Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5728 ggr
[Airo]
0

Vet ni?

Jo, det är så att min familj hade två katter förra året. (honor, kastrerade/steriliserade). Och dom kissade inne, ibland bajsade inne. Men det var så att vi märkte att dom var sjuka, så vi var tvungna att ta bort dom.. :/

Och nu är det så att våran ena rottweilers uppfödare (känd), föder upp hundar, katter OCH kaniner. Och jag frågade om hon skulle ha en kull nästa år till våren/sommaren. Och så sa hon att hon ska det. Och så frågade jag hur mycket dom kostade, men hon sa att jag får en GRATIS av henne, snällt va? :D (norsk skogskatt)

Men nu är det så, om det flyttar in en ny katt i huset, kommer den också att börja pissa inne då för att dom två förra gjorde det? min mamma har skurat och allt och tvättat bort där dom förra kissade inne, så det luktar inte eller så längre. Men jag funderar på om katten känner av det sedan?

Och så har jag hört att katter kissar och bajsar inne om dom inte är friska, så, om den nya katten flyttar in är frisk, kommer den kissa och bajsa inne då (alltså, utanför kattlådan)?

Tacksam för svar!

AgnetaB
0

Att katter kissar inne kan vara pga urinvägsinfektion o det går att behandla precis

som med oss. Annars" talar" de också om att de ej trivs av olika skäl. Kanske

för stojiga/elaka barn ,hundar el att de är själva mycket. De är ju levande

varelser  som också "känner" o kan ej tala om för oss vad som är fel utan

kan börja typ urinmarkera inne.

[Airo]
0

#1 okej, för i våran familj har vi inga småbarn. Jag är den minsta i familjen, och blir 14 år den 12 februari. Och ingen har varit elak emot katterna. Hundarna har vi haft och dom har varit snälla mot dom hela tiden, vi hade en storpudel förut och den pussade dom :) Gosan (våran äldsta katt, som  vi hade) hon låg t.o.m och knödde på våran storpudel. Själva mycket tror jag inte att dom har kunnat vara för vi hade katterna samtidigt. Kusiner var dom.

Men som sagt, Mysan (den yngsta) hon hade fel på njuren så det riktade nog sig mest däråt. Och med Gosan tror jag nog att hon kände av att Mysan inte mådde bra, plus att jag tror inte hon var frisk heller. :/ för det sa dom hos veterinären.

Men tack för svar :)

Vosjes
0

Katter som urinerar är antigen inte rumsrena eller så är någonting fel, antigen i hemmet eller i deras kroppar.

Jag har en katt som protest/trots bajsar när hon blir sur på oss för att visa att vi har gjort någonting fel eller vart elaka och sagt nej till henne.
Vi bor ihop med ett gäng hundar och en iller.

I alla fall nej jag tror inte att det skulle vara några problem sålänge katten är frisk och glad. Och man ska aldrig sterilisera en honkatt utan de ska också kastreras. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

LaSadie
0

för att bara påpeka… din vän föder upp huskatter. Det finns inget som heter norsk skogSkatt, utan rasen heter Norsk Skogkatt, så vännen har långhåriga huskatter.

Rafflan
0

#4 TS skrev lite fel, bra att du påpeka det men du behöver väl inte överdriva? :P

LaSadie
0

#5 Var överdriver jag?

LaSadie
0

#0 Annars så tror jag att det inte kommer vara några problem :) Om ni har tillräckligt med lådor samt kastrerar katterna så kommer de göra sina behov på lådorna (om de är rumsrena från början). Lycka till med katterna :)

[Airo]
0

#6 jag skriver norsk skogskatt? är det något fel med det eller? :P när jag skriver norsk skogskatt menar jag norsk "skogkatt". Jag tycker det låter lite konstigt att skriva/säga SKOGkatt. :p

Förlåt då, ska börja med att skriva/säga norsk skogkatt.

#3 okej :) PS; dom var kastrerade ;) inte steriliserade :p

pip89
0

jag minns förut när jag skulle ta emot en vänninas katt för hon kunde inte ha den längre pga hon hade skaffat barn..

men sen när den kom hem till oss så pissde den runt i hela lägenheten, påsar, sängen,kläder,väskor och så vidare… och vi började fundera på vad det kunde vara.. och till slut kom vi på det, det var för att vi redan hade 3 katter innan, och alla katterna var vuxna så dom ville skydda sitt revir.. vi hade henne i flera månader men det bara fortsatte.. det blev som 3 mot 1 kan man säga.

så till slut sålde vi henne.

[Airo]
0

#9 okej.. :/

#7 jag ska skaffa EN katt om det är så, inte fler ;p

LaSadie
0

#8 För rasen heter Norsk Skogkatt och inte Norsk SkogSkatt. Det är enorm skillnad. Främst för de ofta är huskatter det handlar om s'et kommer in :), samt att det är väldigt generöst att ge bort renrasiga katter med stamtavla. Snällt ;)

LaSadie
0

kanin?

[Airo]
0

#12 oj, skrev fel XD är så van vid att skriva kanin då jag har 7 irl (aa' menade katt, haha. Mitt fel x)

[Airo]
0

#11 dom hade inte stamtavla, frågade nyss.. ^^ :p

LaSadie
0

Skrattande

pip89
0

då är det kanske "skogskatt" som du skrev från första början ?

[Airo]
0

#16 kanske det :p vet inte riktigt, frågade aldrig exakt så.

pip89
0

det måste ju nästan vara det vá? lång hårig katt utan stamtavla= skogskatt!

bra! det är skogskatt….hehehe :P

[Emma--]
0

Då är det långhåriga huskatter hon föder upp. Inte skogkatter. 

En uppfödare skulle nog inte ge bort katter bara sådär. Så ni kan nog hitta er en seriösare uppfödare.

Annars om det nu är en skogkatt hon avlar på så se till att nödvändiga tester har gjorts på pappan och mamman innan parningen. Fast tester bör ju göras även om det är "bara" är en huskatt. 

Och se till att katten även är minst vaccinerad,idmärkt, avmaskad vid behov och besiktad innan leverans. Vill inte uppfödaren göra det så tycker jag det är bättre att leta en annan uppfödare eller vända sig till ett katthem Glad

[Airo]
0

#18 haha, ah.. hon sa "blir lång hår" (hon är inte svensk, ifall ni undrar.. hon kommer från.. polen eller något, hihi ^^)

[Norrbysa]
0

Ett tips är att ta med lite sand ifrån kattlådan från uppfödaren när ni hämtar katten. Strö sanden över den ni har i er låda så hittar katten lådan lättare.

Sen om det sker någon olycka i början så behöver ni inte få panik. En busig kattunge hinner inte alltid fram till lådan. :-)

Ett annat tips kan vara att inte släppa ut katten i hela huset på en gång, utan att böja ha den i ett rum tillsammans med mat, vatten och låda. När katten lugnat sig och bekantat sig med rummet kan ni öppna upp ett nytt rum osv.

Och självklart gör kastrering att risken för markering minskar drastiskt.

Lycka till och skriv gärna en tråd här om det blir problem.

[Airo]
0

#21 okej, tack så jätte mycket för tipset! :)

Jo, jag tror att vi börjar med mitt rum då, eftersom att katten ska bli bara min :)

pip89
0

#20  Glad hehe…gölligt ;)

kattassen
0

#20 Då kanske det är en "Polsk skogskatt" FlörtSkrattande hihi

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Airo]
0

#24 haha, kom på att hon är från Holland (aa' något sådant.. ;o<3 hihi

[Airo]
0

Mina underbara föräldrar säger att det kanske blir en :D 
För min mamma verkar jag få, pappa verkar vara lite osäker. Men mamma ska prata med honom om några dagar så får vi se! :D

Det är ett kanske, men väldigt mycket lutat åt att det blir en :D

Vilket tycker ni är bäst, hane eller hona? :) Semsa sa att hona var bäst, men vad tycker ni? hanarna brukar väl skvätta en del på väggar och sådant? (Semsa är hon jag ska få kattungen av i såfall, om det blir något Glad )

Ligonskrutt
0

#26  Nej hanar brukar inte skvätta så länge de är kastrerade :)  och ni bör kastrera oavsett om det blir en hona eller hane, eftersom kastreringen gör att katten blir lugnare och mer harmonisk. Då slipper ni att den skvätter mm.  Så kastrera katten kan ni göra när den är 6 månader. Eller tidigare hos vissa veterinärer. 

jag tycker inte du ska tänka så mkt på könet på katten, utan istället personligheten :)  Så det bästa är om du an träffa lattungarna innan och se lite hur de är i sättet och välja en som du fastnar för och som passar dej. Tex kanske du vill ha en livlig katt eller en lite mer lugn.

Lycka till! :)

[Airo]
0

#27 Vi ska kastrera oavsett om det är en hona eller hane, jag sparar  redan pengar :) (det kostar ca 600 kr här, och har 300 än xP)

Jo, men felet är det att vi kan inte åka så många gånger fram och tillbaka till henne då hon bor ca 2 timmar bort… men när jag ska hämta en kattunge sen, så tror jag att vi stannar där i någon timme eller så, så får jag sitta med kattungarna och se och känna efter vem jag blir fäst vid och tycker passar mig :)

Jag vill väl ha lite mitt i mellan, hihi. Semsa sa själv att honor är bäst.. vet inte varför men. :)

Edit; jag har bara en fråga (till 27), brukar hanarna vara mer "snälla" eller vad man ska säga än vad honorna är? :) som det är med kaniner, hanarna brukar oftast vara snällare än honorna då honorna vaktar reviret mer än hanarna.. ^^ bara undrar :D

Vosjes
0

Jag personligen tycker att honor och hanar är väldigt lika varandra men att hanarna "bryr" sig mer om sin matte än vad honorna gör, de är lite för egoistiska enligt mig även fast jag själv har en jätte snäll tös som springer efter oss oavbrutet.

Hanar enligt min uppfattning går bättre på lådan också om de är kastrerade.
Det viktigaste för dig är att du väljer med hjärtat och inte med huvudet då det är viktigt att man väljer den katt som känns och trivs bäst med dig och du med den och speciellt inte köpa en katt bara för att köpa.

[Airo]
0

#29 okej, då vet jag det. :)

Nej, självklart inte, jag väljer alltid det djuret som känns och trivs bäst med mig. Nu byter jag ämne lite här till kaniner, men för tre år sedan så skulle jag få min allra första kanin. :) Det fanns ungefär 7 kaninungar i den buren (hanar hela bunten), och där såg jag min lilla skrutt. Zorro, som han heter nu, bor hemma hos mig, han fyller 3 år den 11 mars detta året. Jag är glad att jag valde honom och jag valde den som kändes och den jag trivdes mest med. Och ja, då blev det Zorro :)

Han pussade mig hela tiden när jag precis hade fått hem honom och gör det än. :) Har aldrig bitit någon eller så, bara pussat :) hihi ^^ är så nöjd med honom så :)

Hawknestgrove
0

lite ot varfrö rasen heter Norsk SKOGkatt är just för att rasen är norsk. OCh där har de ingen genitivändelse på samam sätt som vi.

Jag gjorde samma misstag när jag ville köpa träolja som enligt våra grammatikaliska regler heter SKOGSGRÖN. Letade som en dåre via färgdatorn i den norska färgbutiken. Hittade inget. Tills expediten knappade in färgen på norska. Skoggrön……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Aquelegia]
0

Min katt har alltid varit rumsren men när vi flyttade till lägenhet en 3a så började han konstant kissa och bajsa i alla lådor/kläder som låg framme dock slutade han med detsamma när jag införskaffade en till taolett kanske helt enkelt behövs fler toaletter ? Min kisse vart helt enkelt för lat för att gå till vardagsrummet när han är kissnödig i hobbyrummet :P

[Airo]
0

#32 haha, okej. Det var mig en lat liten gosse :D hihi :) tur att det fixade sig i alla fall! ^^ väntar med spänning och hopp på att jag ska få en katt! :)

[Aquelegia]
0

#33 min sambo vart skitarg han kunde inte tro på maken av lathet men jag vet allt min kisse är så lat så han kommer sällan fram till mig när han vill gosa utan slänger sig 3meter ifrån ner på marken kråmande och väntar tills jag lyfter upp han :D Bättre lycka med eran kommande kisse :)

[Airo]
0

#34 haha okej :P

Jo, men det beror ju på om jag ens får en kisse.

Hawknestgrove
0

ja och kastrera så fort du bara kan i så fall….för nu börjar vi gå mot ljusare tider och det kan faktiskt hända, att redan 5 månades kattungar råkar i olycka…..DVS blir med barn om oturen är framme

eighteenlives
0

vid val av hona eller hane hade jag valt en hane.

Av egna erfarenheter tycker jag honor är lite mer snarstuckna än hanar. De blir lättare sura eller svartsjuka. Men lika kärleksfulla för det, såklart.

Men som sagt, det är mina egna erfarenheter och inget vetenskapligt bevisat fenomen.

blondifire
0

könet spelar ingen roll om man bara ska ha till sällskap. honor kan precis som hanar revir markera. sen finns ingen "ras" alls som heter skogskatt, långhårig huskatt isf.

är båda föräldrarna lång/semilånghåriga? annars kan ungarna inte få lång päls,om d nu e viktigt för dig.

S*Winsnes Wilda

eellzyy
0

#37 Haha, hos oss är det tvärtom :D När jag är med Findus kan Vilda komma och gosa jätte mycket och då går Findus därifrån direkt. Men om jag bara är med Vilda så brukar Findus oftast stå och titta lite surt på henne… :)

[Airo]
0

#36 jo, men jag ska ju ha en innekatt ;)

#37 okej.. :)

#38 mamman är långhårig som en norsk skogkatt, vad jag har sett på bilder i alla fall. Pappan är korthårig tror jag.. om det är han jag sett på en annan bild.

Hawknestgrove
0

bara för det, så ska du inte vara säker. Den kan smita ut fortare än du anar….. och då är skadan skedd på bara några timmar.

[Airo]
0

#41 jo, men vi ska ändå kastrera katten, oavsett.. :P

dom andra smög dock ut då och då, men dom stannade på altanen då dom hatade att vara ute..

Hawknestgrove
0

jo men när hon/han blir könsmogen, då är det vår och mysigt att vara ute. och är katten gravid, så får du vara snabb med att kastrera innan det gått för långt. 7:e veckan går rent praktiskt. de etiska åsikterna om den gränsen är ju delade.

[Airo]
0

#43 okej, men jag funderar på att ha en hane i stället för hona, så katten kan inte bli dräktig då. Flört

Kan man kastrera vid 7 veckor eller vad? haha

Vosjes
0

Tidig/sen kastrering finns det massvis med teorier och forskning om jag själv tycker att det är bra att kastrera tidigt då det finns risker varesig de är unga eller äldre och jag själv har bara bra erfarenheter av tidig kastrering. Alltså vid 12-14 veckor

AgnetaB
0

En del veterinärer tycker det är ok att kastrera från 12 v om du vill det.

Hawknestgrove
0

nja, vid 7 veckor så har nog inga kulor ramlat ner och dessutom så får inte så små kattungar flytta från sin mamma. lagen säger 12 veckor