Svaga klor?
Hej!
Jag fick ta över en katt från en kompis för drygt tre veckor sedan.
Klipper hans klor utan minsta krångel från honom. Han ligger snällt på rygg i min famn och låter mig klippa.
Men en sak har jag märkt, hans klor "flikar" sig. Man skulle kunna säga att de delar sig i tunna delar, ytterkanterna. Absolut inte alla klor, men två stycken.
Kan han ha brist på något? Han äter Iams för kattungar och jag kommer börja blanda i Eukanuba för kattungar som jag har planer på att byta till i slutändan. Han får mjaus mjukmat (tetra) som tillägg på helgerna och rått kött när jag själv tillagar det, någon till några gånger i veckan.
Eller kan det bero på något annat att han verkar ha svaga klor…
Tacksam för svar
Littleoldme
Mina ena katt har samma problem så jag är också nyfiken på svar på denna fråga
.
Sahar

Klorna förnyas och därmed flisas det gamla ytterhöljet upp och vässas bort när katten kloar. Inget konstigt med det :)
Jo men vissa katter har klor som flisar sig mer än vanligt. Minns inte vad det berodde på. Vet att det stått i tidigare trådar.
Ok, då är det nog delvis det kanske, men ska klon flisas sönden i toppen när man klipper den?
Jag kanske har en alldeles för dålig klosax? Det blir, hur ska man säga, trådar kvar av gamla klon som inte följer med när jag klipper…?
Littleoldme
Fullt normalt.
Kan vara en dålig klotång. Så blir det inte för mig.
Skönt att höra att det är normalt!
#6 Då ska jag köpa en bättre klotång, har känt på mig att den varit dålig…
Kan det inte vara som hos människor ,vissa har bra hår o nagel kvalite.

Att den flisar sönder sig när man klipper av toppen beror nog på att klon är på väg att "ömsa bort" det översta skikten.
Men dåliga naglar på människor tyder väl på vitaminbrist, så det kanske det gör på katter också om klorna är dåliga?
#9 vet ej om man kan säga så då jag tycker jag äter varierad kost med
grönsaker mm. Har även ätit öljäst förut som ska vara bra för hår o naglar
men det blir inget bättre. Vissa missköter sig o har ändå kanske supernaglar
o man blir så avundsjuk. Tänkte om man kanske är född med en viss kvalite
o det kanske gäller katter också. Gällande häst som jag också har så har ju
vissa bättre hov o hår kvalite fast de fodras likadant så tror nog på genetiskt
anlag. Ang man o svans så ha tex prickiga hästar oftast tunnare sådan o
mina får ej heller lika tjock vinterpäls så verkar också vara färgbetingat.

#10 Visst är det så, alla är olika. Men har man bra naglar som plötsligt blir dåliga eller får vita fläckar så ska detta tydapå vitaminbrist har jag läst.
Kan vara brist på biotin, och då kan man ge tillskott på det från Aptus. Ger vacker stark päls också.
Men att kattens klor skivar sig lite är normalt, klorna har lager som en lök. Är själva klon frasig och porös så skulle jag nog se över foder eller tillskott, men det är mest äldre kissar som får.
Iams och Eukanuba är i mitt tycke bra mat!
Vänliga hälsningar
Cindy
#12 Bioton? snälla berätta för jag vet inte alls vad det är för något? Är det även bra för katter som fäller mycket päls?
#13 Det är ett av b-vitaminerna. Aptus Biorion är högdoserat sådant, och ja det ger bättre päls också.
Vänliga hälsningar
Cindy
#14 ok Tack ska kolla upp detta :-)

#12 Det här med klorna är nog något som många av oss inte helt visste. Så tack för att du redde ut det hela :)