Kattsnuva
Hejsan!
Jag har en rätt nystartad kattuppfödning och är ny här på katter i fokus. Jag har en fundering angående kattsnuva, som jag absolut inte trodde skulle drabba mej och mitt katteri pga att alla katterna är vaccinerade och revaccineras varje år.
Men nu är det så att snuvan drabbat min besättning. Av någon outgrundlig anledning blev min kastrerade hankatt sjuk och togs till veterinär. Där konstaterades kattsnuva, inga tester togs utan veterinären sa att han ser ut som ett klassiskt kattsnuvefall, skrev ut recept på antiinflammatoriskt läkemedel, bisolvon samt ögondroppar. Tack och lov hade han inte hunnit få lunginflammation, röntgen togs =) Är nu även på bättringsvägen, till min lättnad.
MEN, nu är det så att han smittat ner två av mina ungkatter som en är på återhämtning men den yngsta är risig, man känner sig så maktlös när de små älsklingarna är sjuka.
Nu till mitt dilemma: Jag har ju som sagt en kattuppfödning och planerar för framtida kullar, men nu känner jag mej osäker hur det kommer att bli. Vet ju att en stor del av katterna som har kattsnuva blir kroniska bärare och sjukdomen kan utlösas återigen vid stress mm.
Vad tror ni, vågar jag låta mina honor som haft kattsnuva få kattungar, eller innebär det en alltför stor risk att kattungarna ska bli sjuka? Finns det något förebyggande man kan göra för att undvika genombrott av sjukdomen hos mamma-katt i samband med förlossning och digivning?
Tacksam för all hjälp, tips och råd jag kan få!
Alltså, detta är verkligen jättehemskt! Jag har för snart ett halvår sedan lyckats tjata till mig en katt som jag sparat ihop 7000 för att köpa. När vi fått hem honom så är han helt frisk och vet-besiktad. Sedan börjar han få en förskräcklig hosta och sedan blir han inflamerad i hela munnen, det blöder, blir sår i gommen, så vidrigt hemskt! Han dregglade o.s.v. Vi hann också köpa en ragdoll som bara blev lite snuvig, nyser lite då och då som tur e blev han inte lika sjuk…
Var bara tvungen att skriva av mig lite, men det är verkligen overkligt att han fick det, just nu mår båda katterna bra (den första är välbekostad på dyra prover som visat att han har Calicivirus/ en form av kattsnuva) men är fortfarande inflamerad i tandköttet.
jag har läst jättemycket om sjukdomen, och det kan ha olika utgång tydligen (också beroende om det är herpes eller calici eller båda två på samma gång):
antingen kan de bli helt friska (tydligen genomgår alla katter kattsnuva i och med vaccineringen i lindrig form typ)
Eller så blir de friska men symptomen uppkommer som du sade vid stress etc. (kroniska bärare)
eller så blir de bara bärare av viruset (kan smitta andra- och sina kattungar i ditt fall kanske??)
eller så går symptomen upp och ner under hela livet typ.
svaret på din fråga:
Har ina honor haft kattsnuva d.v.s. att de är helt friska? om de bär på viruset kan de smitta ungarna (riktigt små kattungar kan tom. dö av kattsnuva vad jag vet)
men vad jag vte så ska antikropparna i kattmammans mjölk skydda ungarna mot eventuell smitta, vet dock inte hur det är om hon själv bär på det?
Verkligen hemskt dethär jättesvårt, hoppas de blir bra hela gänget ;)
Usch vad tråkigt att dina katter har drabbats av kattsnuva! - Det är en styggelse..
Jag tog hand om en kattfamilj i höstas. Mamman har under de månader i min omsorg aldrig visat några direkta symtom, mer än lite torra krustor vid ögonen - kattungarna däremot var väldigt sjuka som små, och har troligtvis varit påverkade sedan födseln.
Nu är det stora skillnader mellan denna kattfamilj och din kattbesättning, inte minst med tanke på vaccination.
Men kattungarna blev behandlade med vetrimoxin pasta och ögondroppar och blev bättre. Dock har de två bröderna som jag har kvar, fortfarande vissa besvär av nysningar och rinnande nosar. En av grabbarna fick också besvär i luftvägarna och har fått upprepa/förlänga behandlingen. Jättesegt och jättetråkigt…
Jag är orolig för att grabbarna ska bli negativt påverkade av miljö/ägarbyte och påverkas av den stress det kan innebära - så tills vidare försöker jag göra tillvaron så trygg och harmonisk som möjligt för dem, här hemma.
Lycka till med dina katter!
Mina tips till dig är att du kontaktar en kattkunnig veterinär, som kan hjälpa dig med dina frågor och funderingar.
Det kanske kan vara en god ide att också ta prover, för att fastställa om det verkligen är kattsnuva, som dina katter lider av - särskilt med tanke på att du är uppfödare.
Blev dina katter behandlade med antiinflammatoriskt? Inte antibiotika?
Om kattungarna bär på smittan så händer det att den bryter ut just vid stressen med flytt. Katten dör inte utav kattsnuvan men kan däremot dö av följdsjukdomar som lunginflammation. Därför så ger vissa veterinärer antibiotika i förebyggande syfte om katten är mycket påverkad eller om den är väldigt liten.