monorchid..?!
Hej!
Benny och Spenny är två av mina omhändertagna kattungar. Födda i månadsskiftet augusti/september 2010.
När vi besökte veterinären sist gång för vaccination, kände hon igenom båda killarna. Veterinären har följt oss från starten, med bl.a behandling av kattsnuva, vaccination mm. Spennys kulor är "på plats" medan hon bara kunde känna en på Benny. Hon sa att den andra kanske "trillar ner" lite senare, men att det annars kommer att krävas ett större ingrepp vid kastration. Djursjukvårdaren tipsade om att vänta lite längre med Benny.
Samtidigt rekommenderar veterinären att kastrera innan grabbarna sätter igång med de könsdriftbetingade "hyssen". Ja, som vi människor upplever som mindre trevliga…
Det var 18 år sedan jag hade en liten kattkille, och ärligt talat känner jag mig osäker på att veta när det faktiskt är dags..? Charlie kattflicka blev ju rätt odräglig då hon blev könsmogen, - men samtidigt kan förändrade beteenden komma smygandes, när man dagligen lever tillsammans med katterna.
Känner mig lite nojig över att Bennys kastration troligtvis kommer att bli mer avancerat. Benny har ju sedan han var liten dragits med en rätt tuff kattsnuva, och har under hösten gått på ett par behandlingar mot detta. Han är den kattunge i kullen som varit mest påverkad av sin snuva, och detta har bl.a då satt sig på luftvägarna. Dock har behandlingen gjort honom bra, men jag känner att snuvan ligger där och lurar..
Så har ni erfarenhet av små kattgrabbar med bara en "kula", så skriv gärna och berätta om era erfarenheter.
Skrev "monorchid" som rubrik, rätta mig om jag har fel =)
Mvh hönsmamman Tessan

kryptorchid heter det på katter, så nästan rätt =)
Hade en avkomma som var krypt vid ingreppet. Det blev ett större ingrepp än beräknat, men inget fel på honom annars :)
Vissa kulor trillar ner helt enkelt ner senare än andra. Om du orkar vänta så kanske är lika bra så du slipper ta till ett större ingrepp.
ah trodde att kryptorchid = båda kulorna "på vift". Monorchid = en kula saknas. Men jag har dålig koll, detta är ett nytt fenomen för mig =)
OM jag väntar, kommer ju Benny snart bli könsmogen - finns det risker med att vänta, med tanke på just dessa drifter? Tänker revirmarkering mm… att de skulle riskera att bestå, om man väntar för länge?

Jag har lärt mig att krypt så är det ena, jaja. Någon har slarvats bort iallafall 
Om bror sin redan är kastrerad kanske revirtänket dämpas? Har inte egna erfarenheter på så vis då avkomman var ensamkatt och herre på täppan :D
Brorsorna är inte kastrerade, någon av dem. Nu är de drygt 4 månader gamla, men jag försöker ligga steget före.
Är det en skröna att katter födda ute i det fria, av "vilda" mammor har en tendens att bli könsmogna tidigare?
Hur som helst så tänker jag att det kanske är bra att försöka kastrera dem strax innan eller direkt då de visar "tecken" av att vara könsmogna.Dock ger mig ju detta med Benny lite huvudbry. Förstår att det finns vinning med att vänta - dels för att kanske den andra kulan "trillar ner" och dels för att den kan växa sig större = lättare att hitta vid kastration.
#3; Har jag också alltid tänkt, men vad heter det då om det gäller båda? =)

#4 Aha, då kan det finnas tid att den andra ramlar ner med.
Ja, antar att det bygger på att honor får kattungar tidigt då de kan löpa så tidigt som fem månader och få kattungar då.
Eunuck =D
#6: Det kan ju göra det, men jag vet inte hur stor chansen är? Eller hur länge jag bör vänta?
"Vilda" honor kan få kull efter kull väldigt tätt inpå, och det är väl tyvärr min älskade Lovis, ett levande bevis på… Tack och lov är hon kastrerad nu. Men hon har lämnat helt underbara avkommor! - All min kärlek till henne.
haha eunuck, nää… ;)
Om du är orolig att han ska börja spraya inne så kan jag tala om att min hane var ca 2 år innan han gjorde det. Jag hade tänkt ha honom till avel därför väntade jag . Han sprayar ej inomhus men ute.
Om du har dina ute så kanske han springer bort/kommer i slagsmål om han ej är kastrerad. Risken är ju otroligt mycket större iaf. Ioförsig så ska ej så små vara ute vind för våg iaf. Har du ingen okastrerad hona hemma så skulle jag ha väntat men du kan väl göra den andra hanen iaf.

Min kille var krypt med endast en kula nere dock hade han väldigt ont av testikeln som satt fast i buken på honom så vet bestämde sig att kastrera på en gång och det var bra då testikeln hade fastnat och det var omöjligt för den att trilla ner men det är bäst att vänta tills katten är ett år i alla fall enligt vet och se om den har trillat ner än efter det är det bara en vanlig kastrering och ett litet ingrepp som att kastrera en hona.
Det blev lite dyrare med tanke på att det blev en operation men inte så mycket dyrare och det var klart värt det.
Men bra att du tänker kastrera det ska fler kattägare göra! 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Krypt är en katt om en eller två kulor är på vift. Mono är han om det bara finns en kula vilket man inte vet förrän man har kollat katten ordentligt. Man kan leta efter en kula med ultraljud innan man skär upp ljumsken och letar där så fråga veterinären om det är ett alternativ om du är orolig för själva ingreppet.
Jag har inte haft någon krypt/eller mono själv men jag känner till ett fall där hanen öppnades men den andra kulan hittades inte. Han var hanig precis som om han var okastrerad och var tvungen att gå på p-spruta för att inte markera ner hela hemmet. Så finns det en andra kula är det viktigt att hitta den och ta bort den (om den ligger kvar kan den även börja bilda cancerogen vävnad).
#9: Hur märker man om ens katt har ont av testikeln? kanske en dum fråga, men det är ju bra att vara lyhörd på den lille parveln.
Kastration är självklart för mig =) I synnerhet med tanke på att kattungarna är ett resultat av just en okastrerad hona som sprungit "vind för våg".
Att vänta ett helt år på kastration, känns långt - men å andra sidan lär gossarna inte gå ut något förrän tidigaste i vår. Och absolut inte innan de är kastrerade!
#10: Tack för ditt svar, man lär sig något nytt varje dag. Ska höra med vetten angående ultraljud.