Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5806 ggr
Gunlog
0

Det kliar!

…tror jag i alla fall…

Vår hittekatt som blir 2 år till våren flyttade in till oss den 17 december. Han drar ändan i mattorna här ett par ggr i veckan. Han fick Milbemax den 8 november och han fick en hel tablett efter råd från apoteket, då vi såg ett antal maskar, smala saker som var ca 2 cm långa. De krälade i pälsen i baken på honom.

Nu till frågan. Vågar jag ge honom mer avmaskning, eftersom det kliar, eller är det tecken på något annat? Han är sig själv, hostar inte, kräker inte och visar inga andra tecken på att ha mask. Jag har svårt att titta honom i ändan, eftersom han från början var en skygg katt, men som nu vågar vara uppe i min famn någon minut. Jag vågar inte hålla fast honom med rädsla av att de framgångarna med att vara i min famn kanske förstörs. Har ni något tips? Jag funderar på att börja ge grishjärta istället för burkmat. Han har visat tendens till att inte vilja äta burkmat. Han är van vid att få människomat då han tidigare blev matad av grannen med överbliven mat från deras middag.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

AgnetaB
0

Du är hundra att han fick i sig tabletten? De är ju ej så lätthanterade ibland o kan kräkas också förstås.  Var kanske  bandmask som de får från råttor då som  du såg o då brukar man ta Millbemax.  En tablett är det för 4kg?

Han väger ej mer då antar jag så att du ej har underdoserat.

Josefa
0

Självklart kan du ge honom en pilla till. Det är spolmaskäggen som har kläckts och nu bildat en ny koloni.

En hel pilla Milbemax räcker till en katt upp till 8 kg.

Hawknestgrove
0

ja självklart, ett piller till. ingen fara,

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Drar rumpen på golvet gör en av mina katter också.. behöver ju inte bero på mask.

Hawknestgrove
0

ge ett piller till och om han fortfarande åker på rumpan, så är det time att kolla analsäckarna.

Josefa
0

Men det troligaste är att det beror på mask. Om den blev avmaskad i november senast och då hade maskar som hängde i baken. Och sedan inte flyttade inomhus förrän i december.

AgnetaB
0

# 2 jag trodde spolmask var större men det kanske var bebisar:)

ja just ja  ett piller är tom 8kg. Det är ju så bra med det preparatet att det är så koncentrerat.

# 5 trodde det bara var hundar som hade problem men analsäckarna.

Hawknestgrove
0

agnete, nej troddee jag med…..men lilla Mee här fick vi tömma analsäckarna på…..

Gunlog
0

Jag fick rådet att ta en hel tablett som ges till katter från 5kg och uppåt. En hel tablett pga att vi hittade 2 maskar som krälade ända ut på mittelpartiet på svansen plus 3-4 stycken som krälade på bakbenen, nästan nere vid "knäleden".

Ska jag ge en hel tablett till då?

Gunlog
0

#1 Att ge en pilla i en leverpastejbit till en sk utekatt är inga problem. Han svalde nog leverpastejbiten hel tror jag, tihi!

Burkmatsproblemet har löst sig. Innan har jag köpt Mjau TetraPak, men den senaste veckan har jag gett Pussi bullar i gelé, olika smaker, men han ville inte äta. Vi var iväg på ÖoB ikväll. Min sambo köpte portionsmat som hette Kitty och när vi kom hem gav han maten till lille matvägraren. Han kastade sig över maten! Den var slut på någon minut… Han har gått och blivit lite kräsen nu, den där herren… Han har börjat uppfostra oss nu också, verkar det som.

Jag ger en pilla nu direkt, så får jag vänta en vecka och se om det hjälper.

Då har jag en följdfråga: Då han är både ute och inne, hur ofta ska jag avmaska och kan jag då avmaska med en hel Milbemax-pilla? Apoteket sa Milbemax på utekatt = 3 ggr/år.

Edit: Jag har bara haft innekatter innan, så en katt som springer ute är helt nytt för mig…

AgnetaB
0

#9 jag trodde mest det var bandmask som syndes som små riskorn utanför rumpan men kanske spolmask kan det också. Spolmask har väl mest kattungar o ungdjur o din är ju ej så gammal. Har för mig att jag sett en bild på en hästs tarm i genomstjärning o den var helt full med, tror jag långa spolmaskar så att den hästen ej levde förstår jag.

Jag skulle väga katten så du vet vad den väger så att du ger rätt dos men kanske ej går om han var lite rädd.

Josefa
0

Klart att en vuxen katt också kan få spolmask. Men de blir oftast inte så speciellt påverkade av den, medan kattungar kan bli riktigt dåliga. Däremot kan inte riktigt små kattungar ha bandmask, eftersom de måste äta ett byte som bär på bandmask för att bli smittade.

Plockade själv in en halvstor kattunge för inte så länge sedan som hade långa spolmaskar hängande ur rumpan och krypande i svansen. Äckligt. Och ännu äckligare blev det npågra timmar efter maskpillan, då de kom ut halvdöda med det lösa bajset.

Gunlog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han fick pillan igår kväll och jag har hållt honom inne efter det. Han har ju bajsat idag, men maskarna lyste med sin frånvaro… Jag har dock inte sett honom dra ändan i mattan, men det har han iofs inte gjort varje dag. Dock luktade det konstigt "surt" när han hade bajsat.

Det ska bli jättekallt här i söder nu, ner till -15 på måndag kväll har jag hört, så det blir ingen utgång för honom. När han har sprungit ut de 2 sista gångerna så har han varit borta hela natten…

Här är min lille myspropp!

Gunlog
0

Ja, så kom det idag. Jag hade en väldigt kort begravningsceremoni för 2 maskar. De var ca 3 cm långa och väldigt smala. Mina sista ord till dem var: Fick er, era j-ar!

Frågan är om det har bildats ägg av dem nu, så att jag behöver avmaska igen om en månad…

Hawknestgrove
0

ja det värsta är ju, att går en katt ute, så kan de nju få i sig nya varje dag. OCh spolmask, det spydde Arne upp förra veckan. hela spyan rörde sig….. usch. och det enda han är ute är i rastgården, men det räcker tydligen för att han ska få i sig mus.