Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3963 ggr
Cassii
0

Matförslag??

Hej :)

Har ni något förslag på bra katt mat? :) Min katt är en katrerad herre på sex år som fyller sju i maj, o han är ute katt :) Han är väldigt pigg av sig o jag skulle nästan kunna tro att han är lite fortfarande ;) han buser o springer som en ungkatt! Förslag på mat? Han är även bondkatt o hans päls är väldigt fin, men han gillar inte maten vi har just nu, Whiskas. Vill köpa något mer kvalité då han gillar den maten bättre :) Uppskattar alla förslag!

MonicaLagerquist
0

Mjau blötmat är bra kattmat och ger man dessutom en eller två råa kycklingvingar eller kycklingmagar i veckan så får tänderna motion också.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Gå in i en zoobutik och fråga för tips.

Sammetskatt
0

#2 Ja eller inte. De vill ju bara sälja sina dyraste foder och har egentligen oftast ingen bra koll alls. Jag skulle ge Mjau, det är bra mat och väldigt prisvärt.

Lusthan
0

Så man kan alltså ge kycklingvingar som är råa? Jag har funderat över det där och inte vågat riktigt men tänkt att jag ska ta reda på hur jag ska göra innan jag ger något. Jag brukar ge kyckling som är tillagad men det är ju när vi äter kyckling. De kanske skulle tycka om rå kyckling bättre…

Jourhemmet
0

Torrfoderna i mataffärerna håller inte samma kvalitet som i zoobutikerna. Vill bara sälja dom dyraste fodren??? Alla torrfoder i en zoobutik kostar i stort sett lika mycket så jag hör att du inte ens varit och tittat.

Whiskas och Friskis är inte bra mat för en katt.

Lusthan
0

Jag har testat whiskas och friskis under en period nu när jag inte jobbade i höstas. Gör jag aldrig om igen. Aldrig har deras skit luktat så vidrigt. Fast värst var det när vi testade Kitekat. Gör jag aldrig om igen. Nu när vi ger Mjau blötmat och torrfoder så luktar det nästan ingenting. Inga problem alls.

Innan körde vi med Iams och det kommer jag antagligen att använda som torrfoder nu när pengarna strömmar in igen men däremot så kommer jag nog låta de fortsätta äta till största delen mjau och lite BARF. (håller fortfarande på och lär mig vad BARF innebär och vad det är.)

Jourhemmet
0

Kitekat glömde jag, trodde inte ens att den skitmaten fanns längre.

Lusthan
0

Det var bland det värsta jag har pprovat här hemma. Fy satan va äckligt det luktade när de åt det. Om det luktar så illa så kan jag aldrig tänka mig att det är bra för magen. Verkar vara ungefär lika bra som att äta pizza eller mcdonalds för oss människor…. Kan tänka mig att det är ungefär samma sak.

Sen kan jag tänka mig att även den dyra maten alla gånger inte behöver vara idealisk för katter heller. Det viktiga är nog att kolla innehållsförteckningen och en smula sunt förnuft. Vad behöver en katt egentligen och vad är det som finns i maten?

Vad äter katterna i naturen om de skulle få bestämma själva? Vad finns det i det de äter och hur kan vi ge de det?

Jourhemmet
0

Dom billiga torrfodren innhåller väldigt mycket spannmål därav priset och det kan inte en kattarm ta upp. Det är nog därför det luktar värre. Maten går bara rakt igenom kroppen, bara bukfylla. Katten äter mer och skiter mer. Bra jämförelse med Mc Donaldsmat och Pizza, lika nyttigt Skrattande

Barf är väl det närmaste naturlig föda och näst efter det blötmat.

Lusthan
0

Precis min tanke också.

Så en katt som går ute och antagligen äter möss, kanske någon fågel borde alltså kunna äta någon mjukmat som är bra (Mjau) och kanske något bra torrfoder. Vi har kört med Iams muticat innan men jag ska kolla runt lite på den dyrare maten och se vad jag ska köra med. Sen skulle jag nog ge lite kött och fisk och sånt ibland också bara för att göra det lite roligare. Det är så jag gör nu.

Sammetskatt
0

#5 Oj, så fel du har. Jag har varit på djuraffär och kollat innehållet på ALLA foder, bara för att komma fram till att vissa torrfoder de säljer innehåller minst lika mycket spannmål som ex Mjaus torrfoder.  Vissa torrfoder på djuraffär verkar dock bättre än butikernas ex Eukanuba. MEN skulle jag ge min katt det bästa skulle hon inte få något torrfoder alls. Mjukmat/BARF är mycket naturligare för katten. Torrfoder är praktiskt och helt okej att ge MEN de dyra fodren är inte alls alltid bättre. Dessutom rekomenderar ofta personalen i djuraffären light-foder till kastrerade katter och light-foder är troligen i stil med de sämsta butiksfodren=mestadels spannmål.

Sammetskatt
0

#10 Iams är väl ett bra foder? Varför byta? Varför inte sluta med torrfoder helt istället i så fall ;)

Lusthan
0

Jag menar att jag skulle kolla ifall det fanns en annan sort av Iams. :) Jag är ganska nöjd och speciellt med priset.

Det jag kommer göra är att köpa fler aktivitetsbollar och dylikt och lägga torrfodret i så att de får leta efter maten. Blir lite kladdigt att lägga blötmaten där i… :) Sluta helt vill jag nog inte men använda det vid sidan av som komplement i mindre mängder kan ju inte vara fel om det är en bra sort tänker jag. Men det blir helt klart mindre mängder torrfoder nu än innan.

Vi har en tjockis här hemma och när jag frågade vad jag skulle ge katten så sa de på djuraffären att jag skulle ge light. Jag är tjock själv och äter inte light på grund av att det inte är helt naturligt alla gånger och funderade då vad de häller i kattmaten så katterna går ner i vikt. Jag körde med light men gud va katten åt. Han gick ner i vikt men han åt som en häst och ville ha hela tiden. Efter att ha läst här så insåg jag att kanske är blötmat bäst ändå och nu har jag börjat med det och katterna är nöjda. Ska se när jag har bytt batteri i vågen om jag kan få något resultat också på katten.

Jag försöker att sätta mig in i det här med BARF och vad katter bör äta. Det är inte jordens enklaste för folk har så olika åsikter om hur det ska fungera. Jag testar mig fram med bra råd och fingertoppskänsla för hur våra katter mår.

chilisalsa
0

Både katter och vi själva går upp i vikt av för mycket kolhydrater av liknande orsaker. Dessutom blir man hungrig trots att man/vi egentligen har ätit tillräckligt med energi och äter mer av andra orsaker. Ffa blir dom/vi hungriga när blodsockret vänder neråt, även om det vänder neråt från en hög nivå pga mycket kolhydrater i målet innan… Det är därför de lättare överäter av billigt torrfoder. Dom blir hungriga trots att de ätit tillräckligt egentligen… precis som vi själva.

Blötmat utan kolisar ger jämnt och fint blodsocker som inte dippar neråt vilket gör att det är betydligt lättare att få dom att acceptera ett litet energiunderskott i maten… precis som vi ! Glad

Medarbeterare på Kost

Lusthan
0

Då får vi hoppas att detta nu funkar på min tjockis. :) Han väger mellan 6-8,5 kilo. Vet inte riktigt för han vägde runt 6 kilo för inte så länge sen. Det är fortfarande lite för mycket så jag vill gärna ha ner han 1-2 kilo till.

Imitra
0

Eukanuba torrfoder

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Cassii
0

Jag vill ha ett färsk foder eller torrfoder, inte maju eller dy liknande, då han kan va kräsen med maten, utan mer nåt från djuraffären.. RC, Iams, Hills eller Eukanuba eller liknande. Då sånna foder är det enda han gillar, förslag?

Sammetskatt
0

#13 Ofta stoppar de inte i något för att katten ska gå ner i vikt. Istället byter de ut protein mot extra mycket kolhydrater+mindre fett. Lightfoder är inte bra för katten och inte konstigt att den blir hungrig, I övrigt har jag för mig att just Iams multicat är en bra sort av Iams. Om sin katt är så pass överviktig så skulle jag ge väldigt lite torrfoder kanske 10g, 2 ggr per dag och resten blötmat. Om du vill ha hjälp att räkna ut hur mycket blötmat din katt då behöver om dagen, så den inte övergöds tänker jag ;), så är det bara att skicka PM. Jag kan också ge tips på BARF då jag hållit på en del med det.

#17 Så han gillar inte Mjau? Från djuraffär skulle jag rekomendera Eukanuba eller Iams.

chilisalsa
0

Eller köp något från nätet foderbilen.se t.ex … väldigt smidigt att få det till dörren om inte annat. Tyvärr finns inte en del märken i djuraffären och sällan i små förpackningar så man kan testa på katten, vilket är väldigt dåligt tycker jag.

Själv kör jag orijen torrfoder och färsk mat ett par gånger om dagen. Det gäller dock att vara lite snål med blötmaten ocm de ska äta av torrfodret har jag märkt. De föredrar ju i allmänhet alltid blötmaten.

När man är hemma på dagen är det lättare att man övermatar blötmat har jag märkt… Inget fel i det iofs men om man vill att de ska äta torrfoder som bas blir det ju lite fel Glad

Medarbeterare på Kost

Lusthan
0

Jag försökte skicka ett PM till dig men jag måste vara lite förvirrad eller något. Jag lyckades inte. Jag är intresserad utav BARF för mina katter men har inte kunskapen så just nu blir det blötmat och något rått ibland. Jag har fyra huskatter i lite varierande storlek, allt ifrån 3 kilo till strax över 6 kilo. Två som behöver gå ner i vikt och en som är behöver gå upp. Tack och lov verkar vår fjärde inte ha några viktproblem än så länge i alla fall… Jag är tacksam om jag kan få all hjälp.

Cindy
0

#3 I "min" buti. (där jag jobbar) vill vi sälja vårt billigaste foder, eftersom det just nu är det vi anser vara det bästa på svenska marknaden. Vi har valt att själva börja importera det dels för att det är så fina ingredienser, men också för att sätta press på de andra fodertillverkarna och visa att 10kg inte behöver kosta mer än 400 spänn!

Jag blir inte klok på ett av de största märkena som nu höjer sina priser (igen!) trots att de inte förbättrat innehållet och trots att euron (som de handlar ingredienserna med) nu är låg. Varför skrämma bort kunderna helt i onödan?

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

#0 Vill du ge våtfoder rekommenderar jag Bozita, Porta 21, Vitakraft och Iams.

Vill du ge torrfoder rekommenderar jag Porta 21, Eukanuba, Iams, Ziwi Peak och Orijen. Prisvärda foder som prioriterar animaliska ingredienser!

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

#19 Jag kan bara tala för den butik jag jobbar för, men vi har valt bort att ha smakprover av två anledningar:

1. Att ha en hel lagerhylla med smakprover kostar pengar (platsen, kolla datum på påsarna, frakt etc), och i slutändan går det ut över kunderna i form av höjda priser.

2. Vi har smakgaranti på alla foder. Du kan köpa vilken storlek på foder du vill och prova ordentligt i någon vecka, och funkar inte fodret får du pengarna tillbaka om du kommer in med påsen och kvittot.

Att en katt gillar några tuggor av ett foder är långt ifrån en garanti för att dn tycker om och mår bra av fodret i längden!

Vänliga hälsningar
Cindy

chilisalsa
0

Nu menade jag inte smakprover utan mindre förpackningar än 7-10kg Flört

Håller helt med dig om att det dom äter med god aptit, nödvändigtvis inte är det som är bra för dom… inte konstigare än att en del av oss gillas pizza lixom. Är det bra mat ? knappast…

Nån gång ska jag väl ha vägarna förbi bromma iaf Flört

Medarbeterare på Kost

Cindy
0

#24 Ah, nu när jag läste ditt inlägg igen trillade poletten ner. Är halvdöd efter tre dagar på husdjursmässan ;-)

Håller med om att det är konstigt om en butik inte har 2-4 kgs påsar av fodren. Mycket konstigt till och med, eftersom dessa säljer bäst i branchen!

Du är så välkommen! Och webshoppen finns också om man inte vill åka till oss, samma priser och det mesta som finns i butiken finns även där.

Vänliga hälsningar
Cindy

tessa
0

#21: Kanske lite OT, men vad heter "ert" foder? *nyfiken* Finns det någon hemsida men mer info?

Cindy
0

#26 Det heter Porta 21. Just nu har vi bara Kitten och Sensitive hemma, men i veckan kommer vanliga Adultfodret in också. Sök på www.zoomarknad.se för att se ingredienser! Hittills har vi haft en enda smakgarantireklamation på över 1500 sålda 500gramspåsar. Det har aldrig hänt förr! :-)

Vänliga hälsningar
Cindy