Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1745 ggr
[SannaSL]
0

Flyttkaos

Hej!

Skulle vilja ha lite tips och hjälp. Förut bodde jag i en etta på 38 kvadrat med min katt Zlatan och de två hittekatterna Selma och Sokrates och det fungerade bra. Zlatan fick gå ut, då det var ett väldigt lungt område och han blev helt tokig om man inte lät honom…

I höstas så separerade jag och min dåvarande sambo och jag fick flytta till mina föräldrar med katterna. De har stort hus med kattgård och katterna trivdes bra. Nu har jag flyttat ihop med min nya pojkvän, en etta på 42 kvadrat med balkong. Först följde bara Zlatan med, och han stormtrivdes. Sedan fick Selma och Sokrates flytta in och då blev Zlatan som en helt annan katt. Han vägrade gosa och leka och bara drog sig undan. Dessutom tyckte nya pojkvännen att det var jobbigt med två katter som hoppar i sängen hela natten… Det slutade med att Selma och Sokrates fick flytta tillbaks till mina föräldrar och deras kattgård.

Frågan är nu hur jag ska gå till väga? Jag vill ju såklart bo med mina katter. Vi letar efter större boende, men det är inte helt lätt. Vill så gärna att det ska fungera att ha alla tre här redan nu. Någon som har något tips på hur man kan göra? Kan man göra lägenheten roligare för dem så att de inte måste väcka oss? Vi har ett litet klätterträd, kattunnel, klösbräda, aktivitetsboll, leksaker. Hur kan man få Zlatan att tycka att det är okej att bo ihop med Selma och Sockan? Selma saknar Zlatan massor när de inte bor ihop, hon ser verkligen upp till honom och lyser upp som en sol när vi kommer och hälsar på.

Nu blev det ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa och komma med tips :)

Jourhemmet
0

Oj, ha tre katter i en etta. Jag förstår om din pojkvän tycker det är jobbigt. Varför inte lyssna på Zlatan och vänta med att ta hem dina andra tills ni hittat större. Uppenbarligen tycker han att det blir för trångt i hans revir. Risken finns ju även att han kanske börjar protestkissa.