Klippning
Vad kostar det att lämna in sin katt för klippning på trim eller hos veterinär? Och vad kostar en klippmaskin för hemmabruk? Är det svårt att klippa själv?
Har en ny katt som är långhårig och pälsen är inte alls praktisk för en utekatt och den har redan börjat tova sig framförallt på bringan/magen. Jag vill därför klippa katten på undersidan för att undvika för att hålla den fri från tovor. Ovansidan på pälsen går betydligt lättare att hålla fri från tovor med karda.
Funkar det så dåligt med att borsta dagligen eller?
Min gamle katt trimmade jag med min man avlagda skäggtrimmer och det gick utmärkt.
Nuvarande långhåriga katt får dreadlocks över en natt känns det som. Jag har borstar, kammar och använder en furminator. Han är däremot livrädd för trimmern så det får bli saxen istället.
Jag klipper de värsta tovorna och reder ut med övriga redskap.
/Maria
Bada regelbundet och kamma varje dag ;) Karda ska man inte använda ofta, det sliter på pälsen!
// Xioa & Bella
Min katt går inte att bada. Tro mig, jag har försökt.
/Maria
Hehe okay :)
// Xioa & Bella
Typiskt nog så älskar min andre katt som är korthårig och inte har några pälsproblem att bada.
Det blir aldrig som man vill
/Maria
Vi borstar, kammar, kardar och har även provat balsamspray, men just den filtade pälsen på bringan rår vi inte på. Känns bättre att han har kort päls där än risken att få otäcka tovor med skrutt i.
Det är f.ö. ingen innekatt utan en stallkatt/huskatt och han är ute en hel del, i stallet och fångar möss och går i högt, blött gräs. Så det finns gott om anledningar varför pälsen undetill filtar sig så lätt och också gott om grejer som skulle kunna fastna i en filtig päls och ge sår eller irriterad hud.
Kan väl också tillägga att vi inte köpt en långhårig katt som gårdskatt utan han dumpades här som kattunge och har fått bo kvar eftersom han trivs med oss och vi med honom. Övriga gårdskatter här har lättskött och praktisk päls som inte tovar sig. Om jag skule välja en katt så hade jag inte valt en långhårig!
Jag har ingen aning om vad det kostar att raka ned katten hos veterinär, det var många år sedan jag gjorde det sist. Men vet att idag finns det ju många andra som gör sånt, både djuraffärer och såna där trimställen och det borde väl inte vara så dyrt antar jag.
Problemet är väl att om han rakas ned nu så blir han kal och det blir nog lite kallt för honom, kanske kan du försöka klippa ned pälsen på magen lite grann så han håller sig tovfri? Sen försöka underhålla det genom att klippa regelbundet och kamma igenom honom på magen varje dag.
Vet att det inte är så lätt när långhåriga är ute - beror ju en hel del på pälskvalitet och vilket bus dom hittar på, vissa tovar igen direkt och andra klarar sig fint. Hade själv en perser för många år sedan som älskade vara ute och det funkade bra att hålla efter men då var hans päls relativt lättskött och tovade inte igen sig :)
// Xioa & Bella
Om katten accepterar det så kan du försöka raka med en batteridriven rakaparat. Köp med dom där plastsakena så du kan trimma hpret sen men inte behöva klippa jätte korrt.
Annars är det en ordentligt vass sax (köp t.ex en ny liten fiskars för någon hundring) som du bara jar till katten. Men är det väldigt illa så får man ta rakblad, dock kräver det en snäll katt!
Hakuna matata!

det viktigaste om man ska klippa med sax är dock att man tar en kam mellan huden och saxandet. katter har väldigt lös hud, och det är mer än en gång folk som klippt har klippt stora sår. så ska man använda sax, klipp bara där man kan lirka in en kam så den får vara mellan sax och hud.
#11 bra du sa för inte lätt att tänka på allt.