Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7325 ggr
Winta
0

Gröna växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

Söker efter tips med vilken växter som inte är giftiga för katter. Har fått presentkort från Interflora som jag fått för ett längre tag sen och funderat över vilken växter man ska ha.

De ska helst vara lättskötta. Har kollat på nätet men blir lite snurrig för det är lite olikt där och där. Så lika bra fråga er som är mer proffs på denna området? :)

Bidrar till en bild på mina söta missar..

coffinbanger
0

Orkidéer, ampellilja och krukväxtbambu ska tydligen vara något för alla läste jag på ett annat kattforum där samma fråga ställts.

Hoppas sötmissarna låter bli att käka upp de fina blommorna ändå! :)

Hawknestgrove
0

ampellilja är väldans poppis för katter. Mums. Men om du vill ha något som du får ha ifred, så ska du köpa Doftgeranium. Den luktar gott av citron och katterna gillar den inte. Lättskött också. Ampellilja kräver inte mycket heller. Sen om du köper riktigt stickiga kaktusar, så får  ju även de vara ifred….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Winta
0

Tack för tipset! :)

Winta
0

Jag har varit o sökt efter Doftgeraium men finns inte nånstans. vet ni om det finns inne hos Plantagen? (nog? för stället är stort så nog kanske kan finnas).

Sen ang okideer, är blomman giftig om katten käkar på den?

almira
0

Fikus kanske? verkligen lättskött.

JohannaEkroth
0

Doftgeraium är den enda växt i hela vår jords växtrike som inte jag tål. Det kliar och rinner och ja, gud vet allt! SkrikandesSkämsOskyldig

Ampelliljan går åt som smör i solsken. Orkidéerna… Tja… Nä, minstingen tycker att blommorna är jättebra leksaker.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Aribigga
0

Spatiphyllum är giftig för katter så den bör du undvika eller ha på något oåtkomligt ställe (jag har visserligen min på golvet och katterna rör den inte.)

Draceana i alla former är lättskötta, tänk bara på att de måste torka mellan vattningarna. De kan även stå mycket mörkt.

Svärmors tunga är en sådan växt som du behöver komma ihåg en gång i halvåret ungefär men den vill hellst av allt stå i solen för att bli så fin som möjligt.

Fikus är en klassiker men dammet kan vara allergiframkallande, de får inte torka ut dessutom om de ska vara snygga krävs det beskärning och mycket ljus, dock ej direkt sol.

Nolina, flaskhalslilja är också bra lättskötta växter som ska torka men de vill stå ljust.

Aglaonema finns i många varianter, de har brokiga blad och kan stå mörkt. De ruttnar dock lätt om du låter den stå och ha "våta fötter".

Jag vet inte så mycket om giftigheten på växterna, däremot så har jag fri tillgång på ampellilja till mina kissar så de rör inte mina andra växter (när de inte lyckas välta chiliplantorna…)

lurvponnyn.vimeddjur.se

chilisalsa
0

Så chiliplantor är OK då ? Tänker på det gröna då. chilisarna testar de nog bara en gång Skrattande

/Tidigare hängiven chiliodlare jarje vår, sommar…

Medarbeterare på Kost

Jourhemmet
0

Vem köper en orkidée till sina katter hahaha.. lite dyrt. Ampellilja är absoluta favoriten, och billig Skrattande

IceJossan
0

#9 Jag antar att hon vill ha växter till sig också, inte bara till katterna ;)

Jourhemmet
0

Aha..Skrattande

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni ser på fotot, är inte jag rätt person att tipsa om krukväxter + katter… Tungan ute så mitt bästa tips är att välja placering av växterna, med omsorg ;) Hänger man t.ex en krukväxt i en ampel, så borde det väl också vara mindre noga med vilken sort man köper?! Förutsatt att katten inte kan nå hängampeln förstås..

noir
0

#2 var inte så säker på att dom låterbli kaktusar! Min kompis katt älskar katusar, ja sånna med stickiga taggar.

Hon har en halvluden kattus som har olika storlekar på taggarna, många mini små som man knappt ser men ack så ont att få i fingret.

Hennes katt Nilz (hona) slickar på dom så fort hon kommer åt och sen fastnar det antagligen taggar på tungan för hon slickar och göra smått konstiga rörelser med käken, tungan och hon gör det flera gånger per dag… nu har de stält katusen så hon inte når…. dock försöker hon, hon sitter nedanför och jamar ;)

PumpkinQueen
0

#8: Min förra katt plockade ner chilifrukterna med framtänderna och jagade dem runt hela lägenheten. Förvånad Hon verkade tycka att fröna inuti skramlade på ett mycket tilltalande sätt. Fast hon var ju lite knäpp, förstås. Tungan ute

Man kunde hitta torkade, halvätna chilifrukter i skorna eller bakom soffan flera veckor efter att hon lyckats komma åt den stackars plantan. Som tur var verkade hon aldrig bli dålig i magen.

AgnetaB
0

garderobsblomma är ju tålig, varav namnet. vet ej om de är giftig el inte. min katt rör den inte.