Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 5819 ggr
MartaEvelina
0

Yes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig varit på den här sidan, men jag tänkte prova lite:)

jag har en katt som heter Gullefjun.

och hon ska snart få kattungar med min brors katt maximus.

Ni får se bilderna

På Maximus Och Gullefjun:)

Blir det bra tror ni?

MartaEvelina
0

Här kommer mer=)

pebb
0

Vad är det för raser?

[Norrbysa]
0

Svårt att svara på med så lite info.
Hur gamla är dem?
Vilken ras?
Har ni testat dem för gensjukdommar och kollat att blodgrupperna matchar?
Hur ser deras släktträd ut?

MartaEvelina
0

maximus är bengal

gullefjun är raggdoll och mengcoon (stavning)?

MartaEvelina
0

Allt ser bra ut men jag menar med färgerna och de

Fridaybrew
0

Det blir inte bra =/

/Fridaybrew

[Norrbysa]
0

Oj! Vet uppfödaren av bengalen om att ni korsar raser sådär?

Imitra
0

jättefina katter var det i alla fall!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Fridaybrew
0

Varför har inte dina föräldrar valt att kastrera/sterilisera iaf minst en av katterna?

/Fridaybrew

[Norrbysa]
0

Korsar man raser hur som helst vet man aldrig vad man får. Hoppas ni har försäkring på katterna ifall något går fel.

Lycka till!

Josefa
0

Nä, ni spär bara på överskottet av katter.

[Norrbysa]
0

Om du tittar på hittekatter.ifokus.se så förstår du varför folk reagerar såhär.

Det finns nämligen redan så många katter i Sverige som är hemlösa och fryser och svälter ihjäl.

För varje katt som föds så blir det svårare att hitta hem till de hemlösa.

Jourhemmet
0

Kastrera era katter och njut av dom istället.

Rafflan
1

För varje katt som föds så blir det svårare att hitta hem till de hemlösa.

Sluta avla på alla dessa raskatter då!
Om nåt sänker ni ju bondkattens/blandraskattens världe nå enormt!

MonicaLagerquist
0

Förklara för mig hur seriös raskattsavel sänker värdet på huskatter.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaybrew
0

Raskatt vs Huskattsavel finns utmärkt tråd som ni kan gå loss i mer än gärna =)

http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7d9fbf18-a377-4bbd-bafb-6ec6ee04884d&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=2

Själv är jag mer nyfiken på hur föräldrarna har resonerat de är de som har ansvaret i detta fallet och verkar vara helt aningslösa om vad de egentligen pysslar med.

/Fridaybrew

noir
0

Galet! Föräldrarna kanske tänker katt som katt… kanske itne kan så mycket om katter engetligen, ger dom katt mat från ica och tycker det är sött med kattungar

sen att allt kan gå rakt åt helvete så dom står där utan kattungar och mamma katt har dom nog ens tänkt på. Försäkrning hoppas jag de har iaf…

Hoppas Det blir en liten frisk kull trotts allt :/

dagdrivarn
0

Synd att du inte hittade sidan tidigare, så hade du sluppit göra misstaget att para dem. Det är inte lätt att veta som ny och oerfaren.

Nu är det inte mycket att göra åt, har det inte gått lång tid så kan du alltid åka in och kastrera honan och abortera ungarna i samband med kasteringen det är ju extremt mycket billigare med ca 1000:- i kastering mot 15 000:- i kostnad för kejsarsnitt :-/

Har det gått längre är det ju inte mycket att göra, är honan försäkrad kommer du lättare undan, är hon det inte bör du ha minst 15000:- att kunna lägga ut om ett kejsarsnitt behövs och det gör det mycket oftare än vad man kan tro, tyvärr hör man väldigt sällan om alla honor som inte klarar sig undan en förlossning med livet i behåll.

En dräktighet och förlossning är en stor belastning på kroppen och en stor risk för honan, precis som en graviditet är för oss människor. Visst kan det många gånger gå bra, men det kan likaväl gå åt pipan och då gäller det att vara förberedd, det är din skyldighet att se till att din katt inte behöver sätta livet till för att du lekt med hennes liv på ett icke igenomtänkt sätt.

Är det för sent att göra något så underlätta för honan genom att ge henne bra mat alltså ett fullfoder (kattungemat) absolut inte något från matvaruaffären.

När det närmar sig se till att ha bolådan klar och var påläst och förberedd ha telefonnummer till närmsta djursjukhus/veterinärklinik i beredskap. Du måste också vara hemma och ledig från och med dag 61 i dräktigheten och fram tills dess hon föder. En dräktig hona får enligt lag inte lämnas obevakad mer än korta stunder. Och vill det sig illa måste du vara beredd att ha ledigt för att mata kattungarna om det vill sig illa och du måste hjälpa till eller om de i värsta fall mister sin mamma.

När kattungarna närmar sig leverans se till att sälja dem som HUSKATTER för det är vad de är precis som din hona glöm allt vad blandras heter, det finns raskatt och det finns huskatt "thats it"!

Min morfarsmor var same, min farmor var finska och resten är svenskt inte fasiken går jag omkring och presenterar mig som en korsning mellan same, finsk och svensk, nej jag är en människa och jag är då möjligen en svensk efter som jag lever i sverige!

Sälj kattungarna för självkostnadspris dvs 1000-1500 kr (vaccinerade x2, id-märkta och chippade). Ser du till att få dem kastrerade innan leverans vilket vore föredömligt av dig så kan du ta kring 2000-2500:- lite beroende på vad du får lägga ut för dem och välj ut goda hem.

När det gäller Bengal vet jag inte hur det ser ut med ärftliga sjukdomar men om din hona verkligen har en förälder som är Maine Coon och en som är Ragdoll så har de där gjort en extremt explosiv parning då de dubblat risken för hjärtsjukdom genom att slå ihop två helt olika anlag. Honan borde innan parning ha testats för ett par olika sjukdomar som HD - Höftledsdysplasi, HCM - Hypertrofisk kardiomyopati.

Bortsett ifrån detta så har vi djurskyddslagar som det är extremt viktigt att följa, vi har senaste tiden sett en hårdare dragning vilket är jättebra. Numera döms folk som inte följer lagarna till dryga böter.

Här kan du läsa vad som gäller:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Här kan du läsa om avel dvs. att ta en kull:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Norrbysa]
0

#14 Rafflan: Jag har aldrig haft någon kattkull och kommer aldrig ha det heller. Jag avlar varken hus- eller raskatter.

MartaEvelina
0

men förlåt mig!

Det var min mammas ide!

och JA vi har försäkring!

Förlåt mig jag ville bara ha lite bra råd inte negativa saker=/

Jourhemmet
0

Vi är många som sliter hårt med att hjälpa hemlösa katter så du måste förstå reaktionerna. Jag fick tex hem två kattungar för snart två veckor sedan som min veterinär ringde om. En kvinna ville boka tid för avlivning på dessa pga att hon inte fick dom sålda. Det gick såklart inte veterinären med på. Hoppas ni är beredda på att kanske få ta hand om kattungarna själva eftersom det är sånt överflöd av katter.

Rafflan
0

#20 tyvärr går på många på katt forumen i taket om man ska göra saker som ta kull på blandraser/huskatter, eller vill ha sin katt som ute katt, eller har stall katt, eller har okastrerad katt, och ja listan kan göras långt. Blir även lätt så att tycker man inte som dem så har man fel/är elak och kan t.o.m få höra "stackars katt", och liknanade.

Vill ni verkligen ta en kull, hälsokolla dem båda (prata med veterinären och ev uppfödare om vad ni ska kolla dem för) och sen se till att honans försäkring täcker saker som kejsarsnitt och andra problem som kan uppstå under dräktigheten/förlossningen/tiden med ungarna. Och se till att ha plats att behälla alla ungar ifall ni inte får dem sålda :)

Och om ni nu bestämer er för att ta ungar önskar jag er bara lycka till :)

Rafflan
0

#21 hon tänkte iaf avliva dem istället för att släppa ut dem och låta dem lida till dötts, det är ju ett framsteg, inte perfekt men ett framsteg iaf.

Hundvalpar och ibland andra djur ungar avlivas pga att dem inte ser rätt ut enligt ras standarden, och där är det tydligen "okej" enligt många, helt sjukt :S

Jag tycker det är helt hemskt att avliva friska djur och skulle aldrig klara att göra det själv oavsett omständigheterna, men det är ju bättre för djuret skull än att misskötas och frysa/svälta ihjäl :(

Sweetelle
1

Och folk undrar varför man som normal kattägare inte trivs här. Ni hackar ju ögonen ur varenda djävel som kommer hit och ställer frågor.

Varenda gång jag tittar in på det här forumet så finns det massvis med trådar där folk blir utskällda för att de inte föjer era raskattsideal.

Saken är den att de allra flesta raskatter ser ut som missfoster medan de flesta huskatter är söta och fina.

#0 Jag tycker att ni skall vara noga med att kattungarna kommer nånstans där de blir väl omhändertagna. Det blir säkert bra och skit i alla fanatiker som hackar på er.

LaSadie
0

#24 Och om dom inte hittar hem så är det bara att avliva dom? eftersom det är kattungar som är gulliga, inte katter.

Rafflan
0

#25 oavsett vad du avlar på, avlar du seriöst ska du ha plats för ungarna om dem inte blir sålda, men det tipset kunde ju folk ha gett till TS istället för att säga så mycket annat?

LaSadie
0

#26 Självklart ska man vara beredd på att ha kvar kattungar om de inte blir sålda! Vi har haft en kattunge kvar i varje kull i kanske en månad extra och skulle haft kvar de tills de hittar rätt hem. Man har som uppfödare en skyldighet att när man låter sin katt få kattungar att hitta hem till dom, inte avliva dom om de blir äldre än 12 veckor och "obekväma"

[Emma--]
0

#20 Folk vill bara väl, och du får många värdefulla tips. Speciellt #18 borde du läsa igenom noga.

Det är värdefullt inför framtiden också. Glad Det finns även mycket intressanta artiklar här på sajten som kan vara värt att kolla upp.

Sen är det långt ifrån alla inlägg som jag tror är negativt menade.

Lycka till med kullen. När beräknas den komma?

Imitra
0

#24.

Måste nästan hålla med dig på vissa punkter där

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Sweetelle
0

Är ni medvetna om att tjejen är 13 år och efter en sådan här sågnaing kanske aldrig mer vill fråga något här och ni därmed förlorat chansen att hjälpa henne till kunskap som hon kan ha glädje av resten av livet.

Genom att skrämma bort människor från alla ställen där de kan få kunskap hur i hela friden hjälper det katterna?

Rafflan
0

#30 främst hjälper dem att göra rätt, tex om man bara får skäll kanske man aldrig får tipset om att vara hemma när det är dags för förlossningen (många tror katter alltid klarar det själva) och sen möts av en akut sjuk eller t.o.m död katt mamma, hade dem kunnat frågat här och fått tips kanske dem hade vart hemma med mamma katter, eller inte släppt ut henne så hon föddde ungarna ute, osv :)

Sweetelle
0

#31 Precis det jag menade =)

[Emma--]
0

#24 Du är ju en väldigt trevlig människa. 
"Saken är den att de allra flesta raskatter ser ut som missfoster medan de flesta huskatter är söta och fina."

Vad nu ens din åsikt har men saken att göra.

#30, #31 Långt ifrån alla skäller ut TS.

Dagg
0

"Saken är den att de allra flesta raskatter ser ut som missfoster medan de flesta huskatter är söta och fina."

Är det snällt att klanka ned på flickans raskatter då?

majvi
0

#34  Flickans katt är ju en huskatt, det är hennes bror som har en raskatt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Fridaybrew
0

#35 förändrar inget.

/Fridaybrew

Sweetelle
0

#36 Det gör det väl. #34 Hävdade att jag klankade på TS raskatter, det gjorde jag ju inte eftersom hon inte hade några raskatter utan en huskatt. Det var brodern som hade en raskatt (och då i singular).

Sweetelle
0

#34 Hur läser du egentligen. Tjejen har EN katt, det är ingen raskatt. Jag skrev dessutom "de flesta" raskatter och sa inte specifikt några speciella.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vänligen håll er till ämnet och där ni kan ge goda råd och TÄNK på tonen gentemot varandra.

Dagg
0

#38 Fast det kanske inte är så roligt att höra om brorsans katt heller. Fast jag kan ju inte läsa och du vill ju definitivt inte förstå. Plus att hennes huskatt är en blandning mellan två raser även fast det är en huskatt.

[Emma--]
0

#38 Tjejen är 13, tjejen bor antagligen hemma eller hur? Och hon och hennes bror har antagligen bara så att ena katten är hennes och andra katten är brorsan även om båda katterna antagligen är hela familjens. 

Varför måste du ens skriva sånt? Du klagar på stämningen här, du klagar på hur folk bemöter andra här på forumet. Och så skriver du att dom flesta raskatterna ser ut som missfoster. Är det något som skapar dålig stämning så är det sånt. 
Känner du dig tvungen att klanka ner på raskatter eller?

Imasy
0

Jag tycker att alla som klagar på stämningen här inne kanske ska tänka efter lite hur man själv beter sig, och då också kanske föregå med gott exempel?

Busangardens
0

Jag utpekar inte någon nu utan detta är till er alla.

Jag vill inte hålla med om att alla raskatter i missfoster men jag vill däremot hålla med om att det ofta är ren cirkus här inne. Fatta mig inte fel, jag förstår er, men herregud någon måtta får det väll ändå vara. För varje nedlåtande inlägg tappar sajten enbart aktiva medlemmar och status. Är det en sajt där alla ska kunna disskutera ni vill ha eller vill ni ha en sajt där enbart ni ska hålla till och känna er välkomna, dit inga nya kommer eller stannar?!

Tänk på det nästa gång ni skriver inlägg.

[Airo]
0

Det händer inget annat i det här forumet (Ifokus) än att folk bara blir rätt så otrevliga mot varandra och sådant? iFokus.se är en sida där man kan lägga ut säljes annonser, sökes annonser, få råd och tips.

Huvudsaken är väl för sjuttsingen att kattmamman klarar sig och ungarna? - och det hoppas jag att dom gör också.

Lycka till!

IceJossan
0

#44 Forumen är till för att hjälpa och informera, och det är det många av oss försöker göra när vi blir besvikna över att folk låter sina huskatter få kattungar - eftersom deras födsel innebär att de som redan finns går miste om att få hem. Så länge det föds katter helt i onödan (när det finns hemlösa katter som behöver hemmen bättre) så kommer vibli besvikna när folk väljer att ta kattungar på sin huskatthona, och arga när dessa personer vägrar ta till sig råd och inse varför vi ger dessa råd och uppmaningar.

Men visst är det synd att det många gånger spårar ur och övergår till personangrepp, det är mycket onödigt.

Rafflan
0

#45 men det kan ju inte finnas lika många hemlösa kattungar på alla katthem runt om i landet som det föds huskatter? På vårt närmsta katthem tror jag den yngsta katten är ca 1 år :P

IceJossan
0

#46 Men att antalet hemlösa katter är ojämt fördelat i landet gör väl inte att det finns färre av dem?! Det betyder bara att det är mindre problem just där, men det har inget att göra med hur det ser ut i övriga landet där ca 100 000 hemlösa katter behöver hem istället för att nya katter ska avlas fram.

Måste man absolut ha en kattunge, men att det närmsta katthemmet inte har någon, så finns det andra katthem längre bort, plus att det finns gott om dem ändå runt omkring i privata hem, på gårdar osv - men det gör det definitivt inte mer okej för mig att avla på min huskatt bara för att just katthemmet i min närhet inte är överfullt av kattungar.

Att ett katt hem råkar vara kattungefritt är BRA, eftersom det betyder att det för tillfället inte fötts så många hemlösa katter i det området.

Rafflan
0

#47 nej men dår sabbas ideen "ta inte ungar på din huskatt för då tar dina ungar en plats från en hemlös" ;)

Sen hur vida det är bra att avla på huskatter eller inte säger jag inget om ^^;

Vårt katthem har faktist ganska få katter inne om man jämför med andra katthem :D

IceJossan
0

#48 Det gör det väl inte?! Herregud, är det ett katthem som inte har kattungar så finns det garanterat ett annat katthem som har! Bättre att transportera en katt 10 mil från ett katthem längre bort (eller ta en vuxen katt från det lokala katthemmet), än att avla fram fler kattungar. Herregud, hela Sverige är överfullt av huskatter - 100 000 hemlösa katter! Hur sjutton ska de kunna få hem om folk tänker som du skrev, att man kan avla fram ännu fler bara för att det allra närmsta katthemmet inte har den katt som passar och man är för lat för att åka till nästa?! Och hur kan det vara så akut att skaffa kattunge att man inte kan vänta på att det ska komma in kattungar?! Det är ofattbart för mig att förstå!

Och att "ditt"  katthem har få katter inne beror förmodligen på brist på plats och/eller pengar och/eller resurser. Fanns allt det så skulle förmodligen även det katthemmet vara överfullt av katter, även om de katterna kanske kommer lite mer långväga och inte bara ifrån hemkommunen.

Josefa
0

Även om det inte finns kattungar på ett katthem så innebär det inte att det inte finns massvis med hemlösa kattungar som behöver hem. Alltså katter som går ute nu och svälter och fryser ihjäl. Katter som verkligen hade behövt komma in i ett hem. I ett hem som dina kattungar tar istället.

AgnetaB
0

# 48 men hur tänker du! Säger  inget mer för då får jag en hjärtinfarkt.

#49  o   50   kan bara hålla med.

Rafflan
0

#49 ja men tex jag vill ha kattungar, katthemmet har inga ungar så då köper jag av en bonde istället,. då tar ju inte hans kattunge platsen som en hemlös annars skulle fått?
Jag säger inte att jag ska ta en kull på en katt bara för det!

Förhoppningsvis kommer väl inte kattungar in på löpande band? som jag fatta det är det väl mest unga och vuxna katter som lämnas ute ensama.

Jo mycket möjligt att det beror på penga brist, dem tar emot katter från 3 kommuner, men får liksom inge ekonomiskt stöd från dem, dåligt tycker jag. Men men, jag har själv inga pengar att ge tyvärr, hade jag haft det hade jag gärna gett bidrag för att hjälpa dem små katterna.

Och nej jag behöver ingen katt just denna sekund, men det är liksom inte bara att "ta en" utan jag vill välja en, en som passa mig, som jag gillar, som jag tycker verkar bra och trevlig, det är mycket som ska stämma in, inte bara åldern ;) 

#50 kan du citera EXAKT var jag har snackat om att ta en kull kattungar? :S

#51 får du en hjärtinfarkt? varför det? läser du sånt som inte står eller exakt vad gör dig så "upprörd"?

IceJossan
0

#52 Detta är ett mycket omfattande problem, och den vi kan skylla på är den som låter sin katt få ungar. Om du tar en kattunge ifrån en bonde så är det bonden som är ansvarig för att hans/hennes kattunge tar upp platsen som du annars kunde ha gett en hemlös katt. Om du sedan låter den katten få ungar så är det då du och bonden som är skyldiga till att dessa kattungar tar platser för hemlösa katter.

Vitsen är att folk ska kastrera sina katter så att det inte blir fler - på så sätt kommer överflödet saaaakna avta. När det inte finns överskott på katter så blir det svårare att få tag på dem, och dessa impulsköp som sommarkatter, julklappskatter m.m. kommer att minska eftersom att katterna antagligen kommer att kosta mer om de är mer eftertraktade (svårare att få tag i).

Sen tar jag för givet att #50 inte bokstavligt menade dina kattungar, utan att det var en metafor. Man brukar ju prata i "tänk om det var du och jag"-form, för att sätta sig in i andras situationer.

Agilis
0

Ojdå, där passerades min gräns i alla fall. Jag tackar för mig på det här forumet för inbördes beundran och önskar er alla lycka till i framtiden!

Allt gott!

Rafflan
0

#53 jo jag är väl medveten om problemet, dock kastreras alla min/min familjs katter när det är dags så vi slipper få kattungar ;)

Jag är inne på lag för märkning av katter och att ALLA ute katter ska vara kastrerade :)
Dock kommer nog ingen orka åka runt och kolla att lagen följs :/

Gud vad jag kommer bli ledsen om det inte startas en uppfödning av bra råttjägare/trevliga bondkatter när man börjat fått allt under kontroll så aveln kan ske beroende på efterfrågan och av seriösa personer XD

IceJossan
0

#55 Absolut, det vore såååå bra om det gick att införa en lag på det och att lagen faktislt hölls!

Sedan kommer det alltid att finnas de som skiter i det - men problemet med hemlösa katter kommer minska ENORMT.

Men tyvärr kan ju även detta medföra problem, eftersom många kanske kommer se sin chans att tjäna en hacka på att ta kull på sin huskatt.

Det skulle införas lag om avel på huskatt också, att det är böter eller nåt om man inte hälsotestar föräldradjuren, och krav på vad som ska göras på kattungarna innan försäljning.

Rafflan
0

#56 ja en lag på vad som ska göras innan försäljning kanske vore en bra idee? och även lag på att man ska regga ALLA katter? :D

För då om man hittar en hemlös kan man hitta ägaren ;) och även om h*n "sålt" katten men inte ändrat ägar bytet får h*n ta bötern :)

ala02
0

Ett förslag är att slå ihop hittekatter och katter sajten. Det är ju ändå samma folk som klagar på andra, på bägge sajterna. Lägg ner denna sajt eller låt någon seriös sajtvärd/medarbetare ta över. Nån skrev att det är en klubb för inbördes beundran vilket stämmer bra. Nu är även denna sajt på väg in i samma mörker som hittekatter. Går man dessutom in på andra sajter eller till och med facebooksidor om katthem eller deras egna sidor så kommer samma spydiga kommentarer, från samma spydiga människor. Väx upp för tusan.

"Jag tycker att alla som klagar på stämningen här inne kanske ska tänka efter lite hur man själv beter sig, och då också kanske föregå med gott exempel?"

Ärade Sajtvärd, detta är mer gnäll än uppmaning!

Det räcker med att påminna om sajtreglerna och hänvisa till dem.

IceJossan
0

#57 Det krävs nog lång utredning om vilka lagar som vore bra och hur de skulle utformas, men jag håller med, dessa lagar skulle göra kattägandet till ett stort ansvar, istället för som det är idag: Vi som tar det på allvar tar på oss ett stort ansvar, men de som inte tar det på allvar skiter ju i ansvaret.

Och alla dessa som inte vet, dessa måste ju informeras. Där ligger det mest enorma felet, att folk inte vet vad som bör göras. Ex VARFÖR man bör kastrera katten, inte bara att.

PumpkinQueen
0

#58: Eller också kanske någon ska starta en ny .ifokus-sida som heter typ "vi som ser katten som en slit-och släng-vara", eller något annat passande. Så kan man ju gå dit om man gillar det här med huskattavel och back-yard breeding.

ala02
0

Moget!

eighteenlives
0

Jag tror TS är bortskrämd för längesedan, så den här diskussionen kan nog avslutas.

Det enda TS behöver ta till sig av denna långa diskussion är inlägg #18.

Där finns viktig information och råd hon kan ta till sig.

Jag är också emot denna sorts huskattsavel, men det är ingen idé att hålla på att skälla på personen på det sätt som många här gjort.