Torra trampdynor
Jag har en fröken här hemma som har fått väldigt torra trampdynor. Finns det något speciellt man kan smörja med?
Jag tycker att bästa smörjningen kommer inifrån med hjälp av bra foder, och ibland tillskott av Omega-3. Vad äter kissen?
Annars finns det en uppsjö med tassalvor till hund som även funkar på katt. Försvarets salva kan hjälpa tillfälligt, men smörjer man inte regelbundet blir trampdynorna torra igen. Espree Paw Balm har läkande effekt, rekommenderas varmt.
Vänliga hälsningar
Cindy

Hon får ett bra foder som innehåller omega 3. Skulle inte mata henne med ett dåligt foder.

Ska kanske tillägga att det främst är en trampdyna som är väldigt torr, jag var inte speciellt tydlig i trådskapandet. Framtassarna är bra.
Det är individuellt från katt till katt vilken balans av omegafetterna 3 och 6 som behövs. Jag har en jourkisse hemma som fäller mycket och har torra trampdynor i perioder, då får hon laxolja med följden mindre fällning och mjukare trampdynor. Och då äter hon ändå mycket fina foder. Så det kan vara värt ett försök.
Går din katt ute nånting?
Vänliga hälsningar
Cindy

Nej hon går inte ute. Och klart att det är individuellt från katt till katt.

Om det är något som uppstått nu skulle jag hålla ett öga på det om jag var du - min Knytte har en foderallergi (troligtvis) som började yttra sig som en torr trampdyna, sedan utvecklades det till blåsor och spreds till de andra tassarna. Säkert mycket troligare att det bara är torrt, men jag hade önskat att jag reagerade snabbare så att det inte hann bli så mycket.