Snuttning!
Hej! Jag är ny här, jag har tittat runt lite och insett att ni kanske kan hjälpa mig.
Jag har en liten katttjej på 6 månader som har ett snuttproblem, nästa maniskt. Hon snuttar bara på mitt hår och på nätterna och i alla positioner där hon når upp till det.
Jag har försökt att få henne att sluta bara genom att putta bort henne och blåsa på henne men hon står och vädrar i luften till hon inte kan låta bli och sen försöker hon igen.
jag har funderat mycket på det, om det kanske är så att hon togs förtidigt från mammakatt, men vi tog henne efter tolv veckor och hon hade distanserat sig från mamman.
Tydligen hade hon ett matproblem innan, de hade fått nappa upp henne för att hon inte åt, kan det vara därför hon är mammig nu?
I övrigt är hon en extremt självsäker och utåtriktad katt och hon verkar inte ha några "men" som skulle tyda på att hon skulle stannat längre i boet?
Problemet är att jag inte kan sova på nätterna för hon gosar i håret ganska våldsamt, och det har inneburit att vi har varit tvunga att stänga dörren för henne och hennes syster. Det är hjärtskärande och jag undrar om ni har något knep för att avvänja henne sakta men säkert? Eller kanske begränsa det iallafall, det är ju lite utav en kärleksgrej så jag tycker ju att det är himla mysigt på samma gång men jag vill helst slippa stänga dörrar för min nattsömn 
~ Ysmn
på sladdar o sånt stryker man ju något illaluktande/smakande men på hår vet jag inte.
Joo, jag har faktiskt funderat på citron!
Läste någonstans att man skulle byta schampoo och sånt, men det har jag testat. Känns så tråkigt att inte kunna ha dem i sängen, och att det går ut över hennes syster .. 
~ Ysmn
Min ena katt snuttade på sin syster tills dom var ca 6-7 månader, vissa verkar ha ett större behov av närhet än andra.
Jo, hon har nog ett ganska stort behov.. Det kanske inte finns någon genväg, bara att vänta ut det?
Såg förresten på någon beteendesida att det var någon som tänkt avliva sin katt pga att hon snuttade på matte. Borde finnas körkort för katt ibland.
~ Ysmn
Fy fan vad hemskt. Man kan väl inte avliva sin katt för att den vill kela
Vänta och se om hon inte växer ifrån det. Har du ingen docka som du tvättar håret på med ditt schampo?
Nej verkligen inte! Folk är så hemska, ibland känns det som man tar katter som saker du kan kasta bort om du vill.
Nej, jag har faktiskt ingen docka men det var en förträffligt bra ide! Ska kolla med det faktiskt! F
underade lite på att spara hår i hårborsten men jag är inte så pigg på att hon får i sig mycket av mitt hår då det är långt och otympligt 
~ Ysmn
Jag tog hand om en kattmamma med 4 ungar där mamman tyvärr dog i FIP när ngarna var runt 11 veckor gamla. Dessa ungar hade det jättesvårt med att sluta snutta. Dom är nu 1,5 år gamla.
En av ungarna flyttade till en tjej som hade hund. I början snuttade hon ofta på hunden..
2 bröder flyttade till samma hem. Den ena snuttade på sig själv och hade även brodern snuttandes på sig. Tror brodern slutade men den ena snuttar nog fortfarande på sig själv ibland.
Den sista hankatten hade vi kvar ett tag tills den fick flytta hem till mina föräldrar då det inte längre funkade med mina illrar. Han snuttade också på sig själv så fort det blev väldigt mysigt.. Detta gör han fortfarande men inte i samma utstreckning..
Dom har vuxit ifrån det mer och mer.
Kanske du skulle prova att sova med en tunn mössa på dig för att se vad hon gör. Kanske hon kan vänja sig av vid det om hon inte har chans att snutta?
För övrigt var hon extremt söt på bilden :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, hon kanske hade behövt ännu mer tid då.. Eller så är det för att hon aldrig snuttade på mamma, hoppas hon växer ifrån det
Ja mössa ska jag också testa, definitivt. Då kanske det blir att hon bara ligger nära och luktar, vore hur mysigt som helst!
Hon tackar så mycket, det är en underbar liten kattdam 
Tack för hjälpen! 
~ Ysmn
Ta även och kastrera henne, hon kanske slutar med det beteendet då?
Vi ska in för sterilisering snart, 
Det som är lite extra jobbigt är att vi har adopterat en liten skyggis som behöver mycket kärlek, det är svårt för henne på natten.. Så därför ska jag testa allt nu, men jag hoppas att hon släpper på det lite i taget 
~ Ysmn

#10 Stackarn, men det ska nog ordna sig! Lycka till!
Det hoppas jag med, med mycket kärlek och tålamod!
Tack så mycket
~ Ysmn

#12 Finns inga bättre hjälpmedel 
Det var så lite 
Pst.. det heter kastrering på flickor också 
Okej, tack så mycket, jag försöker verkligen hitta rätt bland alla begrepp och vad man ska göra för att vara en ansvarsfull kattägare, det är ju en hel vetenskap 
~ Ysmn
#15 inte så lätt för har ju alltid sagts sterilisering på honor så svårt att komma ifrån. sedan ska du vara med här o läsa om foder DÅ blir du förvirrad:)
Haha, jo så är det ju, men nu vet jag iallafall
Ja det är verkligen en djungel och så viktigt med!
~ Ysmn
kan trösta dig med, att det blir mindre och mindre. Men vi har en liten flicka (tant) här på 8 år, som fortfarande ska snutta ibland. Hon blev ensam för tidigt hon med. fem veckor…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Okej, tack så mycket för alla tips! Felicia (kattjtjejen) och jag sov tillsammans inatt, hon låg runt min hals och jag hade håret uppsatt och täckt 
~ Ysmn
Så gosigt. Hon tror att du är hennes mamma 
Jag hade en jourkattunge här alldeles nyligen som helt klart trodde att jag var hennes mamma. Hon var bara tre veckor när hon skildes från sin mamma så jag nappade upp henne. Det var nästan att jag tänkte köpa ett bärsele att ha henne i då hon hela tiden skulle vara i min famn. Det var så att hon försökte krypa under skinnet på mig för att vara så nära så nära. Det var mycket jobbigt att skiljas från henne 
Ja det är underbart, för då vet man att man gjort något rätt!
Gud så mysigt, det måste vara jobbigt att vara jourhem på det viset dock, att behöva lämna dem sen.. Fast man vet väll att de får det bra sen 
Jag och min sambo har funderat lite på att bli jourhem men vi vet inte riktigt vad det innebär 
~ Ysmn
Gå in på hittekatter och hör..
Här är den introduktionen vi lämnar ut till folk som är intresserade för vår del…
Tillkommer att vi står för vererinärkostnader
Vi tackar för, att du kommit så långt, att du vill läsa detta. Att vara stödhem är en behjärtansvärd insats, då du kan rädda livet på en liten varelse, som kanske hade gått en kvalfull död till mötes. Dock är det en del att tänka på i dagsläget. • Kissen kan vara både snäll eller helt förvildad, så vänta dig ingen knäkatt. • Du bör inte ha småbarn, som kan släppa ut kissen. • Har du andra djur, så är ansvaret ditt, om de går tillsammans med stödkatten. • Katten får ABSOLUT inte gå ut, såvida du inte har rymningssäker rastgård. • Mat och kattströ får du huvudsakligen stå för själv, vi kommer förhoppningsvis att kunna hjälpa till med den biten om vi får gåvor. • Blir du förälskad i katten, så får du givetvis ta över den, men kravet är att den kastreras, ID-märks och vaccineras. Om den ska få vara utekatt beror helt på omständigheterna, i det stora hela så säger vi NEJ till utekatter. • Transportkostnader kan vi inte hjälpa till med, då vi inte har kassa till det ännu. • En fråga du inte ska ställa, är hur länge. Vi kan inte trolla och har du bara möjlighet begränsad tid, så får du tala om det INNAN. Du kanske frågar dig, vad du ska var stödhem för då, när det nästan bara rör sig om förpliktelser. Jo det gör gott i hjärtat, plus att du som stödhem faktiskt får gratis medlemskap hos oss. Dvs du har din rösträtt utan att du behöver betala för den!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag säger efter varje gång att det var den sista jourkatten, för det är mycket tårar varje gång jag måste lämna ifrån mig någon kisse. Men jag har hunnit med att hjälpa ca 130 stycken, och känner jag mig själv rätt så lär det bli 130 till 
Det ger så oerhört mycket att hjälpa en kisse som haft det tufft, och se deras framsteg från fräsig och livrädd till att komma upp i knät och spinna..ojoj..obetalbart.
Man står för alla kostnader själv förutom veterinärvård. Man måste vara beredd på att dom kan bli kvar länge. Jag har två stycken som varit hos mig i drygt två år. Sedan är det inte alls säkert att det funkar med ens egna katter. Ingen som kommit hit har varit vaccinerade eller skabb-mask behandlade först så smittorisk finns.
Gud vad härligt, då kan man sova gott på nätterna!
Vilket otroligt stort hjärta du har som öppnar hemmet för så många små!
Jo, precis.. Vi har ganska okej ekonomi fastän vi båda studerar, det vi inte har överdrivet mycket av är dötid..
Jag känner verkligen att jag skulle vilja hjälpa till, jämna ut det lite iallafall gentemot alla elaka människor därute.
Men det återstår att se hur katterna här hemma klarar det.
Vi ska få information från en förening, sen kanske vi testar, och sen vet man ju iallfall ifall tiden räcker till? 
~ Ysmn

#23 Du är helt klart en inspirationskälla! 
#23 tycker också det är fantastiskt med allt du gör för hemlösa katter!
Måste vara enormt slitigt känslomässigt men du gör ju en enorm insats.
#23 Gud vad mysigt att höra om allt du gör för alla små behövande! Jag kan bara hålla med om att du är en inspirationskälla,
Precis när vår lilla kattflicka hade kommit så försökte hon snutta på bröstvårtorna när vi sov med bar överkropp och hade täcket nere vid midjan, men det gick över väldigt fort. Jag antar att det är väldigt individuellt om kattungar snuttar och när/om dem slutar med det.
Ja, för min del behöver hon inte sluta med det utan bara minska det så de kan få vrma sig hos oss på nätterna.
Haha, bröstvårtorna, vad gulligt! men det måste gjort ont!
Min lilla felicia gjorde ett försök med mina ögonfransar häromdagen när jag hade täckt håret! Det var ett roligt uppvaknande för hon sög på dem så det drog i ögonlocken 
~ Ysmn
#28 men naaaaw, så sött :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Lilla gumman, ge henne dockan och låt henne snutta på den 
haha det var inte så skönt nej, rätt glad att hon slutade. Däremot vill hon gärna busa under täcket och så om hon vaknar på nätterna/tidigt på morgonen. Tänkte göra en tråd om det, men någon här kanske har erfarenhet av det? Hur får man henne att sluta? Just nu funderar vi på att stänga ut henne från sovrummet på nätterna, men hon vill gärna sova i sängen så det känns elakt.
Försök låtsas att du sover och inte märker henne. En av mina katter började ofta krafsa på garderobsdörren i mitt sovrum när hon ville att jag skulle gå upp. I början sa jag till henne varje gång men det hjälpte inte. När jag sedan nonchalerade hennes beteende så slutade hon.
# 30
Jag försökte med docka faktiskt, men häromdagen hittade hon våran fårullsfilt så ibland ger jag henne den.. Men då snuttar hon ett tag sen kommer hon tillbaka till håret
Men det gör inget för att täcka håret som jag fick tips om funkade fint så hon snuttar inte lika mycket, sen när hon vaknar på natten så om jag viskar och pratar med henne så lugnar hon ner sig efter ett tag.. Har faktiskt blivit mycket mycket bättre
# 31
Jag tror nog också som jourhemmet.. Det blir ju ett par jobbiga nätter men det är det värt sen skulle jag tro 
~ Ysmn
TS Våran tjej här hemma på 7 månader suttar också fortfarande, men på fingrarna. Vi har däremot någon gång knäppt till henne lätt på nosen när vi har tröttnat, eftersom hon nästan bitigt så hårt i fingertopparna så det gör jätteont. Nu biter hon knappt, utan suttar mer och slickar en på händerna emellanåt. Det kommer att sluta så småningom, så ha tålamod!!
#14 Här kommer skillnade på steralisering och kastrering:
Steralisering är när de gör en knuta på äggledarna upptill äggstockarna. Kastrering på honkatter är när de plockar "allt" dvs livmoder, äggstockar osv. Kastrering på hankatter är när de gör två knutor på ledaren och sedan snittar av kulorna. Lärde mig det hos vetrinären för två veckor sedan när vi skulle kastrera våra två katter, far och dotter.
Okej! Tack så mkt för informationen!
Det går mycket bättre nu när jag täckte håret, hon kände doften men hon kom inte åt det, så inatt låg hon runt halsen på mig igen. Det är väldigt mysigt, och egentligen inte ett jätteproblem det är bara svårt ibland på nätterna.

~ Ysmn