Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7007 ggr
Cazzos
1

Strömming

Är det ok att ge katter strömming? Isåfall hur mycket?

Mamma har kommit hem med strömming och hon frågade om jag vill ge Noggis lite.

Vi brukar klippa strömmingen i bitar, han får det väldigt sällan.

Sissi
0

Helt ok och den ska vara rå.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Cazzos
0

#1 Ja såklart den ska vara rå.

Direkt ur förpackningen :)

MonicaLagerquist
0

Nej katter behöver inte äta fisk och rå fisk ska man absolut inte ge till katter . 

Fisk (iaf fetare fisk) innehåller höga halter fleromättat fett men lite E-vitamin vilket gör att katten kan drabbas av pansteatit (inflammerat underhudsfett). Det är väl det huvudsakliga skälet till varför man inte bör ge mycket fisk. Vill man ge rå fisk ska man även tänka på att rå fisk innehåller ett enzym som hämmar tiaminupptag och tiaminbrist kan leda till att katten blir sjuk och dör

Stolt ägare till tre La permer

chilisalsa
0

Nu tar du väl ändå i….

Allt är en dosfråga. Vatten är t.ex giftigt för oss i för stor mängd. Rå äggvita är inte bra för katten av samma anledning som det inte är bra för oss i för stor dos för att ta ett exempel… mindre mängd är inga problem.

Medarbeterare på Kost

GoneRaven
0

#4 du har en poäng. fisk kan man ge men inte i för hög dos då det förvandlas till skadligt. om man håller sig till ytterst lite så ska det nog gå bra.

många foder innehåller fisk och man kan ju dessutom köpa fisk på burk som kallas kattmat. och nej, menar inte fisk i blötfoderformat utan mera "små fiskar" som går att köpa.

men som sagt, för mycket och för fet fisk är nog inget man ska ge ofta.

Maria
0

Mina katter älskar rå strömming och får det kanske 1-2 gånger i månaden.

Rå strömming lär vara den fisk som inte innehåller trikiner osv. också har jag hört.

/Maria

Hawknestgrove
0

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vosjes
0

Klart du kan ge fisk men som godis alltså i mindre mängder och tillagad mat ska man aldrig ge till en katt det är inte bra för dem.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Cazzos
0

#8 Min katt får smaka kyckling som mamma köpt från ICA, alltså tillagad och så men han får EXTREMT lite, alltså bara SMAKA och det har han bara fått smaka 1 gång i år.

Vosjes
0

Fisk och nötkött???? tror jag att det var som katter lätt blir känsliga för så dessa kött bör man undvika.
Själv halv BARFar jag med råa kycklingdelar och fläskfilé lite kött skadar ingen.

Dock måste jag erkänna att de får lite kalkon då och då från min macka då de äääälskar detta men det är i sådan liten mängd så de får i sig mer skit från att äta torrisar sen beror det ju mycket på katten jag t.e x matar endast med blötmat än så länge då mina katter mår inte bra av torrfoder och vi vill ha det någorlunda spannmålsfritt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Cazzos
0

#10 Man kan iofs inte låta bli att låta dem smaka typ skinka och sånt, men man är såklart medveten om att de inte får äta sånt regelbundet :)

Bara smaka Tungan ute