Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 4593 ggr
LindaKarlstrom
0

Vågar man skaffa en till katt ?

Ja altså jag vill ha en till katt, och sambon vill ha en egen katt. Men frågan är, hur tusan ska jag våga?

Har läst så mycket om katter som protest-kissar fel, osämja i kattflockar osv. Hur vanligt är det egentligen?

Afrejd
0

När vi köpte en till katt förut så tog det flera månader innan dom kom överens. Och de beror på, bor man i hus, hur gamla är katterna, hur länge har man haft den första katten osv. Kommer inte ihåg riktigt hur mina katter gjorde eftersom det nu var ett par år sedan men nu idag är dom bästa vänner! =)

Jourhemmet
0

Jag har varit jourhem åt ca:130 katter och har aldrig råkat ut för kisserier utanför lådan. Och då ska du veta att nästan alla har varit hemlösa och utefödda och ändå kissat på lådan. Och ingen av mina egna tre har någon gång protesterat mot dom nya med att kissa utanför.

Så självklart ska du ha en misse till. Rekommenderar dig att köpa från ett katthem och samtidigt göra en god gärning.

LindaKarlstrom
0

#1. Min katt blir 4 år och är jättelugn och lat, så jag är lite rädd för att han ska bli stressad av en sprallig kattunge. Jag köpte min katt som ettåring :) Vi bor i en lägenhet

#2. Köper jag en katt så blir det en till sibbe pga allergi :) Jag tog hand om en avivningshotat kattunge i somras, han bodde är ca 1½ vecka och under den tiden så han min katt acceptera honom i alla fall.

Jourhemmet
0

Har du en väldigt lugn katt så rekommenderar jag att du köper en vuxen katt. Dels kan din katt bli irriterad på den lille som vill busa hela tiden. Dels så har inte kattungen någon att leka med.

LindaKarlstrom
0

#4. Ja det är det jag har funderat på. Nåja, jag tror jag får vänta med att skaffa en till katt, tills min inte finns mer, även om det kommer dröja 15 år så vill jag bara min katts bästa :) Är intresserad av avel & utställning, och vill då köpa en kattunge som jag kan föja, och sen ev. ha i avel.  Skäms

UlrikaD
0

De flesta katter blir glada för att få en kattkompis. Jag har fyra egna katter samt att jag är jourhem i omgångar.

Det kan vara lite misstänksamt i början men det löser sig ganska snabbt.

Det är ganska många katter som har kommit och gått under årens lopp och mina katter har accepterat och busat med allihopa. Ena jourisen just nu har totalt blivit bästa kompis med min hankatt Molle. Så till den milda grad att jag nog måste behålla henne själv och inte låta henne flytta vidare.Skäms

GoneRaven
0

#2 Jag känner precis som dig, att välja en katthemskatt räddar liv :)

#6 Kunde inte sagt det bättre själv, de allra flesta katter blir riktigt glada av att få en kompis och det brukar även märkas på deras självsäkra framtoning. Att katter är ensamvargar och helst vill vara just ensamma, det är så fel det bara kan bli. Visst, det finns katter som trivs bäst ensamma med sin ägare. Men inte alls lika många som folk ofta tror. Att få en kompis gör dem gott. Och det kan som sagt ta tid och få dem att vänja sig med varandra men har man bara tålamod och tänker sig för så brukar det gå jättebra och introducera en nykomling :)

LindaKarlstrom
0

Det är en annan sak, tänk om han inte uppskattar en ny kompis i längden? Jag köpte honom som ettåring för att han var en hack-kyckling i förra hemmet, annars skulle han ha stannat i katteriet.

GoneRaven
0

#8 Du har en poäng, det är inte alla som vill ha en kompis för att må bra och då kanske det är bäst och låta dem vara ensamma med er. Och aldrig tvingas till ett umgänge som han inte vill vara del av. Det är katten som ska få vara i centrum :)