Öppnar dörren
Hejsan :)
Vad kan man göra åt en katt som jamar utanför dörren och öppnar den utan problem? ;) Hon är riktigt hysterisk och MÅSTE bara in. Men jag har väldigt svårt att somna när hon går omkring i rummet och håller på med allt möjligt. Jag ligger och lyssnar på alla ljud. Det var länge sen hon var i sovrummet nu på natten men vi ska försöka inatt och se hur det går. Men kan jag inte sova så är ju det ett problem. Så vad skulle man kunna göra i så fall så hon inte vill gå in i rummet?
Kleta in dörren och handtaget med något som luktar illa för katter?
Vore tacksam för svar :)
Kanske öronproppar . Hos mina föräldrar har min katt kommit på att han kan
hoppa på handtaget så han kommer ner i källaren.Pappa har vänt handtaget
upp o ner så nu kan han ej göra det mera.
Men är det inte farligt att sova med öronproppar?
Jasså kan man vända det upp och ner? Men då skulle hon väl i och för sig jama en massa iallafall och hoppa upp och ner på dörren.
Men öronproppar skulle ju säkert funka. Vet att pappa och min syster sover med öronproppar. Men jag har ett minne en gång av att min mamma absolut förbjöd mig att ha öronproppar när jag sov. Hmm kan inte komma på varför eller om det var något annat jag hade i öronen :P
Inte vad jag vet men man blir väl bortskämd att det alltid ska vara så tyst när man sover.
Rimligtvis så borde hon ju ge sig när hon märker att dörren ej öppnar sig o du ej bryr dig. Kan väl ta låång tid förstås då katter är envetna djur.
vänd dörrhandtaget så att klykan står rätt upp. Då lär sig katten att det ine är lönt. Altenativt att du låser dörren inifrån en period. När katten märkar att det inte funkar, så slutar den. Trial & Error…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja vi skulle ju kunna låsa ja men det tar nog som sagt en stund innan hon slutar. Vi skulle nog passat på nu när det var jul ledigt så man kunnat sova längre på morgonen. För nu skulle det vara påfrestande eftersom pojkvännen ska upp så tidigt. Men men vi får se hur det går i natt. Håller hon sig lugn så ska det väl gå att ha henne där inne. Hon är ju fortfarande väldigt lekfull förstås. Men det är så det är att ha katt eller hur? :) Dom är inga lugna varelser precis xD
Men helt underbara är dom och det är ju synd att låta henne vara utestängd sådär. Men hon är ju så himla fäst vid en så man undrar när det ska lugna ner sig ;) Min mammas katt var helt galen i henne när han var liten och skulle absolut följa med henne ut när hon skulle röka. Han blev hysterisk annars. Är ju så med min katt med kan knappt gå in på toa så sätter hon sig och skriker :P
Det låter som om ni skulle få det lugnare med katten i sovrummet. Jag förstår inte riktigt det där med att man ska stänga ute katten från sovrummet. Själv brukar jag alltid ha en sex-sju katter i sängen och dom ska väl också få sova skönt 

Nej oj, lås inte dörren när ni sover, det måste gå fort att ta sig ut om det till exempel skulle börja brinna, och eventuell brandkår måste kunna ta sig in. Det kan vara livsfarligt att sova med låst sovrumsdörr! Då är det betydligt säkrare att vända på handtaget på utsidan.
#6 Jo jag skulle väldigt gärna ha henne i sovrummet om det nu inte var så att hon ibland inte vill sova ;) Så det kan ju bli lite störande då och hon vill faktiskt oftast inte sova på sängen utan under den xD
#7 Oj det har du verkligen rätt i. Vi har inget riktigt lås på dörren heller så vi skulle behöva pilla med nåt där inne för att låsa och det vore ju katastrofalt dumt om det börjar brinna. Tack för att du sa det! Det är en sån där sak som är självklar men som man ibland inte tänker på. Vända på handtaget blir mycket säkrare :)

#6 känner igen det där.
försökte vara ensam ett tag men valde snart bort det 

I vårat hem har katterna lärt sig hur man låser upp dörrarna också när de vill komma in/ut.
Det vi gör är att göra någonting som håller dem sysselsatta i resten av huset eller helt enkelt meditera oss till sömns om de är jobbiga vi har dock lärt våra djur att på nätterna sover man men som IceJossan säger ska man försöka undvika att sova med en låst dörr så mycket som möjligt i fall det händer en olycka och det är en jättebra idé att vända på handtaget det fick vi göra med en av våra hundar en gång i tiden.
Men lär katten att i sovrummet sover & kopplar man av om man vill leka eller pyssla får man göra det någon annanstans. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
bra är väl också att se till att katten ej ligger o sover/slöar halva em/kvällen för då vill de självklart ej sova.lek lite men kanske ej precis innan sömn för då kanske de är uppskruvade.
Kanske skulle det passa med en kattkompis så blir inte katten ensam 

#12 visst, det skulle ju kunna fungera 
#12 Ja det skulle jag vilja prova igen faktiskt. Vi testade med det då jag köpte en kattunge. Min katt var såklart sur på att någon inkräktade på hennes revir men så är det ju för alla katter så jag hade förväntat mig bråk. Men det var tyvärr så att kattungen var sjuk så vi var tvungna att lämna tillbaka den :( Var grymt ledsen över det och hade redan börjat fästa mig vid den lilla krabaten.
#10 Nu sa du en väldigt bra grej som jag inte tänkt på! Jag leker faktiskt med henne mest i sovrummet xD Men får ta och sluta med det helt då och leka med henne i dom andra rummen. Det är ju klart hon vill in till oss i det "roliga" rummet xD Usch att jag inte tänkte på något så självklart :P
#14 Okej va tråkigt att du var tvungen att lämna tillbaka den :( Man fäster sig ju så fort.
#15 Ja usch det var riktigt hemskt och dom verkade absolut veta att katten var sjuk men endå sålde dom den till mig!!! Fy säger jag bara. Märkte inte med en gång eftersom vi stod i trappuppgången och jag var ju dessutom så glad och ville upp med katten så fort som möjligt till sitt nya hem.
Jag hade velat göra den frisk men det är ju en stor risk man tar då. Min katt hade kunnat bli jättesjuk av den nya och det hade varit ännu värre.
#16 Va elakt om dom visste det. Leta upp en bättre uppfödare nästa gång, eller vänd dig till ett katthem. Det kan ju dyka upp saker även om katten är uppfödd på ett seriöst sätt, men det minskar ju riskerna rejält. 
Hur menar du med att ni stod i trappupgången? Fick du ej komma in el du
menar att de körde den till dig. Du hade ej tittat på den innnan o de var
"vänliga" o körde den till dig antar jag för att du ej skulle märka att den var
sjuk o kanske fästa dig.
Ok, då ska man ju inte låsa någon dörr egentligen någon gång. För det första, investera i en brandvarnare. Den placerar du alldeles intill dovrumsdörren.OCh låser du sovrumsdörren, låt nyckeln sitta i. det rör sig ju om en kort period och att i samband med detta göra en riktig koll på vad som kan orsaka brand är ju viktigt. Slarvar man inte med cigaretter och levande ljus och kokplattor och kaffebryggare, så är ju risken inte så stor i ett hus med bra elledningar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

När jag fick mina kissar så fick de vara i sovrumet första veckan tills jag tyckte de verkade trygga med mig och sin nya miljö. Det gjorde att jag hade både gosiga och roliga och spännande saker i sovrumet + låda, mat etc. När jag jag släppte ut dom i lägenheten så fanns det egentligen bara spännande och roliga saker där… vilket ju gjorde att när det skulle sovas så föredrog de såklart sovrummet… vilket för mig var ohållbart i längden då jag vill ha stängd dörr när jag ska sova. Annars blev det alltid race in och ut till sovrummet. Sen ville jag inte ha låda i sovrummet heller…
Då blev det till att tänka om lite… Allt mysigt plockades bort utom sängen där jag har ett lite omysigt överkast på dagarna när dom har tillgång till sovrummet på dagarna. Även temperaturen sänktes till ett par grader lägre än i övriga lägenheten vilket egentligen är en lämpligare sovtemperatur… Sen annordnade jag mysiga ställen att sova på i vardagsrummet
.
Numera så accepterar de väldigt bra att bli utestängda när jag ska sova. De vill såklart vara med in när det är dags, men det blir bara något kort klagande innan de fortsätter att leka en stund ute… men det blir rätt fort tyst ändå, då vi lekt ett tag innan sängdags + att dom får bara lite blötmat innan jag går och slaggar.
Medarbeterare på Kost
#18 Ja dom körde katten till mig eftersom dom bodde på en gård och jag skulle ha svårt för att komma dit själv då jag inte har körkort. Jag märkte att katten nyste men trodde såklart det var normalt. När vi kom upp i lägenheten fortsatte den att nysa och den var dessutom hes och tappade tillslut rösten. Tyckte det var konstigt och kollade på ögonen, dom var lite svullna och glansigare än vanligt. Sedan när jag kliade henne vid örat så råkade jag känna något lite strävt och torrt. Kollade i örat och såg att det var alldeles svart.
Jag är djurvårdare så jag borde verkligen veta bättre än att inte göra en undersökning på katten INNAN köp. Men jag var så glad och uppspelt att jag totalt glömde bort det. Jag hade inte en tanke på att dom skulle ha mage att sälja en sjuk katt. Nu vet jag bättre…Pojkvännen sa åt mig att ringa och det gjorde jag 2 gånger. Sen han från sin mobil, inget svar. Sedan dolde pojkvännen sitt nummer och ringde igen. DÅ svara dom. Fick då komma och lämna tillbaka katten…
#19 Nej då jag slarvar inte med sånt. Är faktiskt lite paranoid och vill inte ens lämna ljusen tända fastän jag kanske bara ska gå och hämta en sak i ett annat rum xD
#20 Okej ja jag skulle nog kunna sänka temperaturen i rummet för det är faktiskt för varmt här. Sedan kan man ta bort lite annat med och som sagt inte leka med henne mer här inne. Ska försöka ordna det mysigare i dom andra rummen ;)
usch vilka människor, snåljopar att inte ta den till veterinären.
#22 Ja verkligen :(
Men jag borde kanske kastrera min katt också? Inte just för att hon öppnar dörrar såklart men för hennes hälsas skull och att hon kan bli en liiiten aning lugnare efteråt? ;) Ska nog ringa veterinären idag och fråga om pris och när man bör göra det :) Det brukar ju vara att katten får vara minst ett halvår. Men det är ju säkrast att fråga så man vet.
Självklart ska man kastrera sin katt, det är jobbigt för dom att löpa också. Sex månader eller väger två kg brukar veterinärerna vilja.
Jag skulle ha behållit lillkissen och tagit den till veterinären för det lär väl inte uppfödaren ha gjort efter dom tog tillbaka den. Skabb och kattsnuva går att bota och din kisse är väl vaccinerad så då var det ingen fara.
#24 Nej det var ju just det. Min katt är inte vaccinerad och jag har ingen försäkring på henne än eftersom jag är arbetslös och inte har mycket pengar precis. Jag hade velat göra den lilla katten frisk men jag skulle samtidigt behöva behandla min katt och vara orolig över att hon kanske skulle blivit jättesjuk och sedan kosta hur mycket som helst i veterinärkostnader :(
Hmmm.. mycket dumt att inte vaccinerat och försäkrat sin katt. Har man inte råd med bla sådana saker ska man nog inte ha katt tycker jag. Vad händer om din katt blir väldigt sjuk? avlivning??
Första dubbelvaccinationen 500:- försäkring 50:- /mån. Mycket dumt..
Du får ursäkta men jag har inte mycket till övers för folk som inte tar hand om sin katt på allra bästa sätt och det tycker jag inte att man gör om dessa saker inkl. kastrering och id-märkning inte görs.
#26 Jasså kostar det inte mer än så?!! Jag trodde ju det skulle vara MYCKET dyrare faktiskt. Vet inte varför jag trodde det…
Försäkra på en gång, det är ju ännu viktigare om du vet att du inte skulle ha råd om katten blir sjuk. Det ökar ju chanserna att ha råd åtminstone.
sen lägg undan pengar varje månad. Jag tror det är if som har en fast självrisk på 2500 kr, och sen finns det olika belopp hos dom andra. Agria har en fast och en rörlig självrisk.
Och sen se självklart till så katten blir vaccinerad. Det krävs för att försäkringen ska gälla dessutom.
Så kolla runt lite och se vad som passar dig bäst. Och så lägger du undan så att du har till minst en period om katten blir sjuk.
Och då är det nog bäst att inte skaffa någon fler katt just nu.
Alla har vi inte jättemycket pengar, men man får kämpa för att katten ska få allt den behöver. Och om en katt bli väldigt sjuk kan det lätt komma upp i 30000. Har man då försäkring kanske man kommer undan med 3000 kr. Och är det mindre saker så kanske det inte blir dyrt alls.
är det så att om katten ej är vaccinerad o den blir sjuk i just den sjukdommen så gäller ej försäkriingen?
#29 Jo något sånt. Och då är det ju bäst att man kollar upp vad som gäller hos ens egna försäkringsbolag så att man följer det. För har dom minsta chans att slippa betala ut lär dom ta den.
Så har man inte vaccinerat kan dom säkert utnyttja det även om det bara är liknande symptom.
Har för mig min veterinär sa något sådant gällande stekrampsvaccinering på häst. Att man måste se till att det verkligen står inskrivet av veterinär att de vaccinerat mot det ifall hästen mot förmodan skulle få stelkramp.
#28 Okej men då ska jag självklart försäkra min katt efter vaccination :) Det blir snart så fort jag får pengar.
Nej någon mer katt blir det definitivt inte än. Det får jag vänta med tills jag har jobb åtminstonde. Sedan har jag tänkt lägga in lite pengar varje månad på ett konto som jag har just till mina djur. Då kan man vara säker på att dom klarar sig :)
Jättebra, och vad bra att du tog åt dig våra tips och inte blev arg. Det är bara första gången man vaccinerar som det behövs två sprutor och med 3-4 veckors mellanrum.
Många avlivar sina katter när dom blir sjuka just för att dom inte har försäkrat dom 
#32 Låter jättebra att du ska fixa det