Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2197 ggr
Filuribur
0

Behöver lite råd och tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett litet problem här hemma som jag tänkte fråga om någon kan hjälpa mig med. Jag börjar från början.

Jag har två katter, Oliver på 18 månader och Kazpar på ett år. Förra året bodde jag tillsammans med min dåvarande pojkvän. Min minsta katt, Kazpar, har alltid varit ett energiknippe. Han har varit överallt och ingenstans, klättrat och bitit på saker och varit allmänt busig. Men ändå väldigt mysig. Till problemet. Mitt ex var inte särskilt glad över det Kazpar gjorde eftersom han förstörde saker när han höll på och klättra osv. Så det va ofta som mitt ex skällde på honom eller kastade iväg honom . Det va dom sakerna jag såg, jag vet inte om han gjorde andra saker när jag inte var i närheten.

Jag flyttade ifrån mitt ex och Kazpar har troligtvis pga honom blivit väldigt skygg och rädd av sig. Han blir rädd för det minsta lilla och han ligger och trycker under soffan om jag har gäster här hemma. Han tyr sig bara till mig och min mamma, vi är dom enda som får klappa och kela med honom och han kommer gärna och lägger sig i knäet och myser. Men det räcker att man råkar gå för fort när man går förbi honom så rusar han under soffan.

Jag har verkligen försökt att stärka hans självförtroende. När han blir rädd så pratar jag lugnande med honom och jag skäller aldrig på mina katter oavsett vad dom gör. Mina katter är som mina barn och jag är väldigt noga med att alltid visa dom kärlek.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att dels stärka hans självförtroende samt få honom mindre skygg. Mest för att det måste vara jobbigt för honom att bli rädd så ofta. Blir tacksam för lite råd och tips helt enkelt.

Destany
0

jag e ingen expert men mest troligt e det ditt ex som gjort han skygg.. jag tror det bästa är att du fortsätter behandla honom som vanligt o överrösa kärlek på honom.. här hemma har jag haft 2 halvskygga katter o efter ca 1 år med kärlek, gos o ¨tålamod så har de blivit trygga..

Lycka till med din söta katt =)

Vosjes
0

Behandla honom som vanligt och låt honom sitta under soffan när det kommer gäster osv han kommer komma fram när han känner sig redo och märka att saker och ting är inte farliga och han kommer inte få skäll eller någon som är elak mot honom.

Det tar mycket tid för en katt att "bli sig själv".
Det tog mig drygt 2 år att få min huskatt att ens titta fram från under sängen när det kom nya människor speciellt män då han blivit uppväxt med en elak man som kattunge.

Ge honom tid och var inte orolig, han känner det och framför allt Lycka till!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Vosjes
0

Behandla honom som vanligt och låt honom sitta under soffan när det kommer gäster osv han kommer komma fram när han känner sig redo och märka att saker och ting är inte farliga och han kommer inte få skäll eller någon som är elak mot honom.

Det tar mycket tid för en katt att "bli sig själv".
Det tog mig drygt 2 år att få min huskatt att ens titta fram från under sängen när det kom nya människor speciellt män då han blivit uppväxt med en elak man som kattunge.

Ge honom tid och var inte orolig, han känner det och framför allt Lycka till!

Vosjes
0

Dubbel inlägg.
Kan någon Medarbetare ta bort det ena? Glad

MajaBack
0

En vän till mig hade en katt som var rädd för alla utom henne. Hennes strategi var att hitta fler personer som katten kunde lära känna, t.ex bad hon mig komma över ofta och göra stillsamma saker, som att se på film. Jag vet inte om det är ett sätt som brukar rekommenderas, eller om hennes katt hade kommit över sina problem oavsett, men nu är han inte alls lika rädd längre.

line84
0

Tror det är viktigt att man inte tvingar fram katten utan låter det gå i kattens tempo. Jag hade också en skyggis från början och det tog nog ca ett år innan jag hade fått honom trygg. Mycket kärlek och tålamod behövs! Lycka till! :)