Katter i bilen
Hej på er!
Finns det någon lag eller liknande på hur länge man får transportera en katt i bil? Alltså, vad är bra för katten och vad är mindre bra?
Ge gärna lite råd, tips och fakta för jag har ingen aning när det kommer till den här typen av fråga!

Stolt ägare till tre La permer
#1 Tack, det gav mig svar på många frågor!
Dock undrar jag hur man gör när katten behöver kissa eller bajsa?

Man kan ha en stpr bur så att man får rum med en toalåda.Eller så stannar man bilen och tar fram en toalåda och sätter i baksätet och ger katten chans att kissa.Eller så stannar man vid en mack och lånar en toalett och tar med katten en toalåda och erbjuder katten den inne på toaletten.Men oftast så klarar sig katten utan att kissa.Vi reser mycket med våra katter och ännu så har ingen velat kissa förens vi kommit fram.
Jag har alltid en extra filt till buren, en plastkasse och lite våtservetter så om det händer en olycka så byter jag bara ut filten i botten på buren.
Ta på katten ett sele och koppel ta fram lådan och låt den göra sina behov… Har manen skuff så brukar en bekant till mig möblera den åt katten och när dom stannar för rast (bilen parkerad!) så släpper dom lös katten i bilen. När det ska åka igen så är hon i transport lådan.
Men se till att katten går på toa innan ni åker. Skulle tro att katten känner sig smått stressad om den inte är van att åka bil och kommer därför inte göra något i lådan under bildfärden, dock tycker jag man ska ge den chansen.
ta med ombyte till transportboxen ifa hon göra som jag misstänker att iaf min kisse skulle göra, dvs hålla sig.
Kan ju hända att den kissar eller bajsar ner transportboxen!
även nått att torka rent allt ifa det inte bara kommer på textiler, man vill ju inte sitta i kisslukt. tänk bara på att inte använda medel som är skadligt eller illaluktande/starkt för katten :)
Ahh, tack så mycket för tipsen! Hur långt har ni transporterat katterna?
Själv 1.5h och i slutet blev våran hona väldigt grinig! (dock var det när vi hämta hem henne, så hon kände ju inte oss, stackan)
Min katt jamar lite i början när vi åker mellan eskilstuna-västerås sen lägger hon sig ner och myser
Men en bekant åkte från Västerås till Umeå utan problem men ungkatter.
Beror på katten, är den van att åka bil, hur reagerar den när den åker bil?
De är två. De jamar i fem minuter ungefär och sen lägger de sig ner och sover, oftast.
Vi har haft sån enorm otur med våra kattvakter att vi funderade på att ta med dom nästa gång men det är 50 mil, enkel resa. Klarar dom det?
Någon?

Mina katter skulle enkelt klara en tur på 50 mil.Vi far ju på utställningar så mina katter är vana resenärer.Ställer man i Halmstad eller i Oslo så blir det ju 50-60 mil enkelresa.
Ooh, men vad bra!