Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6129 ggr
[Liinda]
0

Foder till kastrerade katter?

Nu har jag en kastrerad honkatt som äter RC young female som är för kastrerade katter. Men igår så fick jag en liten bebiskille i julklapp av min kära sambo!Skrattande

Och han ska ju självklart kastreras vid ett halvår. Och då behöver jag tips på foder som både kastrerade han och hon katter kan äta.

Jag har funderat på färskfoder, någon som vet något bra?

MonicaLagerquist
0

Jag skulle rekomendera Mjau blötmat till båda ketterna.Fri tillgång till dne lille och ev kontrollerad tillgång till honan.Väg honan regelbundet och ser du att hon ökar för mycket i vikt begränsa hennes mat men låt lilkillen äta så mycket han vill.

Stolt ägare till tre La permer

Cheapo
0

Om du vill att dom ska äta torrfoder och inte enbart blötmat kan ajg rekommendera "Orijen" Glad När jag kastrerade min Ansgar sa veterinären att han skulle äta kastratmat eftersom att om han åt vanligt foder skulle han bli tjock. Han var däremot bara precis fem månader när han kastrerades så jag gav honom RC 36 tills han var ungefär sju månader och då övergick vi till Orijen och det fodret fungerar jättebra! Han har inte blivit tjock (som veterinären sa), och han älskar fodret! Så, "Orijen" kan både kastrerade och okastrerade katter äta Glad

[Norrbysa]
0

Min katter blev tjocka av rc kastratmat. :-P
När jag bytte till Orijen blev de normalviktiga igen.
Gillar att Orijen bara har en fodersort.

[Liinda]
0

#1 Jag vill inte ge dom blötmat hela tiden, när jag sa färskmat så tänkte jag på något ännu naturligare. Som tex det finns till hundar, rullar med rent kött och inälvor och sånt.

#2 Tack för tipset! Ska kolla upp det lite, har dom någon hemsida?

#3 Ja det känner jag igen, honan har blivit överviktig och slutar inte gå upp heller verkar det som. Kanske är RC fel då för min kompis testa det till hennes hundar och dom gick upp i vikt. Men det ärr ju skumt att dom går upp av kastreringsfoder. Så lillkissen och vuxna katten kan alltså äta Orijen båda två?

GoneRaven
0

#4 Absolut, både kattungar och vuxna katter äta Orijen :D

[Liinda]
0

Jag har läst om Orijen nu men det verkar vara mer som är missnöjda än nöjda. Läste kommentarer på internet där man kunde köpa foder och kraftig diarre och matvägran var vanligt :/

[Norrbysa]
1

De gick förmodligen för snabbt över till det nya fodret. Att gå från ett foder med mycket kolhydrater till ett proteinrikt kräver en viss omställning. Men det är just protein som katter skapas för att äta.

[Norrbysa]
1

Det där med matvägran förstår jag dock inte. En katt svälter väll aldrig sig själv bara för att den inte gillar maten?

Antingen ger ägarna upp för lätt eller så är det någon bakomliggande sjukdom. Eller ägarna kanske misstolkar minskat matintag som matvägran? Det går ju åt betydligt mindre av ett proteinrikt foder till skillnad från ett foder men en massa utfyllnad.

GoneRaven
0

#6 Orijen är ett märke som överraskat många på ett bra sätt vilket gör att man vågar rekommendera det allt mer. Att byta till nytt foder för snabbt är precis som #7 säger inte bra och det brukar ge en effekt som man borde räknat med. Men om man missar det där med försiktigt byte så är det lätt och tro att märket är det skyldiga och inte en själv. Testa så får du se om Orijen fungerar för er :) men ta det försiktigt om katterna är känsliga för byte..

Josefa
0

RCs Young Male används om man har både hona och hane. Innehåller lite mer protein.

Cheapo
0

#4, foderbilen.se, dår köper jag min mat och man kan även välja att få den hemkörd till dörren, himla smidigt! Och som någon annan har sagt är det viktigt att foderövergången går långsamt. Jag valde att vara extra långsam för att vara på en säkra sidan, så vår övergång tog två månader Glad

[Liinda]
0

#8 Det kanske är så då att dom bara äter mindre, såg nämligen fler som kommenterat att katten inte tycker om fodret och knappt äter. Men det kanske är som du säger att dom inte behöver äta lika mycket.

Jag ska nog ta och testa det då så får vi se hur det fungerar här hemma. Men hur längre räcker fodret för er? Hur många kilo köper ni då och till hur många katter? Försöker räkna ut vad månadskostnaden kommer bli =)

[Norrbysa]
0

Har två katter o köper 7 kg åt gången och det räcker ca 3 mån.

Dagg
0

#12 Man bör även tänka på att maten inte har ett sådant långt bäst före datum. :)

[Liinda]
0

Jag läste innehålls förteckningen nu och den innehåller inget taurin vad jag kan se? Kattfoder ska ju innehålla taurin?

GoneRaven
0

#15 så sant, alla katter behöver få i sig Taurin.

MonicaLagerquist
0

Om det är Mjaublötmaten du menar så är det rätt att den inte innehåller tillsatt taurin eftersom att det inte behövs då köttet i maten innehåller nog mycket taurin.Är maten märkt som fullfoder så innehåller den allt som en katt måsta ha i sig.

Kattmat med lite kött i måste man tillsätta taurin till för att komma upp i den halten som måste finnas.

[Liinda]
0

Jag menade Orijen fodret, där stog det inget om taurin. Men det kanske är samma där då?

MonicaLagerquist
0
#18 Ja Orijen innehåller ju också mycket kött och då behöver de inte tillsätta taurin.

GoneRaven
0

#19 Du har en poäng!

Kristinahemma
0

Hej, jag har 2 kastrerade katter som äter Purina PRO Plan med kyckling. De älskar det så mycket att de inte vill äta burkmat. Bra kvalitetsfoder. Så vill jag ge dem nåt extra gott toppas det bara av tonfisk.

Linnea
0

Min kastrerade hane äter Nordic Special + (färskfoder). Ett riktigt bra foder, innehåller inget spannmål och han äter med god aptit. Innan fick han barf (färskfoder är ju samma fast färdigblandat och malt). torrfoder har han aldrig gillat, med detta foder så rensar han skålen. Han bajsar mindre och det luktar i princip inget till skillnad från när han åt torrisar.

Skynda långsamt så går det fortare.

Bogart
0

#22 Nordic Special+ innehåller visst spannmål, korn är ju ett spannmål…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Vosjes
0

Endast mjau och bozita blötmat har gjort underverk på min känsliga, kastrerade tjockis!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur