Irriterade tassar
En av mina katter har nu en tredje gång irriterat under ena tassen. Trampdynorna ser bra ut, men mellan är lite det lite rött och ser irriterat ut. Inte uppsvällt eller nåt sånt, bara lite rött.
Det här händer inte ofta och det försvinner när jag tvättar och håller lite koll så hon inte tvättar för mycket där. Det har dock bara hänt en gång att hon verkligen tvättar för mycket och hon fick då ha på sig kragen en dag.
Kan det vara svamp tro? Jag har ju hört att det kan vara vanligare bland rexkatterna pga att dom inte har så mycket päls.
Hur som helst så tvättar jag oftast bara med lite vatten och ser till att torka ordentligt. Jag använde även någon salva en av gångerna (minns dock inte vilken).
Det här har alltid löst problemet i alla fall. Och det blir alltid bara på en av hennes tassar. Och hon verkar inte ha ont, det verkar bara kunna irritera ibland för hon kan försöka tvätta lite extra där.
Så jag är bara lite nyfiken om nån har någon idé vad det kan bero på?
Jag städar lådan ofta, och eftersom det blir problem så sällan kan jag inte tänka mig att det är sanden som är något problem.
Dom har ätit samma foder under några månader nu så där bör det heller inte vara något problem.
Samma katt har svarthaka om det skulle kunna finnas något samband där.
Jag ska ringa och rådfråga veterinär på måndag också eftersom det ändå kommer tillbaka.
Men jag tror inte det behövs veterinärvård eftersom det händer så sällan och blir bra väldigt fort. Men det skadar ju inte med lite extra tips eller ett svar på vad det kan vara. 
Då mina haft torra fnasiga trampdynor, så har jag använt Försvarets hudsalva, det har funkat fint.
En annan gång hade den ena sår emellan tårna, som han gärna bet och slet i. Då blev det vet.besök , de rengjorde, jag fick antibiotika och krage med mig hem. Samt att jag skulle rengöra med Klorhexidin (stavning?)
Det är ett skit när de får sår under tassen.. Det är inte lätt att få dem att inte bita på det.
Jag kanske skulle fixa hem försvarets hudsalva. Annars har jag helosan som borde funka bra också, men det blir så kladdigt.
Jo ett sår under tassen kan inte vara det roligaste. Det har tack och lov inte blivit så under Sheris tassar än i alla fall. För då lär det ju bli krage för att det ska få en chans att få läka.
Kan man använda Helosan? Jag vet faktiskt inte.. Prova annars med vanligt cerat, det har jag också använt..
#3 Jag har helt ärligt inte vågat använda helosan till nåt av mina djur. Jag hittade ett tips på råttor iFokus där vissa brukade smörja in svansarna med helosan. Men jag tycker det luktar lite starkt så jag har inte prövat och lär nog inte våga det heller.
Mm jag kanske får testa nåt sånt. Men det verkar redan vara mycket bättre än igår på tassen.
Men jag undrar vad det kan bero på att det blir sådär. Jag tror faktiskt det är samma tass varje gång dessutom.
Jag skulle inte använda Helosan, det kanske går, kanske inte, törs inte chansa.
Kanske något eksemliknande? Beror på torr varm luft? Jag vet inte.. men testa att smörja med cerat eller vaselin några ggr om dagen.. kanske när det är sovdags, då är missen för trött för att tvätta sig..
Nä det är onödigt att chansa.
Det är inte omöjligt. Jag har inte tänkt vilka årstider det dyker upp heller, men det är rätt så torr luft i lägenheten. Speciellt nu på vintern.
Men jag ska testa smörja med nåt. Sen ska jag ändå prata med en veterinär, men dom kanske inte kan säga så mycket.
Det finns salva på recept som veterinären brukar skriva ut för svamp kombinerat med hydrokortizon.
Aloevera rekomenderar jag, när du smörjer tassen smörj även motsatta tassen och upp på benet då får kissen fullt upp att tvätta sej där. Aloevera är inte skadligt att få i sej för kissen.
När jag själv har typ spricka på en hand el fot mm så brukar jag ta Idomin ,kanske något? Ej fet salva däremot på ett mera sårigt sår förstås.
Jag har skrivit någonstans förut att jag läste om sår på bland annat tassarna o i mun tex kan vara foderallergi. Läste det på en tysk hemsida att flera katter hade det av bland annat Zusatzstoffe. Måste betyda typ tillsatser el vad?
Det var en katt på iFokus som också visade sig ha foderallergi (efter vet undersökning)men vet ej hur det gick med den.
Helosan funkar utmärkt till djur, jag rekommenderar det varmt! Ger bättre läkning än vanliga cerat.
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Okej. Men då måste dom kanske kontrollera innan om det är svamp.
Okej det ska jag testa tror jag. Jag har hört att det är bra om katten har svarthaka också
Kan man hitta det på apoteket eller?
#8 Okej.
Jo det kan ju bero på mycket. Men jag är rätt så säker att det inte beror på foderallergi här. Då känns det som att det skulle vara problem oftare. Nu är det typ tredje gången på 3,5 år.
Ang svamp o din ras.Svamp brukar väl komma av fukt o borde det ej vara
tvärtemot att en hårig ras får det lättare.Vet hundar som har väldigt mycket
med päls som blir varma/fuktiga o får svamp(tom avlivad pga av det). jag vet
ej bara funderar o
någon kanske vet?
Ja jag vet inte. Det är bara vad jag har hört.