Usch raketer!!!
Idag har redan folk börjat skjuta raketer jag förstår inte varför man kan vänta till nyårsafton
Man får gärna skjuta raketer för mig men då ska det va vid tolvslaget på nyårsafton
Katterna här hemma gillar det verkligen inte alla 3 har legat gömda hela dagen. De brukar ta till flykt ner i källaren där de inte hör eller ser så mycket. Eller så är de på en som ett frimärke för att de inte vill vara själva. Nej fy för raketer säger jag bara!
folk har börjat me raketer här me, onödigt att börja så tidigt, för mig räcker det med några tomtebloss som jag kan hålla i handen på nyår :)
katterna ser förvånat ut genom fönstret ut i början, och sen när det är som värst går dom och lägger sig på nått mysigt litet ställe, typ som korgen i hörnet el nått :P

Våra katter har inte haft problem med raketerna. Förra året så var vi hemma och katterna låg och sov konstant och när de sköts för fullt :)
fast iof så ska jag inte säga så mycket, för jag är oftast ute och kollar på fyverkerierna när dom skjuts upp.. men dom verkar inte ha några större problem…
Här har det också börjat och jag har en kisse som är rädd. Så imorrn kommer jag vara hemma och ha igång musik. Det dämpar ljudet utifrån lite grann.
Jag tycker det är läskigt eftersom jag inte kommer vara hemma med katterna på tolvslaget.
Tänk om en raket hamnar på huset o det börjar brinna. :-(
Här i finland är det lag på att man inte får skjuta raketer ännu. Det är först efter klockan 18 idag som man får börja. Har ännu inte hört en enda raket.
Här är katterna helt obrydda som tur är. Låg och sov i klösträdet vid fönstret medan det smällde igår. Har däremot en rädd hund som går på lugnande och antingen ligger och gömmer sig under sängen eller följer efter mig hela tiden medan det smäller utanför. Har fördragna fönster och hög musik på när det är som värst för att dämpa ljudet.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#6 har hört det ska vara lag här också men vet ej riktigt vad som
gäller.Massa smällande iaf av blandannat utländska små pojkar(typ 10år)så
deras föräldrar är kanske ej rädda om sina barn:(
Jag hatar det för både människor o djurs skull. Kostar också massa pengar
som kunde skickas till behövande. Vore max ok att det hålls organiserat på
ett ställe av kommunen i en ej överdådig form. Typ som en majbrasa.

Avskyr att de ska smälla de där rakterna. Här finns det en risk för rakter väldigt nära oss, från en i grannhuset. Vi har 2 egna damer och en skyggis som vi är stödhem åt, så vi får väl se hur det går…

#9 Känner som dig. Jag önskar vi slapp dem.
Varje år tar återhämtningen mycket längre tid än nöjet med alla dessa fyrverkerier :(
Katten bryr sig inte, det är jag som tycker raketer är obehagliga :P Har hemskt svårt för höga smällar..

#11 Det är ju olika hur man reagerar :)
Vad jag kan minnas har min katt inte haft några problem med smällarna, men vi får se hur det går i år för mina grannar säger att vår andra granne skutit en raket på Sniff… 
Ska gå och prata med de om det är sant
Vad ska man göra då för min tusspuss är jätterädd!=(
Hon har inte vart det förut men nu är hon jätterädd..
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Tycker personligen att det räcker med de fyrverkerierna som iprincip alla städer iaf betalar och skjuter upp…
litar inte på alla som köper privat och skjuter :(
#14 Jag lät min kisse vara och var som vanligt, skruva upp tv:n lite högre än vanligt bara :)
Då kom min kisse fram och la sig i soffan, samma visa varje år med den dock

Man hör hela tiden hur folk påpekar att hundar blir så rädda för raketer.Jag har fyra katter hemma.En av dem är jätte rädd för raketer och smällare.Hon flämtar och kryper in i skrymslen som hon aldrig gör annars.Jag blir så förbannad att folk inte kan vänta till tolvslaget på nyårsafton.De sista dagarna så har det kryllat av små ungar som springer runt ute med smällare och raketer.Tycker även detta är helt sjukt.Jag har själv barn och jag skulle aldrig släppa min son ensam ute med raketer och smällare.
När jag bodde i USA så var det förbjudet för privatpersoner att skjuta raketer.Istället hade kommunen vi bodde i ett större fyrverkeri som de arrangerade utanför staden.Alla kunde se det och det skedde på ett säkert sätt.Om vi nu skall ha fyrverkerier så tycker jag i så fall det borde ske på ett liknande sätt som i USA.

#16 Håller med, det borde bli så här också.
Man skulle kunna välja mellan det och totalförbud, och då tror jag inte folk skulle vägra ta steget och ha det som du beskrev att de har i USA.
jag vet att det är sent men iaf, gott nytt år på er alla!!! :)
#13 hoppas verkligen inte de har skjutit en raket på din misse inte.
Vi har 5 katter här hemma. Den gamle går undan men är inte rädd. Han tycker väl mest ljudet är jobbigt.
Katten på 9 månader var lite orolig på dagen men lugna sig av de andra katternas lugna sätt. Men vid tolv blev han livrädd och gömde han sig under sängen och tryckte till det värsta var över.
Sen har vi 3 katter på 3,5 månad. Två av dem var lite oroliga men sprang inte undan utan gick mest runt runt i huset. Och den sist, min katt, tyckte det var riktigt intressant :O Hon hoppa upp i fåtöljen där jag satt som är vänd mot en vägg som bara består av fönster. Och där satt hon och följde alla raketer med blicken. Men när det börja minska var det trist och då jaga hon fram alla andra för att busa ^^

Elvis låg o sov mitt under det värsta, och Jason skulle upp i famnen och sitta där o kolla ut när det blixtrade och dundrade som värst. Han verkade tycka det var hel-lajbans… Det var samma med min mammas Chiuhuaua, hon skulle alltid vara med o titta.
Så det är väl väldigt olika hur rädda djuren är för det.
Men jag håller fullständig med dem som vill förbjuda det för privata. Folk har inte råd med de där riktigt "wow!", så varför inte överlåta det till proffs som kan sätta samman snygga kombinationer och som kan smälla av de där verkligt vackra raketerna, istället för sådana som mest väsnas och producerar 2 stjärnor?
Dessutom smutsar det ner en hel del med tungmetaller.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Katten här hemma hos mina föräldrar tyckte det var lite jobbigt när det höll på som värst, men brydde sig inte mer än att han gick och åt lite (Som tur var är det precis i utkanten av stan)
Jag är inte helt säker på hur det gick för mina två skyggisar uppe i Linköping, men enligt kattvakten så var Nalla, den modigaste av de två, inte berörd av de smällarna som var när han var och kollade till dem. Det var tydligen rätt mycket smällar då ändå.
Jag håller dock med om att man borde förbjuda privatpersoner att smälla av fyrverkerier. Borde bara vara specialutbildade personer med tillstånd som får göra det och sedan kan kommuner och de som vill få hyra de specialutbildade. Det skulle vara så mycket bättre för alla.
#19 Verkar som att det inte var med mening i alla fall… Men katten var i närheten och blev skrämd
På kvällen var han lite orolig, ville inte gå ut, men kunde slappna av ganska bra tycker jag
#16 Precis så jag önskar att det kunde bli i sverige också! Det är helt onödigt att privatperoner ska skjuta raketer, det borde enbart ske av utbildade peroner som anordnar för hela staden/samhället/kommunen.
Sedan är det självklart sjukt att småbarn ska smälla. Det är ju både förbjudet med smällare i sverige (överhuvudtaget) och det är förbjudet för personer under 18 att skjuta raketer. Tycker det är skamligt att föräldrar varken bryr sig om den regeln eller om sina barns liv och lem.
Ngr smällde fyrverkerier utanför våran balkong igår och jag trodde kissen min skulle bli livrädd men han hoppade upp på fönsterbrädan och tyckte det var superspännande :O