Ny här
Hej, ny på detta forum, har en undran, jag är brydd att vår katt som nu är 20 veckor har öronskabb. Jag kollade inte i hennes öron när vi köpte henne, rookiemistake antar jag. Ska ringa runt till de djurkliniker som finns här där vi bor. Har nån den minsta susning om hur svårt det är att bli av med och vad det kan kosta. mvh Lotta
Att bli av med öronskabb brukar inte vara svårt. Finns ett medel som veterinären har som dom droppar mellan skulderblanden på katten och efter ett tag dör öronskabben. Man får nog droppa någon gång hemma också om jag inte minns fel nu.
Däremot vad det kostar kommer jag inte ihåg men en undersökning brukar ligga på runt 400-500 kr och så medlet som jag inte minns pris på.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Ok, jag ska ringa direkt imorgon när de öppnar. Hon kliar sej så in i vassen, det har hon gjort till o från sen vi köpte henne, men inte som nu. Rädd att hon klöser sej i örat.
Du har ingen vanlig plast krage hon kan ha så länge om hon kliar så jätte mycket. Dem kommer ju inte till sina öron då om dem har krage runt huvudet. Tänkte mest så hon inte får en massa sår.
Menar en krage dem brukar få ha när dem inte ska kunna slicka på sig när dem tex kastrerat eller gjort annan operation.

Nä tyvärr har vi nog inget sånt.

Runt 250kr kostar medlet till en liten katt.
Lite matolja på en liten rulle kompress kan nog vara skönt om det kliar + att lätt massera örongången under örat.
Själv har jag provat öronskölj… men dom sticker som en oljad blixt trots att dom sover så fort man närmar sig med flaskan… dom känner eucalyptusdoften förmodligen… även i sömnen verkar det !
Medarbeterare på Kost
Beställ tid till veterinären för det låter helt klart som skabb. Där får du recept på Strong Hold som är mycket bra. Har du tur så räcker det med en pipett men förpackning är på tre om jag inte minns fel och kostar ca:195:-
Har du fler katter så får du nog behandla dem också.
Öronskölj är bara onödigt att plåga med när det säkerligen är skabb. Den kliar sig som en galning så då behövs medel mot skabb.

Visst, men matolja på en tuss kan närmast vara skönt om det kliar mycket…
Medarbeterare på Kost
Frontline finns receptfritt på apoteket. En halv pipett i vart öra och massera ordentligt utanpå örat så att vätskan sprids runt ordentligt i hörselgången. OBS viktigt att du använder Frontline för katter. Annars blir det för starkt.

Frontline är dock knepigare att hantera tror jag, dels för att det ska ges i öronen men också att det måste upprepas med timing. Tror varken Stronghold eller Frontline tar äggen, men att stronghold verkar tillräckligt länge för att äggen ska hinna kläckas och stryka med. Om äggen kan kläckas och hinna lägga nya ägg är man ur askan i elden lixom. Om skabben är kraftig eller om det t.o.m. blivit inflammation är det dessutom smärtsamt för katten och den behöver behandling för det också.
Medarbeterare på Kost
Stronghold har verkan i fyra veckor så den hinner få med äggen.
Frontline ska döda äggen också. Eller det hämmar utvecklingen av ägg och larver på loppor och löss står det. Enligt min vette behöver behandlingen bara ges en gång i öronen vid skabb, fast jag brukar upprepa en gång om katten har mycket skabb. Men det ska förståss inte ges om katten har öroninflammation.

Tror nog att jag måste till veterinären för hon har så mycket gujs i öronen, vi kollade nyss o långt där inne är det svart gröt ser de ut som, de hjälper väl till o gör rent. Tack för all respons

Klart dom gör 
Medarbeterare på Kost
Du kan själv oavsett, ta en bomullstuss och fukta den rejält med matolja och vrida ner den i örat och torka rent. Håll upp örat och vrid och upprepa tills bomullen är ren. Normalt sett, så kommer kissen inte att tycka det är obehgaligt, snarare tvärtom. MEn ta inte topz, det kan skada. Den mjuka bomullen skruvar sig ner och kommer åt alla skrymlen rätt såbra och det lättar upp en del. MEn gör det FÖRE du kör med Frontline om du väljer den metoden. Du slipper ju gå till vet om du väljer Frontline men du bör upprepa det efter 14 dagar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
håller med om tuss och matolja, men är hon inte säker på vad det är så kan de extra slantarna vara värt att gå till veterinär och kolla läget med kissen :)
oh ja, det är klart. MEn när det väl blivit rent, så man kan se hur det ser ut i örat, så hjälper det mycket. OCh faktiskt, matolja kan även ta kål på skabb i tidigt stadium. det har faktiskt Josefa tipsat mig om, ett par droppar i varje öra och massera och hålla på så i 14 dagar, men det är enbart om det rör sig om lite skabb, vad jag förstår och inga sår. Har provat på småttisar som vi förmedlat och det har hjälpt.

Jag skulle undvika att ge Frontline i örat eftersom risken finns att kisse fått öroninflammation av att ha gått länge med skabben, då är det klart skonsammare med Stronghold.

Har nu talat med veterinären, jag skulle köpa frontline för katt på apoteket och droppa 1 droppe i varje öra, beställde även en tid för att jag vill ha hjälp med att göra ren örona på henne. Så ja man ska ha det i örona fast det står inte så i förpackningen, sa hon.
Men då måste du ju dit först för det är ju dumt att droppa i frontline i ett par mycket smutsiga öron. Jag kan tycka att ordinationen var dum då du ändå ska till vetten för hjälp. Jag skulle ha valt att gå dit och samtidigt be vetten sätta stronghold i nacken efter att öronen var rengjorda 

Jag ska dit först, sen droppa i frontline sa hon, så det blir så.

Sa hon nåt om upprepning. I gamla texter skrivna innan sånt som stronghold fanns, eller var tillgängligt i Sverige i mängd, har jag läst ett par droppar i varje öra och resten av pipetten i nacken för att det ska bli tillräcklig hög och långvarig koncentration i blodet.
Medarbeterare på Kost
Be om ett recept på stronghold när du är där. Har dålig erfarenhet av frontline när det har varit väldigt mycket skabb. Då har du den medicinen att ta ut om inte frontline funkar.
Att göra rent öronen själv är faktiskt ganska enkelt om katten är hanterbar.
Ha katten i knät eller sitt på huk och ha katten mellan knäna. Droppa i rejält med Öronrens som finns bla på apoteket. Håll i örat och se till att katten håller huvudet stilla annars får du kletet lite varstans. Massera utanpå örat med andra handens fingrar. Var beredd med bomullstussar att sätta för öronöppningen när du släpper efter taget för då skakar katten på huvudet och geggan flyter ut. Upprepa tills öronen är rena.

#25 visst är det lättare än man tror att göra rent deras öron.
bra tips för övrigt 

#23 nej hon sa bara 1 droppe i var öra o de skulle vara nog. Men vi ska ju dit först så kanske de säger annat när de får se, jag vet ju inte om det är mycke eller så. Har ingen erfarenhet av skabb sen tidigare.
Josefa menar öronrengöringsmedel man kan köpa, inte frontline
ja alternativt helt vanlig matolja.
Ja för allt i världen!!! Det var rengöringen innan Frontline ska droppas i.

Köpte VetriDerm men den lukten gillar dom inte… (menthol) matolja har funkat betydligt bättre.
Medarbeterare på Kost
Barnolja fungerar också som rengörning.
#27 Jag tycker att du ska göra som vet säger, sedan kan du ju fråga vidare där. Det är lätt att bli snurrig på alla som vet och kan, man får olika bud.
När ska du till vet?
Ja det är lätt för oss bakom skärmen och tycka och tänka. Visst att man kanske har rätt, men när vet. ser öronen så kommer den nog fram till en bra lösning.
Du kan ju sammla information och ta med till vet och fråga. t.ex om det olika medlen o.s.v :)
#34 Låter som en bra idé tycker jag.

#33 Torsdag morgon kl 9 ska vi till vet
#36 Vad bra, lycka till! Och passa på att fråga.. ta med dig en lista på frågor om du har det, man har en tendens att glömma allt när man väl står där. 

#37 Tack för tipset 
Jag tycker att det är bra att du åker till veterinären med din kisse. Då kan du få hjälp med rengöring och öronkoll samt fåp svar på dina frågor och funderingar. Dessutom kan du lättare få recept om det medel du kommer att använda, inte ger helt bra effekt. Det brukar veterinären då kunna fixa över telefon, men måste ha träffat katten innan först. Så lycka till! Glöm inte bort att kolla och behandla övriga djur i hemmet, om det finns några =)

Nu har vi vart till vet med min lilla ängel, hugaligen de va ingen rolig historia, de konstaterade att det är skabb o gjorde rent, de va jättemycke smuts där, sköterskan som gjorde det sa att de va bra att jag kom med henne. Jag fick ordination att köpa frontline o vet sa att jag ska upprepa behandlingen efter 3 veckor o blir de inte bra då så ska jag ringa så fixar de ett recept på stronghold. Väl hemma med kisse o frontline så skulle vi droppa i o vika för örat så hon inte skakade ut allt på en gång,,,,,OJ OJ OJ antar att det sved eller nåt för hon blev totalt galen vi fick med våld snurra in henne i ett badlakan o ändå lyckas hon nästan ta sej lös. Hon skrek o rev så de måste ha svidit, kanske extra eftersom vet varit där o rotat o hållit på, men men nu är det gjort iaf o vi är vänner igen. Trött liten kisse nu…..Tack för alla tips o råd, super bra gäng här inne känns det som. Ha de bäst

Va fint !
Nej de gillar ju inte att få något alls i öronen i allmänhet. Vet borde ju sett om det var infektion iaf.
Medlet tar ett par dagar innan det går in i blodet för fullt så om du ska/vill rengöra själv framöver så ska du vänta några dagar innan du gör det. Jag skulle tro att du kommer att se att kliandet nästan försvinner på bara någon dag dock. Men berätta gärna hur det går ! 
Medarbeterare på Kost
#40 kan tänka mig att det gjorde ont!
Har själv problem med mina öron, alla läkare säger att det är bra men det är det inte! Det rinner och kliar och då är jag där och pillar och duttar (vilken man inte får men vad gör man) sen blir det irriterad och jag msåte dutta örondroppar och fy!!!! det svider så hela jag stuttsar runt och gör kosntiga ljud… men ack så skönt det är när klådan försvinner :)
Lycka till med kissen! :)
det var härllgt att höra… OCh som sagt, blir kisse bråkig så är ju Stronghold bättre. Då vet du ju att det tar.
Öronen kommer att bli smutsiga igen nu några veckor framöver. De reagerar med att producera mer vax, eftersom man varit och petat där och droppat i medel och för att alla skabbrester ska komma upp. Så bli inte rädd och tro att medicinen inte verkar. Skabbdjuren brukar dö på något dygn.
Jag förstår inte att frontline fortfarande ordineras mot skabb :O
Detta var mycket vanligt att använda på illrar för en 5-6 år sedan. Men när stronghold kom så är det aldrig ens en diskussion om att droppa frontline i öronen på en iller. Det innehåller alkohol som kan ge ytterörat frysskador om man har otur och råkar få vätskan där och det är ett starkt medel som är gjort för att droppas på huden i nacken- inte i örat.
Stronghold är skonsammare mot djuret och man behöver i regel bara en behandling. Frontline ska man droppa i örat efter 3 veckor igen för att alla nykläckta ägg även ska dö. Ibland får man droppa ännu fler gånger..
Jag vet flera illerägare som fått reaktioner på huden av frontline så det är ganska starka grejer.
Jag trodde inte att man använde sig av frontline i öronen på katter utan trodde det var något man kommit på var smidigt för iller.. Men som sagt, nu är det aldrig någon som använder det då stronghold är så mycket mer skonsamt och att det i regel bara kräver en behandling.
Lycka till med kissen iaf :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
någon som kommer ihåg Sulfiram? Det gavs ju mot skabb förut. och det sved KAlleANKA!!!! Dessutom så var det illande gult och när katten skakade på huvudet så fick man vara noga med att torka bort från ljusa saker med en gång, för annars så satt färgen för evigt.
Kanske att Frontline rekommenderas för att det då verkar lokalt. Frontline påverkar ju inte öronskabb om det sätts i nacken. Stronghold är ju starkare eftersom det sprids över hela kroppen och även måste verka i mag/tarmsystemet eftersom det tar död på spolmaskar också. Och som det rekommenderas nu så ska man ju inte tillföra kroppen skadliga ämnen som inte behövs.
#40 vad bra att ni varit iväg, känns väl skönt att fått hjälp? Jag tycker så synd om mina katter när de är hos vet, men jag kämner att de är i goda händer. Fick du svar på de frågor du hade?

#48 Ja det är ju lite jobbigt att se ens kära att bli fasthållen o bli stressade men som du sa de är i goda händer, imorgon ska vi klippa klorna på henne, köpte en klotång idag, får se hur det går kanske får vi ta det i omgångar så hon inte får panik o sprattlar så det blir omöjligt, köpte en sån med ett stopp på så man inte slinter med tången. De på djurkliniken va väldigt snäll o hjälpsam de sa att det bara va att ringa om vi undrar över nånting franöver.
Akta pulpan bara.
#47 Tycker det låter väldigt konstigt faktiskt.. Frontline är ju ett medel som även det går in i kroppen eftersom det är tillverkat för att appliceras i nacken precis som stronghold. Om man smetar på det i nacken eller i öronen kommer nog ha mindre betydelse för resten av kroppen då det kommer tas upp av kroppen i vilket fall. Det frontline gör är dock att det som sagt kan ge skador på ytteröra och ger katten större obehag under behandlingen och är ofta mindre tillförlitligt än stronghold.. Det är trots allt ett medel som inte är utformat för att appliceras i öronen utan på huden och genom att man måste behandla igen efter 3 veckor (förhoppningsvis räcker 2 behandlingar med frontline) så lär kroppen ta upp ämnena och behandla "hela kroppen" även andra rundan.
Det kanske inte rör sig om en lika stor dos men tror knappast att katten "tjänar" på 2 frontlinebehandlingar framför en strongholdbehandling.
Det är min uppfattning iaf.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men det måste ju finnas någon orsak till att flera veterinärer i första hand rekommenderar Frontline om katten bara har öronskabb. Det kan ju inte bara ha berott på att veterinären inte orkade skriva ut ett recept på Stronghold. Kanske beror det på att det finns en risk för att ohyra/maskar blir resistenta om katten behandlas för något de egentligen inte behöver behandlas för. Man ska ju inte avmaska i onödan. Stronghold är ju även ett avmaskningsmedel.
#52 Jag tror tyvärr det handlar mycket om vad dom är vana vid att rekomendera.. Själv vet jag ingen veterinär som någon gång gett förslag på frontline i öronen utan trodde ärligt talat det var ett "husmors-tips" så att säga ;)
Det enda jag har hört gällande frontline mot skabb har varit att veterinären själv inte tar något ansvar för om man väljer att behandla skabb med det i öronen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Min ena veterinär säger att Frontline inte alls dödar skabb, hon skriver alltid ut Stronghold mot öronskabb.

#54 Tänk om alla veterinärer tänkte och gjorde så 
Frontline innehåller alkohol och detta kan skada örat på illrar, vet inte hur det är med katter. Kattungar torde vara mer känsliga - personligen föredrar jag spot on preparat. Har använt stronghold till iller mot öronsabb, hade bra effekt.
Har annars på nätet snubblat över ett annat preparat: Advocate spot on, som ska vara lämpligt för kattungar/mindre katter. Vet dock inte om det är något välkänt medel hos klinikerna. Vill bara nämna det, någon kanske har erfarenhet av det. Kostar 184,50 kr, Stronghold 162 kr.
#54 Det gör det inte heller om man använder det som det är utformat (dropp i nacken) men droppar man det direkt i örat så dödar det skabben, men man måste behandla flera gånger, och eftersom medlet inte är utformat att användas just så så trodde jag inte veterinärer gav det rådet utan gjorde som din veterinär- skriver ut stronghold istället :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nånting säger mig att smådjursvetrinärer har lite större erfarenhet än vi här om vad som faktiskt fungerar… Fungerar inte en behandling lär dom ju komma på återbesök eller åtminstone få ett samtal från ägaren tänker jag 
Medarbeterare på Kost
Jag tycker synd om TS och hennes katt, som båda måste utstå den kämpiga och inte smärtfria behandlingen med frontline. Bara det är ju en god anledning att istället ordinera/använda ett spot on preparat. - mer lämpligt och avsett mot just skabb.

Jag håller med dig i princip. Dvs om man går till vet så borde stronghold vara det som ordineras, ev. med en liten hjälprakning av vet om man inte själv har den möjligheten. Men jag tror också det ibland blir en bedömningsfråga från vet:s sida om det blir smärtsamt eller ej… att dom inte gillar det eller till och med avskyr det är trots allt inte samma sak som att det är smärtsamt för katten. Påfrestning är det såklart, men det är en annan sak. Alkohol på oskadad hud är inte smärtsamt f.ö.
Jag själv lyckades bita en tandläkare så kraftigt när jag var ähumm.. mindre, och skulle få en bedövningsspruta. Hon tvingades ta en stelkrampsspruta för det då…
Medarbeterare på Kost
#60: Med tanke på TS beskrivning av de skabbdrabbade öronen, med den intensiva klådan som varit till och från en tid - och den rengöring som kliniken hjälpte henne med, kan man tänka att öronen var rejält irriterade och ev. såriga… Jag säger spot on =)

Hej på er, jag ser att disskussionen frontline vs annat medel fortgår. Varför de rekommenderade frontline vet jag inte, men jag kan ju berätta att jag nämnde för vet detta forum o att jag ställt frågan här o vilka svar jag fått, just det att varför de inte skriver ut stronghold istället när det inte är säkert att frontline tar allt ens efter 2-3 behandlingen. Ja vet svarade att de tycker det är onödigt att gå på de tunga artilleriet i första läget….oj oj oj de skulle ha sett o hört hur galen min kisse var när vi droppade i frontline.Snacka om tunga artilleriet, men de va de hon tog fram iaf. Vi bävar lite till om 3 veckor då de blir dax igen, fast då lär hon inte va lika irriterad i öronen, nu hade hon ju själv kliat en del, vi hittade ett litet sår men hon är röd o irriterad i huden efter rengöringen, de gnuggade på rätt bra i örona hennes. Hon vickade hela tiden på öronen förut o satt o kliade. redan igårkväll så va det som en helt annan katt, kanske beror på att all smuts är borta.
Fy igår kom jag o tänka på där jag köpte henne, de hade flera vuxna katter o kattungar, de har säkert samma problem allihop 
Fast jag läste att vuxna katter inte har lika stora bekymmer av skabb, men ändå…!!!!!!
Ja, det är väl bra att de inte tar till det starkaste medlet direkt? Det skulle jag inte vilja.. Varför utsätta dem för starkare än kanske nödvändigt.
Många säger ju så om avmaskning, varför avmaska i onödan, kolla först om mask finns. Men nu blev det liye OT.. ;)
#62 Så skönt att katten verkar må bättre nu i efterhand i af :)
Och fruktansvärt om alla katter hos uppfödaren har en massa skabb :(
Vad jag minns så är det ganska noga med att tvätta kattens sängkläder, om den har vissa filtar etc som den sover mycket på/i när man behandlar med frontline. Skabben kan leva kvar i filtarna ett tag så katten kan drabbas igen om man har otur.
Stronghold dödar all skabb, ägg etc på en behandling och som jag har förstått det så sitter detta medel kvar en stund i huden vilket gör att inte skabben som kan ha överlevt utanför kroppen kan återkomma. Men med frontline så dödar man skabben genom punktbehandling, det som går in i kroppen tar inte död på skabb, första behandlingen tar alla levande djur och efter 21 dagar tar man nästa behandling när det är dags för äggen att kläckas. Där emellan kan alltså katten infekteras igen.
Det var iaf vad man själv fick höra på den tiden folk använde frontline i illrarnas öron.
#63 Då får man bara hoppas att frontlinet tar de 2 första gångerna så det slipper bli 2-3 behandlingar med frontline och en med stronghold…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Enligt min veterinär så räcker det att behandla med Frontline en gång. Fast han säger att man ska ta en halv pipett i vart öra på en vuxen katt. Och det är en ganska så välkänd kattveterinär i Sverige. Och enligt förpackningen så dödar det loppans och lusens ägg också.
Jag använder alltid Frontline på med öronskabb som jag får in. Om de är någorlunda hanterbara. De flesta reagerar inte alls. Kan tänka mig att det känns lite kallt i örat efterom det innehåller sprit. Nu brukar jag i regel skölja öronen med öronrens innan, så då kanske kylan inte märks av lika mycket. Viktigt är också att man masserar ordentligt på utsidan av örat, så att vätskan verkligen sprider sig i alla skrymslen i örat.
Att katten som ska behandlas reagerar så mycket kan ju också bero på att någon som inte är var att ge behandlingen är lite spänd och osäker själv, och då märker katten av det.
Advocate är ett ännu starkare medel som även tar bandmaskar och annan ohyra som inte Stronghold tar. Så det ska ännu mindre ges om man bara vill bli av med öronskabb. Och Stronghold finns även i en svagare variant för kattungar och små katter.
#64 Jag tror nog vetten vet vad denne gör och säger. Vore jag ts så skulle jag bli förvirrad av alla olika svar och ifrågasättande av behandlingar. Jag skulle hellre ge fler milda behandlingar än en stark.
#66 Jag har inte fått uppfattningen om att TS inte följer veterinärens råd, utan har frågat varör sin veterinär har gjort som h*n gjort. som sagt- det är inte alltid det räcker med 2 "milda behandlingar" (som då jag inte anser att det är) utan att man får ta till stronghold i slutendan ändå..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#67 Nej, den uppfattningen har inte jag heller fått, jag bara menar att många ifrågasätter ofta veterinärers behandlingsmetoder, och det kan vara förvirrande. Jag provar hellre med milda behandlingar först och främst. Jag vill då inte använda starkare kemikalier än nödvändigt. Självklart så har man olika åsikter om det, inte mer med det.
Var och en gör som de vill med sina djur. (inom vissa gränser, bäst att skriva det också..
)

Jag säger alltså inte emot dig öht utan håller med dig 
En vet kanske inte gör samma bedömning dock…
Medarbeterare på Kost
Jag som är nyfiken på att lära mig mer om vanligt förekommande åkommor och behandlingar på katt, har jag skrivit en del i denna tråden - för att diskutera och lära mig mer. Jag hoppas att TS inte tar det som kritik för sin veterinär och behandling. Så är det absolut inte menat, tvärtom tycker jag att det är jättebra att hon uppsökte veterinär med sin lille och fick hjälp där. Det finns så många katter som går med besvär och förblir obehandlade, så att uppsöka veterinär är ju det bästa man kan göra. Har man förtroende för sin veterinär så kör man självklart på den behandling som h*n har ordinerat. menar inte att TS ska ändra behandling, utan blir bara intresserad då ämnet kommit upp!
Jag har flera gånger hos veterinären nämnt aktuella saker som jag läst på forum, och ofta får jag en bra förklaring av veterinären varför man gör si eller så. - Väldigt lärorikt.
Däremot så är min personliga åsikt att det ibland är legitimt att ta ett välkänt preparat som man vet har god effekt - istället för att testa med ett svagare först, som dessutom måste upprepas innan man vet om det har haft den önskvärda effekten. I synnerhet om behandlingsmetoden är besvärlig/obehaglig för katten. Detta kontra med att en gång droppa sin katt i nacken och därefter förhoppningsvis få en skabbfri katt, tycker jag känns som ett bra alternativ. Men nu pratar jag utifrån hur jag skulle vilja göra med min katt, TS önskar jag självklart lycka till med sin "soldat" och behandlingen =)
#56: Tack för den upplysningen. Nu finns ju även Advocate för illrar och kattungar, men eftersom stronghold har visat sig ha god effekt mot skabb och dessutom är mildare, så är det ju absolut att föredra. Nu förstår jag varför jag aldrig hört talas om det =)

Ni kan va alldeles lugna, jag tar inte illa vid mej, utan som nån fler skrev så tog jag upp ämnet bara för att höra andras versioner av skabb behandling, jag gjorde så klart som min vet sa, sen får vi se då om det hjälper, kommer att uppdatera här om det skulle vara så att det inte funkade med frontline. Jag skulle ju få receptet via telefon om det behövs (på stronghold då). Kisse by the way har vart otroligt aktiv o pigg o sprallig idag, så hon mår bra iaf. Ha de bäst

niloss !
Vi vill veta om det går bra också !!!
Kanske det mest viktiga av allt vet du ! 

Har hon kliat mindre eller mer idag då ?
Medarbeterare på Kost
nu en fråga….. Förut som sagt, så fanns ett osvikligt bra preparat som jag nämnde, Sulfiram. Sved tydligen, men det var bra…. Sen vet jag även, att vanliga Tenutex, som man använder på huden på folk (skabb) har rekommmendertats. JAg vet ju att man använe dessa preparat förut, då varken Stronghold, Advocate eller Frontline fanns. Min lille Arne, tex, han är ju 11 år, tolv i sommar. När han hittade oss, för 11 år sen, så fanns inget av ovanstående preparat. Då fick jag Sulfiram utskrivet och tipset att om det inte skulle funka så skulle jag testa med Tenutex. Sen för ännu längre sedan tillbaka, så fanns det ett suveränt pulverpreparat, som hette Shirleys Canker powder. Så bra!!!!! Svalkande för öronen och lätt att applicera. MEn det var tydligen för bra för att få finnas kvar…..

#72 Ja vi har iakttagit henne lite xtra o vi tycker att det är stor skillnad, fast de e klart bara att få bort all den skit som va där måste ju vara en befrielse, o som jag skrev hon har vart xtra pigg o sprallig idag

uppdatera !
Underbar beskrivelse !
Finns nog en del som saknar perspektiv tror jag. Läser just nu "Om Katter" av nobelpristagaren Doris Lessing. Intressant ur det perspektivet…
Medarbeterare på Kost
#69: 
På djursjukhuset i Malmö säger dom att man inte ska ge Stronghold till katter som väger mindre än 2,5 kg.
#77: Lite lustigt när man ger det till illrar… det finns ju i olika styrkor och mängd. Men om de avråder från det, så har de säkert sina skäl. Du vet inte varför?
Lustigt, eftersom den svagare styrkan är för upp till 2,6 kg, och den starkare styrkan är från 2,5 kg. Kanske du borde upplysa dem om.

Hej alla, lite uppdatering jag behandlade ju min kisse med frontline efter vet besök, de rekommenderade det. Till en början så verkade det bli bra för hon slutade klia o va mycket pigg o glad, de senaste dagarna har hon börjat klia igen o är känslig när man kommer nära öronen. Så jag ringde vet igen o förklarade, det är bara 11 dagar sedan vi behandlade henne.
Vet skrev direkt ut ett recept på stronghold så ja ni hade rätt de flesta av er här inne.
Jag berättade för vet hur obehagligt hon upplevde frontline o att man hade ju sluppit utsätta både henne o oss för den "fajt" som uppstod då vi skulle behandla henne med det om de hade skrivit ut det med en gång.
Dessutom är stronghold mycket billigare.
man kan ju undra varför det är flera pipetter i förpackningarna de vore ju fint om man kunde köpa dem styckevis.
Ha de bäst
Ja du jag vet inte hur en del veterinärer tänker. Jag behandlar alltid med stronghold med en gång. Jag tror det är lång hållbarhet på pipetterna.
Vilken tur att du fått stronghold nu iaf! Som jag skrivit tidigare så är just risken med en "mildare behandling" (om nu kan kalla att droppa frontline i öronen för milt
) att man får ta till starkare metoder i slutendan vilket resulterar i onödiga behandlingar. Hoppas hon slipper skabben nu då! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det lite småknepiga med alla öronpreparat är ju dosering och applicering… himla svårt att bedämma om det blivit tillräckligt. En katt som får nåt i örat skakar på huvudet så det mesta av medlet flyge all världens väg !
Medarbeterare på Kost
Jag ställer alltid frågor o ifrågasätter när jag är hos veterinären. De kör ju gärna på i gammla hjulspår o alltid kan både de o jag lära oss något nytt.