Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 824 ggr
ronjo
0

Sabotage mot kattutställning!!

Sabotage mot kattutställning
Kattutställningen i helgen fick en trist inledning. Flera katter har angripits med sax av okänd gärningsman, som klippt i pälsarna.
-Sabotage, säger utställningsansvarige Tommy Sjödin.

I helgen anordnas internationell tvåcertifikatsutställning i Umeå av föreningen Björkstakatten.
Perserkatten Pepsis ägare, Maria Brunk från Bromma, lämnade katten ensam en stund i buren för att gå till sekretariatet. Det var tidigt på utställningsdagens morgon.

Då var någon framme och klippte i den yviga vita pälsen vid ansiktet med en sax. Pepsi fick också ett jack i tungan.
På golvet i buren upptäckte Pepsis ägare att det låg hår. Sedan märkte de att tungan fått en skada också.

Flera andra utställningskatter drabbades av saxattacken. Ragdoll-katten Altessa, ägd av Magnus Holmgren och Natalie Karlsson i Robertsfors, fick flera klipp i ryggpälsen.
-Det var 600 spänn förgäves, säger Natalie besviket, eftersom hon menar att tävlingen därmed är förstörd för Altessas del.

Utställningsansvarige Tommy Sjödin berättar dock att de drabbade katterna ska få specialintyg och att domarna inte ska väga in pälsklippen i bedömningen. De får tävla i alla fall.
-Jag har aldrig upplevt något liknande, säger han.

Sabotaget mot katterna hände tidigt på morgonen. Då konstaterade också arrangören att det varit inbrott under natten i hallen. Korv och läsk samt en del annat hade stulits. Björkstakatten gjorde polisanmälan om saken. Men de klippta katterna är det ingen idé att anmäla, tycker Tommy Sjödin.
-Det skulle inte ge något, säger han.

JONAS REDIN

2007-03-24

Västerbottens-Kuriren

http://www.vk.se/Article.jsp?article=110580

Pia
0

Men fy, vad kan det vara för idioter?!?

Titti
0

Jag blir så…Skrikandes ! Jag saknar ord.

Är ju helt meningslöst att ta en sax och göra så här. Till vilken nytta? Skulle jag se någon som gör så här så skulle inte jag bli rolig att tas med (trots mina 163cm i strumplästen). Skulle bli… Arg (minst) !!!

Jag skulle gå fram till personen i fråga om han/hon är svartsjuk och har egna kattor i utställningen, eller om det bara är ett dumt, fånigt bus-streck.

Skrikandes  Arga Titti  Skrikandes

IdaT
0

Förvånad Vilken jubelidiot!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Highlandertess
0

Är det någon som sett "Insider"? Det programmet visade upp en inte alltför positiv sida av kattutställningar, så det kanske är någon som sett det avsnittet och fått för sig att göra något sådant korkat.

Pia
0

Jo då, det programmet har det diskuterats mycket om, Highlandertess…:)

Där har du definitivt en poäng, att det var i delar extremt missvisande och vinklat vad gäller utställningar tänker kanske inte sådana idioter på… Synd att de ger sig på de försvarslösa katterna dock…

Highlandertess
0

#5 - Det görs mycket tokigt. När militanta djurvänner saboterar och frisläpper djur här och där så tänker de inte på att de skadar djuren. Djuren som är vana att bo i bur, få mat och vatten etc och inte behöver oroa sig för rovdjur klarar sig inte länge i det vilda. Jag säger inte att jag är för t.ex. minkfarmar, men att bryta sig in och släppa lös djuren hjälper inte. Så att någon gett sig på katterna i detta fallet är lika helvrängt det.

Murre_Uddiz
0

Meen idiooot!! Vem har nytta av det liksom?? Stackars katt, >: [