Är katten sjuk?
En utav mina (två) katter släpper fruktansvärt mycket hår och han är blöt/de rinner i ögat/ögonen på honom.
Är han sjuk och måste till veterinären eller är kan det vara något tillfälligt?
Ha koll på allmäntillståndet. Prova att tvätta ögonen med koksalt två ggr om dagen och se om det går över. Annars gå till vett.

I övrigt är han precis som vanligt. Äter dricker och lekar precis som vanligt. Han har dock varit lite lös i magen till och från.
Har du bytt foder nyligen?
Vill man tvätta ögonen kan man köpa vaniga ögondroppar för människa så har man små sterila förpackningar vid varje tillfälle man behöver tvätta. Dom som blir kvar kan man använda framöver.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#3 Nej, jag har inte bytt foder.
De äter fortfarande samma foder som de är uppfödda på
#4 Tack! :) Jättebra tips
ögondropparna kan förresten även användas vid rengöring av sår eller liknande. Jag använder sådanna när jag behöver tvätta en piercing :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6 Okej :)
Vad är det för ögondroppar du menar? Finns en mängd olika ögondroppar i handeln. Tror inte alla är bra att använda för sköljning.
Kamomillte är bra att tvätta irriterade ögon med. Eller vanligt kokt avsvalnat vatten med liiite salt i. Dra upp i en ren medicinspruta och droppa ner i ögonen. Dra lite i undre ögonlocket och gojset i ögat sköljs ur. Har du ingen medicinspruta så dränk en bomullstuss och droppa i ögonen.
Finns en receptfri ögonsalva på apoteket också, Noviform heter den, som är lite antibakteriell. som du också kan prova. Hjälper inte det så kan receptbelagd ögonsalva behövas.

#8 Tack så mycket! :)
Jag använder drop-it som är koksaltlösning.. Köper man bara vanliga ögondroppar så ska det väl inte vara något annat i.
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag tycker nog att du borde ta en snabb koll hos vet. kan vara en så enkel sak som vitaminbrist…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#11 Tack för ditt inlägg!
en liten undran bara, borde det inte märkas på båda katterna då?
nja, det är inte alltid så säkert. Katter är individer. En vanlig snabb undersökning kostar inte så mycket och skulle veten märka, att det är något smittsamt, så får du givetvis medicin till två katter.

#13 Tack! :)
ja ungefär som att gå till tandläkaren. det blir billigare ju tidigare man går. MEn nu har du väl knappast chans att få en vanlig polikliniktid. Ring i morgon och be att få komma på måndag…

#15 vad betyder poliklinintid?
förlåt, skriver slarvigt.
polikliniktid…. alltså inte jourtid. jourtid är kvällar och helger och det är alltså apdyrt.

#17 Okej, tack för att du förklarar! :)
Har aldrig hört det ordet förut.
ja ring i morogn och beställ tid till på måndag….
Poliklinikavgiften är den man betalar för att veterinären "tar sig tid". Klinikerna har en fast sådan under dagtid och en för jour.
Tar du tex ett prov så får du betala poliklinikavgiften plus kostnaden för provet, tar du 2 prover så är polikl.avgiften den samma plus kostnaderna för 2 prover :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#19 & #20 Tack! =)