Kattsand.
ska säga att det är min första katt som jag ska skaffa och är glad för alla tipps och trix som finns att få.

Jag tar hellre en stor låda än små. Har två lådor i en bautalåda från IKEA då våra katter gillar att sprätta omkring sand. I den är det en stor låda och en mindre. De mindre är kvar efter vi har haft kattungar och katterna går hellre på den stora lådan än de små.
oki ju större bätre med andra ord. vart kan man ställa en kattlåda, då mit badrum lider av platsbrist :S

Vi har en ganska stor lägenhet 82 km2. Men vi har bauta lådan i hallen, en i sovrummet och en på balkongen.
så det är bara jag som har fått för mig att det luktar om en kattlåda, men hej vad vet ja jag är ju ny på det här. men allt kanske beror på sand och skötsel av lådan.

# vi har en toalåda i hallen en i datarummet och en i stora badrummet.Periodvis har vi även en i vardagsrumet.
Luktar det om toalådan så har du inte skött om den på rätt sätt och katten kommer inte att vilja gå på den lådan.
Stolt ägare till tre La permer
hur ofta ska man fixa med tåalådan då?, två tre gånger om dagen.
det är bara ösa på med saker man ska tänka på som skötsel och allt annat som kanske inte jag har tänkt på.
är glad för alla svar :)

#4 Det beror på vilken sand du har och hur ofta du rensar.
Vi hade Katty innan och även om man rensade varje dag så luktade efter ett tag. Vi bytte till EverClean (extra strenght) och det luktar aldrig 
Ever clean är sandernas rolls roys, absolut bästa sanden. Lite dyr men det är den absolut värd. Kan även rekommendera dig att köpa två katter då kattungar har ett mycket stort behov av kattkompis att busa med. Klösträd tycker jag är ett måste om du vill vara rädd om möblerna, köp den innan katten kommer så att den inte får en dålig vana att klösa någon annanstans. Kvalitetsfoder, gärna det den får hos "uppfödaren" så att den inte blir dålig i magen. Och köp inget Friskis!! Blötmat är finfint för magen. Prasseltunnel från ÖB är mycket uppskattad här hemma 59:-

Alltså har man en jättestor lägenhet >=3 rum eller ett hus så går det såklart bra att ha många lådor. Har man en mindre lägenhet blir det mer problematiskt om man inte vill ha en lådda överallt. Från början var jag orolig över att flytta lådan. Men mina kisar fattar direkt om jag flyttar den… bara man visar den nya platsen. Speciellt i julas när det var ny miljö och lådan flyttades runt var jag lite orolig. Men dom fixade det galant 
Hade 2 lådor från början men tyckte bara det blev mer jobb egentligen. Viktigare tycker jag är att ha en rejält stor låda som dom accepterar även om man missar lite grann med att mocka. Stor låda och mycket material (sand) känns som viktigast snarare än fler lådor.
Och nej… det luktar inte om man sköter den.
Medarbeterare på Kost
självklart kommer allt ar köpt innan katten kommer hem klösräd leksaker o allt sånt. hälst två katter är det ett måste eller bara ett önskemål. något annat man ska tänka på när det gäler små katter
Inget katthem i Sthlm säljer kattungar som ensamkatter. Jag själv skulle aldrig någonsin sälja en liten kissemiss som ensamkatt. Spelar ingen roll om man skulle vara hemma mycket. Det är absolut inte jobbigare med två utan tvärtom.
hur länge får en katt vara själv? jag vet att hundar inte får vara själva mer en 6 timmar. finns det någon sådan regel för katter. och kommer det vara en nackdel om jag jobbar om nätterna.

Katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen säger lagen.
# 13 Två gånger om dagen? Är det inte en gång per dygn som gäller?
Men jag säger som de andra, ju större låda desto bättre tycker jag! Katten har mer svängrum och lådan fylls mindre fort. Kom ihåg att använda mycket sand i lådan! Jag fyller min med 10kg på en låda.
Vi använder "världens bästa" Kattsand. Flamingo baby powder. Den bildar klumpar och har en svag doft av barnpuder.
Jag gör rent i lådan flera gånger om dagen när jag är hemma för då hör jag i allmänhet när någon är på lådan.
När vi jobbar så gör jag rent morgon, eftermiddag och kväll.
/Maria

SJVFS 2008:5
16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.
#16 Vilken konstig formulering. Vad är "om dagen" När solen är uppe?

2 gånger per dygn är det väl som räknas.
#12 Vilken tid på dygnet du jobbar spelar ingen roll eftersom katten får sällskap när du är hemma.
Men hur mycket jobbar du, alltså hur länge blir katten ensam?
Det är en klar fördel att ta två kattungar om det är kattunge du vill skaffa. Då har de sällskap av varandra både med bus och mys så att de kan vara ensamma lite längre utan att det direkt går någon nöd på dem. En ensam kattunge blir lätt väldigt krävande eftersom den inte har någon av samma kaliber att leka med. Den kan bli olycklig och rent av riktigt odräglig om den är ensam för mycket och/eller blir understimulerad. För även om man är hemma så kanske man inte har lust att leka med den så mycket som den faktiskt behöver. Då är det enormt skönt att ha två som sysselsätter varandra! Jag hra varit där, och föredrar klart att ha två små samtidigt.
Annars kan det vara jätebra att skaffa en vuxen katt som föredrar att slippa andra katter. Bland vuxna katter kan du välja en som passar in i din vardag, alltså med aktivitetsnivå, sällskapsbehov, sysselsättningsintressen m.m.

När jag bestämde mig för att skaffa (en) katt så var jag nog rätt bestämd med att det skulle räcka så…. med en. Men det blev ändå 2 syskon då jag såg dem tillsammans…
Man inser rätt snabbt att om det handlar om kattungar eller ungkatter så finns det inte en sportmösa att man kan vara ett tillräckligt alternativ… så är det bara tycker jag nu.
Visst finns det säkert undantag men jag tror ärligen att det är ovanligt.
Medarbeterare på Kost

Skaffa dig du två underbara små katter o när du är på jobbet/skolan eller vad du gör så har de sällskap av varandra.
Jag som är sjukskriven är hemma mest hela tiden med mina katter men ibland så åker jag på en utställning eller sover över hos min pojkvän en natt. Och de klarar sig den natten jag är borta själva. Är aldrig från dem längre än ett dygn och har en kompis som kollar till dem fall jag skulle det. Som nu när jag låg på sjukhus så kom hon kollade dem två gånger om dagen o sedan tog min pojkvän över och sov hemma hos mig tills jag skrevs ut o då fick de vara ensamma på dagarna då han jobbar.
Köp en stor klös ställning som går till taket eller så på tyska ebay, där är de jätte billiga. Mat o vatten skålar skall vara i glas, porslin eller i stål då plast inte är bra.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
pakke2k
Som det redan nämnst i tråden är ever clean en rikgit bra sand men kan även rekommendera Pussi compakt som man hittar i dom flesta mataffärer, den är mycket billigare. Räcker nog gott och väl till en katt om du rensar lådan minst en gång om dagen. Jag har fem katter och tycker den funkar väldigt bra luktmässigt och den klumpar riktigt bra också.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Jag rekomenderar varmt Ikeas plastlåda Slugis! Har man höga kanter så slipper man att katten skottar sand ut över kanten, de är mycket lätta att rengöra, och de är biiilliga! Vi har nästan bara sådana på Örebro Katthem, och jag känner flera som har sådana hemma. Kalasbra helt enkelt.
#12 är det ej 4 tim på hund el kanske har fel?
6 timmar på hund…. är det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
6 timmar på hund…. är det.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_15.pdf
När jag var liten och vi fick hem vår första katt (eller fick och fick, mina bröder hittade honom ute.. Antagligen sommarkatt) hade vi i början en liten balja som låda till honom. Han var ju ute/innekatt men gillade ändå att gå på lådan så den fick stå kvar. Saken var att han blev en väldigt stor kisse och baljan var väldigt liten så till sist satt han med 3 tassar på kanten och en i lådan ;)
Bättre en större låda än en för liten. Själv föredrar jag lådor med tak så man slipper se allt, plus att det inte dammar lika mycket och katten skvätter inte ut lika mycket sand.
Nu har ju jag illrar också och dom gräver inte för sin avföring så till dom kör med träpellets, sådan man eldar med. Men även när jag har haft katt hemma med illrarna så har dom gått på träpellets. Den är lite svårare att gräva i och jag kan tänka mig att en del katter är lite kinkiga med sådant men dom katterna jag har haft har gått fint på pelletsen :)
Pelletsen luktar trä när det blir blött, dammar inte alls och om något följer med ur lådan så är det antingen lite spån eller en och annan pellets som bara är att plocka upp. Spånet fångas lätt upp genom att lådan står på en liten matta.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#22 Den lådan funkar inte om h*n ska köpa kattungar för den lär dom inte kunna hoppa i förrän dom blir äldre 

Den kanske inte har så höga kanter som det ser ut som då.
Jag tycker också den ser ut att ha väldigt höga kanter. Jag hade en utställningslåda (med extra låga kanter) till mina kattungar när de började gå på lådan vid 3 v. Annars struttade de på huvudet i lådan.

#27 Jodå de lådorna funkar också för de finns som låga också. 16 cm kommer en kattunge över.
finns ju hörnlådor o.s.v också
Våran kattlåda får inte plats i vårat badrum egnetligen heller, nu står den farför tvättmaskinen så när vi tvättar flyttar vi den så man kan ladda tvättmaskinen och sen så ställer jag tillbaka den på rätt ställe.
Ett tips på sand är ÖKO plus
Den är 100% ekoligisk så man kan slänga den på komposten och den blir jord.
Man kan även spola ner den i toaletten, men precis som med papper så kan man inte spola ner allt samtidigt. Men rensar man lådan som jag gör dvs varje gång jag själv går på toa så är det inga problem.
Tycker inte sanden luktar och våran dam hon täcker inte ens sitt bajs och kiss så det suger upp urien väldigt bra. billigt är det också 10kg för 99kr
har bara behövt köpa 2 på snart 5 månander :)
# 34 Eko plus klumpar inte el
Kan ej nå frågetecknet för katten ligger på armen.
#25 Jo, ÖkoPlus klumpar. Den fungerar precis som vanlig sand.
#34 Det blir fina klumpar men dom är lätt att ha isär, när man slänger ner en kiss klump så ser man hur det börja lösa upp sig i toan.
Jag och en annan här på forumet hade en diskution och hon hävda att man verkligen inte kunde göra de, eftersom dom inte står för kostnader om det skulle bli så illa att det blev stopp.
Men eftersom inte ens toa pappar ersätter en om man har förmycket toa pappar.
Sen har jag frågan min sambos bror som är rörmokare och har hand om sånna problem dagligen, han sa att det löste upp sig så fin, finare än toa papper så det är absolut ingen fara att spola ner så länge man inte spolar ner hela lådan ;)
Jag som bara har en katt och som gör lite i från sig tycker det är perfekt, skulle jag när jag får en tillkatt inom kort se att det blir för mycket så är det bättre med plastpåsar.
#37 Frågar man gubbarna på reningsverket så ska man absolut inte spola ned någonting annat än toalettpapper. Inte ens hushållspapper är okej då det inte är uppbyggt på samma vis som toapapper…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ni kanske ska kolla upp vad det är innan du komenterar som nu gjort #38 #39 :)
Jag sa lika som er tills jag öppna påsen och slängde ner en matsked i ett dricks glas, det löste upp sig :)
den är bara klumpbildande till viss del, den är inte som Kattsand alls och är gjort utav träfibrer som t.ex toapapper också är :)
Både djuraffär och tillverkare säger att det är ok, lika så min sambos bror som är rörmokare. :)
öppnar man en kisskaka så är det som en smet innut i dom… det är helt upplöst inuti. Jätte svårt att förklara
bild på påsen
Min ser kika ut fast står på svenska.
men till höger finns det en sympol av en toalett
"avförings klumparna kan spola ner i hushållets allmänna toalett"
Där jag köper sanden har dom nu ett visningsställ med sanden och hur klumparna bli när dom torkat o.s.v
Det är den bästa sand jag någonsin havt, luktar inte och den är dryg som satan :)
jo, det var du och jag noir, som hade den diskussionen. OCh jag vidhåller, att för att vara på den säkra sidan själv, så undviker man att spola ner något annat än sånt som passerat munnen förutom toapapper i toan. För den dagen det blir problem, om det nu blir det, så står nog ingen förutom du själv för konsekvenserna.Sen att sanden är bra, det tvivlar jag inte en sekund på.
Tvingar ingen att spola ner de som de inte vill. Men fördelen med denna sand är att man kan om man vill.
Skulle aldrig få förmig att spola ner annat än de som jag själv vet är okej. När en utbildad och praktiserande rörmokare säger att det är ok, tillverkaren och sedan djuraffären som jag köpte de av säger att det är ok.
Jag kommer glatt spola ner avföringen. Men som sagt man spolar inte ner för mycket papper och lika så med sanden. Det funkar bra för oss i vårat hushåll
Verkar lite speciellt det där Ökoplus för annan sand som klumpar blir som sagt som lera. Jag har ena lådan nära ett avlopp o är rädd hela tiden det ska bli stopp där för de små gruskornen som kan hamna där. Även om min katt ej gräver o har sig så hamnar det alltid lite utanför. kanske skulle prova.
Vart handlade man det ?

Jag har också cats best öko plus. Den är verkligen bra. Lätt att ta upp klumparna. Jag har däremot aldrig spolat ner det. Tycker att det är onödigt i och med att man kan kompostera den. Det står på påsen att man kan spola ner den så det är säkert ok. Klumparna är precis som noir säger lätta att ta i sär.
#44 Foderbilen har den. Annars finns det på djurmagasinet.
#40 Min kommentar var väl helt i sin rätt då det är vad gubbarna på reningsverket säger till folket. För mig spelar det mindre roll om folk så spolar ner sina köksmöbler i toan ;)
Vet bara att dom på reningsverket själva har problem med allt som inte är rent toalettpapper eller skit..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#44 visst bodde du i e-tuna området?
Isf kan du köpa en 10l säck för 99kr På Jump in!
Dom har även sanden frame så man kan klämma och känna.
#45 Hade jag en kompost hade jag slängt det där, men nu bor jag i en lägenhet som endast har sammlat avfall pga att av nån konstig anlednng så funka det inte att sortera??
visserligen har jag haft en hel del konstiga granner med divers problem.
#47 ja precis. ja får åka in dit o prova iaf. Annars köper ju jag på willys den gråa säcken vad den nu heter. Den är klumpbildande.
#48 jag var skepptisk till sanden innan jag prova nu är jag hel såld. Vill aldrig byta ut den mot någon annan. Jag var alelrgisk mot dammet som bildades av everclean, parfymerade everclean var BIG NO, testat annan Kattsand som är lera och det funka inte heller med min allergi.
Öko luktar färscht och naturligt trä/skog. Och den suger in all urin och lukt på nått konstigt sätt för jag känner då ingenting av min katts urindoft! och då täcker hon inte ens sina behov :)