Färg: cremesilver
Kan jag få bilder på cremesilverfärgade katter? Jag hittar så få på google.
En av Örebro Katthems katter, skyggisen Vinter, har sån väldigt speciell cremenyans tycker jag. Inte som någon annan cremefärgad katt jag sett. Cremefärgen över ryggen smälter liksom ihop med det vita på undersidan, inga tydliga avgränsningar alls, och cremefärgen på ovansidan är så ljusskiftande att jag tycker att han ser ut att vara cremesilver. Jag har tyvärr inte fått något foto på honom när han väl visat sig, och eftersom man inte kan ta i honom så har jag endast lyckats sära på pälsen med en pinne när han legat i en bokhylla. Dock är det svårt att i ficklampljus avgöra om han är vit i botten, men jag tror att han är ljusare i botten.
Hans mamma är svartsilversköldpadda.
Hur vanligt är det med cremesilver på huskatter? Iofs vet vi ju inte om mamman är raskatt eller raskattsblandning eftersom hon är en ifrånflyttad katt som ingen vet någonting om, så vilka färganlag hon bär på är omöjligt att säga.
Jag har aldrig sett någon bekräftad cremesilverfärgad katt, så jag är tacksam om någon kan lägga in bilder så jag kan jämföra, tills jag kan kolla mer noggrant på Vinter samt lägga in bilder på honom här :)
Den bifogade bilden är inte alls bra för ändamålet, men på höften ser man lite av de ljusa skiftningarna i hans päls.

Putt!
Ingen som har eeller hittar en bild på en cremesilverkatt?

Nu har jag fått bilder på Vinter skickade till mig 
Det går som sagt inte att ta i honom så man kan inte sära på pälsen ostraffat
Men på skuldran syns det lite när pälsen spretar isär.
Vad tror ni? Är han creme eller cremesilver? Svartsilver och svartsmoke känner jag lätt igen, men jag har som sagt aldrig stött på cremesilver.
Är det silver i botten eller är det normal cremefärg?

Det är framförallt på bakre delen han har skiftningar i pälsen. Framben och huvud ser väldigt typiskt cremefärgade ut. Svansen är ljusare med skiftningar.
Har aldrig hört talas om färgen "Cremesilver" tidigare, men så har jag väldigt dålig koll på kattfärger över lag =)
Det som jag reagerar på, är att din kisse är väldigt lik min kattunge Benny, som omhändertogs för ett par månader sedan, tillsammans med sina syskon och mamma. Mamma är sköldpaddsfärgad och vit, fader är okänd.
Fotot visar Benny för ett par veckor sedan, då han var under medicinering - därav hans "kladdiga" utseende =)

Hmm, ja de är väldigt lika i färg och nyansskiftningar! :O
Sära på pälsen på Benny - är han helt vit i underullen, eller är han cremefärgad ända ner?
Nu störde jag Benny mitt i hans "musjakt" men han är definitivt ljusare i underullen, så gott som vit.
Säger det dig något? =)
I övrigt har hans päls rätt rejäla skiftningar. Om du vill se fler foton så kika gärna på kattfamiljens hemsida: www.kattfamilj.webs.com. Se kullen, och Benny.
Här är ett foto som visar hela Benny, ett par veckor gammalt. Dock upplever jag honom inte som så "röd", som på fotot.

Är katten vit i underullen är det silver - är katten cremefärgad med vit underull är det cremesilver/smoke. Din Benny ser ut att vara cremesilvertigré (möjligen spotted) precis som jag misstänker att Vinter är.
Det är lite häftigt, jag tror aldrig jag har stött på en cremesilverkatt tidigare (trots att jag träffat många hundra katter under mina dryga 4 år på ett katthem) och är väldigt fascinerad av pälsfärgen. Jag har alltid tyckt att svartsilver och svartsmoke är läckert, men cremesilver/smoke slår det med hästlängder :P Så himla läckert!
Vare sig Vinter är cremesilver eller inte så är han himla läcker. Jag kan knappt släppa honom med blicken när han är framme :)
Vad originellt! =) Har förstått att många har reagerat på bennys lite "udda" utseende, och då framförallt färg - han liknar verkligen inte en "bondkatt". Benny skiljer sig från sina syskon då han har en mjukare, mer ullig päls än de andra och har en bredare hjässa och något plattare nos än övriga.
Lite svårt att se nu i något skum kvällsbelysning på hans päls, men hans underull ser som sagt väldigt vit ut. Han är också vit undertill samt på ben/tassar. I ansiktet ser du att han är tecknad och nosen är "fifty-fifty".
Förstår att du tycker att din Vinter är en skönhet!!! =)
Vad innebär "smoke"? Och vad är skillnaden mellan tigré och spotted? Om jag får störa din tråd med dessa kanske simpla frågor.. =)

Silver och smoke är samma färganlag, fast silver är när katten är mönstrad också, smoke är när katten inte är mönstrad.
Tigré är när katten är randig. Spotted är när den är prickig.
Svartsmoke med vitt (mörkare än exemplet ovan, ser liksom dammig ut pga den ljusa underullen)
Men smoke och silver har väl inget att göra huruvida katten är mönstrad? Enda skillnaden är väl bara hur stor del av hårstråna som är silver och kattens färg?
En katt kan ju vara silver utan tigre/spottad.
#15 Jo, #14 har helt rätt.
Om en silverkatt är mönstrad heter det t ex svartsilvertigré och är den "solid", dvs omönstrad så heter det svartsmoke. Alltså en katt som är silver itan tigré/spotted är alltså smoke.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Jag satt och letade efter en artikel jag hade om detta ämnet, silverkatter, igår som beskriver detta bra (läs: för dumhuvuden :P) men den är nog nerpackad så det får vänta.
Men hur hänger det ihop då med chinchillor och silvershaded tex? De är ju också silver fast utan möster.
#12: Vad intressant detta är! Tack för en bra förklaring =)
Ursäkta den dumma frågan men var kommer silver in i det hela? varför säger man inte att Benny är cremetigré, till exempel?
Kan en katt vara både tigré och spotted? Om den har båda typerna av tecken. Eller kallas den då det som den har mest utav?
#16 Jag är intresserad av silver shaded o som jag förstår så är det en tabby
katt som har Wb genen som ändrar/påverkar färgen .Shaded har EMS kod
11. Den bästa shadedfärgen är den som har dubbel Wbgen, då syns tabby
markeringarna minimalt på kroppen.
#18 Om Benny har silver o är tigre också heter hans färg creme silver tigre
med vitt då han hade väl hade vitt också. Om han ej har silver så blandar du
ej in det i färgen heller.
Har hört spigre el något sådant o det står väl för spotted o tigre samtidigt antar jag.

#17 Benämningen på huskatter och raskatter verkar vara lite olika.
Till exempel så är en huskatt med tydliga ränder (även om några av ränderna är brutna) klassad som tigré, men om den har tydliga prickar (men oftast några ränder också) klassas den som spotted. Men en raskatt klassas som spotted så fort ränderna är brutna, den behöver inte vara prickig. Rätt?
Och som jag har lärt mig så heter den cremesmoke om katten är omöntrat creme med silverbotten. Cremesilvermönstrad är mönstrat creme med silverbotten.
Men det verkar finnas en färg kallad bara cremesilver enligt en massa hemsidor och bilder på google, men om detta är en korrekt benämning vet jag inte. Det finns ju gott om fakta om den Norska Skogskatten också, och det är ju inte heller rätt.
#19: Så silver betecknar den färg som underullen har? Och silver antar jag då ser ut som silver och vit underull är just.. vit? För Benny är ju vit i underullen.
Hm, måste nog googla på detta ;)

#19 Spigré är en vanlig benämning på när katten är dåligt spotted (med många ränder) eller dåligt tigré (med många brutna ränder).
#21 Silver(och alltså även smoke) är när katten är vit i underullen ja.
#22: Tack, NU är jag med.

Jag arbetstränade ju på Örebro katthem i ett par veckor nu innan jag blev sjukskriven. Och jag skulle vilja säga att Vinter är garanterat är creme silver. Han är så himla vacker =) Sedan om han är mönstrad..ja det har jag svårare med…så creme silver tigre eller creme smoke.
Även lilla söta Benny ser ut som att vara creme silver/smoke.
Har en avkomma från min första kull som är cremesilver mönstrad. Lägger in en bild på honom.
Och när det gäller vanligheten bland huskatter och silver/smoke så finns det en hel del men att både ha dilution och silver/smoke är lite mer ovanligt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#24 Aha, har du varit där nyligen??
Okej, då ändrar jag färgbenämning på honom på hemsidan nudå :P

#25: Ja senast för två veckor sedan =) Synd att han inte är så tam så man får gosa med honom men efter lite godis så var han ute o sprang tre varv på golvet. =)
S*Luddhuvet´z

#26 Aha :) Ja han är så vacker! Jag var poppis sist jag hade med mig grillad kyckling, då var han ute och promenerade och tiggde ^^,

Ja det kan jag förstå att du var då =) Kommer han hem till någon som mutar honom med godis så tror jag att han med blir en gose katt. =)
S*Luddhuvet´z

#28 Oja :) Han var på god väg i jourhemmet, hon hade fått börja klia honom lite.

Vad bra =) Hoppas att han hittar sitt nya hem snart. =)
S*Luddhuvet´z

#11: Den större gråvita katten är blåvit =) Och syster till Benny är antagligen blåsköldpadda och vit då =)) Visa gärna bilder på dem med =)
S*Luddhuvet´z
EMS koder för olika agouti (mönster)
ns 11 = svartsilvershaded
ns 12 = svartsilvershell
ns 21 = svartsilveragouti
ns 22 = svartsilvertabby
ns 23 = svartsilvertigré
ns 24 = svartsilverspotted
ns 25 = svartsilvertickad
och för smoke blir det ns (svartsmoke) kort och gott.
Valde svart som ex färg men det blir exakt samma med de andra färgerna, så som creme, röd, blå osv.
//Sissi

"Agouti" används när det är omöjlig att mönsterbestämma katten va?
#33 Yes