Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5011 ggr
Imitra
0

Knasigt öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev här för kanske en månad sen om det här problemet, då antog både jag och ni att min kisse bara hade något skräp i ögat..

Det är så att hon är jättevattnig i ena ögat ibland, och har det liksom "hopknipt" då.

Det som fått mig att inte ringa vet. ännu är att det är ju bara ibland hon har såhär (dock varje dag men inte hela dagen)

Jag bifogar en bild men tror att det kanske inte syns så mycket då jag nyss försökt skölja ur ögat med saltlösning..

Men vad tycker ni, ska man kanske göra sig dum och ringa till vet ändå?

Det är det "vita" ögat jag oroar mig för

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

GoneRaven
0

Tror det vore bra om du ringde veterinären ändå. Och sedan se om denna vill att ni ska komma in för en undersökning. Det är alltid bättre och ringa en gång i "onödan" än att ringa en gång för lite. Lycka till!

(Kanske har problemet med blinkhinnan att göra?)

Imitra
0

Har funderat på blinkhinnan jag med, men den ser liksom inte "konstig" ut på något sätt..

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Många veterinärer är duktiga på det där med ögon - bättre att ringa och fråga än att kanske låta det gå för länge!

Bor du i Örebro kan jag tipsa om en bra veterinär för ändamålet, men det gör du antagligen inte?

GoneRaven
0

#2 Nej, det är sant men det kanske har med den att göra ändå? Förstår att du är orolig, blir ju inte bättre av gissningar.. tror det är oerhört viktigt för både dig och kissen att du ringer veterinären som du själv funderade på att göra, vad jag förstår. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Håller tummarna för er båda!

tessa
0

Har du varit i kontakt med veterinär? Om inte, så ring och rådfråga i alla fall, så kan ni ju då ta ställning till om det behövs ett veterinärbesök. Själv hade jag kollat upp det, eftersom du skriver att det har varit problem med ögat en längre tid och det inte tycks bli bra.

Ögonproblem kan ju bero på så himla många olika saker, men i detta fallet tycks ju ögat behöva något form av behandling, för att bli friskt igen. Även om ögat inte ser "uschligt" ut, upplever ju säkert katten det som väldigt besvärande då hon kniper med ögat.

Lycka till!

Imitra
0

#3,4. Nej jag bor inte i örebro tyvärr.. Glad Jag tar kanske och ringer imorgon då, det känns ju så konstigt att hon inte har såhär jämt Obestämd

Madamej.blogg.se

Imitra
0

#5. Ja, man har ju fått för sig att det ska vara varigt och så för att det ska utgöra någon fara,men det är ju säkert så att det kan vara något ändå..

Madamej.blogg.se

tessa
0

#7: Ja något fel är det ju i och med att katten visar besvär… Var indikerar ju infektion, men det finns ju så mycket annat som kan orsaka ögonbesvär hos katt. Inget att förringa - Tror att det bästa för både din katt och dig, är att rådfråga veterinär. Katten kan få hjälp och slippa sina besvär, och du slipper att fundera över vad som felas..

Det kan inte vara något hårstrå som irriterar? Vissa hundar har ju t.ex besvär av inåtväxande/fgelväxande hårstrån som kan irritera ögat.

Imitra
0

#8. Har ju sköljt ögat nu, så får se imorgon hur det ser ut,,

Men som ni säger så ska jag ringa veterinären imorgon och höra med dem.

Det skulle ju kunna vara något sånt.. Ingen som tycker att ögat faktiskt ser konstigt ut på bilden?

Madamej.blogg.se

tessa
0

#9: Alltid bättre att ringa veterinären en gång för mycket, än en gång för lite..

Jag kan inte påstå att jag direkt ser vad som kan felas med ögat, på bilden. Men så har jag blivit lite "hemmablind" av alla "defekta" katter här hemma - med irriterade ögon orsakade av kattsnuva. Ett litet helsike, men de kämpar på.. =)

AgnetaB
0

Något skäl måste det väl vara om hon kniper med ögat.Kan något ha fstnat under ögonlocket? Blir det bra när du sköljer? Syns inget på bilden.

Min katts ena öga har börjat o se minimalt mindre ut,vet ej varför. såg det tom på foto men annars ser ju ingen annan något . Rinner inte el är irriterad annars, jobbigt.

Imitra
0

#11. Sja se nu under dagen hur det är, sköljde ju igår..

Funderar faktiskt på om det kan vara typ ett hårstrå som irriterar, hon har ganska långa hårstrån vid ögonlocket..

Madamej.blogg.se

Imitra
0

har fått en tid på fredag nu :)

Madamej.blogg.se

AgnetaB
0

Blir det skillnad när du sköljer tycker du?  Ibland har man ju själv något som sitter under ögat o är väldigt obehagligt.

Om det ej blir hundra bra o du har väntat länge nu så är det nog lika bra o ta till veterinären (du har ju tid nu) då de har bättre ljus o erfarenhet.

Hawknestgrove
0

toppen. hoppas det blir bättre  eller att veten ser vad det är. verkar inte så farligt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imitra
0

Jag tycker det blev lite skillnad åtminstone..

Men jag vill vara säker, allt för att missen ska må bra..

Madamej.blogg.se

Hawknestgrove
0

ja du har ju tre dagar på dig nu….

Imitra
0

Nu har vi varit hos vet. Glad Han sa att det såg fint ut , det var förmodligen trånga tårkanaler så det kan man inte göra något åt Obestämd

Madamej.blogg.se

AgnetaB
0

Jaha men skönt att du vet nu iaf. Hade katten alltid haft problem alltså av o till? Jag menar om det är tårkanalerna så måste det ju ha varit likadant jämnt.

Imitra
0

Nej inte vad jag märkt av, han trodde jag märkte det på ena ögat bara för att det är ljusare

Madamej.blogg.se

Hawknestgrove
0

skönt att höra.  Arne hade så ett tag också, det gick över. Det är bra när man slipper oroa sig. Vi rensade både uppifrån och nerifrån , men det hjälpte inte. Veten sa, att då är det bara kosmetiskt och inget katten mår dåligt av, så då lät vi det vara. och nu är det helt borta

Imitra
0

#21. Hoppas det försvinner på min lilla tjej också då.. Men det var skönt att få höra att allt var OK i alla fall!

Madamej.blogg.se