Viktkurva
Finns det någon huvudregel vad gäller viktökning för en katt(unge). Jag förstår såklart att det är rasande rasberoende.. (kul där !:) Men generellt lixom. Nu är jag inte alls bekymrad över mina egna då de äter som hästar ibland, oftast !
Min mor tycker dock att Forrest är lite mager…. vilket jag nog inte håller med om… han är atletisk snarare. På en dryg månad har han gått från 1.1 till 1.8kg… men ser väldigt slim ut. Syrran ser lite mulligare men väger faktiskt ett par hg mindre. Borde det inte vara som hos oss människor att en tjej SKA ha en högre andel fett och därmed ha en naturlig reserv vid dräktighet ?
Medarbeterare på Kost

Unga katter växer i perioder, ibland ser de lite tjocka o goa ut för att sedan bli slimmade o smala o långa. Och så håller det på tills de är några år och blir fullvuxna. Har en kattunge på 6mån här hemma o hon är just nu lite urväxt som man kallar det, alltså smal o lååång men väldigt tung. Men jag vet som sagt att hon kommer bli kraftigare ju äldre hon blir. Hon är en skogis och de är inte färdiga förrens vid 5års åldern.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Killen var nog den verkliga småttingen i kullen. Men jag har aldrig upplevt han som mager som morsan tycker. Kanske hon tycker att en katt ska vara lite mullig och burrig möjligen. Jag tycker snarare att han är otroligt mycket katt… eller vldkatt kanske. För mig är det såklart bara positivt :)
Medarbeterare på Kost
Det de flesta tycker är en mager katt är oftast normalvikt. Cirka 60% av katterna i svenska hem beräknas vara överviktiga.
Är katten pigg, fin i pälsen, äter med aptit och inte har utstickande höftben, så oroa dig inte.
Min niomånaders slyngel hemma ser helt oproportionerlig ut. Lång kropp, höga ben, litet huvud och spinkig. Dessutom välter han allt. Så är det att vara tonåring! ;-)
Vänliga hälsningar
Cindy

Lite intressant det där med aatt vara otymplig. I min värld har det ju att göra med att de växer snabbt och inte motoriskt har anpassat sig till sin större kropp… låter ligiskt iaf. Sen kansle nån kisse blir lite stingslig, hoppig av växtvärk oxå…
Har en katt växtverk förresten ? Jag föredrar att vända på det… varför skulle de inte ha det ?
Medarbeterare på Kost