Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 4350 ggr
Vosjes
0

Oseriöst?

För drygt tre år sedan åkte vi till ett Jourhem i dumhet och tittade på lite katter och kattungar.

Katterna hade aldrig vart hos en veterinär, de hade ögon och öron sjukdommar och luktade amoniak hemmet de levde i var rörigt och luktade som om det låg lite döda djur här och där, ni vet den där läskiga lukten av ruttet och dött.

Jourmatten ville ha 600 kronor eller mer per katt och även fast de hade vart hos henne i flera månader var de fortfarande livrädda för minsta lilla rörelse.
I alla fall jag tycker att om man tar hand om en 3 veckors kattunge tills den är 3 till 4 månader gammal då bör den ju i alla fall vara lite trygg med personen som katten lever med.
Hon hade arbetat som volontär hos Kattvärnet i Haninge men inte längre, varför?

I alla fall var jag dum nog att inte anmäla den här personen, speciellt med tanke på allt som inte finns med i berättelsen och jag mår dåligt än idag över dessa katter som levde där att jag inte köpte alla men jag ville inte göra min egna katt sjuk och jag ville inte stödja sånna människor med pengar och när vi skulle skicka in en anmälan hade hon "försvunnit" och vi kom ej ihåg namn och adress.

Jag mår dåligt än idag över allt det här Gråter

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

JossanH
0

Fy vad hemskt. Det finns alltid dom som ska "hjälpa" men som varken har rätta känslan för djuret eller innerst inne bryr sig.. Det är djursamlare som tröttnar efter en dag djuret har kommit innanför väggarna.

Usch! Att sådanna människor ens finns!

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceJossan
0

Usch :( Tyvärr är det inte så svårt för dåliga djurägare att bli jourhem för föreningar som inte gör hembesök. Folk kan verka hur bra som helst över telefon, men verkligheten kan vara en annan.

Sedan finns det även de som kallar sig jourhem utan att ha någon förening bakom sig, de är sin egna omplaceringsverksamhet.

Är det illa i hemmet och det inte finns någon som gör hembesök så är det ju bara de som hälsar på som ser hur illa det är, och som kan anmäla det hela.

Även om det är väldigt länge sen så kan du ju ändå anmäla nu. För tänk om det är lika illa eller värre nu? Kommer du ihåg namn och adress så gör en anonym anmälan till Länsstyrelsen. Är det inte lika illa nu så vet man ju det sen, men hellre anmäla i onödan för att se att allt är bra, än att inte anmäla alls så att djuren får fortsätta leva i missär.

JossanH
0

#2 Det sista i texten- "och vi kom ej ihåg namn och adress"
Så tror det är för sent tyvärr :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceJossan
0

Aha, sorry, jag missade den biten. Synd :(

AgnetaB
0

jag har en förmåga att skriva namn telnr med mera på små lappar som finns lite här o där men det finns. Kan du ej leta runt lite hemma o i plånboken bilen ,fickor mm för någonstans måste det ju stå o när du ser det kanske du känner igen det.

Precis som du skriver #2 så är det ju bara anhöriga , släkt ,vänner o som i detta fallet de som hälsar på som kan göra en anmälan.

Kan du ej höra med dem i Haninge om de kanske vet något.De kanske har full koll på att det ej var en bra människa  o namn o adress vem vet.

Vosjes
0

Jag har kontakt med Kattvärnet i Haninge då jag går dit och myser med katterna då och då och när boendet passar kommer vi att bli jourhem men de har aldrig hört talas som henne däremot pratade damen som gjorde allt detta om Södertälje katthem också men det är ju lite svårt att leta rätt på människor man inte ens vet namnet på.

Dock är det nästan tre år sedan allt detta hände och även jag och uppfödaren till min andra katt har försökt att leta reda på den här kvinnan men hon försvan spårlöst efter bara några månader av vårat besök hos henne.

Området kommer jag ihåg men hon bor inte kvar och grannarna vet inte vart hon har flyttat heller.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Hawknestgrove
0

Vosjes, du kan höra även inne på Hittekatter. Du kanske kan plocka upp lite trådar där för där är det många fler som är aktiva inom hemlösesvängen…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....