era kattmammor
Tänkte höra med er alla, hur ni märkte att era katter var med ungar i magen?
(nyfken i allmänhet bara)

Tja jag visste när hon parades o sedan hoppdes jag i tre veckor innan man kunde se på tuttarna att de var rödare att hon skulle vara dräktig o det var hon =) Hon gick 64 dagar med dem i magen =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Instämmer med inlägg 1.
Stolt ägare till tre La permer
Planerade parningar där föräldrarna är testade för sjukdommar och genfel samt blodgrupperade, har man koll på. Ska man ha en kull bör man läsa på ordentligt och då är det ingen som inte har koll om honan blivit dräktig eller inte. :-)
Då alla mina parningar är noga plannerade så vet jag när de ska komma=) Mina kullar har kommit på dag 64-65.
Misstänker du att din katt är dräktig? När löpte hon sist? har hon haft möjlighet att träffa katter av motsatt kön?
jag och killen var borta, ungefär för en måndas sedan och lämnade min skogskatts hona hos en kompis. hon har en renrasig skogskatts hane också. dom skulle få vara i olika delar av huset. en på övervåningen och en på undervåningen. när killen hämtade henne berättade min kompis-att min katt lärde sig att öppna dörrar genom att hoppa mot handtaget hade hon gått ner till den andra medans hon var på affären (1 timme ungefär)
nu misstänker jag att det kan vara något i magen. börjat svullna på magen och släppt lite hår runt "tuttarna" inte löpt på en månad ungefär berättade killen då jag kom hem nydligen på jullov.
Löpte hon då hon var hos din kompis? Har båda stamtavla? (blir förvirrad då de finns folk som kallar sina långhåriga huskatter för Norsk SkogSkatt)
Det säkraste sättet att kolla de är att åka till veterinären och ultraljuda eller röntga katten för att se om hon är dräktig. Är de en oönskad kull kan man kastrera och plocka bort fostrena.
ja hon hade börjat någon dag efter vi lämnadehenne där. ja båda har samstavla. tanken var att vi skulle ta ungar på henne senare men när hade vi inte bestämt så en kull är på sätt och vis ändå planerad.
Be en veterinär undersöka henne så ni kan ge honan rätt vård om kost om hon är dräktig. Är hon mycket ung och är dräktig eller om de är hennes första kull så har ni extra arbete framför er.
Om båda katterna har stamtavlaoch är reggade tycker jag du ska regga kullen. i SVERAK får man regga en kull även om maninte skaffatstamamn.
är hon dräktig så räkna från dagen efter till dag 65. De flesta får då men 4 dagar plus/minus är inom normalvärdet. Se till att ni är hemma och att hon övervakas noga från dag 60.
Läs på allt om dräktighet och förlossning redan nu så du vet hur de kan gå så du inte får panik om något går fel. Rekommenerar att ta en bra avesförsäkring på honan ifall kejsarsnitt eller annan vård av kattungarna måste göras..
Hon är garanterat dräktig.
Är hon verkligen en skogkatt? Ser inte så ut.
Den där katten ser ju korthårig ut, finns det korthåriga skogisar?:)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Hon kan mkt väl vara dräktig men är hon korthårig?

#12Nej det finns inga korthåriga skogisar normalt sett.Men det har dykt upp enstaka korthåriga skogkatter som DNA testats och de är skogkatter.Men en sån bör ej gå i avel.Normalt sett så är ju skogkatten en semilånghårig ras.
Stolt ägare till tre La permer
Då är det alltså inte alls någon skogkatt du har?
vi vet ju inte mer än bilderna TS har visat.. TS kan ju även blivit lurad då hon köpt den..kanske säljaren hävdade att katten var 100% renrasig men glömde skicka med stamtavlan. eller "jag skickar den sedan", "du kan regga den sen"… eller så säger ts att den är renrasig för att få hjälp istället att höra att de finns x hemlösa katter mm
Vill TS ha kullen hjälp henne istället=)
www.kattstatus.se finn mkt användbart
Ja hon är skogskatt. hennes päls har inte hunnit växa ut helt efter vi var hos veterinären för drygt 1,5 månad sedan då dom rakade hela henne eftern en olyka för att kunna se och känna bättre. de visade sig att hon inte var skadad mer än en tass som hon stukat. hon har äntligen börjat fått lite päls. okej!
men tack för svaren:) då får man ändra om och börja planera lite nu och ändra försäkring då kanske:)

Du bör nog veta att din ras heter Norsk Skogkatt utan s i mitten, för att undvika missförstånd. Många kallar sin långhåriga huskatt för skogskatt eller norsk skogskatt eftersom de tror att alla långhåriga katter är skogisar bara för att de liknar rasen.
Så för att undvika missförstånd bör du nog i fortsättningen kalla din ras för det den heter på pappret - Norsk Skogkatt. 
#17 Ok, det förklarar ju saken! :) Nu blir jag lite nyfiken på vad din katt heter i stamtavlan.. :) Vem är uppfödaren? Bra att du börjar fundera på försäkring. Det är mycket att tänka på!

Sen så får vissa honor hopplös päls när de är dräktiga och allt går till kattungarna. Vår Mim hade inte mycket att skryta över när hon är blivande mamma och mamma.
Annars, katten är dräktig. Och eftersom de är renrasiga katter (antar jag även om du envisas att skriva Norsk SkogSkatt), så ska du bli medlem i kattklubb och regga kattungarna så att de får stamtavla. Testa mamma och pappa katt för HCM och GSD IV.

Precis som #20 säger så gå med i en kattklubb o regga de små. Det är väldigt viktigt att göra det. Annars blir det ännu fler huskattungar i framtiden kan jag lova. Kontakta uppfödaren o berätta hur det ligger till o fråga henne mer om detta. Eller så kan du fråga vad du vill o hur mycket du vill oss andra uppfödare som finns här på sidan samt på Norsk skogkatt iFokus sidan.
Så fråga på!!! =)
MVH Madeleine
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z