Min hona äter godis
What´s up with that liksom?!
Upptäckte för något år sedan att min katt älskar marsmallows och lite allt möjligt när det gäller godis. Man börjar ju fundera och blir lite fashinerad och jag har gett godis bara för att testa och hon älskar det… Det har slutat med att hon började tigga när vi satt i soffan och åt och lämnade vi en påse med godis så slickade hon på allt. En gång delade hon på en sån där ganska stor napp med en av mina kompisar. De satt och åt lite var tills den var slut…
Självfallet förstår ju jag också att det inte är bra föda för en katt så det är slut på det nu. Hon blev dessutom riktigt skitjobbig och fjäskig så allt matande i soffan fick sluta helt. Jag ger henne heller inget godis längre och ingen annan får göra det heller.
Vad är det för något i godis som gör att hon blev så galen i det? Funkar socker på samma sätt med katter som det gör med oss människor att ju mer man får desto mer vill man ha? Det kan ju aldrig vara bra för tänderna eller för hälsan om katten äter godis regelbundet…
sockret har antagligen en liknande effekt på katter.

Det är ju inte alla katter som vill ha sötsaker, men vissa verkar ha dille på det, de SKA ha. Annars är salta saker vanligare att katter gillar tycker jag.
Men det är väl som med allt - tycker man om något väldigt mycket så vill man ju ha mer av det. Samma sak för katter. Vänjer sig en kisse vid att få smaka det den tycker om när man själv äter det så är det klart att de blir som galna varje gång man tar fram det.
Till exempel så är mina katter helt hysteriska i musslor på burk. Varje gångjag tar fram musslor så delar jag lika mellan mig och katterna. Detta har jag gjort sedan de var små, vilket har resulterat i att det räcker med att jag öppnar burken så är de hysteriska och nästan klättrar i byxorna för att få in del.
Så jag tror inte direkt att det har med sockret att göra att din katt blir som hon blir bland godis, utan att det är principen att hon vill smaka på det som hon tycker är så gott.

#2 visst är det så. så det gäller ju och tänka sig för 
Min Bg är galen i ostkrokar! Jag ger henne småbitar när jag någon gång har ostkrokar hemma. Inte mycket, men någon liten bit som hon raskt sätter i sig! Hon känner dock själv när hon fått tillräckligt, för ibland lämnar hon bitarna på golvet… *skrattar*
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Jag kan inte ha godis i en skål på bordet för nån av mina katter slickar på godisbitarna då… e för härliga de små liven =)
Min ena bondlurk som bor med mian föräldrar nu, hon älskar också ostkrokar! :D Hon tigger inte när man har dom framme men hon visar hur lycklig hon blir om hon får en med både kel och kurr!
Fast mest älskar hon Majs…. öppnar man en majsburk är det kört… 

Chips och lite annat går ner hos mina katter.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Vilka grejer folk låter sina katter käka.. skulle jag aldrig göra.
Men jag kanske är larvig?
Spännande och höra dock vad katterna får ner och snor åt sig och sådär…
bara för att en katt älskar godis, chips o.s.v betyder ju inte att den får det flera gånger i veckan ;)
Klart det inte är bra med sånna saker, men skulle dom rammla ner på golvet skulle det ju slinka ner fort som attan…
Men jag tror de flesta är som jag, håller mig till de som är bra för min katt och kan lyxa till det med sånt den gillar som inte är lika bra (tänekr inte godis, chips m.m) och vid enstaka tillfällen bjuda kissen på en ostbåge… :)

#9 Du har helt klart en poäng, började nästan tro att jag är överbeskyddande 

#10 låter ju inte mina katter äta det varje dag även om zorro hade kunnat leva på svamp o majs om han hade fått välja… man får ju vara rädd om deras små magar =) Alla e nog lite överbeskyddande med sina små älsklingar

#11 Skönt och höra 
Mina gillade kanelbullar. Lämnade en plåt nubakade på bordet en gång och när jag kom tillbaka var det små bett på alla bullarna som stod i kanten på plåten. :-P
Men när jag skulle ge dem en liten bit nästa gång jag bakade så gav jag för stor bit och då fastnade degen i gommen på dem. :-( Jag fick hjälpa med en tops för att få bort geggan och de gillade dem inte alls.
Så nu håller de sig borta från bullar. :-D
#13 Samma här med våran första katt :)
Det är lite spännande det här med att mata djur med olika onaturliga saker. Jag skulle säga att även det är en liten del i att förmänskliga sina djur. På en ganska låg nivå men tror att vi får ut mer av att våra husdjur får äta saker som egentligen är dåligt för dom för att dom tycker det är gott. De rovdjur jag har haft har älskat äggula och rått kött men ändå sticker man till dom något onaturligt när dom lätt hade fått samma njutning med något annat… Man vet vad man själv gillar mest och vill därför ge sina djur det också..
Konstigt egentligen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad jag lärt mig så är just sött den smak som katter har svårast för att känna, varför vet jag inte. Så jag tror att det kan vara gelatinet eller något att ämne som de gillar.
Jag har också en katt som blir helt tossig när jag äter godis, särskilt då Ahlgrens bilar. Han försöker t.o.m. ta dem ur munnen på mig. Han är också helt galen i toalettpapper, enda gången han tar fram klorna, han blir som besatt av just toapapper. 
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Ahlgrens bilar är en favorit här oxå..
Kul att det verkar vara fler kissar som äter konstiga saker. :
Mina föräldrar hade en katt när jag var yngre som kastade sig över påsen med ostbågar… Man kunde aldrig lämna en sån framme för då satt hon där med huvudet i påsen.
Våra katter slickar också på pepparkakshus upptäckte vi ett år. Därför måste vi numera gömma det i ett skåp om vi vill ha ett hus under julen. Helt sjukt…
Vi har totalstopp för all matning av katter i soffan just nu. Godis får de inte äta heller överhuvudtaget. Då är det ju bättre om man köper nå gott som är mer kattanpassat eller åtminstone nyttigare. :)
By the way så kom jag på att en barndomskompis till mig hade en katt som helst valde grönsaker framför det mesta i köttväg. En gång hade den kommit åt en massa ägghalvor med räka, rom, majonäs och en liten gurkskiva på.. Gissa vad katten petade ut och åt ;) Gurkan!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 Hah! Knäppkatt! :D
#18 en av mina bondkatter föredrar Majs speciellt men annars grönsaker överlag framför all annan mat… visserligen älskar hon räkor o.s.v men inte lika mycet som gurka, majs, sallad o.s.v
#20 Den katten hade dom stora problem med när det kom till kosten. Hon åt leverpastej men ville knappt äta någon kattmat utan satt och tiggde vid deras tallrikar och älskade också alla möjlig sallad.. Konstiga djur ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Jag har också en katt som ärr fullkomligt galen i gurka.
Har sju katter, så det är inte samma katt som jag skrev om tidigare.
Alla har de sina små egenheter.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Vår första angora var galen i salladskål. Hon kastade sig upp på bordet om man ställde fram det, stal en remsa och rusade iväg. Sen hörde man hur hon satt och knaprade. De andra katterna, som trodde hon fått tag i något riktigt gott, rusade naturligtvis efter henne, men satt sedan där och bara tittade på henne. 
Vår gamla huskatt älskade majs, och bakad potatis med keso. Han fick alltid lite på en egen tallrik när vi åt bakad potatis.
justja har helt glömt! Min bondkatt som älskade grönskar (inlägg högre upp) hon blev galen när jag skar ut en pumpa till haloween, Hon hade nog ätiti upp all pumpa kött om hon fick bestämma :D
Vår första gammelkatt fick ju ibland husmanskost när vi var små, han älskade när mamma hade gjort makaroner och köttfärssås. Då fick han alltid smaka. Med katterna mina föräldrar har nu är det en helt annan sak ;) Där kommer jag in och säger till vad dom ska köpa för foder och så är dom så kräsna att dom inte vill äta en massa saker som inte är gjorda för dom ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min älskar filmjölk, popcorn och leverpastej
Det verkar som att det mesta slinker ner i hans lilla mage..
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.