Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 4759 ggr
Cazzos
0

Katter levde i misär

Ur Lokaltidningen Mitt i Huddinge:

"När polisen slog till mot en bostad i södra Stockholm hittades 191 katter i misär. 173 av dem tvingades senare avlivas. Nu inleder polisen och länssyterlsen en storsatsning för att stoppa vanvården av djur.

Det var en makaber syn som mötte polisen och länsstyrelsen när de steg in hos familjen. Bostaden var förvandlad till ett katthem med djur överallt, sammanlagt 191 stycken.

- Vi kunde konstatera att katterna levde i kraftig misär, säger Marie Lundin, djurskyddshandläggare på länsstyrelsen.

Länsstyrelsen beslutade omedelbart att katterna skulle omhändertas. En veterinärbesiktning visade att många av djuren var i dåligt skick. Till sist flyttades 18 katter vidare till ett registrerat katthem. Övriga 173 avlivades.

- Jag tror att de här personerna har velat väl, men inte sett att det gått överstyr. De har helt enkelt inte tagit hand om katterna som levde i mycket trånga utrymmen, säger Marie Lundin.

Tillslaget skedde i somras. En kvinna, som är en av dem som haft hand om katterna, är fortfarande oförstående till länsstyrelsens agerande.

- Vi tog hand om katter som folk lämnade. Vi gav dem mat, såg till att de mådde bra och ordnade så att de fick komma till nya hem.

Hur kom det sig att det blev så många?

- Vi hade katterna på olika håll men samlade dem på ett ställe när vi skulle leverera till nya ägare. Där var de bara i två veckor och alla vad vid god hälsa. Däremot var det djurplågeri det polisen och länsstyrelsen gjorde när de avlivade djuren, säger hon.

..Vad tycker ni om detta?

Seriöst.. 191 katter. Det är överdrivet många. I EN LÄGENHET! Jag håller med Marie Lundin, kvinnan ville säkert katterna väl men hon måste ju tänka på att det är katter och inga myror som kan leva i upp till tusen medlemmar i stacken…

line84
0

Tveksam till att kvinnan ville katterna väl.. 173 katter avlivades ju av en anledning!

GoneRaven
0

#1 Du har en stark poäng.

Maria
0

I sådana här fall så är det oftast svårt psykiskt sjuka människor det handlar om och som med all säkerhet ville sina katter väl men så går tillvaron "överstyr" och man tappar kontrollen.

Det tragiska är att inte grannar, kommun eller liknande kan agera snabbare. Det har säkert funnits tecken ganska tidigt att det inte stått rätt till.

Så den enskilda ägaren kanske inte är en elak människa utan bara sjuk vilket i sin tur drabbar katterna i det här fallet och det är tragiskt.

/Maria

AgnetaB
0

jag undrar alltid var alla anhöriga,vänner barn,grannar mm befinner sig i en sådan situation. De sitter väl hemma o gosar med SINA  kissar o lägger sig inte i ,för det ska man ju inte el…

Jag tycker man ska ta sitt ansvar  gentemot djur o barn som ej kan göra sin röst hörd o åtminstone tala om för någon behörig så att det kollas upp. Bättre en gång för mycket.

[Maine]
0

#3  Du har så rätt..

ala02
0

Detta är ett exempel på hur det går överstyr fast man egentligen vill kattens bästa.

Det är en bra anledning till utbildning och tillståndskrav för hantering av katter så vi slipper sådana här situationer. Inte alltid man vet bäst bara för man är van katter.

oh-la
0

ett solklart fall av djursamlande… djursamlare tar hand om djur som ingen vill ha, djur på blocket som hotas med avlivning, ställer upp som stödhem o.s.v. deras syn på det hela är att de räddar djuren från ett värre öde, och att djuren har det bättre om de bara får komma hem till dem. tillslut går det överstyr, men personen ser det inte utan tycker att deras djurhållning är klanderfri, trotts att det både kan vara rena missären med djur som trampar runt i sin egen avföring, sjuka djur, och döda djur huller om buller. samlandet skapar liksom skygglappar på personen.

AgnetaB
0

#8 Håller med dig men tror ändå att tanken från början var god men sedan går det överstyr. Det läskiga är ju att de ej ser att djuren är sjuka o  tom ligger döda djur .Tillslut blir de så många att de ej orkar ordna upp något om de nu någonsin ville det.

Jag känner en djursamlare o hjärtat är gott o har ett stort djurintresse. Om någon inte kan ha sitt djur o frågar denna person så tar personen emot dem även om det redan är alldeles för många o köper också in nya tyvärr av alla möjliga raser.Vil ha, Vill ha hela tiden.

Jourhemmet
0

Men jag tror ärligt inte att 173 katter var så sjuka att dom måste avlivas. Dom som fick leva gissar jag att det var dom yngsta Gråter

AgnetaB
0

#9 kan så vara då katter finns i överflöd tyvärr.

dagdrivarn
0

OM det fanns samma lagar om ägarregistrering katt som det är på hund skulle sånt här inte kunna ske lika lätt!

Tänk om de som styr vårt samhälle kunde inse det och tänk om de som jobbar med djurskydd kunde sätta en stor fet känga i baken på våra politiker så att de fattar att DET ÄR DAGS NU! Vi behöver en lag om obligatorisk id-märkning av katter, en lag på ägaransvar, på kastering av fritt strövande kattern och helst också förbud mot fritt springande katter i tätbebyggelse!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

AgnetaB
0

#11 precis !  Jag är  för ordning o reda. Som jag förstår så är väl denna regering inte speciellt intresserade av djur . läste hur de svarade på djurfrågor  blandannat.

Maria
0

#12 Nej, det verkar inte såRynkar på näsan men med alla år med annan regering så kan man  inte tycka de har haft så stort intresse heller.

/Maria

AgnetaB
0

#13 nej du har nog rätt. Däremot har jag för mig att jag läste om det här med minkarna att nu när Moderaterna tog över så blev de kvar i burarna el något sådant?

Djur är ju ej så prioriterade tyvärr. Skulle vara intressant o höra om någon av politikerna har djur själva. De reser ju så mycket så det kan de väl inte ha ioförsig.