Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7934 ggr
Nickel
9

Tappar päls

Hejhej :)
En av våra katter har börjat tappa päls på magen. Det började med en liten fyrkant mellan bakbenen och den är så fyrkantig och jämn att det verkligen ser ut som hon är rakad. Nu blir den större och större långsamt. Den är fortfarande helt fyrkantig och jämn. Någon som vet vad det kan vara och om man behöver ringa veterinären för det?

Jourhemmet
0

Foderallergi?

Lusthan
0

En av våra katter började att slicka bort pälsen på mage, svans och benen när vi skulle flytta i somras. När vi flyttat och fått ordning på lägenheten så växte pälsen tillbaka. Sen kom en målare och började att fixa nya tapeter och grejer och då började hon igen men nu är hon bättre och pälsen växer tillbaka så hon ser inte längre ut som en pudel.

Om det inte är allergi eller sjukdom så kan det vara stress på grund av någon stor förändring som katten inte gillar.

AgnetaB
0

#2 precis, en katt jag omplacerat  bodde länge hos sin familj o sedan flyttade de o ingen trivdes där pga härj från folk o hundar. Katten började slicka bort pälsen o de flyttade o nu är allt bra. Stressrelaterat o att de ej trivs med andra ord av olika skäl.

Gällande djur så måste man fundera om man gjort något som kanske stört det. Tex bytt foder, skaffat pojkvän, nytt annat djur , bebis , andra arbetstider,  flyttat mm.

Allting kan påverka dem precis som oss.

Nickel
0

Okej, tack :)  Inget har förändrats förutom att det är kallt och hon vill inte vara ute så länge i all snö. Hon älskar verkligen att vara ute och fånga möss så kan det vara det? För hon är lite annorlunda, innan var hon ute hela nätterna och sov djupt hela dagarna. Nu är hon mer vaken och bara ligger och tittar lixom. 
Men får testa att byta foder och se om det försvinner till våren.

AgnetaB
0

Vad ger du för foder idag?  Om du byter så gör en försiktig övergång så hon vänjer sig.

Hon kan förstås vantrivas nu när det är kallt/snö o ej vill gå ut fast hon egentligen vill gå ut. Min katt  är också annorlunda o mera krävande mot på sommaren. Han har tråkigt o han är ändå gammal. Försök o aktivera henne med lekar mm så hon putsar sönder sig på magen.

Nickel
0

Hon får friskys och ibland lite kött elr fisk.
Hon har blivit mera lekig nu på vintern men det brukar hon bli fast tycker det är mer det här året. Nu kan hon till och med ligga och smyga på oss. Men hon är väldigt självständig och leker helst själv, men ska försöka lite mer med henne.

Jourhemmet
0

Men snälla rara, byt foder. Djurplågeri att ge Friskis. Det sämsta fodret du kan ge.

[Emma--]
0

Vad finns det för saker inomhus hon kan roa sig med? Klätterträd? 
Om hon nu går ute på sommaren så kan hon anpassa själv hur mycket hon aktiverar sig, något ni måste hjälpa med på vintern om hon inte går ut.

Och sen byt foder. Friskies är tyvärr det värsta man kan ge en katt. Det är mycket spannmål som katten inte har någon användning av. Samt en på tok för hög magnesiumhalt. Finns många trådar om foder här inne, så du kan säkert söka bra tips vad du kan byta till Glad Men som grundregel är väl att torrfoder på mataffärer hör inte till det bästa.

Imitra
0

Byt foder, det är inte alls bra med friskies! Jag talar från erfarenhet, jag började också med friskies, och min katt var inte alls lika pigg och frisk då som hon är nu!

Det finns jättemånga trådar om foder som du kan läsa igenom, och att köpa ett "dyrt" foder blir inte dyrt i längden, för de äter så mycket mindre av det :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Lusthan
0

Jag skulle testa att ge annan mat. Ta bort fisk ur ekvationen och ge något bättre.

Här hemma har jag börjat med BARF (se barfifokus) och annars ger jag Mjau eller Bozita blötmat. Fisk ska tydligen kunna framkalla en del allergier och likaså nötkött har jag hört (vet ej om detta stämmer).

Annars kan det ju bero på vintern. Mina katter går gärna också ut här hemma på sommaren men nu när det blev vinter så tyckte det att det var jobbigt.

Min hon har i alla fall blivit bra nu men jag fasar för att byta fönstrena. Då kommer det komma en massa folk in och ut som ska fixa och greja och jag vet att hon reagerade med att slicka bort pälsen när vi fixk nya tapeter i hela lägenheten. Nu håller jag tummarna för att hon ska låta bli sin fina päls…

Nickel
0

Ahaa. Har förstått att det inte är så jättebra men inte att det var så dåligt. Och eftersom det är det ända vi har fått henne att äta har vi fortsatt med det. Har testat alla sorter i mataffären och några från djuraffären. Där hon föddes åt hon bara tonfisk. Vi har försökt med att bara sätta fram en mat, men då äter hon inget alls på nån dag och sen tycker min pappa så synd om henne så han ger något annat. Ska försöka övertala honom, men lite svårt när han hela tiden ska tycka synd om henne för att hon inte får något 'gott'.  Men får i värsta fall köpa maten själv så hon får ett bra torrfoder. 
Vi har försökt få henne att leka med leksaker och sånt men hon är väldigt självständig och vill inte leka med oss eller leksaker. Så just nu har hon bara en vanlig klösbräda. Hon tycker mer om att anfalla våra fötter, mattan och sen tar hon ofta in levande möss. Så kan ju förstå att en leksaksmus inte alls är lika kul. :/  Men nu har ju all snö smält, så nu kan hon ju gå ut så det kanske blir bättre nu av sig själv. :)

JossanH
0

#11 De flesta foder i vanlig matbutik är dåligt- iaf när det kommer till torrfoder. Ger man blötfoder kan man köpa Mjau tex men annars är det bättre torrfoder fron djuraffären som gäller.
Det är jättedumt att bara mata med tex tonfisk. Dom behöver en bra sammansatt kost för att inte få näringsbrist..
Man har ju läst en del om att fisk skulle kunna framkalla allergi hos katt och har hon levt på så mycket fisk är det väl en möjlighet att hon utvecklad allergi..

Sajtvärd på Iller.ifokus