Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 29892 ggr
Vavrakeramik
8

Ge katter yoghurt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man ge katter yoghurt eller blir de dåliga i magen av det?

line84
4

Mjölkprodukter kan vara väldigt känsligt för en kattmage. Varför vill du ge yoghurt? Min mamma ger sina gamla katter mjölk, dom har druckit det i hela sina liv och tål det. Jag ger bara mina vatten. Många vuxna katter är laktosintoleranta och jag ser ingen anledning att ge mjölkprodukter. Men som sagt, tål katten det är det nog ingen fara..

pip89
3

mina katter har ingen problem med mjölkprodukter.

dom brukar få smaka lite yogurt av mig på morgonen ibland, på fingret som godis alltså. det tycker dom är jättesmaskigt

Sehvrin
0

Jag brukar låta mina katter slicka ur min yoghurtskål efter frukosten (äter naturell yoghurt) och de har inget problem med magen. Men som #1 säger så ska man vara försiktig med mjölkprodukter, fast om jag förstått det rätt så är yoghurt/filmjölk bättre för katten än till exempel mjölk.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2

Min ena katt älskar vanilj och jordgubbsyoghurt så han brukar få lite när jag äter.

/Maria

AgnetaB
3

Min älskar vaniljfil o så fort jag tar den djupa tallriken så tror han det är till honom. Jag tror att han har koll på lätet med skeden att nu är det den tallriken. Blir så besviken om jag äter soppa.

kejal
3

Min katt gillar fil/yogurt med smak av skogsbär. Även melon/banan är gott ibland. Sedan behöver man väl kanske inte ge en hel liter… :P

pip89
0

mina älskar den här yogurten med kanel/vanilj/äpple… alla katterna kommer och gör mig sällskap på morgonen i vätan på att få smaka lite av yoghurten :P

chilisalsa
1

Så länge det är väldigt små mängder av t.ex yoghurt ska det nog gå bra även om katten är laktosintolerant. Eller så köper man laktosfritt… de flesta som tror dom är laktosintoleranta är det dock inte, utan det är oftare spannmål som är problemet, det är en väldig överförsäljning av laktosfria produkter i Sverige. Man bör dock vara försiktig med sockrade produkter. Inte sällan är de lika sötade som Coca-Cola…

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

A-fil ska vara bra för både människo- som djurmage. Även yoghurt, men då laktosfri om kissen är laktosintollerant.

GoneRaven
1

Det var som tusan, har aldrig vågat låta dem smaka på yoghurt.

Trodde det var ett big no no.

Men nu får man höra om flera som gör det då och då..

Man lär sig alltid något nytt!

JossanH
0

Det man ska tänka på är att laktos ofta är väldigt gasbildande som kan ge katten ont i magen. Så även om den inte blir dålig i magen så kan den få ont i magen.. Så man ska ge med stor försiktighet tycker jag :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

chilisalsa
0

Visst ska man vara försiktig då de flesta vux na katter i olika grad är laktosintoleranta. Kattungar tål det av uppenbara skäl då kattmammans mjölk har ungefär hälften så mycket laktos som komjölk.

Men appropå gasbildning så kan säkert även katter ha IBS (Irritable Bowel Syndrome)…. det vore väldigt logiskt. Då är det spannmål och fibrer som ska bort för att undvika gasmage, stressmage.

De flesta Svenskar som köper dyra  laktosfria produkter är inte ens laktosintoleranta utan har IBS… vilket dom märker om dom testar sig.

Medarbeterare på Kost

GoneRaven
0

#12 tack för att du redde ut det lite mer Glad

JossanH
0

#12 Jag har ju inte ens katt nu men vet att det finns illrar (som tom lever på barf) som har reagerat på kattmjölk då den inte är helt laktosfri. Men visst brukar ofta kolhydrater vara en stor bov för magar som är gjorda för kött!

Sajtvärd på Iller.ifokus

chilisalsa
0

Nej det som säljs som kattmjölk är ju inte laktosfritt utan har ungefär hälften så mycket som i vanlig mjölk. Bättre och billigare att köpa laktosfritt i sådant fall.

Av Svenskar (eller nordbor) är det mer än 3 gånger så många som har IBS än som är laktosintoleranta, typ 15-20% Vi är inte så bra på att fixa frön vi heller Glad

Men även laktosintoleranta sydeuropéer brukar vilja ha en liten cappucino ibland…

Medarbeterare på Kost

Linnea
0

Jag är själv laktosintolerant och ger ibland hunden och katten grädde men sällan yoghurt. Vi har bara laktosfria såna grejer hemma. Men man ska komma ihåg att yoghurt och ost är inte lika dåligt för magen som mjölk då det är mindre laktos i eller nåt.. Vet inte om det försvinner lite i processen eller hur det funkar men jag har testat på mig själv och det är skillnad.

Skynda långsamt så går det fortare.

JossanH
0

#16 Ost brukar man säga är laktosfritt efter 6 månaders lagring men egentligen ska all laktos vara borta efter bara ett par dagar i processen (har jobbat på mejeri). Men en del är väldigt känsliga och verkar reagera även på ost konstigt nog..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hawknestgrove
0

Om du har en katt som tål mjölk så är det ju fritt fram. Omd en inte gör det, med vanlig mjölk, så kan youghurt funka. Det är inte farligt att prova. Du märker ju båda sakerna rätt snabbt om kise får lite lös mage.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chilisalsa
0

Äggmjölk borde passa katter som är laktosintoleranta. Se bara till att den blir tillräckligt varm, typ 70 grader i någon minut… eller helt enkelt utesluta äggvitan. Är man osäker på det går den att värma upp sakta i kastrull i efterhand och sen förvaras i kylen som mjölk/gräddersättning. Pga fettinnehållet bör man dock vara försiktig som med grädde. Kokosmjölk kan nog också vara ett alternativ om de gillar det.

Det mesta av laktosen försvinner med vasslen vid tillverkning av hårdost. Olagrad kan den dock ha kvar mycket lite laktos, men räknas ändå som laktosfri då värdena ligger under gränsen för att få kallas laktosfri.

Yoghurt innehåller ungefär samma mängd laktos som kattmjölk, dvs  hälften mot vanlig mjölk. Resten försvinner av syrningen.

Medarbeterare på Kost

Ligonskrutt
0

Nu brukar inte katterna få mejeriprodukter, men med en liten blyg stödhemskatt har det blivit en del ost-, grädde-, och fil-mutor (mindre än en lillfingernagel varje gång) och den andra stödhemskatten har också smaat lite grann och båda verkar klara den lilla mängden bra. Båda är kattungar. Det samma gäller en av våra vuxna katter, men vår kastrathane blir dålig i magen bara han får i sig väldigt lite.  

Appropå mjölk till katter: Fick höra häromdagen att det inte är bra för katter med den mjölken man köper, inte om den är laktosfri heller. Däremot har kattmagen inget problem med "riktig", mjölk, innan den behandlats på olika sätt (pastöriseras, homogeniseras, minns inte vilket det var som var skadligt för katten :P) Vet ngn om detta stämmer?

chilisalsa
0

Grädde är i så fall bättre än mjölk, och ost och smör helt ok ur laktossynpunkt (och socker).

Den gamla bondgårdskatten fick nog förr en del mjölk… om den mådde bra av det är nog en annan femma.

Socker och laktos förändras inte iaf. Pastörisering (uppvärmning) förstör en del enzymer och homogenisering "förstör" fett och protein så att den inte ska skikta sig med grädde på toppen. Man sänker också fetthalten från den naturliga nivån på ca 4-4.5% som kon ger.

Medarbeterare på Kost

Maria
0

#21 Fast den gamla bondgårdskattan fick ofta den äkta feta obehandlade mjölken.

Minns själv när jag var ite och hämtade mjölk på en bondgård och alla katterna stod först i kön och bonden skopade upp den feta grädden på ytan till alla katterna i små skålar.

Han sa att KATTERNA är gårdens främsta "arbetare"Glad

/Maria

Maria
1

DubbelpostOskyldig

/Maria

Ligonskrutt
1

Ja om jag förstod det rätt så menade min bekant att det inte hade så mkt med laktosen att göra, utan att det handlade om enzymer?bakterier? eller ngt sådant. verkar ju vara pastörisering hon menade som inte var bra för katten iaf :) Sedan vet jag ju inte om hon baserade det på bondgårdskatters mjölkdrickande eller om det ligger ngt mer bakom…

Hawknestgrove
0

paseurisering är ju bara upphettning. Homgenisering är ju däremot så, att den slår sönder fettet,så att det ligger i hela mjölken. Som ni kanske märkt, så vanlig obehandlad mjölk har ju grädden uppe i toppen. MEn man märker ju om katten tål mjölk eller inte. Blir det rallybajs, så är det bara att glömma. Blir det inte det, så kan man ju ge lite, det är ju inte skadligt och då tål ju katten ävden youghurt. MEn de behöver ju itne mjölk….

chilisalsa
0

Precis. De flesta katter tycker dock om mjölk även om de inte tål den egentligen. Gäller en del andra djur också. Igelkottar t.ex

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

ja här har jag turen, att alla fyra både gillar och tål mjölk. Så då får de det ett par gånger i veckan.

Mitralis
0

Bra att det redan fanns en tråd om detta då jag själv tänkt fråga om det. Vår katt älskar youghurt men han brukar bara få smaka det som är på locket på burken. Har funderat på om det verkligen är bra, men jag har inte märkt något på honom och han spinner när han äter så det är svårt att neka Oskyldig

Linnea
0

Det är inte säkert att man blir lös i magen om man inte tål laktos, vissa blir bara gasiga vilket inte behöver märkas på katten.

Hawknestgrove
0

ja vår gamla katt tålde inte det minsta mjölk. MEn yoghurt, fil och grädde och övriga mjölkprodukter gick bra. Som matte……Skrattande

Delvoriah
1

Laktos försvinner när man tillverkar ost, så laktosintoleranta kan äta ost

MEN

mjölkproteiner finns i Alla mjölprodukter, och är särskilt svårsmält i just ost (och t ex keso). Många människor som har problem med magen, kan bli bra igen om de utesluter mjölkproteiner (åtminstone för en period), eftersom mjölkprotein är så svårsmält. Vet inte om detta gäller katter, men det skulle inte förvåna mig om det gjorde det.

http://brisingasmycket.se

Hawknestgrove
0

ja, jag funkar så i alla fall. klarar itne av att dricka vanlig mjölk, men allt annat funkar bra,men jag har alltså ingen laktosintolerans. har IBS

JossanH
0

#29 Precis!! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Delvoriah
0

#32 Just folk med IBS har ofta diagnosen mjölkproteinintolerans… I olika grad förstås.

http://brisingasmycket.se

Hawknestgrove
0

inte jag… har kollat mig för just det……och det lustiga är, att för mig funkar kokt mjölk…..men att dricka vanlig mjölk, lätt eller mellan elelr helmjölk, aj så ont jag får… men ack så gott med kylskåpskallmjölk dagen efter…..MEn lilla salig Pyssa hon fick rallybajs bara.

chilisalsa
0

Det stämmer att mjölkprotein är relativt svårsmält plus att det har en del andra egenheter som att det höjer insulinnivåerna mer än andra proteiner. Ju mer mjölkprotein desto mer svårsmält, t.ex hårdost med låg fetthalt.

Visst kan det hända att en del med IBS också har mjölkproteinintolerans, men väldigt mycket vanligare är nog att de har glutenintolerans…

Jordbruket har undan för undan skapat allt högre gluteninnehåll i det de producerar via förädling, för att de industriella bagerierna, (som i princip bakar allt bröd som finns i affärerna) ska kunna snabbjäsa sina svampbröd till ekonomisk glädje för bagerierna men förödande för folkhälsan…

Både laktosintolerans och mjölkproteinintolerans (som ofta växer bort) har hållit sig relativt konstant, emedan glutenintolerans och IBS har ökat mycket över tid.

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

och jag har inte glutenintolerans heller. På både gott och ont. utan bara odefinerbar IBS. MEn som sagt, Kissen, Pyssa, där räckte det med några slickar mjölk, för att hon skulle sprutlackera lådan. MEn syrade produkter funkade bra och KEso. Mitt nuvarande gäng berörs inte alls i magen av vare sig vanlig mjölk eller annat. Så de brukar få en liten skål ett par gånger i veckan, vilket är väldigt poppis.

chilisalsa
0

Om du äter bröd och ser att det är skillnad på vanligt bröd och riktigt surdegsbröd (inte från butik) så vet du ju vad en faktor kan vara… fytinsyraintolerans…

För dina tidigare kissar var det såklart gluten som var grundproblemet, men kanske i kombi med fytin beroende på vad dom fick för mat i övrigt.

Medarbeterare på Kost

Linnea
0

Man brukar prata om laktosintolerans och mjölkproteinallergi. Man ska inte glömma att intolerans och allergi är skilda saker.

Hawknestgrove
0

#38 suck…. ja jag brukar skoja om, att jag mår bäst av att äta så osunt som möjligt, sant alltså….. OCh Pyssa åt kattmat helt vanlig.. och så ÄLSKADE hon VOV!!!! MEn det är klart, katter kan inte läsa…..Skrattande

chilisalsa
0

Ät som en katt och du spinner som en kisse alltså ! Flört

Själv börjar jag misstänka att min katttjej har en släng av IBS… om det sen är gluten eller fytin eller kanske bägge är ju lite svårt att säga… och rätt så ointressant, dom ska ju inte ha nåt av det ! 

Hon blev ju uppfödd på Friskies torrfoder som hon alltså klarade utan att få upp eller att hon hade konstig avföring. Det var först i julas när hon ett par dagar enbart fick blötfoder utan spannmål (köper inget annat själv) som jag märkte att hon krympte om magen. Sen blev hon bjuden på Whiskas blötfoder (med spannmål) som hon åt normalt, men fick upp efter 10 minuter. Antagligen tar dom upp mer av skräpet när det är i blötfoder än när det är i torrfoder… blev antagligen för mycket för henne.

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

haha…. och jag kan alltså inte äta nyttig mat utan att bli kass i magen.När jag mår bäst är om jag klämmer en bigmac med pommes frites. men sånt kan man ju inte leva på och jag älskar ju grönsaker. Oj OT…. förlåt!!!!!

Vavrakeramik
0

Oj vad lång tråden blev. Min man brukar trycka ur det sista i förpackningen (naturell yogurt) óch ge katterna. Så om det inte är så mkt och vi inte märker diarré så kan han få fortsätta med det då. Så tolkar jag denna tråd. Tack för alla svar.