*HJÄLP!!* Katt tuggar på sladdar etc..
Skickar ut ännu ett nödrop..
Min ena vuxna katt (steriliserad honkatt 3,5år från stabil uppfödarfamilj och flyttade vid 14veckors ålder till mej)
Dels snuttar hon - bara på mej, med det är bara såå gulligt
MEN, hon har mer eller mindre altid tuggat på saker - hon tuggar på gardiner, ibland sittor hon med en liten trådstump i mungipan å när jag drar ut den kan den va 20 cm lång..
Hon tuggar på bilder jag har på väggarna, på armband jag har på mej, på plaststjärnor på väggen..
Och det som gör mej förbannad (pga risken) är att hon tuggar på sladdar!! Hon har gjort så min dator brann upp - som tur var hade jag datorn i knät så jag upptäckte ju att det började blixtra å brinna, men hon hade tuggat hål på den under en lång tid innan det hände..
Hon har förrutom den ggn tuggat sönder tre till dator sladdar, sladden till en bordsfläkt ett antal mobilladdare osv osv..
Hon småtuggar alltså, biter inte hårt direkt men det går ju hål. Jag försöker gömma alla sladdar - ställer träskivor framför, lindar tjockt med eltejp runt de sladdar jag vet att hon gärna tuggar på så att tänderna inte ska gå igenom..
Men vissa sladdar är framme jämt - datorsladden å sladden till modemet, lampsladdar å mobilladdare etc..
När jag ser henne fräser jag högt å argt åt henne å då hoppar hon därifrån, men likförbannat är hon där igen…
Hon käkar kvalitétsfoder, får mjaublötmat, äter möss hon fångar - så det verkar inte som att hon har ONT i tänderna, men hon har inte jättegod andedräkt men luktar absolut inte ruttet eller så.. Å som sagt har detta beteende funnits från skrach..
Detta med att hon snuttar är inte för att hon blivit tagen förtidigt, hon är den enda av mina katter som fötts upp på bästa sätt, hennes mamma snuttade hela tiden fram till att hon själv fick kattungar. Så snuttandet verkar ärftligt..
Vad sjutton ska jag göra!?!?!?
Och *hata mej inte* jag har extremt dålig ekonomi, å prioriterar kvalitétsmat till djuren före min mat å gör allt för att de ska må bra i sin omgivning.. Men jag har inte sån ekonomi att jag kan springa till veterinären direkt, om det inte verkar vara allvarligt (även om detta ÄR allvarligt, men ni fattar).
Länk till blogginlägg med en kort film på hennes tuggande, (jag håller upp armbandet bara för att man ska se bättre hur hon tuggar).
Klicka ->HÄR<- för att komma till filmen.

Jag har själv aldrig haft det problemet, men jag vet att många rekomenderar att smeta in alla sladdar i tabasco, tandkräm eller annat som är mycket obehagligt för katten att få i munnen! Det resulterar ju i att katten tycker att kablarna smakar äckligt och själv väljer att låta bli att tugga. Att skälla funkar inte på dessa ögontjänare till katter - det matte inte ser lider hon inte av, och sålänge matte bara blir arg och det inte blir några konsekvenser (som katten kommer ihåg och tar in) så kan man gott skita i vad hon säger. Jag har ett par ögontjänare hemma, dock gäller det att sitta på matborden och diska stekpannan på spisen… Det funkar inte att skälla för de gör det ändå när man inte ser eller när de inte orkar bry sig om att jag ser - för det händer ändå inget trots att jag gapar på dem.
ja och detta är inte någon vetfråga i första hand. Du MÅSTE se till att hon inte kommer åt sladdar alls. Livsfara. Dessutom kan det börja brinna om hon tuggar när du inte är hemma. Visst, säkringar finns men man ska inte ta allt för givet. Att hon tuggar på garn/snöre kan vara helt livsfarligt för henne det kan orsaka tarmvred. Börja med att koppla ur alla sladdar som inte används och håll dem utom räckhåll. Det där är ett beteende som måste brytas.Pensla sånt som inte går att få bort med tandkräm elelr tabasco och fortsätt fräs om du kommer på henne. och ta en koll hos vet inom det närmaste…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Får testa med tandkräm, tabasco vill jag nog inte smeta runt i hela lyan ;-P
Jag skriker aldrig på katterna, fräser gör jag däremot ibland, å de funkar ju för stunden.. Å jag behöver ju inte puttabort dom heller när jag fräser, dom flyttar på egen hand..
tänkte på en sak, som är väldigt obehagligt…. så fort du kommer på henne, ta två kastrullock och smäll ihop…..plus att du fräser…..
Katten är långhårig ser jag och det man får tänka på är att de vill kräkas upp hårbollar och tuggar då på allt och vill ha i sej att "skit"
Jag skulle ge katten kattmalt, ampel lilja. samt allt detta som tidigare skrivits, med att smörja in allt som är faligt för kissen med tabasko
ja du måste för både ditt bohags och kattens skull se till att detta gnagande är förknippat med obehag. OCh en ampellilja är inte fel. Köp två på en gång. De är inte dyra….
Det är nästintill omöjligt att gömma ALLA sladdar..
Hon kräks nästan aldrig, kan inte ens kommapå nån gång som hon kräkts.. Hennes långhåriga päls tovar aldrig..
Jag vet att snören är farligt, så jag är jättenoga med att tabort allt sånt, ha det i lådor etc. Men när hon tuggar på gardiner eller ibland när jag hållerpå å pysslar så själ hon någonting obemärkt, så nu håller jag stenkoll när jag pysslar, så snören händer nästan aldrig längre..
Hon har aldrig haft några hälsoproblem vad jag vet, alltid god aptit, dricker som hon ska, bajsar å kissar som hon ska etc..
Fungerar sån "stopp och väx" som finns på apoteket för dom som tuggar på naglarna eller ska sluta suga på tummen.? Kanske värt å prova iaf.
#2 Vad är det som tyder på att jag måste besöka vet? Alltså menar inte att ifrågasätta eller så, men vad tyder på att det är hälsofel?
Det kan vara tanköttsproblem och irriterad i halsen.
Kolla hur hon ser ut i tandkött och tänderna om det kan vara irritation. Konstigt att hon ger sej på gardiner och ska tugga på.
ja stopp o väx kan ju vara en lösning…. smakar ju apa… Någon annan som hr något tips på något avkok som smakar ulrik och som inte gör märken?
Såpa då ? Det är ju fränt 
ja…. och ofarligt…..
- Finns det inte nån som satt aluminiumfolie runt sladdar?
just det!!!!! det funkar toppen det med!!!!! tack för tipset…..
Det är ju ni som lärt mig det så tack själva 
och det funkar bra?
Jag har inga sådana problem med våra katter, tack och lov. Men våra katter avskyr folie så det skulle säkert fungera.
ja tack oh lov ite jag heller. MEn det borde ju funka bra för mina hatar ju det också…..
Kan man inte ta något med citron på sladdarna eller på marken bredvid?? Katter hatar ju den lukten.
Citron struntar mina katter i….
Okej. Då är det nog från katt till katt. Mina hatar det :). Min systers katt tuggar också på sladdar. Men hon har något speciellt som hon sprutar och smörjer in sladdarna med. Men vet inte vad det är. Kan höra med henne.
Är inte tandkräm giftigt för katter?
jag tror inte de ens vill röra tandkräm… MEn det finns något, som heer bitterspray, kom jag på nu!!! Googla på det! Det är precis till för att djur inte ska tugga. Finns att köpa i en del zoobutiker…

Citron och diskmedel?
Det finns ju kabelrännor i plast som man snurrar runt sladdarna (egentligen för att hålla ihop dem), det kanske vore något.
Annars så tror jag stopp och väx är det allra bästa. Det luktar inte, det kletar inte, det är genomskinligt osv, så det är bara att pensla på alla sladdar.
I gardiner och liknande kanske man kan ha någon fy-spray eller liknande? En kompis hade två kattungar som lekte tarzan i gardinerna och då blev en helt vanlig blomspruta med vatten det mest effektiva.
Men förutom det så se till att katten får kattgräs så det inte är något med hårbollar eller liknande. Kolla upp mun och svalg för säkerhets skull hos veterinären - det går så enkelt och snabbt! Då är du i.af säker på att det inte är något som irriterar.
Sedan blir det till att aktivera katten, många bollar, lådor, kryp-in, bekväma hyllor och kanske några aktivitetsbord (som man matar dem med eller gömmer godis i).
Hoppas det löser sig i.af!
Hakuna matata!

Skaffa INTE fy-spray!!! Det är fruktansvärt dåligt - katterna flyr för livet var i huset de än är för att den skarpa lukten sprider sig som en löpeld genom huset, och när lukten lagt sig efter ett par timmar så har den försvunnit även ifrån punkten man sprayade på.. Värdelöst och onödigt lidande för katterna, vi har använt det en gång och aldrig mer. Vi testade några år senare att gå ut och spraya på papperslappar som vi sedan satte upp på väggen där de klöste, men det funkade inte om man inte sprayade nytt var och varannan dag, knappt då heller.
#25 Usch då, vad hemskt! Har aldrig haft något liknande själv. Det finns inte olika varianter som kanske är lite olika?
Hakuna matata!

#26 Fy-spray heter väl själva märket. Om det sedan finns andra märken med liknande medel vet jag inte. Jag rekomenderar istället tandkräm och tabasco vid sånahär tillfällen.
#0 OT, jag vet.. Vad är det för gräs du har i krukorna? Har letat bra gräs till mina innekatter men inte hittat nåt bra.. Mina killar hade älskat det där gräset.. :)

Själv hade jag gjort nån slags fy-spray med vatten, koncentrerad citron, vinäger och en dutt ättika i en sprayflaska… Har dock ingen aning om det fungerar då jag inte har haft anledning att använda den. Men det kan aldrig vara lika obehagligt som det som man köper. Dock tror jag att det bara funkar för stunden… vattenbaserade dofter försvinner fort.
Medarbeterare på Kost
#28 havre är det. inget annat.
Oj, vad många svar (TACK!!).. Har inte vart här på ett tag.
Jag har köpt stopp å väx å det har funkat hittills, hon har inte tuggat på dom sladdarna sen dess iaf :)
# 28 & # 30
Det där gräset grävde jag upp ute å släpade hem, tyckte det såg väldigt gott ut å det var det tydligen oxå :D :D
#31 bra att veta att något funkade.
havre sår jag i en kruka o det är poppis ibland.

Min sambo hade en katt förut som blev helt knäpp av tandkräm, hon åt det gärna och då blev hon helt tossig, sprang runt som en galning och verkade helt koko.
Skynda långsamt så går det fortare.
#33 tandkräm som de brukar tycka är så otäckt, konstigt men alla är olika.
vad bra att det funkade!! Sen finns det något som heter bitterspray också att köpa i zoobutikerna…
här är ett exempel…
http://webbutik.viskadalensdjurklinik.se/bitter-spray-p-112.html
googla på bitterspray så får du fram en massa ställen att köpa på

Men det kan nog vara dumt att stryka tandkräm på sladdarna. Något oljebaserat med menthol skulle jag pröva på sladdarna… Efter att ha försökt med mentholdoftande öronrengöring vet jag att dom INTE gillar doften av menthol…
Medarbeterare på Kost