Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6909 ggr
chilisalsa
23

Droppstorlek

Någon som vet hur stor en droppe är i delar av en ml ???

Hur många droppar går det t.ex på 1 ml ?

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

I vilket sammanhang pratar du om? :S Måste man verkligen räkna droppens volym?

MonicaLagerquist
0

Det beror ju på vad du ska mäta.Olika vätskor har olika dencitet.

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

#2 Densitet handlar om vikt och inte volym. :-)

chilisalsa
0

Jo men om man har något preparat/pipett med en viss volym som man ska ha ett antal droppar av t.ex i örat så kan det vara väldigt svårt att avgöra hur många droppar det blir. En droppe borde ju vara en volymenhet liksom en ml. Man vet ju ml i en pipett. Då kan man ju se på pipetten hur mycket på ett ungefär som gick i.

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Är det Frontline eller Stronghold du ska ge?

Man får måtta lite. När man trycker ut tex stronghold så får man klämma 1,5 gång tycker jag. Så om du klämmer lite lösare än normalt så har du nog fått ut hälften.

chilisalsa
0

Ja t.ex frontline. En pipett är ju en dos för nacken. Men man kan ju tänka sig att ger man det i örat så tas mer upp då en del av det man ger i nacken aldrig kommer i hudkontakt såvida man inte rakar kissen.

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Är det mot öronskabb alltså? Jag har aldrig gett Frontline i öronen mot skabb, så det kan jag inte uttala mig om. har bara kört Stronghold i nacken. Men någon här inne har använt det flera gånger sa hon, och det har funkar bra.

Frontlinepipetten är ju genomskinlig, så där ser du hur mycket som är kvar.

chilisalsa
0

Nu vet jag inte än om det blir aktuellt än. Men precis som du säger är den ju genomskinlig och man vet hur många ml den är på Glad

Man kan ju iofs slösa en på att provdroppa och se hur många droppar det blir kom jag på…

Medarbeterare på Kost

ala02
0

Jag tycker frontline är värdelöst, har haft det på många katter utan resultat.

IceJossan
0

#8 Att provdroppa låter som att slänga pengar i sjön, samt att man häller ut kemikalier i avloppet/i soperna. Bättre då att ta en droppe i taget ner i örat tills man fått ur hälften, sen ta andra örat.

Annars funkar Stronghold väldigt bra mot öronskabb. Det är en engångsdos, men i enstaka fall får man köra en behandling till efter några veckor. Mina veterinärer säger att Frontline varken dödar eller håller öronskabben borta, men vi är många som bevisat motsatsen. Frontline i örat har jag hört flera som kört med och som fått bort öronskabben på så vis, och jag kör alltid Frontline på mina katter för att de inte ska bli smittade, när jag tar hem jourkatter med öronskabb.

#9 Vad har du behandlat mot när du använt Frontline?

chilisalsa
0

#10 Man kan ju droppa på ett papper som man sen eldar upp…

Vad jag förstått så var Frontline det som Vettarna rekommenderade innan medel som Stronghold fanns, och en del rekar det fortfarande.

Så du kör en dos på 0.5ml per katt då ?

Medarbeterare på Kost

ala02
0

Ja det skrev jag ju inte :-), mot öronskabb. Även fästingar i förbyggande syfte. Fästingar har de fått ändå, kanske i något mindre grad. Det är svårt att avgöra, men jag märkte ingen skillnad i antal. Det kan i och för sig bero på annat.  Eftersom det innehåller gifter och ändå inte hjälper så tycker jag det är onödigt. Bättre med stronghold då som hjälper.

IceJossan
0

Åtinstone min ena veterinär säger att Frontline INTE hjälper mot öronskabb. Men många säger ju att det funkar.

Mot fästingar funkar Frontline väldgt bra på mina två katter - fästingarna sätter sig ogärna fast, och de som ända envisas dör och torkar av gifterna.

Om man ska behandlamot öronskabb rekomenderar jag personligen att köra med Stronghold eftersom detta verkligen funkar. Dock är det ju receptbelagt, men har man bra kontakt med sin veterinär kanske man över telefon kan få denne att ringa in recept till apoteket.

Frontline kan jag som sagt inte svara på om det är effektivt mot öronskabb om man droppar det i öronen eftersom jag själv aldrig kört det. Vissa här säger ju att det funkar bra, medans andra inte tror på det medlet.

Men jag förstår fortfarande inte varför du ska slösa en hel pipett på att räkna droppar?! Det är ju bara att droppa tills hälften är ute och då ta resten i nästa öra :S

chilisalsa
0

Jag sa inte att jag skulle göra det, utan att man kan göra så, om man vill se hur många droppar 0.5ml egentligen är Flört

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

#14 Visst kan man göra det, men jag ser fortfarande ingen poäng med det eftersom man lika gärna kan räkna hur många droppar som trillar ner i kattens öra istället Flört

[Thiah]
0

1ml = 20 guttar (droppar)

chilisalsa
0

Mitt problem var snarare att jag nog skulle ha väldigt svårt att se själva dropparna när de ska ges långt ner i örongången som inte alltid är en slät kanal om man säger… Glad

Okej… är man två som gör det kan det nog gå. Men för mig själv, som får göra det på en som dessutom inte alls gillar det och är lite skygg av sig är det lite knepigt !

Min andra bebis Forrest går det dock bra på att se så jag får väl öva på honom ! Skrattande

Så 0.5ml Frontline (eller vad som helst) borde alltså vara 10 droppar….

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Om det blir besvärligt för dig med att droppa Frontline i öronen, med fasthållning och dosering m.m., så rekomenderar jag helt klart att få en veterinär att skriva ut Stronghold istället - mycket smidigare :)

Silvestris
0

Angående Frontline i öronen. Det är något som veterinärer rekommenderade tidigare (och ja, Frontline är effektivt mot öronskabb även fast det inte har indikation mot det) men numera vet man att det gör djävulistiskt ont i öronen på katten om man droppar Frontline i dem så man bör inte göra det. Det är inte farligt men ett onödigt obehag för katten. I synnerhet när det finns smärtfri behandling att tillgå.

GoneRaven
0

#19 Tack för att du tog upp det här. Hoppas det får folk och tänka till. Och kolla in andra behandlingar istället, som är snällare mot katten.

[Thiah]
0

#17 det där är läkemedelskraven för människor i finland som jag visade (om någon skulle undre)

Så jo, 0.5ml  = 10 droppar

chilisalsa
0

Ja, nu är det ju inte aktuellt än. Just nu kör jag Vetriderm Ear cleaner för att se om det gör någon skillnad på kliandet och huvudrusket, och för att förhoppningsvis se vad som kan dölja sig bakom kliandet. Men det där med droppstorlek är ju ändå ett generellt problem, när man ska dosera när man inte ser hur mycket droppar det blir…

Fast det där med fasthållnng är såklart ett lika knepigt problem även där… men när hon är sömnig har man lite tid på sig innan hon kvicknar till. Problemet är ju örongångsmassagen med 2 händer ! Glad 

Men jag har aldrig fått ett rivmärke av tösen dock. Det är mest att hon vill lös lixom.

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Hur ser det ut i öronen? Är det som snus? Då är det öronskabb. Men det kan även vara öroninflammation som gör ruskigt ont och som katten kan försöka klia bort.

chilisalsa
0

Är snusare själv men det är himla svårt att avgöra tycker jag !

Det är mörkt och smått iaf. Testade med topps ytligt och fick upp lite. Testade även bomull med rapsolja och skruvade lite och fick upp lite mer. Men jag är himla rädd att trycka ner klegget längre även om örongången är böjd så att det inte finns någon risk att förstöra själva örat.

I kraftigt förstoringsglas kan man inte avgöra nåt iaf. Det jag antar är att om det skulle vara skabb så sitter härden längre ner och det som syns egentligen bara är rester… men jag vet inte…

Bomullsbehandlingen tyckte de faktiskt var behaglig iaf…

Medarbeterare på Kost