Petig med blötmat - tips?
Min jouris Karhu/Blåbjörn/Tjockis matvägrade större delen av första veckan hos mig, men nu äter hon torrfoder ordentligt. Hon älskar Royal Canin Exigent torrfoder.
Ett problem är att hon inte rör sig så mycket, knappt inte alls när farsan är hemma (hon känner inte honom än och vågar sig inte ner ifrån garderoben sålänge han pratar eller går). Då på natten äter hon massor med torrfoder, vilket ofta resulterar i att hon spyr.
Jag vill vänja över henne på burkmat, men hon är sååå petig. Jag har provat Pussi alla smaker, Mjau burkar och tetror alla smaker, Whiskas kyckling och Royal Canin Instinctive 12.
De enda sorterna hon äter är Mjaus anka i sås-tetra och Royal Canin-påsarna. Hon äter inget annat av det jag provat, trots att hon bara har tillgång till den maten under bra länge.
Har ni några tips på hur jag kan vänja henne vid fler sorters blötmat, eller ska jag ge upp?
Har du provat Gourmet? Ställ upp maten på garderoben då så kanske hon äter på dagen också.

Jag har en lätt krånglig katt.Hon älskat sina "godispåsar" och skulle helst vilja äta bara RC påsar vilket självklart är omöjligt.Det går åt ca 4-7 påsar om dagen bara till henne då hon har kull nu.Man får helt enkelt försöka balansera och stå emot tjatet och försöka peta i henne den maten jag vill att hon ska äta.Blanda ihop maten och minska allt mer på påsmaten.Försöka att stå ut med att hon äter lite väl lite vissa dagar.Vilket är svårt då hon har kattungar som behöver mjöken.
Ge katten torrfoder med lite tillsatt blötmat och öka sen på blötmaten sakta.
Innehållsmässigt gillar inte jag RC maten men mina katter är som tokiga i den.
Du skriver att du låtit henne bara ha tillgång till den maten länge?Vad menar du med länge?
Stolt ägare till tre La permer

#1 Alltså jag vill inte behöva köpa den dyraste maten, utan vill verkligen att hon ska äta "normalbillig" blötmat såsom Mjau etc. Annars kunde jag köpa RC, men det blir alldeles för dyrt. Likaså med gourmet.
#2 Mja inte jättelänge iofs, men som längst har jag nog bara haft blötmat framme i knappt ett dygn. Hon har bara gått och krafsat över maten, men har varit vrålhungrig och kastat sig över torrfodret när jag lagt dit lite sedan.
Jag ska testa att blanda torrfodret med burkmat. Får även testa att blanda i annan blötmat i RC-påsmaten, men det är jag enormt tveksam till att hon kommer äta.

Jag kan ju tillägga att hon knatar omkring i hela huset så länge bara jag och morsan är hemma, då käkar hon lite då och då. Om hon blir skrämd så hoppar hon upp på garderoben, men sätter man sig på sängen hoppar hon ner till en, och tar gärna en smakbit på maten om man sätter henne vid skålen.
Men hon föredrar torrfodret högt över burkmaten.
ja gillar hon den maten som Mjau som du beskriver, så låt henne äta den. plus torrfodert. MEn servera torrfoderet på en bricka…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#5 Ja jag får köra den tills vidare, hoppas hon inte tröttnar på den bara.
Det är ingen fara med att ha torrfodret i skål, hon hetsäter inte, utan jag misstänker att orsaken till att hon ibland spyr är att hon äter sig mätt på torrfodret och sen mår illa när det börjar svälla i magen. Då hjälper inte brickan tyvärr eftersom hon äter för mycket, inte för snabbt. Men tack för tipset.