Kattmynta

Den sorten har jag aldrig testat, men liknande sort är väldigt många katter som galna i.

Jag köpte kattmynta på flaska som man sprayar. katterna har dock inte visat minsta intresse för det och bryr sig ingeting alls då jag sprayar. Katten ska tydligen tycka om doften.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Det där godiset brukar vara populärt.

#2 Sprayet på glasflaska brukar inte vara särskilt intressant. Det på plastflaska, eller framförallt den torkade, det är det andra bullar med!
#2 Mynta på flaska är det oftast t.ex alkohol i för att få det flytande, vilket tar bort mycket av effekten.
Bästa myntan är i mitt tycke Yeowww som är stark och organiskt odlad. Knopparna är extra potenta!
Vänliga hälsningar
Cindy

Har köpt samma till mina men de ignorerar det totalt…
eller så gillar de inte kattmynta vilket jag börjar tro, för vanlig kattmynta ignorerar de oxå….
Medarbeterare på Kost

min katt är knarkar mer eller mindre de där mjölklinserna med kattmynta i :P
You can't spell Bitchy without Itchy
Men jag kan inte känna doften.. Noggis sniffar och ser helt drogad ut i blicken innan han glufsar i sig en sån där mjölklins.

vissa sorter kan man känna lukten av, andra inte…i det här fgallet är det nog för att doften döljs av yoghurten eller vad det nu är i :P
#9 Jaha, okej.
Jag har hört talas om kattmynta JÄTTEMÅNGA gånger förut men jag är bara osäker på vad det egentligen är, en växt eller nåt sånt..
Kattmynta är en egen växtart, och den finns mig veterligen i två varianter varav den ena ska vara starkare. Det vanligaste är att man använder bladen och stjälken, men de fröiga topparna på växten är starkaste delen.
Somliga använder en annan växt som heter valeriana, eftersom katterna ger en liknande reaktion på den som på kattmyntan. Men den är inte "the real deal".
Vänliga hälsningar
Cindy
#11 Använder man kattmynta som t.ex Feliway?

Kattmynta är en ört/växt som man krossar och som då ger ifrån sig en doft som katterna ofta gillar. Hanar brukar gilla det mer än honor. Att hanar har en tendens och gilla det extra mycket beror nog främst på att det påminner om ett ämne som finns i honornas urin har jag läst någonstans. Men som med allt annat så är det väldigt individuellt. En del gillar det mer än andra.
#13 Vad är det i kattmyntan som de gillar?

#14 det är kattmyntans grågröna blad som avger en sån stark och speciell doft när de krossas att katterna blir på gott humör. även när den är krossad så ger den samma effekt. dock är det inte alla som blir superglada av denna ört men väldigt många. och om de möter kattmynta för ofta så blir de så vana att doften inte spelar någon roll längre.
kattmynta finns ofta i godis just pga det är så populärt bland katterna. och man brukar dessutom tipsa nyblivna kattägare att spraya på kattmynta på klösträdet för att få katterna att lättare fastna för just klösträdet
#15 Min katt ser helt drogad ut och somnar när jag ger honom kattmynta.
Men det är för att han ligger redan ner xD
Jag började ju ge honom godiset idag för första gången.

#16 okej, kanske inte är så lustigt då jag har hört att det handlar om en euforisk upplevelse av något slag och att det är just det som gör dem pigga och uppåt. vilket känns lite väl ottäckt. men det ska inte vara farligt utan mer hälsosamt för dem då de blir uppåt och mår bra och vem vet, det kanske hjälper dem på längre sikt också.
man kan ju undra vem som upptäckte att katterna gillade det först.
Min kisse dreglar som fasiken en stund bara så blir han skityr tycker synd om stackarn så är han rädd för förpackningen med numera då han vet att han blir skum av det XD
#17 Min kisse är 17 år, så han är lite slöare.
#18 Haha XD

#18 ajdå, som sagt det är inget för alla men för väldigt många. och de ska inte ha det mer än typ två gånger per vecka har jag hört och det kan ju bero på effekten..

#19 okej, han kanske blir piggare och mindre slö av det? 
ska testa på han idag igen var ändå ett år sedan får se vad han tycker nu han trivdes inte i lägenheten förr så kanske är roligare för honom nu när han trivs ?

#22 ja gör det, vem vet han kanske gillar det idag :)
Kattungar reagerar inte alltid på kattmynta, eller bara lite. Tror jag hört att det beror på att det jakobanska organet inte är fullt utvecklat än.
Vänliga hälsningar
Cindy
Hahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa JAG DÖR har hällt lite i en papperslåda som han slänger runt som bara den nu och rullar sig över hela mattan river i allt och smeker sig måt kartongen tihi det fungerade visst lite bättre nu när han är trygg i lägenheten :D:D:D My Kittycat is HIIIIIIIIIGH

#25 skynda dej att sätta koppel på honom så han inte flyger iväg ;)

#25 naaw, stackarn. ta det lugnt med honom bara. och ge honom inte för mycket.
Åååh, apropå kattmynta!!!
Min kära mamma planterade ner en kattmynteplanta i sin ena rosenrabatt (antagligen för att hon gillade att den hette nåt med katt och ingen tanke på att den var lite av en drog för våra kära vänner), detta var för minst 7 år sedan tror jag. Vår kära grannkatt, skogisen Nisse, kom över och rullade lös i rabatten, gnagde på plantan och välte morsan nyplanterade och fina rosor. Efter flera dagar av rull och dreggel i vår rabatt gräver mamma upp plantan och ger den till grannen, varpå hon planterar den i sin rabatt. Vad händer? Nisse struntar helt i plantan och har inte rört den sen dess … Helt knasigt, men ack så kul :P
Hälsningar Astrid :)

#28 oj, så det kan gå!
#21 Just nu ikväll så verkar Noggis lite slöare än vanligt. Jag vet inte vad som är fel.
Han är väl bara väldigt trött, har hållt honom vaken ett tag den här eftermiddagen och under kvällen.
Han ser riktigt trött ut, han orkar inte gå upp.. x)

#30 Oj, han kanske blir trött av kattmyntan. Det är ju individuellt hur man reagerar på det hela. Eller också kanske det beror på just det du tog upp, att du hållit honom vaken ett tag idag och det kanske leder till att han sover gott.. heela natten :)

Jag har en kattmynta i trädgården, min katt rullar sig i den ibland och sen kan han ligga på den i typ 10 minuter. Man behöver inte krossa bladen, det räcker att man rör dom så börjar det dofta, även händerna. Här finns bild. Bläddra ner till ungefär hälften på sidan.
Skynda långsamt så går det fortare.
#31 Jag gav honom en alldeles nyss, den mumsade han i sig men, sen gav jag honom en till men den tappade han ur munnen och lämnade på golvet..
Oh well. Jag ska ju inte tvinga honom och äta mjölklinserna..
#32 Gud vad stor den är! Får den verkligen plats i en kruka?..

Det är inte min på bilden, jag har inte min i kruka men det är klart den kan stå i kruka. Min är liten änsålänge men dom blir ganska stora, så en stor kruka isf.
Skynda långsamt så går det fortare.
#35 Den blir väldigt bred..