Kattunge vill inte äta
Hejsan! Mina kattungar är 8 veckor gamla.
Har dock märkt att en av dem inte gillar kattmat.
Då de andra kattungarna äter ihärdig sitter denne i ett hörn och är helt ointresserad. Den skriker även efter mjölk, men morsan verkar ha tröttnat.
Är stödmatning aktuell då de redan är så gamla?
Den väger minst av alla och jag har aldrig sett den äta.
Ost är det enda den blir helt galen av, men de känns inte så bra att ge.
MVH

Vad ger du för mat och vilka olika sorter har du provat att ge till kattungarna?
Stolt ägare till tre La permer
Tyvärr har jag inte så mkt tips att ge, då jag själv inte har erfarenhet av detta. Jag tror det kan vara en god idé att kontakta veterinär för rådgivning, det kan ju vara så att kattungen behöver vård.
Vad får kattungarna för mat? Många kattungar tycker det är godare med blötmat än torrfoder, och ibland tar det lite tid innan de fattar galoppen med att äta torrfoder. Om de nu får det att äta, så rekommenderar jag dig att testa med blötmat, tex mjau, det är bra mat för växande små kissar :) Rå äggula, rå färs brukar katter tycka är smaskigt, så du kan testa att truga kattungen med det.
Kanske kan det vara så att kattungen behöver lite stöd så den kan äta. En av våra katter tex, tycker om att ha det lugnt omkring sig och gillar inte när de andra katterna trängs runt henne för att äta.
Hoppas det ordnar upp sig!
Ge uppblött RC babycat34. En favorit här hemma är RC:s pasta.
Har du tittat i munnen på kattungen? Kanske är något med tänderna eller kanske gomspalt, man vet aldrig. Jag skulle definitivt ta honom/henne till en veterinär och det är ju ändå dags för första vaccinationen då dem är 8 veckor, så passa på att fråga då.
Äter han/hon verkligen INGENTING?
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Hur månag kattungar är det i kullen.Följer den som inte vill äta sin viktkurva?
Stolt ägare till tre La permer
När vi haft kattungar som verkligen vägrat äta torrfoder och blötmat har vi kokat torsk och gett dem, det funkar alltid att få igång dem så går vi långsamt över till blötmat sen. Och ev torrfoder efter det.
Dock brukar vi redan börja med det vid 5-6veckors ålder, för då brukar de äta ordentligt själva och de som inte vill äta kattmat tappar vikt och energi väldigt snabbt.

Jag har provat typ 4 olika sortet,, sheba.. wiskas, friskies, & nån spec. för kattungar. Alltså det är blötmaten den framförallt har problem med. Dock har jag inte sett den äta torrfoder heller på en hel vecka..
Den verkar dock inte må dåligt… utan har lika mycket energi som de andra.
Kan det vara så att den är "utmobbad" och äter själv när ingen ser`?
Det är 5 kattungar. Jag slutade väga dem efter vecka 6.
Prova som sagt RC:s kattungepasta. RC:s torrfoder för små kattungar är också mycket bra då det är lätt att blöta upp den. Riktig mat serverar man från ca:3-4 veckors ålder.