Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 16225 ggr
[Ratass]
10

Feliway

Ni som använt Feliway, något av produkterna, hur tyckte ni att det funkade? en vän till mig har en katt som klöser en hel del på allt så hon/jag skulle behöva veta om det verkligen fungerar :)

lillmymlan
1

Jag använder feliway, en adapter man sätter i eluttaget. Jag tycker att jag ser en märkbar skillnad, missarna blir lugnare av det.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

ala02
0

Jag märker ingen skillnad med feliway, mot något. Det verkar vara rent lurendrejeri tycker jag. Varken som fästingmedel eller adapter har hjälpt mina katter.

lillmymlan
1

#2. Fästingmedel?

*Nalle Puh*

ala02
0

Ja det finns medel att sätta i nacken som ska hjälpa mot ohyra, b.la. minska risken för fästingar.Finns på apoteket.

lillmymlan
1

Frontline menar du? Det fungerar jättebra på vår misse som är ute :)

*Nalle Puh*

essut50
1

#2 Jag har använt Feliway när jag har tagit in en ny katt, det fungerar utmärkt.

Om det är lurendrejei som du skriver, varför har alla veterinärer den i alla rummen?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

IceJossan
0

Feliway och Frontline är HEEELT olika medel. Frontline är ju mot ohyra, Feliway är konstgjorda feromoner som gör katterna mer harmoniska.

lillmymlan
1

#7. Japp, det stämmer jättebra Kyss

*Nalle Puh*

[Ratass]
1

Så är det någon av er som använt det mot klösandet just? hoppas på fler svar från andra med ^^

IceJossan
1

Jag har aldrig använt Feliway mot klösande. Det enda jag kan rekomendera där är att smula/spraya kattmynta där katten FÅR klösa.

EvaSe
0

Jag tror inte Feliway automatiskt är det bästa just för klösandet. Der finns många orsaker att katten klöser och de flesta är inte att katten är osäker.

Har katten något den får klösa på? Helst ska det vara något som är lika högt som katten blir när den står på bakbenen och sträcker sig, för det verkar vara en favoritklöspose hos våra.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

IceJossan
2

Feliway används ju även mot revirmarkeringar, man sprayar regelbundet där katten skvätter tills katten istället stryker sig mot platsen och markerar med ansiktsdöfskörtlarna istället, eftersom den med Feliway luras att tro att det är det den gjort tidigare. Men jag är tveksam till att det funkar mot klösande, eftersom klösande inte bara handlar om att sätta doft på saker och ting, utan även om att fila klorna.

chilisalsa
0

Har inte provat feliway som allmän doftgivare i eluttaget även om jag tänkte det i julas. Har dock provat sprayen då det var rabatt i affären. Men jag måste säga att jag märker ingen som helst skillnad…

Bl.a när jag anordnat någon ny plats för dem så har jag sprayat en stund innan jag introducerat dem för den nya platsen… Platsen i sig är oändligt mycket mer avgörande har jag märkt och där kommer feliway på sista plats när dom avgör var dom vill vara !

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

För att Feliwayen ska ge effekt bör den användas regelbundet i ca 3 veckor innan resultat börjar märkas.

Det kan ha harmonifierande effekt på en burrädd katt om man sprayar i buren en kvart innan instoppning.

chilisalsa
0

Bara det att om man ska använda den mot markering på det sättet som sägs i manualen så blir det makalöst dyrt !!!

Ordinariepriset på den jag köpte var 279kr, och om jag minns rätt skulle den räcka för 50 duschar. Markeras det, så markeras det på många ställen samtidigt dessutom.

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

#15 Visst blir det det, men har man en katt som pinkar revir inne så är det garanterat värt det ;)

ala02
0

Visst har ni rätt, jag blandar ihop begreppen, sorrySkäms

Inget av dem funkar på mina katter i alla fall.

lukasfelix
0

Har använt feliway adapter + spray eftersom vi har en katt som vart väldigt osäker och lätt blir stressad, som inte klarat av att äta sin mat när vi vart borta och som kissat i sängar soffor m.m Har märkt klar förbättring, hon är mycket lugnare och kissar inte utanför lådan lika frekvent (även om det fortfarande händer). Dock skaffade vi en till katt inte långt efter vi började med feliway så en del av hennes lugnande beror nog också på det, men märkte effekt av feliway redan innan den nya katten kom in i hemmet och sedan dess har det bara blivit bättre! Hon kanske aldrig slutar kissa på fel ställen då det är ett så invant beteende också, men hon är iallafall mer harmonisk och det är inte panik varje gång vi lämnar lägenheten

[Ratass]
1
[Ratass]
0

Den här kissen har ju klöst sönder tapet och bordsben framför allt tror jag. Och hon ska flytta i mars och köpa nya möbler så jag täntke att det kanske skulel funka då. och hon har ett kattklösträd men får väl köpa lite kattmynta på spray maybe.

IceJossan
0

#20 Ja kattmynta på klösmöblerna (torkad eller spray på plastflaska, inte på glasflaska för den är ofta dålig), samt att hon får se över vilka klösmöjligheter katten egentligen har. Det måste passa katten - vill katten ha något annat måste man anpassa sig efter det, annars klöser den på annat.

Det finns ju massor av olik klösgrejer för katter - liggande, små pelare, långa pelare, pelare med folk och sittplatta, klätterställning modell liten, medium, stor och golv-till-tak, osv. Väldigt många har "klösträd" som bara är en holk med kort stolpe och sittplatta, vilket det är få katter som nöjer sig med. Här hemma duger inte sådana, utan här kloas det på en specifik dörrmatta som katterna nu har fått till sin egen, och de kloar även på högre ställningar där de kan stå och sträcka ut sig när de kloar.

Draumur
0

Vi har just nu en Feliway adapter pga av att min ena katt har en stor tendens att kissa på andra ställen än i lådan. Vad jag tror så har hon inte varit och kissat just vid adaptern men i andra delar av lägenheten. Däremot så har mina två katter börjat leka ihop ngt som inte har hänt på länge och min stressade honkatt som är sjuk verkar mer harmonisk.