Bara kräks.
I förrgår kom två jourkatter hit från djurskyddet, riktigt magra och slitna stackare. Den ena av dem, Sixten, spydde med jämna mellanrum under hela dagen igår och även en gång till för en halvtimme sedan ungefär.
Han dricker ganska bra, och det är vätska som kommer upp varje gång, har nypt i nackskinnet och kollat uttorkningen, men det är okej. Ringde veterinär igår som tyckte att jag skulle avvakta och ge skonkost idag, men jag är ganska orolig.
Vad kan det bero på? Hur ska jag göra, tycker ni? Alla tips och råd mottages tacksamt!
Kan bereo påför mycket mat, och för bra!! mat. Om hans mage är van vid att få gröt och potatis så blir proteinrik mat en chock för magen.
Om han har varit utan mat en längre tid kan det finnas risk för fettlever. Då blir de också illamående.
Mycket mask blir en del katter också illamående av.
Jag skulle provat med att ge honom kort vitfisk eller kyckling. Först bara en tesked åt gången, vänta en halvtimme och se om magen klarar det.
Tyvärr har han knappt ätit. Bara en liten skinkbit som vi vet om. Han kan ha ätit lite torrfoder, men eftersom han bara har spytt vatten så tror jag att det var hans kompis som åt.
Men jag ringde djurskyddet imorse och fick lite råd, så nu har jag gett honom en avmaskningstablett med lite smör på för ungefär en halvtimme sedan, och den har inte kommit upp än.
Han får en socker-saltlösning i vattenskålen och han dricker fortfarande ganska bra. Men maten bryr han sig inte om.
Åh, typiskt. Nu spydde han precis upp knallgul galla! Tycker så synd om stackarn 
Hur ser tandköttet och ögonvitorna ut på honom? Vid fettlever blir de lite gulaktiga. Då ska man ge små portioner ofta. man behöver många gånger tvångsmata, eftersom de mår illa. Veterinär kan skriva ut medel mot illamående.
Nja, jag tycker inte att de ser gulaktiga ut. Det var mer eller mindre en kamp på liv och död för att få i honom avmaskningen, har du något bra knep för tvångsmatning?
Vid fettlever ska du tvångsmata fast han kräks upp det. Mata med spruta. Tex mjölkersättning för kattungar eller rå äggula. Eller gör små kulor av rå köttfärs och ge som man ger tabletter. Men bara miniportioner och ofta.
Sitt på huk och håll katten mellan knäna. Håll i nackskinnet med den ena handen och sprutan i den andra, och spruta i mungipan. Det är lättare att ge något som smakar gott är en pilla.
Tack så mycket Josefa! Kokade kyckling och mixade till en pure som vi fick i honom lite grand av. 
Vi fick även en närmre titt på tandkött och ögonvitor, men de ser faktiskt inte gulaktiga ut. Men vi håller koll på honom och matar pyttelite med jämna mellanrum.
Sixten har inte spytt något mer, han har fått i sig lite kycklingpuré och lite äggula. Nu är han arg som ett bi och blänger på taskiga matte med mord i blick 
Men vad bra, då är det lite liv i honom. 
Ta det nu bara lugnt med maten, tills hans mage vänjer sig. Bättre att ge lite för lite, än lite för mycket. Hoppas han slipper kräkas något mer.