Katter o barn?
Hur vanligt är det att katter slår bakut när man får tillökning i familjen? SVårt att generallisera sådär, men jag undrar om det är vanligt?
Ska ni få barn? Grattis!
Man kanske ska tänka på att introducera barnet för katten dag för dag, och i vissa familjer så "glöms djuret bort" och att man bara uppmärksammar barnet, så man får försöka hålla den balansen att man fortfarande ger lika mycket uppmärksamhet till båda.
Sen när barnet blir äldre så får man lära det att t.ex. inte dra i svansen osv, så katten inte blir rädd och så.
Man får göra precis som vanligt så tror jag nog att katten kommer att fortsätta må bra.
Det beror nog på hur mycket uppmärksamhet man ger katten, om den käänner sig delaktig och så vidare. Känner sig katten åsidosatt, är det inte så konstigt om den reagerar negativt. Hur vanligt det är vet jag inte.
Verkar vanligt när folk skaffar barn då åker katten. Är så konstigt hur allt blir då.Stackars katter säger jag bara från att kanske varit familjens kelgris till att bara bli ett problem.
När vi fick barn så hade jag inte lika mycket ork över för mina katter. Det som är viktigt att tänka på, anser jag, är att det bara är under en period. Om katten inte visar tecken på att den känner sig undanskuffad, så behöver man inte känna någon skuld för att man under en period ger katten mindre uppmärksamhet. Den där utmattande småbarnsperioden går ju över - och då kommer man att ha tid för katten igen.
…kanske är det viktigare då att man har två katter, så att de ändå har sällskap.
http://brisingasmycket.se
Okej, tack. Jag har svårt att tro att vi skulle ge våra katter mindre uppmärksamhet än nu, så om det mest är avhängt på det så borde det inte bli några problem. Vi är inte med barn än, men är väl på väg dit och när vi planerar måste vi ju givetvis planera för alla familjemedlemmar-även katterna och hur de skulle må om det kom en bebis. Men då är det nog fritt fram!
#5 Jaha, jag trodde att ni redan hade fått ett barn 
Men vad bra att du fått råd av oss! Lycka till 
jag har gjort så att när man kommer hem med den lille så lägger jag bebisen på golvet på en filt o låter katten/katterna själva styra hälsandet. har dock hållt ute dom från sovrummet och vagnen där dom gärna ligger/markerar i om man har otur. detta m sovrummet har jag dock börjat m innan så dom inte förknippat det m barnet. när j ammat elr suttit i soffan så har dom alltid varit med o får då oxå kärlek. funkat utan problem.
S*Winsnes Wilda