Varför fortsätta..
Det är helt sjukt men sant.. det finns dem som sitter vid forumet enbart för att få igång andra och det börjar gå mig på nerverna. Det här forumet är ett jättebra ställe, där man kan få lära sig nya saker, dela med sig av erfarenheter, få tips och sådär. Det ska inte förvandlas till ett slagfält där folk trivs med att få folk både trötta och ledsna.
Det borde handla OM KATTERNA och inte om att 'egga'.
Håller ni inte med?

Håller verkligen med! Det finns folk som har det som "nöje" att göra folk upprörda, det märks på vissa kommentarer.
Som du säger, det borde handla om katterna.
Absolut, huvudet på spiken! Orkar själv inte skriva i de trådar där någon helt uppenbart fiskar efter uppvigling.
Varför inte kontakta Sajtvärd eller Medarbetare? Eller Respekterar ni inte andras åsikter?
#3 Det är inte så enkelt när det gäller något så abstrakt som en negativ känsla (så känns det för mig, iaf). Självklart respekterar jag andras åsikter - därför tar jag heller inte debatten med de personer jag känner enbart vill lufta sina åsikter på ett kusligt förtäckt/uppenbart otrevligt sätt.
Okej……
Själv tycker jag att det är kul och lärande att läsa kommentarer. Hur folk tycker och tänker om saker och ting, jag är nyfiken av mig och vill alltid lära mer, om allt möjligt. Och man behöver naturligtvis inte hålla med alla, se bara på trådarna om huskattsavel och ute/innekatter.. Så länge man inte använder fula ord, så är detväldigt intressant hur folk tänker.

#3 Det är nog snarare så att de som gör folk upprörda som inte respekterar andras åsikter. Annars skulle de ju diskutera sakligt.
Det finns dem som vill göra folk arga, det finns även dem som går på personangrepp och jagar bort folk som kommer hit för att lära sig.

#6 Var precis det jag menade när jag tog upp det här.
#5 Självklart är det just den hållningen som jag både hoppas och tror att de flesta har angående forumet. 

Jag håller absolut med. Men jag tror att en bidragande orsak till krasslig stämning är ärliga missförstånd. Ironi och tonfall är dödfött när man komuniserar i text. inte alltid det hjälper att slänga in en smiley som istället för road kan tolkas som lite hånfull eller nedlåtande.
Det är okså jättelätt att läsa in sina egna känslor i andras inlägg. Ett tips om man har en sämre dag själv är att läsa ett inlägg både en och två gånger extra och inte svara på ren impuls.
Jag vill inte tro att människor medvetet vill förstöra eller vara elaka (men visst finns det undantag).
Känns som om man är väldigt anonym på det här forumet.
Lättare att slänga skit på varandra.
På Cornish rex forumet finns det en sektion där det laddas upp varje dag tex 29/12 heter tråden och trådskaparen skriver vad han har i tankarna, eller ska göra, lite offentlig dagbok, sen fyller de som vill i på precis samma sätt, och det kan bli lite diskution även om saker som inte har med katt att göra. Jag tycker det är jätte trevlig del av forumet där. Och så känner man att det faktiskt finns en person bakom namnet o.s.v :)
Annars överlag håller jag med, det är ett "hårt" forum och ajg känner att man får passa sig, skriver man om fel sak så blir man smått slaktad, lika så kan man se nya människor som skriver nått och så ser man direkt att det kommer bli en topp tråd där det mest slängs skit.
Man kan säga till och rätta dom som har fel utan att ta till elaka metoder.

#10 Precis! Det är mycket bättre att ha en vänlig ton, har man det så är ju chansen störst att personen som skapat tråden tar åt sig den fakta och erfarenheter som skrivs.
det är en typisk grej att en person vill ha hjälp med sin katt för hon/han tror att den inte mår bra el beter sig konstigt bl a och frågar efter råd, för att han/hon bryr sig.. och svaret är ofta: varför låter du din katt lida? el varför har du inte tagit din katt till vetrinären? det var ju inte det som var själva frågan..
sånt stör mig väldigt mycket…
man kan ju alltid ge de bästa hemma fixar rådet i sånna fall och sen tillägga att om dom inte redan har en veterinär tid eller tänkt ringa imorgon o.s.v att det kan vara bra att uppsöka veterinär och sen också förklara varför…
det skärmmer mer att förklara informativt, lungt, snällt än med en halvtaskig komentar som typ "varför låter du din katt lida?!"
bara för att de inte skriver ut att det tänkt uppsöka veteinär inom kort för problemet betyder de inte att det har de i tankarna, dom kanske bara vill ha råd på vad man kan göra medans man väntar på sin tid.. o.s.v
Håller med. Men i helhet har forumet ändå lugnat ner sig lite.
Men ibland hugger vi nog alla lite för fort. Speciellt dom som kommer in här med sin huskattkull. Dom skräms ju iväg på en gång.
Och sen kan man ju tycka att om man bara går in i en tråd för att skriva negativa saker så kanske man ska låta bli. Alltså att klaga på trådämnet eller liknande.
Det skapar ju tyvärr bara dåligt stämning.
Men som sagt, forumet har ändå lugnat ner sig mycket.
mmm.
folk blir så irreterade och upprörda när dom läser gång på gång om all dess huskatts avel, så det bara blir så..
jag håller mig utanför dom trådarna iaf.
Och tycker alla ska tänka efter att alltid kontakta sajtvärden eller någon Medarbetare. Annars vet dom inte om när man upplever stämningen som dålig. Eller om man tycker någon gått för långt osv.
Trivselreglerna på sajten säger ju kort och gott att det ska vara en positiv stämning.
och det är nog något vi alla behöver tänka på ibland.
Absolut, bra stämning, men det betyder inte att man ska ha samma åsikter.. ;)
Vore inte mycket till diskussionsforum om alla upprepade sig inlägg efter inlägg..
Startar man en tråd så får man vara beredd påolika åsikter, så enkelt är det. Sen är det ju en annan sak om man inte håller sig till trådfrågan trots tillsägelser..
Då är det befogat med pekpinne tycker jag!

#17 Det är ingen som har sagt att man ska ha samma åsikter :)
Men man kan uttrycka sig på ett bra sätt :)
Ja det funkar ju logiskt inte med ett forum om alla bara sitter och håller med varandra. Då blir det ju ingen diskussion.
Så det är klart man får vara beredd på olika åsikter om man ger sig in i en diskussion. Man får även räkna med att det inte hålls 100% till det tråden var tänkt till så länge det inte blir väldigt OT. Det ska ju ändå höra till ämnet.
yupp..
#19 visst kan man hålla sig till ämnet, om man bara vill! ;) och OT är OT vare sig det är lite eller mycket tycker jag. Och om det påpekas flera ggr från sajtvärd/medarbetare/trådskapare så bör ju detta respekteras. Skillnad är om man håller sig till ämnet, men svaren inte passar ts, då är man ändå inte OT.
Vissa sidospår kan det allt bli, men bör rätas upp vid påpekan.
Vidare så behöver man ju inte bemöta de inlägg man inte "gillar". Man kan helt enkelt ignorera dem. Det funkar finfint!
Är inte hundra på det, men får känslan av att om någon tycker totalt tvärtom i en tråd så är man negativ.. Och som ts börjar denna tråd: helt SJUKT men sant osv.. Det är inte ett speciellt trevlig sätt att uttala sig på för att man i te gillar de svar man får i en tråd. Har man ett problem med någon medlem, kontakta Sajtvärd, svårare än så är det inte. Det är ändå denne som bestämmer över sajten och hur den fungerar. Att trådarna borde handla om katter som ts skriver, det gör de väl? Men olika åsikter måste ju få framföras…

#21 att jag började så var pga att det är just sjukt men sant, att det finns dem som enbart försöker få igång andra så pass att diskussionerna urartar och blir till en redig soppa istället för att diskussionerna blir intressanta och lärorika. Det finns gränser. och det handlar inte om att man inte gillar svar man får utan om hur folk agerar gentemot varandra.
Diskussioner som urartar borde då vara helt OT.. ge gärna ett eller flera exempel, istället för att kalla det ett sjukt förfarande. Om trådar balkar ur totalt så brukar även en Medarbetare hojta till..
Nu när du har någon i åtanke, varför inte bara skriva vilken tråd det gäller? Och varför? Jag tycker nog stt det är lite fegt att inte skriva rakt ut vad saken gäller.. Är det nåt aom är käpprätt åt skogen , så anmäler man detta och Medarbetare styr upp i tråden, svårare är det inte,
Och som sagt, det är sajtvärden dom bestämmer hur sajten ska fungera och hur/vad man får skriva.
#21 Men precis som att man bör räkna med att få olika åsikter bör man räkna med att det inte kommer hålla sig precis enbart till det man vill veta. Det finns ju sidospår som är normalt att det dyker upp.
Precis så borde man kanske helt enkelt ignorera istället för att klaga. Typ som att säga att tråden inte kommer att klara av att höra till ämnet osv. Sånt ger inget till diskussionen.
Ja den saken kan vi tjata om hur många ggr som helst, ovh vi kommer ändå att ha olika åsikter ;)
Jag anser väl lite som när man var liten att ger man sig i leken får man leken
tåla . Vissa vill bara ha svar på sin fråga men det är aldrig så enkelt. När folk
börjar fråga runt omkring så märker man att det är ofta någonting annat
också som gör att det typ ej funkar. Då blir personen ifråga sur o då menar
jag vill du ej ha svar som ej passar dig så fråga inte. Ingen mening o fråga
om du ej vill lyssna. Gå hemma med din katt o tro att du är bäst. Det är ju
det som är så bra att alla har olika åsikter o
erfarenheter o någonting kanske stämmer in på ditt "fall".
Visst märker man att vissa bara vill provocera men det bästa då är att
nonchalera sådana människor. Svara inte hellt enkelt . Ibland så undrar jag
varför vissa svara på dessa frågor när man märker direkt hur det ligger till.
sådana människor vill ju det.
Jag tycker själv att det är otroligt tråkigt när man frågar någonting enkelt och man får över 100 kommentarer om någonting helt annat som enbart är till för att tjaffsa.
Visst har alla olika åsikter vilket är bra men att hålla stenhårt och inte acceptera att andra tycker,tänker olika än dom själva och enbart tjaffsa. Och TS av dessa trådar vill ev ha hjälp och råd inte massvis med tjaffs och bråk. 
Visst kan man väl hålla stenhårt på din åsikt? Ska man jamsa med för att ts i npgon tråd inte gillar att man tycker tvärtom?
Om någon gillar huskattavel , så får denne många negativa ( för ts) åsikter, men så länge det inte är personliga påhopp, så får ju åsikterna luftas?
Bråk är aldrig trevligt, men då anmäler man tråden. Om man helt enkelt är en väldigt känslig person, så är det bra om man vet vad man ger sig in på när man skriver. Det kan slå tillbaka, och detbehöver inte vaea i hårda ord, men tillräckligt för att bli ledsen. Hur många nya medlemmars trådar har inte börjat lyckligt och slutat med skrikande? Många är hårda på tangenterna, när det gäller vissa ämnen. Men som sagt, personliga påhopp är inte ok!

det är som så onödigt att tjaffsa, jag säger det igen, man väljer hur man uttrycker sig.
Sen så tycker jag att personer som går in för att göra folk upprörda eller yttrar sig på ett dumt sätt gräver en liten grop för sig själv. För en kunnig kattägare kan ju argumentera för sin sak, så en som är otrevlig och inte kan diskutera bidrar ju egentligen inte med något och den som skapat tråden kommer inte att lyssna.
Någon som enbart går in för att skapa oreda kallas ofta för ett troll. Och de kallar man inte medlemmar hur som helst. "En kunnig kattägare kan argumentera för sin sak".. där har jag en annan åsikt. Alla kunniga kan inte argumentera pga någon anledning, alla kunniga, kanske egentligen inte är kunniga? Enligt vem?
Någon påstår en sak, som kanske egentligen är helt fel. Någon kunnig kanske påstår: en katt måste ha en kull innan kastrering, osv.
Kunniga kattägare för mig, är de som ser sin katts beteende och behov, de mångårigt erfarna kattuppfödare, de är lite av experter skulle jag nog vilja påstå.
Men det är bara mina åsikter, och jag begär inte att någon ska tycka som jag.. 

Nu har ju inte jag argumenterat om vad en kunnig kattägare är eftersom att det är en helt annan diskussion.
men en kattägare som påstår att en katt måste få en kull innan kastrering är inte en kunnig kattägare.
Och är man kunnig kan man tala för sin sak, att inte kunna det av någon anledning verkar som ett dåligt skyll anser jag.
Jag anser att mångåriga kattuppfödare inte behöver vara mer kunniga, det beror på vad de har för syfte och hur stark deras intresse är. Ungefär som personer som säger "jag kan katt, har haft katt hela mitt liv" inte heller behöver vara direkt kunniga, det är ju många sådana personer som kommer med tex "man ska ta en katt vid 8 veckor".
Nu skrev inte jag det rakt ut tidigare, men jag behöver visst förtydliga mig.. Det finns kattkunnigt folk som har olika funktionshinder och då kanske inte kan tala, skriva och formulera sig. Det är inte dåligt skyll..

Men om man kan yttra sig elakt (som tråden handlar om) så bör man ju kunna argumentera för sin sak oxå om man är kunnig.
Självklart kan individer ha funktionshinder som påverkar, men det är inte det tråden handlar om. Utan om de som enbart vill egga igång folk.
Jaha… Den elaka personen är alltså inte kattkunnig! ;)
Tänk jag trodde att det talades om kattkunnigt folk i allmänhet… ;))

Jag ska försöka förklara så att du hänger med. För jag tror du bara läser meningsvis och det är bättre om inläggen läses som helhet :)
En kunnig kattägare har ju oftast argument och erfarenheter som den personen kan dela med sig av.
Om en person yttrar sig på ett dåligt vis så kommer ju säkert många att inte lyssna på den personen. Läs det jag skrev i #29 igen.
och nej, tråden handlar inte om kattkunnigt folk, läs igen vad som står :)
#25 nej det förstår både du och jag utan att behöva säga att vi inte ska tjata om det.
När det gäller vad som uppfattas som provocerande eller "eggande" är det flera saker som spelar roll. Till exempel debatteknik. Vissa anser att det är okej att säga otrevliga saker eller att komma med påhopp, så länge som man avslutar otrevligheten/påhoppet med "detta är min åsikt". Självklart får alla ha en åsikt, men det är inget försvar för att bete sig illa eller för att vara otrevlig.
Detta är min åsikt. 
Vad är att bete sig illa? Jag tycker att det är att man inte respekterar andras sätt att skriva och att andra har olika åsikter.
Jag tycker att det är väldigt bra att någon påpekar att det är ens personliga åsikt, så det inte tolkas som att "så här är det" eller "tycker man inte som jag är man negativ", några exempel.
Tydligt är iaf, att några medlemmar stör sig på att andra har olika åsikter, och inte jamsar med i alla trådar.
Kan det bero på åldersskillnader? Det tror jag. Och det kanske finns kattfolk som brinner för sin sak, och sen inte gillar att någon "förstör" tråden med att ha annan åsikt.
Otroligt egentligen, vilken energi man slösar på att reta sig på andra..
Nej, om alla kunde respektera varandra, då vore det toppen! Och att inte älta saker och ting, att inte ta allt så allvarligt!
Sen tror jag det ofta blir väldigt starka åsikter. Jag förstår t.ex att dom som jobbar med hemlösa katter blir arga när det dyker upp kull efter kull efter kull. Men dom som kommer till forumet kanske inte har någon aning om problematiken.
Dom som jobbar med hemlösa sitter ju på så mycket bra information som dom ofta inte ens får chansen att vidarebefodra för att personen som tagit en kull skräms bort.
För dom flesta är ju väldigt glada över sina kattungar. Och så kommer det massor av kommentarer om hur man bidrar till fler hemlösa. Varför man har valt att bidra med fler hemlösa katter. Suck, ännu en kull osv.
Man kan förmedla informationen på ett vänligare sätt. Vissa lär vända taggarna utåt ändå, men då har man gjort ett ärligt försök i alla fall.
#37 Nu är det inte på det här forumet jag fått uppleva det du pratar om. Alltså där någon först i princip säger att man är dum i huvudet pga en särskild åsikt samtidigt som personen säger att den respekterar åsikten. Och att det bara är vad den personligen tycker.
Vissa har ju tyvärr ingen gräns hur dom uttrycker sig.
#38 Där åldersskillnaden kan spela roll tror jag är när lite äldre anser att dom har erfarenheten. Och att dom alltså kan mer än dom yngre automatiskt. Det har ju hänt ett flertal gånger på iFokus där vissa yngre får höra att dom inte har tillräckligt med erfarenhet. Ofta i en väldigt dålig ton där vissa vägrar att lyssna på den yngre. Det brukar kunna låta nedlåtande tyvärr.
Sen kan det kanske göra en viss skillnad om personen i fråga är väldigt ung. Just hur man argumenterar och ibland kanske det saknas viss kunskap. Men det är ju inget som brukar hindra en diskussion ändå :)
#39 Lite kul där, jag upplever detta med åldersskillnaden precis tvärtemot dig! Att de yngre tycker att de vet minsann hur det ska vara, och de äldre är typ mossiga och inte hänger med, de är okunniga helt enkelt!
Men åter till trådfrågan, jag skulle gärna vilja höra vad det är som ts retat upp sig på..
#40 Jo det finns säkert från det hållet också. Jag har dock inte sett det än. Men tycker man stöter på lite då och då dom som använder sin ålder som argument, eller att dom har minsann fött upp katter i si och så många år. Många kan ta till sig den "nya" informationen, medans vissa vägrar för att dom "vet hur det är".
Men i övrigt tror jag inte att åldersskillnaden spelar någon roll. Kanske olika hur man formulerar sig, men inte mycket mer än så.
Det kan ju bli väldigt känsligt att skriva om det i en öppen tråd. För då finns det ju kanske en risk att personer pekas ut.
#41 Nu var det TS, som jag frågade.. men skriver man som ts gjort, då är det inte så svårt att se vem/vilka som utpekas.
Och det är väldigt tråkigt för de berörda, att man inte kan ta sånt med sajtvärden. Så att denne om nu något fel begåtts, kan ta berörda i örat.
#42 Jag vet men jag valde att kommentera det ändå.
Det finns inget som pekar mot någon. Snarare en tankeställare till alla.
#38: För att möta din fråga ("vad är att bete sig illa?") med en motfråga: Vad är respekt?
Det är inte rimligt att förvänta sig att man ska få respekt helt utan vidare, man måste själv lägga manken till och bevisa sina goda kvaliteter för att förtjäna människors respekt. Om man uttrycker sig på ett nedlåtande sätt kommer man bli bedömd därefter. Det kanske inte är rättvist, men världen är ju som bekant inte alltid rättvis.
När jag diskuterar brukar jag utgå ifrån att det som människor säger är deras egna åsikter, om de inte påpekar att det de säger är fakta eller någon annans åsikt. För det blir ju lite tjatigt om man ska inleda allting med "detta tycker jag", "det här är min åsikt" eller <åsikt> gröt är gott åsikt>. Om man är osäker på vad någon menar är det bättre att fråga om vad personen menar, än att utgå ifrån att denne menar något ofördelaktigt för en själv.
Min erfarenhet är inte att folk i detta forum har svårt för olika åsikter. Däremot har man svårt för när människor provocerar, missförstår med flit, kommer med påhopp, insinuerar att andra är idioter, etc.
Det där med åldersskillnad tycker inte jag stämmer, för åldern behöver inte säga något om hur man är som person.
#44 mhm?
Däremot kan jag väl tycka att såna här trådar egentligen borde undvikas eftersom stämningen sällan blir bättre tack vare dom. Själv kontaktar jag alltid Sajtvärd eller Medarbetare. Inte vid mindre irritationer, men när jag tycker något går för långt.
#45 Håller med.
#45 Respekt för mig är att inte ifrågasätta andras åsikter hela tiden, att acceptera att man tycker olika utan att bli "dum", och komma med personliga påhopp. Om någon huskattsavlar, så behöver man inte kalla denne idiot, det är inte förbjudet att avla på det viset, men man behöver inte gilla det själv, absolut inte!
Jag tycker det är kul att läsa folks olika åsikter, jag behöver inte hålla med, därför säger jag ofta att det är mina egna åsikter, och inte dömer någon annan på något vis, eller ifrågasätter.
Håller med, många meningar, och ord blir väldigt tjatiga! 
Det där med provoceringar och liknande, det tror jag bottnar i att folk kanske får dåligt samvete.. Man gör sina egna tolkningar, och ska inte skylla detta på andra. Anmäl om folk är så dumma då! 
Och det där med åldersskillnad tycker vi olika om, svårare är det inte!
#44 mhm?? Inte för att jag förstår vad du menar, men ett leende borde vi alla bjuda på då och då, men det kanske är provocerande? *ler stort!*
Undrade bara vad du menade med din "smiley".

Okej då hoppas jag ni andra har hängt med på vad jag menar :)
#49 En tankeställare till alla, skrev du, och då log jag.. för visst är det en sådan, till alla.
Nu orkar jag inte engagera mig i denna tråd mer, och svarar heller inte på frågor, då jag har sagt det jag ville säga. Nu känns det som det ältas och ältas.. och sånt ger mig inget.
Ha det!
#51 Jaha okej. Jag är ju tyvärr inte tankeläsare.
#48: Fast vad menar du med att ifrågasätta? För mig är det självklart att man i ett diskussionsforum diskuterar och därmed ifrågasätter varför folk tycker som man gör. Att diskutera innebär ju att:
1) Person A kommer med ett inlägg. Till exempel en iakttagelse som han/hon dragit en slutsats av.
2) Person B har en annan åsikt. Han/hon skriver ner sina åsikter och förklarar varför han/hon tycker att Person A inte har helt rätt, samt förklarar hur han/hon själv tänker.
3) Resterande människor som ger sig in i debatten följer samma diskussionsmönster som Person B, alltså: 1) Förklara vad man tycker. 2) Förklara varför man tycker så. 3) Förklara varför man anser att person A (eller B, för den delen) har fel.
En diskussion är ju inte att:
1) Säga vad man tycker och förklara att detta är ens åsikt.
2) Säga att alla får ha en åsikt. Säga att alla andra borde respektera ens åsikt.
3) Bli arg när andra ber en att lägga fram argument för åsikten.
4) Anse att alla andra är respektlösa för att de inte låter en ha sin åsikt i fred.
Man måste komma med argument för sin åsikt för att det ska bli en diskussion. Annars är det ju bara ett deklarerande av åsikter.
När det gäller tjatigheten så bestämmer man ju lite över den själv. Man måste inte upprepa sig om man inte vill.
Ibland kanske folk blir provocerade för att de har dåligt samvete, men oftast blir de nog provocerade för att de känner sig oskyldigt anklagade för någonting. Alltså är det kanske bäst att försöka uttrycka sig så vänligt som möjligt. Då ger man ju ett trevligare intryck också!
Om vi tycker olika om det här med åldersskillnader så måste det innebära att du tycker att alla som är lika gamla är likadana? Eftersom jag menar att två 20-åringar kan vara olika varandra lika väl som att två 60-åringar kan vara varandras motsatser, och du inte delar min åsikt. Menar du verkligen så, eller missförstår jag dig nu?
Håller med, jag tycker många "bråk" startar när det gäller innekatter vs utekatter, bondkattungar vs raskattungar, och många inlägg om samma sak tex "din är ingen blandras utan en huskatt oavsett om föräldrarna har stamtavla" eller "det heter huskatt inte bondkatt" det räcker liksom med 1 sånt inlägg/tråd ;)
Men tror mycket tjafs beror på att folk vill kattens bästa! Gör någon ett allvarligt fel som är direkt skadligt för katten är det ju viktigt att få denna personen att förstå hur allvarligt det är, och tror vissa tycker så "illa" om utekatter och bondkattskullar…?