Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 24210 ggr
zanpakuto
0

Hur få katt att kräkas? AKUT

Vår katt har eventuellt ätit upp ett organza snöre.

Han är hos veterinären och de ville ge honom kräkmedel för att det var väldigt nyligen han i sådana fall åt upp snöret och det var det bästa så att det inte ska komma ner i tarmarna och göra skada.

De har röntgat honom och konstaterat att "något" ligger i magsäcken, om det är mat eller tråd hade de ingen aning om.

Men så ringde de och sade att de inte har något kräkmedel för katter och att vi skulle hämta hem honom.

Vad kan man göra för att få katten att kräkas?

Utan att förgifta honom/skada honom på något sätt, självklart!

Det enda jag kan komma på är gräs, men det garanterar ju inte att han kräks om han äter det.

AgnetaB
1

Vad menar du med ej har kräkmedel för katter? finns det inget på marknaden el hade de inget?  De borde väl veta  vad man ska prova med isof.

Jag vet inget men hoppas någon annan svarar.

Quincy
0

Förmodligen inte den bästa metoden… men om det är möjligt med din katt (dvs låter dig att pilla honom i munnen)…. kan man inte göra som människor gör? Fast istället för att stoppa in ett finger i kattens mun så kan du ju irritera kattens hals med en tops istället?

Hoppas nån kommer med ett bättre förslag =/

IceJossan
1

Men oj! Kan de inte tvångsmata honom så full i magen att han mår illa och spyr??

Inlagd sparris är väldigt trådigt och dess trådar kan kapsla in eventuella bitar i magen å väg ut bakvägen - kanske funkar det även med snöre?

Risken med snöre i magen är ju att det kan tvinna sig runt i tarmen och är det vasst kan det skära hål! Jag har alltid fått höra att detta är livsfarligt och att det är operation som gäller om det är farligt snöre!

IceJossan
0

#2 Hmm, ja man kanske kan få honom att svälja en bit av ett snöre som man sedan drar upp så för att framkalla käkreflex? Jag vet inte hur det går med katter.

zanpakuto
0

Veterinären ringde och sade att de har inget kräkmedel för katter. Förmodligen menade hon att just de inte har, inte att det inte finns på marknaden.

Jag har frågat henne men hon säger att hon inte vet något vi skulle kunna ge honom. Verkar som hon bara vill göra det så dyrt som möjligt för oss och inte ge oss tips på saker som kostar mindre.

Hon ville först att han skulle stanna över natten. De har ingen personal på natten! Så det var inte för att ha koll på honom över natten… När jag ifrågasatte övernattningen så kunde hon inte motivera varför han skulle stanna över natten utan försökte prata bort det.

Hon ringde nu igen och frågade om vi ville att hon skulle söva katten, för katter brukar kräkas innan de somnar.

Men eftersom det är farligt att söva djur så känns det väldigt dumt att göra det enbart för att se om han kanske skulle spy av det.

Sambon ska iaf åka och hämta honom nu.

IceJossan
0

#5 Men du! Nej, det kan absolut vara värt att söva honom! Många katter kräks när när de sövs och när de börjar vakna, så gör det för sjutton!

IceJossan
0

Det är ju bättre att ge honom stark dos av lugnande så att han nästan slocknar och mår illa och spyr, än att han måste in akut för operation för att tråden trasslat i tarmarna.

zanpakuto
0

Klart det är bättre att göra så!

Men det är ju ännu bättre att inte behöva riskera hans liv genom sövning bara för att få honom att kanske kräkas om man kan få honom att göra det på annat vis.

Nu ändrade sig veterinären angående sövningen, så det är inte aktuellt iaf.

Min sambo har åkt för att hämta honom nu.

Ingen som vet något man kan ge katten för att få honom att kräkas?

AgnetaB
0

Det låter ju konstigt att en veterinär ej vet hur man ska få en katt att kräkas.Ibland undrar man om de bara vill ha pengar för de har plats o ta emot. Har de ej det så är det ej så viktigt att de är kvar.

Det där med söv medlet är ju lite som att välja mellan pest o kolera.Med facit i hand vet man alltid vad man skulle valt. Jag vet ej.

line84
0

Tycker att den där veterinären/kliniken verkar sådär.. Tyst  Att ha kräkmedel hemma känns som en självklarhet.. Såg någonstans härinne att man kan ge sparris om man vill att katten ska kräkas.. Lycka till! :)

IceJossan
0

#10 Inte sparris om katten ska kräkas, utan det är som jag skrev ovan att sparris är så trådigt så det "fångar upp" bitar och kapslar in dem så att det har bättre förutsättningar att komma ut som ett paket istället för att skära sönder tarmarna.

zanpakuto
0

Ja, det är riktigt konstigt att hon inte kunde säga något alls om vad som skulle kunna få en katt att kräkas annat än att söva honom.

Kräkmedel borde vara en självklarhet att alltid ha inne på ett djursjukhus!

Fy, jag är så arg och rädd så jag känner mig svimfärdig.

Arg över att hon inte ens tänket tanken på att försöka få honom att kräkas så att snöret inte kommer ner i tarmarna och ännu mer arg för att hon ville vänta tills imorgon förmiddag innan de gjorde något mer.

Ju längre man väntar desto farligare blir det ju för katten!

Någon som vet något som kan få honom att kräkas?

line84
0

#11 Aha, tack! :) Läste inte ditt inälgg.. (#3)

zanpakuto
0

#11 hur fungerar sparris som inkapslande? I vilket sammanhang rekommenderar man det?

Undrar om det skulle kunna funka för att kapsla in snöret så att det blir en klump istället och kan passera ut genom tarmarna om vi inte lyckas få honom att kräkas upp allt.

IceJossan
0

#14 Det vet jag inte, utan det är sånt jag hört från många håll. Om det funkar med snöre vet jag inte.

Men kan inte veterinären söva honom ändå nu då (stark dos lugnande alltså) så att han kan kräkas??

Om det var min katt skulle jag absolut be veterinären göra det! 100 gånger hellre än att lita på att det funkar med sparris.

chilisalsa
0

Du vet ingen vanlig mat som han brukar spy av. Många katter äter gärna av någon mat trots att de spyr av den…

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

Sparris används främst om katten ätit något vasst.

Hoppas att det går bra med din katt.

Kan ni inte fara till en kunnigare veterinär?

Stolt ägare till tre La permer

AgnetaB
0

Tänkte också på en annan veterinär om du ej känner förtroende o kanske få en second opinion.  Som kanske också har kräkmedel el om du kan åka o handla själv någonstans på djursjukhus/kvällsöppet apotek(kanske sent nu).

Jourhemmet
0

Varför inte magpumpa katten som man gör med människor?

Maria
0

När min hund hade ätit upp ett långt kängsnöre så ringde jag veterinären och han sa att ta en massa salt och några droppar vatten så det nästan blir en deg och tryck ner i halsen. Salt är rena kräkmedlet.

Han kräktes nog inom en minut och ut kom både mat och snöre.

Sparris är däremot bra om katten eller hunden precis som tidigare skrivits ätit något vasst eftersom det kapslar in.

/Maria

zanpakuto
0

Är salt säkert då? Hur mycket ska man ta?

Salt kan man ju dö av om man överdoserar :S

Finns ingen affär öppen, så sparris kan vi inte köpa (vi var till statoil men de hade ingen) och vad jag vet så finns det ingen annan veterinär som är öppen nu.

Räkningen gick på 3000 någonting kronor. Veterinären passade på att röntga honom en gång till innan sambon hann hämta honom även fast hon sagt att hon inte skulle röntga något mer och att han var klar att hämtas. Jättesnällt. Hon gjorde exakt samma röntgen som de gjorde tidigare, dvs på magsäcken och den visade exakt samma som förra gången. Dvs att han hade något i magen men de kunde inte säga vad det var. Känns skitkul att behöva betala för något så dumt och som vi faktiskt gjort upp att hon inte skulle göra.

Är det verkligen SÅ dyrt med veterinärbesök när de inte utför några ingrepp?!

Vad hon sagt till mig så har de röntgat honom två ggr (andra gången utan vårt medgivande!), gett honom vätska i nacken och gett honom lite mat.

De har inte tagit några prover eller något.

Hur kan det kosta över 3000kr?

line84
1

#21 Tycker absolut att du ska byta veterinär..

Maria
0

#21 Är det akut så är det. Jag tog några matskedar och jag lovar dig att vem som helst kräks av det så saltet kommer upp.

Men nu gjorde jag ju det inom en kvart efter att han fått i sig snöret.

/Maria

[Liinda]
0

Det kan nog bli så dyrt eftersom det är kväll och jag antar att ni åkte in Akut. Då blir akutavgifterna dyrt, men jag kan nog hålla med om att 3000 kronor lät lite väl mycket för det lilla dom gjorde :/

Angående det här med sövning, man informerar ju om att det är en risk för att ägare ska veta att den chansen finns. Men jag personligen skulle nog inte tycka att den risken är stor ifall det är en frisk katt i övrigt. Jag jobbade på en djurklinik 3 månader och vi sövde några katter i veckan och inte en enda av dom var ens i närheten av att dö. Dom somnade och vaknade utan problem. Den enda på hela sommaren som hade problem under sövning var en stor hund som dessutom var överviktig och hade hjärtfel. Så jag skulle säga att risken med sövning ändå inte är så stor.

Jourhemmet
0

Det låter väldigt dyrt.

[Liinda]
0

Och med salt ska man vara försiktig, ja dom kommer antagligen kräkas av det. Men om dom inte gör det så blir det farligt för som nog alla vet så är för stora mängder salt dödligt .

IceJossan
0

Kan ni inte vägra betala för sista röntgen då?

zanpakuto
0

Hon informerade inte om att sövning var en risk. Det var jag som sade det till henne.

Ja, det är just det med saltet som gör mig orolig. Om han inte kräks upp det så är ju salt väldigt farligt.

Jag ska maila och be om ett utdrag på allt de gjorde med katten och om exakt klockslag de gjorde vad.

Så kan jag se om hon gjorde något efter samtalet då vi kom överrens om att de inte skulle göra något mer med katten utan att vi skulle komma och hämta honom istället.

Nu ligger han och är supernöjd i mitt knä och spinner högan sky :)

zanpakuto
0

Jo, det är just därför jag vill ha utdrag på vilken tid de utförde den andra röntgen.

Jag ska jämföra tidpunkten p behandling/röntgen med tidpunkterna för samtalen. Har de utfört något på honom efter senaste tfnsamtalet så tänker jag bestrida att vi ska betala det då vi gjorde upp att de inte skulle göra något mer med katten.

Men vi misstänker att det var mellan det samtalet och när sambon hämtade katten som de ändå utförde en till röntgen.

För övrigt samma röntgen som de redan utfört: på hans magsäck.

Där de sade att han hade Något i magen, men de kunde inte säga vad för det kan man inte med en röntgen. Och ändå gör de en till?

MonicaLagerquist
0

Angående salt så kan man ringa till Strömsholm eller till Ultuna och höra efter angående dosen.Jag fick hjälp med det då min hund mumsat i sig tre talgbollar med plast och allt.Han vägde 40 kilo och det var en massa salt som han fick .Men talgbollarna kom upp inom ett par minuter.

zanpakuto
0

Någon som vet ungefärliga prisuppgifter på div ingrepp/undersökningar osv på katter?

Om en katt kommer in och har ett opassande föremål i magsäcken, vad är det man borde göra som veterinär?

Katten kom in till veterinären inom en timme efter att han ätit snöret.

Någon som kan komma med lite uppgifter om det?

IceJossan
0

#31 Det är nästan omöjligt att säga. Jag kan ta ett exempel för att visa prisskillnaden: En katt var tvungen att amputera svansen, och det skulle Strömsholm ha 6000 kr för, medans en privatpraktiserande veterinär i Örebro skulle ta max 900 kr. Skillnaden kan vara enorm, men ofta är djursjukhusen mycket dyrare än de privatpraktiserande veterinärerna.

Jag kan tänka mig att min veterinär skulle vilja få katten att kräkas. Hade han kräkmedel skulle han väl ge det eller försöka framkalla kräkreflex genom att stoppa nåt i halsen, annars kanske vi tillsammans skulle resonera fram till exempelvis sövning. Annars skulle han föreslå operation.

tessa
0

Vilken soppa, tycker synd om er. Det finns ingen annan klinik i närheten som är öppen? För rådgivning på tel eller för att där kanske kunna få tag i kräkmedel, tänker jag.

Förstår att ni är väldigt oroliga för katten - och arga på kliniken, vilka giriga nötter.

Håller tummarna att det ordnar sig för katten!

IceJossan
0

Strömsholm har telefonjour dygnet runt, de brukar vara duktiga på rådgivning.

JossanH
0

Det här låter inte klokt! Är det verkligen en utbildad veterinär ni går till? :O
Något som hjälper våra djur att få med sig olämpliga föremål ut är paraffinolja som man köper på apoteket. Det är ju stängt nu men är väldigt bra att ha hemma om det skulle bli fler akuta händelser. Öppnar man den inte står den sig länge. Har man levt flera år med illrar som ibland får för sig att stoppa i sig både det ena och det andra så är paraffinolja ett måste!
Oljan smörjer tarmen och "tar med sig" det som finns i tarmen lite smidigare. Ofta ger man det för att verkligen se att det inte är stopp i tarmen- oljan kommer ut ganska så snabbt. Vaselin har även det en liknande effekt. Har aldrig använt det men har hört vid flera tillfällen att man kan använda det istället för paraffin.

Att söva katten låter helt galet! Det måste finnas säkrare sätt. Det finns en anledning till att man vill att djuren ska fasta innan man söver- det kan vara farligt om dom kräks av sömnmedlet plus att det ju faktiskt alltid är en risk att söva.
Tyvärr har jag inga bra kräk-tips att ge… :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

IceJossan
0

#35 Det som är farligt här är ju att det är ett snöre som riskerar att ställa till det rejält och fastna i tarmen. Då verkar det mycket säkrare med sövning om man inte har annat lämpligt att tillgå, än att hoppas att det ska komma ut bakvägen. Just att det är ett snöre…

IceJossan
0

Dubbelt…

zanpakuto
0

Vi har inte fått tag på kräkmedel eller lyckats få honom att kräkas.

Nu är det dessutom för sent då det gått för många timmar sedan han åt snöret så det finns inte längre i magsäcken.

Nu kan vi bara hoppas att det passerar tarmarna utan problem och kommer ut den naturliga vägen.

Skittrist att veterinären inte ville hjälpa vår katt utan bara var ute efter att tjäna pengar. Jag kan inte se logiken i det hon rekommenderade och utförde för vår katt, så det måste ha varit enbart för att det skulle kosta pengar och de skulle tjäna mer på det.

Jag har iaf bett om att få ett utdrag över allt de gjort på katten och vid vilka klockslag. Så ska jag jämföra det med vad jag och veterinären kom överrens om per tfn.

De har inte på något sätt hjälpt katten, alls, de har bara kostat oss över 3000kr för ingenting.

De har inte hjälpt katten eller kunnat konstatera om han ens har ätit snöre eller inte, trots två röntgen.

Detta besöket var totalt bortkastat och enbart dyrt då det inte gav katten någon som helst hjälp att vi tog honom dit.

JossanH
0

#36 Jo, självklart är det farligt med snöret men det måste finnas så många andra saker som är betydligt säkrare än att söva katten för att få den att kräkas.

#38 Det var lite det jag anade. I morgon kanske du hinner i väg till apoteket och köpa paraffinolja och hjälpa det ut sista biten..

Hoppas det löser sig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

zanpakuto
0

Missade faktiskt ditt inlägg om paraffinolja… Googlade på det och hittade sidor där det står att man kan använda olivolja istället för paraffinolja.

Eftersom vi har olivolja hemma så gav vi honom nästan en tsk av det nu.

Funderar att spraya lite olja på hans mat också så han får i sig det ifrån den också så att det blir ännu halare för snöret i magen.

Blir det rejält halt i tarmarna så kommer ju inte snöret att fastna så olja var en bra idé! :)

Vi testade att få honom att kräkas tidigare, men det gick inte.

Linnea
0

#40 Jag ger min katt paraffinolja regelbundet på tarmproblem och jag ger 5 ml åt gången, ganska mycket alltså. När han var förstoppad fick han 5 ml tre ggr per dag. Jag har en liten spruta (en vanlig fast utan kanyl) som jag ger med i munnen.

Skynda långsamt så går det fortare.

MonicaLagerquist
0

Olivolja och parafinolja ger inte samma effekt.

Parafinoljan tas inte upp av tarmen utan smörjer bättre.

En viktig sak när snöret kommer ut dra inte utan klipp av det som kommer ut.Drar ni kan ni skära sönder tarmen.

JossanH
0

Precis, olivolja kan ha en hjälpande effekt men inte alls på samma sätt som paraffin.
Ska du köpa paraffinolja på apoteket så be om att få en spruta också som du kan använda att dosera med.
Misstänker jag något på mina illrar så ger jag dom var sin tesked av paraffinolja. Är det så att jag vet att någon ätit något olämpligt så ger jag en tsk en gång i timmen i 3 timmar. Kommer oljan inte ut vet jag att det är helt stopp i tarmen och det kräver operation om inte kan oljan hjälpa till att lättare få med föremålet ut.
Så mer än en tsk kan du gott ge för att det ska hjälpa! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

zanpakuto
0

Nej, jag vet att det inte är samma sak och inte ger samma effekt, men det måste ju vara bättre än ingenting.

Det var mitt i natten och inget var öppet så olivolja var det enda jag kunde få tag på.

Men nu är det väl ingen idé att köpa paraffinolja och ge. Eller?

Oljan kommer ju bara smörja tarmen efter snöret och inte ge någon effekt.

Vi har en typ spruta, den som vi använde för att ge honom oljan igår.

Jag vet att jag inte ska dra i snöret, det är ju bara sunt förnuft :)

JossanH
0

#44 Som jag skrev så kan olivoljan ha en hjälpande effekt också även om den inte har samma effekt som paraffinoljan så hade gjort precis som dig i den situation du var i i natt.
Trixet med paraffinoljan är att den "forsar" ut- antagligen för att kroppen inte tar upp den på samma sätt som med andra oljor. Även om det borde ta ca 4 timmar för en iller att få ut oljan (eftersom det tar så lång tid med foder) så kommer oljan ut efter bara någon timme, om ens det ibland. Man ser att dom blir lite oljiga i rumpan då det lätt sipprar ut lite. Tror oljan tar sig förbi det mesta. Det är bara när det är ett totalt stopp som inte ens oljan tar sig förbi. Alltså borde paraffinet kunna hjälpa snöret ut även så här sent efter- om det inte redan kommit ut vill säga!

Sajtvärd på Iller.ifokus

zanpakuto
1

Jo, det verkade som det enda jag kunde göra just då. Jag lagade lite specialmat åt honom också för att hjälpa med snöret, men den maten gillade han visst inte så värst ^^

Ska köpa paraffinolja och ny kattmat nu på momangen! Eller ja, sambon ska ^^

Hur mycket rekommenderar du att jag ger honom? Hur ofta?

JossanH
0

Jag vet inte med katt för jag har bara gett till iller. Men Linnea gav ju sin katt 5 ml 3 ggr per dag men jag skulle nog börja med 5 ml och sedan låta katten vara för att se om det kommer ut något.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hawknestgrove
0

hoppas att det går bra… så du slipper operation…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

zanpakuto
0

Vi har gett honom 5ml nu så det är bara att vänta och se hur det går.

Han hade bajsat imorse, men såg inget snöre.

I övrigt är han pigg och kry, precis som vanligt :]

Sarah-S
0

Man blir nästan mörkrädd när man läser denna tråd, både av veterinärens beteende och de råd som vissa människor ger.

Det viktigaste är att du har din katt under noga uppsikt, minsta tendens till att hans allmäntillstånd blir påverkat ska du ta kontakt med veterinär, samma om han får minskad aptit, kräks eller verkar ha svårt att bajsa.

Salt.. är livsfarligt att ge om man ger för mycket, betydligt farligare än att ha ett främmande föremål i tarmen som kan opereras ut.
Jag skulle aldrig våga exprimentera med det hemma om inte det var något supergiftigt som mitt djur har fått i sig. Pest eller kolera alltså.

Förfarandet på vår klinik brukar vara att kräka katten så snart det går, eller om det har gått för lång tid skriva in dem för kontrastpassage och övervakning (vi har personal 24/7) Genom kontrastpassagen kan man följa utvecklingen i mage/tarm och se om snöret flyttar på sig eller om det ser ut som om det är stopp. Irritation i tarmarna ses även det på röntgen.
Om det bedöms som nödvändigt kan man operera, risken med just snören är att tarmen trär upp sig på snöret och då förstörs den, opererar man inte i tid kan tarmen dö och det är svårt att åtgärda.

Lycka till och var uppmärksam!

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

zanpakuto
0

Tack, äntligen någon som håller med om att man borde kräka katten i första hand om den ätit snören och de fortfarande ligger i magsäcken.

Veterinären gav inte ens det som förslag utan jag fick övertala henne att det var en bättre idé än att låta snöret gå ner i tarmarna på honom.

Även fast vi redan i tfn sade att han ätit snöret strax innan vi ringde och hon var väl medveten om att det fortfarande var kvar i magsäcken och inte hade gått vidare till tarmarna.

Vi har jättenoga koll på honom och känner honom på magen ett par ggr för och se om han reagerar på om det gör ont.

Än så länge är han precis som vanligt! Hoppas det fortsätter så och han lyckas bajsa ut snörbitarna.

UlrikaD
0

En hund som ätit någonting giftigt typ tabletter ger man ju kol i tub rakt ner i halsen. Då kräks de ganska snart. Det är väl den metoden de flesta veterinärer använder för att få djur att kräkas snabbt.

Om det inte är någonting frätande de fått i sig såklart för då ska det ju inte upp igen samma väg.

Sarah-S
0

Man använder till hund ett preparat som heter Apomorfin, och det ges som injektion subcutant dvs under huden. Efter ca 5 min mår hunden illa och kräks

Till katt brukar man ge lugnande eftersom katter oftast mår illa och kräks av det, bla Rompun används och det ges som injektion

Medicinskt kol ges för att förhindra upptag av giftiga ämnen i mage/tarm men inte som medel för att kräkas. Dock kan ju det vara en biverkan

zanpakuto
0

Att få honom att kräkas är inte längre aktuellt.

Har ni tips på vad man kan göra för att förhindra att snöret tvinnar sig/fastnar i magen så välkomna att lämna tips och idéer! :)

Sarah-S
0

Mitt svar var till #52

tror inte att det är så mycket du kan göra för att underlätta passagen

JossanH
0

#54 Jag säger fortfarande bara paraffinolja :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hawknestgrove
0

hur går det nu???? orolig…..

zanpakuto
0

Konstigt nog så kräktes han nyss upp en lång bit snöre.

Trodde att det inte längre skulle ligga kvar i magen efter så lång tid passerat. Men hellre det än att det kommit ner i tarmarna!

Vi ska fortsätta hålla råkoll på honom och kolla så han mår bra och äter och bajsar som han ska.

IceJossan
0

Oj, vad bra att det kom upp den vägen trots att det gått så länge :)

Hawknestgrove
0

tror du att det var hela snöret? vore ju toppen i så fall…

zanpakuto
0

Ja! Helt sjukt bra eftersom det var en så lång bit också, ca en halvmeter! Inte bra om den hade kommit ner i tarmarna på stackars kissen…

Min sambo tror att vi nu hittat alla delar av snöret som han åt av.

Vi kan ju inte veta 100% säkert då vi inte mätte snöret med måttband innan han åt det, men sambon säger att han är säker iaf.

Vi komer dock fortsätta hålla ordentlig koll på honom några dagar till och kolla så han äter och går på lådan som vanligt och testa om han har ont i magen, för säkerhets skull.

chilisalsa
0

Oj vad bra…! måste vara skönt Cool

Medarbeterare på Kost