Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3536 ggr
Lindafixar
0

Könsmogen katthona skapar turbulens?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God jul på er alla!

Jag skulle behöva lite vägledning.

Jag har en katthona, Lykke, på snart 2 år som är kastrerad och jag har en katthona, Shiba, på 8 månader. Dem kommer vanligtvis bra överrens och både leker, ligger och tvättar varandra.

Under dem senaste dagarna så har Shiba gått runt i lägenhete och pipit/mjauat lite missnöjt. Jag trodde först att hon löpte men hon åmar sig inte eller beter sig som en löpig katt alls utan bara mjauar. I morse så såg jag att min stora hona, Lykke, höll vakt med henne hela tiden och när Shiba kom upp i sängen så hoppade Lykke upp efter och bet/brottade ner henne tills hon trillade ner för sängen. Och de gjorde hon ett par gånger. Shiba vågade inte gå upp i sängen utan låg under och pep när jag kallade på henne.

Kan Lykke känna av att Shiba håller på att bli könsmogen innan hon har börjat löpa? Hur reagerar andra honor i "flocken" när en blir könsmogen? Shiba verkar inte de minsta bekymrad över sin ev. könsmognad utan verkar bara sakna sin vän som inte vill mysa längre..

MonicaLagerquist
0

Det är säkert det att unghonan börjar bli könsmogen och tänker se till att klättra på rangstegen.Dags att kastrera om inte honan ska gå i planerad avel.Risken är ju att de blir osams på riktigt och inte kan bli sams igen.

Stolt ägare till tre La permer

Lindafixar
0

Jag har hört att man ska låta dem gå igenom i alla fall ett löp innan man kasterar dem?

Min äldre hona blev könsmogen och parad vid 5 månaders ålder (vi tog han om henne och en annan misskött katt från ett övergivet hem och hade inga möjligheter att kolla kön på den andra katten..) och efter det fick vi kastera henne såklart, och hon har fått väldigt ful & klumpig mage. :/

Imasy
0

Att en hona måste löpa eller få en kull innan kastrering är bara hittepå, då kan kastrera henne precis när du vill :)

annzoo
0

en hona måste inte löpt en gång innan kastrering, inte heller haft en kull eller vara 1år som många verkar tro.

Nu förtiden ka man kastrera kattungar från 12veckors ålder, har själv kastrerat en hane vid 4 månaders ålder, skulle ha blivit ännu tidigare men annat dök upp.

Risken är om du väntar med kastreringen förvärras dina katters vänskap och ibland går de inte ihop igen.