Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8159 ggr
iknor
0

Månadskostnad?

Har sökt i lite gamla trådar, men har inte lyckats hitta något.. måste vara jag som inte förstår mig på sajten Obestämd

Jag funderar på att skaffa en innekatt. Jag undrar lite över hur hög månadskostnaden kommer bli.

Mat: Någon typ av torrfoder som standard. Inte den billigaste skiten, utan något som katten mår bra av. Tips tas tacksamt emot (och spekuleringar kring vad det kostar per månad)
Kattsand: Även här är kvalité viktigare än pris. Jag vill ha något som luktar så lite som möjligt.
Vaccinering: Detta ska göras lite då och då har jag förstått. Vad blir det för genomsnittlig kostnad?

Är det någon mer månadskostnad som jag inte har tänkt på (förutom försäkring)?

Destany
0

Märkestorrfoder kostar väl ca 600-800 för 10 kg typ royal canin.

märkeskattsand kostar nog ca 200 kr för 10 kg.

Jag själv använder mjau torrfoder o då köper jag 4 kg för 84 kr och det räcker ca en månad till mina 3 katter. Jag köper eldorados Kattsand och den kostar ca 30 kr för 5 kg. Jag tycker både torrfodret och kattsanden jag använder är helt ok.

Vaccination kostar nog ca 300 per katt och år. innekatter behöver inte vaccineras lika ofta som ute katter.

Dagg
0

Jag har två katter hemma och jag tror jag betalar följande:

Mina torrisar kostar kring 350 kr för 3 kg sen skulle jag väl tippa att vi köper blötmat för ca 200-300 (mjau tetra)

Kattsanden som vi använder kostar kring 165 och går det åt minst två påsar per månad.

Sedan behöver ju en katt aktiveras och då blir det ju kostnad med leksaker, klösträd, klosax, kam etc

Försäkring har du ju redan tänkt på. Men annars så är ju vaccinering, kastrering och id.märkning att föredra :) Jag betalade ca 3270 för kastrering, vaccinering och id-märkning för 2 honkatter.

Hoppas jag inte glömt en massa nu eller skrivit konstigt, är lite stressad till bussen :)

Jourhemmet
0

Om du ska köpa en kattunge och ha den inne så rekommenderar jag dig att köpa två. Kattungar behöver en lekkompis (även många vuxna)

Fridaybrew
0

#3 Det är dock inget måste , finns många katter som mår bättre av att vara solo också. Men har du planer på att köpa två katter i förlängningen då är det smartast att köpa dom samtidigt så den ena inte vänjer sig vid ett sololiv.

Innekatter behöver bra klösmöbler dock är detta inget som köps varje månad =) Men en  bra golv till tak möbel går loss på 1500+ kr Finns billigare om man köper via import =) Diskuteras i trådar just nu.

Här är en nästan 2 år gammal tråd om ämnet som hade några bra förslag på kostnader, dock har det blivit aningen dyrare sen dess (som alltid  typ).

http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c6d3d3e1-6144-46ac-a0e6-4c7c852c79f1

/Fridaybrew

Jourhemmet
0

Finns INGA kattungar som "mår bättre" av att vara ensamma!

Fridaybrew
0

Skrev katter =) Kattungar är det förhållande vis ganska kort period av deras fulla livslängd. Då det är ett åtagande på lång sikt så kan man inte vara för kortsiktig.

Sen personen kanske vill ha raskatt då är två raskatter rätt mycket pengar. Samt en fördubbling av samtliga löpande kostnader i sisådär 15 år frammåt (och det oavsett huskatt/raskatt).

/Fridaybrew

noir
0

foderbilen.se kan du se foderpriser, större påse, bättre kg/pris!

Min kisse äter James wellbeloved och jag är jätte nöjd, det är inte alls så dyrt och sen är det rätt drygt också :)

Kattsand rekomenderar jag Öko plus, träfibrer som inte luktar alls och är klumpbildande. Jätte lätt att få rent i lådan + att det är 100% ekologiskt så man kan slänga det direkt på komposten eller spola ner det i toaletten. på min lokala djuraffär kostar 10 liter 99kr och jag har bara köpt en sån påse på över 2 månander för en katt. Älskar det kattströt. Dock om du ska ha en långhårig katt så har en del klagat på att det fastnar i deras päls, men det är inget jag märkt av på min Cornish rex.

Yoda
0

På en katt skulle jag räkna med ca 500 kr/månad. Om det blir pengar över så lägg dessa i ett kattkonto som alltid är bra om det händer något!

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

noir
0

#8 precis som du säger gör jag, jag har räknat ut på ett hum vad kissen kostar och avrunnadat uppåt och sparar undan till veterinärkostnader och annat man inte räknat med. ganska viktigt om man inte har en bra ekonomi, typ som jag, student

chilisalsa
0

#6 Jag tror att det är ganska många som är genuint intresserade av katter som får resonera som så att, den rasen vill jag egentligen ha, men det innebär en för stor kostnad… iaf just nu.

Jag själv är nog ett exempel på det då jag trånat efter en Bengal typ länge (= flera år)… Det är ju inget jag lägger på hyllan för att jag nu skaffar huskatt(er). Förutsättningarna blir ändrade och en ny katt måste passa in i de förutsättningarna oavsett om det är en ras eller huskatt.

Rent praktiskt så kan det nog vara klokt att göra lite som jag gjort, även om jag troligen är aningen extrem ? Obestämd

Jag har skaffat allt jag tror jag behöver för en katt och anpassat allt för en "tänkt" katt långt innan jag börjat leta efter en katt… rubbet lixom !

En annan sak är att läsa på mycket. Själv hade jag nog läst igenom bibliotekets hela sortiment av kattböcker redan för ett år sedan… 

Nästa sak är att vara (minst) lika noggrann när du väljer huskatt som du ska vara när du väljer raskatt. Jag själv ställer också krav på kattmammans matte/husse. Mest för att det känns tryggt för mig men också för att då tror jag kattens första månader varit bra, vilket kan vara nog så viktigt i resten av kissens liv. Jag kommer t.ex att vilja ha fortsatt kontakt med nuvarande ägaren och jag vet att hon vill följa mina kissars liv och leverne löpande.

Gör du det här kommer du att vara mer kunnig än de flesta kattsäljare du stöter på och kan sålla agnarna från vetet sas. Kattkunskapen bland huskattsungesäljare är inte imponerande direkt…

Medarbeterare på Kost

Jourhemmet
0

#10 Det är såna som du jag alltid letar efter när jag säljer katter. Jag är extremt kinkig när det kommer till vem som får köpa "mina" katter.

chilisalsa
0

#11 "såna som du…"

Jag tar det som en komplimang ändå… tack. Flört

(bara 43.37 timmar kvar…)

Medarbeterare på Kost

Imitra
0

De första sex månaderna för en katt har vacc. och kastrering gått på ca 2000 kronor för mig.

Använder Kattsand som klumpar, Katty, och den går det väl åt ca en kartong i månaden om man bara har en katt, men jag rekommenderar ju två katter ..

Sen maten använder jag eukanuba, kostar typ 700 kronor för 7 kg tror jag.. Och till en misse går väl ca en tredjedels eller en halv sån påse på en månad!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

iknor
0

#2 leksaker, klösträd, klosax, kam och andra engångskostnader räknar jag bort. Var mest intresserad av den månatliga kostnaden som jag kommer behöva lägga ut resten av tiden som kattägare :)

Är id-märkning så viktigt om det är en innekatt? Den kan visserligen rymma men det får man väl se som något som troligtvis inte kommer hända :)

#7 Öko Plus låter bra. En månadskostnad på mindre än 50 kronor och helt luktfritt? Jag ska inte skaffa en långhårig katt så det kommer inte bli några problem där heller :)

MonicaLagerquist
0

Självklart är ID-märkning viktigt.Det är så lätt att katten smiter och en innekatt klarar sig sämre ute än vad en katt som är van att vara ute.Det kosta 200-300 att chippa en katt och det görs enkelt vid andra vaccineringen.Vill man sen tatuera så kan man passa på när man kastrerar katten.

Stolt ägare till tre La permer

GoneRaven
0

#15 vilken märkning är att föredra? Är chip det bästa eller är det tatuering?

Hawknestgrove
0

#7 återigen namnger du ditt foder och lovprisar det framför alla andra. TS, till att börja med, så bör du följa upp med det fodret som uppfödaren har gett katten sen får det fodret heta Nisse Hult elelr vad som helst. Att lyssna på oss alla här inne som favoriserar foder och Kattsand är förkastligt när du ska få hem en ny liten vän, som bör få med sig vanor och minnen från sitt gamla hem. Sen är jag inte den som fördömer en person som bara vill ha En katt. Är du borta mer än 4 timmar per dag, så håller jag med att katten inte ska vara ensamkatt. sen är det så väldigt olika på hur katterna är från grunden. som de kissarna vi fick in i år, de hade en väldig gängmentalitet. så de som tog med sig en ensam kisse, fick lite mer problem än förra året. Men det tog sig!

Men för att återgå till kostnaderna. räkna ut vad allt kostar per dag och katt coh då  är det ofta inte lönsamt att gå på det billigare alternativet. Som mitt foder som jag har, där behöver de bara äta 35 gr/dag/katt. då blir dyrt foder billigt. Likaså sanden. JAg gör av med på 4 katter 3 kg i veckan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

GoneRaven
0

#17 Du har absolut en poäng!

Alla katter är individer, men det glömmer man lätt bort.

dara
0

per månad går det åt dettaungefär

mat ca 120 kr (royal canin kiten)

sand 100 kr (halv everclean)

blötmat och leksaker 50 kr

vaxinering per år 300 (spara 25 kr per månad)

spara så försäkring och veterinär är möjlig om katten blir sjuk

summa per månad: 300 kr per månad exklisive kastreringen och försäkningen, då försäkringen verierar kraftigt beroende på val

iknor
0

#17 Det är klart att katten helst ska få det foder som den är van vid, men om säljaren är en multimiljardär som köper det dyraste fodret på marknaden så skulle jag vilja vänja min katt med annat foder i lagom takt ;) Jag är bara en student så min ekonomi är inte den bästa.

Jag har skola ca 2-3 dagar i veckan (högst 3 timmar/dag) och resten är självstudier. Så jag kommer vara hemma väldigt mycket.

Hawknestgrove
0

#20 helt rätt tänkt!!!!! det var precis så jag menade! Frö uppfödare likväl som katthem, vi har ofta procent  och gåvor från en viss fabrikant. Och även om vi har procent, så har vi som katthem inte råd att köpa just det kattungefodret åt våra små. Vi köpte ett par påsar, men såg att det tyvärr tog alltför stora hål i vår lilla kassa. Just det, skaffa ett litet sparkonto till din katt, med automatisk överföring varje månad. då har du till vaccinationer och försäkringar och eventuella oförutsedda utgifter. Jag har  en automatisk dragning på 200 varje månad åt mina 4 plus att de får mina rökpengar…..inte mycket, men även 21 kr i veckan blir en slant. Så när det är försäkringsdags, så känns det knappt….

Jourhemmet
0

Och om säljaren är en som inte bryr sig om sina katter och ger Friskis så tycker ni att Ts ska fortsätta med det? Alla "bra" foder ligger ung. i samma prisklass.

GoneRaven
0

Det finns många fodermärken som lovar mycket men håller tunt. Och som dessutom är väldigt farliga för kattens hälsa. Och det ger en rädsla som gör att förvirringen i djungeln blir total. Dessutom så är specialfoder inget att föredra.

Det absolut viktigaste är att hålla koll på hur katten mår.

Hawknestgrove
0

#22 men snälla, ge dig nu!!!! i hur många trådar har vi gemensamt här sagt och påstått, att Friskies inte är bra foder. Som desutom är dyrare än texMjau. OCh för att ta en rent neutral  tanke, om Friskies ärligt talat är så j**a farligt som så många påstår, hur kan det då säljas? HAde inte det blivit ett ramaskri angående massdöd av katter på grund av att de äter Friskies? Tycker att ni borde ta upp det med tillverkaren, ärligt talat och fråga dem rakt ut hur de kan sälja så uschligt foder som dödar katter…..Därmed  har jag inte sagt att jag skulle ge mina katter det. Och jag försöker i vänliga ordalag tala om för  de bekanta jag har, att magnesiumhalten är på tok för hög i Friskies och att det innehåller totalt onödiga färgämnen, då dessa färger enbart tilltalar oss. Vi människor äter med ögonen och det rider många fabrikanter på när det gäller djurmat.

GoneRaven
0

#24 kunde inte hållit med dig mer än jag gör.

Du satte huvudet på spiken minst sagt!

MonicaLagerquist
0

Jag föredrar chippning eftersom att det kan göras när kattungen är liten och eftersom att det inte krävs någon sövning för det.Vill man tatuera så kan man ju göra det också senare.Men att ha en katt omärkt fram till kastrationen ser inte jag som ett alternativ.

Sen tycker ju jag att kattungen ska vara vaccinerad X 2 och ID-märkt samt besiktigad innan den lämnar uppfödaren

Ja till en början ger man det foder katten är van vid även om det råkar vara Friskies.Efter en tid när katten har bott in sig så skolar man över den på ett vettigt foder.

GoneRaven
0

#26 Okej! Jag tycker att just den frågan är lite klurig så det känns bra att du kunde berätta lite mer.

Jag håller med,och om det skulle visa sig att man har en katt som inte kommer från ett reko ställe så tycker jag att man måste ta kontakt med en veterinär för bland annat en hälsokontroll. Det bästa vore om alla katter kom från bra ställen men tyvärr ser det ju inte ut så. Men alla katter förtjänar endast det bästa.

Hawknestgrove
0

ja de kissar vi förmedlar är alla kastrerade och vaccinerade åtminstone en gång. Idmärkning får nya ägaren göra på kattungar och gör de det, så får de igen 150 kr på den summan när de visar upp märkningen

GoneRaven
0

#28 tur att det finns bra ställen Skrattande

iknor
0

#28  Vad är de vaccinerade mot? Jag har förstått att det finns en hel del sjukdomar som gärna ska undvikas genom olika vaccineringar. Finns det någon lättöverskådlig lista där man kan se sjukdomar och hur många gånger/hur ofta katten ska vaccineras?

Hawknestgrove
0

Du vaccinerar mot kattsnuva och kattpest och så är det visst en till sak i sprutan. Du gör en vaccination som grund och sen ska du göra nästa om 4 veckor. ca. sen gäller en gång om året. det är viktigt att du inet missar den som ska göras 4 veckor senare med för många dagar, för då får du göra om alltsammans och den första vaccinationen är till spillo given. Tricat vet heter vaccinationen har jag för mig. Du behöver inte bekymra dig, veten vet vad han ska ge.

iknor
0

Det är alltså bara en enda spruta som skyddar mot allt? Så en spruta per år (förutom i början då)?

Hawknestgrove
0

just det!!!!!Skrattande

Hawknestgrove
0

Ja alltså inte mot rabies då, men det behöver du ju inte ta om du inte ska resa med katten till länder där det krävs. och då är det ett jättemaskineri som ska göras med blodprover specielle avmaskning och massa jox.

MonicaLagerquist
0

Man vaccinerar mot kattpest vart tredje år och katsnuva varje år efter det att katten blivit grundvaccinerad.

Sen hör jag til dem som tycker att man inte ska köpa katt från folk som inte vaccinerar.

Om man nu absolut måste göra det så se till att katten vaccineras på din bekostnad innan den flyttar till dig.

En viktig sak till är att om katten inte är vaccinerad så kan man få problem med försäkringsbolaget.

iknor
0

#32  Det ser alltså ut så här:

Vid inköp: Grundvaccinering. Spruta mot kattsnuva + kattpest
Efter ett år: Spruta mot kattsnuva
Efter två år: Spruta mot kattsnuva
Efter tre år: Spruta mot kattsnuva + kattpest

Har jag förstått rätt då?

MonicaLagerquist
0

Japp just så.

noir
0

när man vaccinerar och sen bara slutar ett par år, visst måste man börja om på ny kula?

Och om man måste börja om, betalar man ett pris för första sprutan och sen den man tar 4v. senare eller blir det fullt pris på båda två?

MonicaLagerquist
0

En grundvaccinering behöver man aldrig göra om.

När man tar första sprutan betalar man för den och sen får man vackert betala lika mycket för andra sprutan också.

Sen har en del kliniker rabatt om man ID-märker och vaccinerar samtidigt.

oh-la
0

har de ändrat nu så man får ställa ut om man bara vaccinerar mot kattpest vart tredje år? min veterinär sa nämligen att jag var tvungen att vaccinera mot både kattpest och kattsnuva årligen om jag ville ställa katterna? om TS får för sig att ställa sin kisse nån gång kan ju det vara br aatt veta :)

noir
0

Okej, för jag hade inte råd med veterinärbesiktning, inköp av kattt + att hon blev kräk sjuk så vi fick köpa nytt foder och sen när vi såg att de funka så fick vi ju köpa en större säck så det blev mer ekonomiskt. då föll vacinationen bort.

Hon som hade katten innan hade bara låtit sin katt få vacinationen som är i grunden, som den oftast får som kattunge innan den flyttar.
Iaf vad jag kan se på hennes papper vi fick med.
Så jag behöver då alltså bara boka en tid för en vacinering som kommer årligen….

Hur länge kan man vänta? jag vill ju att hon ska vacineras så fort som möjligt men jag vill ju inte ha den årliga vaccinationen precis vid jul varje år x)

Låter väll lite risky att säga att hon har klarat sig så här långt, så då kan hon vänta en månand till…. eller kan man göra den nu och sen vänta nästa år till januari?

MonicaLagerquist
0

För att få ställa ut så ska man vaccinera så som det står i FASS och veterinärn ska  vad jag förstår skriva in  i vaccinskortet när katten ska vaccineras nästa gång.

Jag skulle vaccinera nu så snart som möjligt och sen dra ut på det nästa år.Köpte du inte katten från en reggad SVERAK uppfödare?

noir
0

#41 Hon är en omplacerings kisse, köpte henne när hon var 3½ och jag trodde hon var vaccinerad för när jag fråga så sa hon ja, men hon menade bara grund vaccinationen kröp det ju fram, lika så när jag fråga om hon gick på p-piller, då fick jag ett nej. Men att hon gett tösen ett p-piller när hon börja löpa och blev "jobbig".

Inte så road, men har inte ekonomi till att kastera henne nu, hon har dock inte visat nått täcken på löp så jag har inte gett henne nå p-piller sen hon kom till mig och planerar inte att göra det heller… eller är det skonsammare mot henne att ge henne ett piller?
för hon sa att hon brukade ge ett piller 3 dagar i rad och sen så skulle katten sluta löpa. Tycker det låter knäppt, för så står det inte på hennes utskrivna tabletter….

Så jag och min smabo har en liten debatt hemma. Han vill ta en kull (hon har haft en tjuvparningskull tidigare) och jag vill men tror att det är bäst att skippa pga det ekonomiska om man ska göra allt rätt.
Så jag är mer inne på att bli fodervärd åt en alvels hona och lära sig på det viset och sen få ha kattungarna.

Får jag som jag tänkt så blir det vacination, kastering, köpa en kompis till henne. så det är en hel del pengar som ska ut nu Obestämd

MonicaLagerquist
0

Om du har svårt att få ihop pengar till en vaccinering så skulle jag starkt avråda dig från att avla.Det kostar MASSOR av pengar.

Risken med att inte ge piller hela tiden är ju att honan börjar löpa.Att bryta ett löp med piller är aldrig bra.Men det  går ju i nödfall.Man ger då ett piller om dagen tills kattan börjar löpa.

Nu så här på vintern så håller en del honor uppe med sina löp men det står ju inte på förens januari och februari är här och då ökar ju risken för att honan kommer i löp.

FruFilur
0

Jag kopierar/uppdaterar ett av mina tidigare inlägg i samma frågeställning
- -- - - - - - --- - - - -- - - - - - - - -- - - - - - - - - -- - - --

Oj, räknar aldrig på vad de två busbröderna kostar, vi bara betalar och ser glada ut när det behövs

Men, i alla fall

Mat :
De äter Orijen och Eukanuba Kitten torrfoder, för kanske 150-200 i månaden, och så äter de/vi kastar Bozita mjukmat (1 tetra/2 dagar) för 150 i månaden.
Jansson som är alldeles för tunn får även specialmat för ca 180 i månaden (Hills A/D mjukmat i stödutfodring 1 burk/3 dagar) (gäller inte längre; jo, att han är för tunn, men numera vägrar han A/D efter tvångsmatningsförsök) och så tuggar han i sig vitacraft godispinnar för - håll i er - ca 200 i månaden.
Utöver det går det väl ett par askar Whiskas Temptations/Dentabits i månaden, säg 75 spänn.
Totalt för mat och godis alltså ca 600-800 i månaden!

Sand :
Vi använder Everclean i våra två lådor, och det går kanske åt 6-8 st 10kg's kartonger per år (vi byter aldrig sanden helst, utan rensar noga och fyller på) och till normalpris blir det ca 100-130 i månaden (nu handlar vi det oftast till kampanjpris eller på utställningar, så det blir betydligt billigare)

Försäkring :
Vi har dem försäkrade (veterinärvård och livförsäkring) i Agria och betalar ca 800 per katt och år, dvs knappt 150 per månad

Vaccination :
300 per katt och år i omvacciantion, alltså 50 per månad

Engångskostnader :
Kastrering ; hankatt ca 600, honkatt/kryptorchid hane ca 1200
Transportbur ; ca 750-1000 för en ordentligt stor canvasbur som uppfyller lagkraven.
Klösträd ; ca 750 för ett skapligt vettigt större träd

Oförutsett :
Kan bli hur mycket som helst, ungefär. Sönderslagna blomkrukor, nedspydda mattor, obeskrivlig lust att shoppa allehanda söta kattsaker eller köpa material och sy kattpuffar av etc.
I somras kostade Jansson 2000 pix i ett oplanerat veterinärbesök, han hade kräkts, tappat aptiten och blivit uttorkad efter ett litet rymningsäventyr och jag åker hellre en gång för mycket än en gång för lite till veterinären. Undersökning, blodprov (som visade på en lättare virusinfektion) och uppvätskning blev resultatet.
Tidigare på året blev det också veterinärbesök på grund av kräkningar, där det var svårt att få fram orsaken (visade sig slutligen efter blodprover, röntgen, uppvätskning, inlagd med dropp, kontraströntgen vara virus och inte stopp i tarmen vilket misstänktes ett tag) där slutnotan gick på drygt 5000 men där vi bara betalade lite drygt 2000 efter att försäkringen gått in.

Andra diverse utgifter som vi haft :
Innätning av uteplats, ca 700
Selar och rullkoppel, ca 700-800
Leksaker av allehanda slag törs jag inte ens räkna på! Skäms

Senaste utgiften igår; chipkastrering av Jansson ca 850

Men… Slutsatsen är, den kärlek de där två ger tillbaka är obetalbar!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Hawknestgrove
0

#43, så märkligt, du rackar ner på folk som inte köper svindyrt foder, men du har inte råd att göra det absolut elementära, dvs vaccinera, kastrera och troligen har du inte ens fösäkrat din kisse? Är den idmärkt?  JAja, gör som jag säger men inte som jag gör,  racka ner på folk som köper vanlig mat i livsmedelsbutiker, men som kanske ser till att deras katter är kastrerade och inte ger dem ppiller!  Det är inte någon bra variant att kasta sten i glashus….

chilisalsa
0

Lugn och fin nu ! Flört

Det är ju trots allt inte fel att ge bra råd även om man inte själv är guds bästa barn ?

Jag själv kommer börja med Friskies då de äter det just nu. Vill inte ändra på allt på en gång… att jag sen har många kilo av bra käk är en annan sak.

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

#47 ja, du gör enligt min mening helt rätt. så hade jag också gjort. MEn att inte sopa rent framför sin egen dörr, innan man ger sig på andra, det är inte bra. Jag  känner, att jag har rent samvete i alla fall. Alla mina katter är veterinärförsäkrade och även trygghetsförsäkrade, dvs de har  120 dagars skydd om det händer mig något. Av den anledningen har jag dem även fullt vaccinerade varje år, då en del pensionat faktiskt kräver årlig vaccination mot både pest och snuva. Inget kul att behöva stå med skägget i brevlådan. De är innekatter med rastgård och samtliga är idmärkta och kastrerade och tre av fyra är oskuld, dvs de har aldrig parat sig. Undantaget är lilla Mee som kom in som tvååring. Hon hade ungar nånstans i skogen fösta året vi såg henne. De får den mat de behöver för sina specielle behov och jag har ett eget kattkonto som jag sätter in en slant per automatik varje månad på. Dessutom så  har vår lilla förening som motto, att ingen katt  någonsin ska förmedlas av oss och kunna reproducera sig. MEn det skulle aldrig falla mig in att klanka ner på någon, som har gjort allt detta ovanstående och inte  anser sig ha råd att köpa dyraste käket eller fixa med Barf.

chilisalsa
0

Jag håller naturligtvis med dig. Det där med kattkonto är en bra sak tror jag och som jag tänker anamma. Själv har jag sagt upp mitt gymkort för flytta den kostnaden… och har t.om ambitionen att sluta snusa… vi får se hur det går med det ! Glad Man får prioritera helt enkelt… och motion räknar jag med att få tillsammans med missarna !

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

slutade röka efter 44 år för lite över två år sen, så de pengarna får mina katter!! SÅÅÅÅÅÅÅÅ Stolt! det går om man vill. Men bara då……

chilisalsa
0

Grattis och starkt jobbat !

Och det är iaf för mig en hyfsat bra ambition och motivation, om man så säger Glad 

Kan nog behöva nåt kurrande i knät den första tiden…

Man blir lite chockad när man räknar igenom vad sånt ofog egentligen kostar… många pengar blir det…

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

ja Ok OT, min rökning kostade inte så mycket i pengar. Råtobak. Men ofog ändå. 21 kr i veckan… MEn jag fick välja, tänder eller cigg……lätt val va?

chilisalsa
0

Alla motiv är bra om man ska bryta en ovana väl.

Det är nog betydligt kostsammare för de flesta inklusive mig !

Kan man röka kattmynta ?

Näe… skoja bara ! *S* Flört

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

#53 Kattmynta knarkar man Flört

Hawknestgrove
0

HAHAHAHAHA!!!!!!!

noir
0

#44 hahah neeeej ska inte föda upp några katter nu iaf, för som sagt, finns inte pengar till de. Medveten att det knappast är nått man tjänar pengar på (iaf inte om man gör som man ska!) Blir en senare fråga. Jag är bara 21 så nog finns det tid framöver! Min pojkvän och jag har nog olika åsikter kring när vi tänkt att man kanske skulle föda upp nån kull med kattungar. Men för en gångs skull känner jag att jag är mer realistisk ^^
Så oroa dig inte ;)

donnacorleone
0

Hawknestgrowe:

GRATTIS till rökstoppet! Imponerad! Själv är jag rena rama nybörjarrökaren i jämförelse med dig (10 år), men tycker ändå det känns svårt att ge upp de små rackarna…

GoneRaven
0

Man tjänar mest på att köra storkilos påsar av de varor man behöver främst och oftast, så som Kattsand och mat. Det i sin tur gör att man ytterst sällan hamnar i sådana situationer som gör att man måste köpa det 'snabba & billiga'. Man tjänar alltså mycket på det även om det är en dyrare engångssumma :)

MonicaLagerquist
0

Jag beställer hem 20 tio kilos säckar Olivers Kattsand för det betalar jag 1500 sen köper jag mjau burkar på Granngården 12 stycken burkar på 980 gram kostar 179 kronor.

Just nu går det 1½ burk om dagen då jag har en dräktig hona som äter dubbelt så mycket som vanligt.

Sem kostar mina katters försäkring 490 i månaden.Jag betalar försäkring för nio katter och har 6 katter boende hemma.

chilisalsa
0

1.5 Burk på 6 Kissar… bantar dom eller ?

Nä allvarligt. 100 (max 150) per kisse kaljylerar jag med om man har få katter. Men det här med försäkringar kan göra den mest inbitne knäpp alltså… Man kan aldrig få något att gå efter med ett rakt besked…. det beror på lixo. och det känns lite som det är tillfället som avgör vilken deal man får… helknäppt !

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

Nej de bantar inte nästan 1500 gram delat på 6 ger 245 gram per katt.Om man nu delar rakt av men katterna får lite olika Todd och Boj samt Arcona får 45 gram X 3 Colina och Cissi har fri tillgång och Tom får 55 X 3.

chilisalsa
0

Har en känsla att det är fodertillverkarnas optimistsiffror som spelar mig ett spratt här…. tror de i allmänhet är överdrivna vad gäller mängd.

Jag ställde en fråga till orijen (svenska) om det här med omsättningsbar energi och vilka fodermängder man rekommenderar på påsen… har inte hört pip från dom…

Ska se om jag kan rekapitulera snart…..

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

Ett exempel…

svenska orijen anger utan att specificera vad som menas energiinnehållet i sitt foder till 4700kcak/kg. Foderbilen deklarerar samma siffra hos sig   http://foderbilen.se/katt/produkter/kattmat/orijen-cat-adult-7kg.html

Hos den kanadensiska tillverkaren har dom begreppet ME =Hos kanadensiska orijen är alltså ME=4250kcal/kg  Inget konstigt i det och en bra siffra !

De flesta vanliga människor har nog trots allt svårt relatera till gram foder… det är dl hit och dit tror jag.

Direkt kopierat från svenska orijens sida: "
"Innehåll och fördelning av kalorier
4700 kcal/kg (540 kcal per 250 g) varav 40 % kommer från protein, 15 % från frukt och grönsaker och 45 % kommer från fett."

Nå vad är det för fel på det här då ???

pÅ  kanadensiska sidan står det…

"Metabolizable energy for ORIJEN CAT & KITTEN is 4150 kcal/kg or 480 kcal per 250ml cup (120g)."

Det finns flera fel här förutom att mäter jag upp nytt orijen-foder blir det 140g för 250ml… ingen marginell skillnad om du frågar mig. I längden blir det väldigt mycket om man säger… närmare 20% mer.

Nu var det här inget skrämmande exempel… jag fortsätter med orijen ;) Men det är extremt vanligt med diverse glädjesiffror tror jag !

Medarbeterare på Kost

GoneRaven
0

#63 tack för att du redde ut det hela lite :)

[Star-Di]
0

Här bor två katter.

Matkostaden ligger runt 400 kr i månaden. Torrfoder och blötfoder inräknat. Här räcker en 7 kg påse med Orijen 3 månader. Då äter mina katter huvudsakligen blötfoder. Varierar mellan Mjau och Pussi.

Kattsanden kostar ungefär runt 200 kr i månaden. Använder Pussi kompakt. Går ungefär 3 påsar i månaden. Har provat de dyra märkena också, men varit missnöjd då jag tycker Pussi är dryg och billig.

Vaccinationen kostar runt 300-400 kr vartannat år.

Lillens försäkring ligger runt 500 kr /året.

Hawknestgrove
0

#65, då tycker jag det går åt väldigt mycket Kattsand åt dig! Jag har 4 katter som trots rastgård gör alal sina behov inne. OCh jag häller upp 10 kg Kattsand i deras bautalåda. rensar klumpar och korvar varje dag två ggr. När en vecka gått, så rensar jag som vanligt, väger upp resterande obrukad sand och tvättar ur lådan grundligt med såpa, torkar den och fuller upp igen. Då har jag vägt sanden som är obrukad och det brukar vara ca 3 kg som jag får fylla på. Jag behöver aldrig kasta bort obrukad sand. OCh räknar jag då, så är det ca 10 kg som räcker mellan 3 och 4 veckor. utan min mängdrabatt, så skulle en säck kosta mig 133kr. Så något gör du fel, för Pussi är lika bra som den jag använder i alla fall och lika bra som den dyraste. Ta det inte som elakt nu, jag menar bara att du lägger ut mera pengar än du behöver…..du gör  alltså av med 30 kg Kattsand i månaden?

[Star-Di]
0

#66. nej. Det går mellan 1o till 15 kg Kattsand. Jag rensar bort alla Kattsand när jag gör ren min låda, alltså tvättar av den helt. Det är viktigt för mig att mina katter har ren och fräsch sand och jag skulle inte få för mig att använda gammal sand i min låda när jag rengör den.

chilisalsa
0

Använd pellets säger jag !

Varför skulle man slänga obrukad sand ???

Nu har jag bara haft katter i 1 vecka så jag kanske ska vara lite försiktig med det här att ge råd och så men jag tycker att det funkar fantastiskt bra med pellets !!!

Facit på två kissar på en vecka är 1.17kg som blitt sågspån… det finurliga är att jag inte ens skulle tveka att återanvända det heller, för stoppar jag ner nosen i det luktar det bara träslöjd… Det är mer att det inte ska bli sågspån i hela lägenheten som gör att jag inte vill det ! Glad

16kg pellets på byggmax kostar 39kr…

http://www.byggmax.com/se-sv/Search.aspx?SearchTerm=pellets

Räknar man på det blir det 2.85kr per vecka på 2 kissar… och då kissar de rejält mycket tycker jag. Det finns INGET alternativ som slår det kostnadsmässigt. Och för mig inte heller vad gäller hanterbarhet. Det finns sådana här PeeWee-lådor. Jag har gjort en egen kopia av en sådan och mitt betyg är att det är helt onödigt och bara blir mer att hantera. Se bara till att ha en STOR låda som helst är öppen och ha ett rejält lager pellets… typ 7cm. Kom ihåg att inget förgås…
Har dom ett redigt tjockt lager kan dom gräva ner bajjet på det sätt dom vill och det luktar inget heller utom när du hanterar det såklart.

En rostfri pedalhink från Rusta är min vän här. Den i kombi med tunna plastpåsar, på rulle, för avfall funkar kanon och blir tätt. Jag köpte en 10l variant men inser att det var i överkant… Å andra sidan kan man ha andra brännbara saker i den oxå…Glad

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

Med fertila katter som dessutom vägar att gå på pellets så kan jug dessvärre inte använda pellets.

chilisalsa
0

#69 Monica nu tror jag att 99.5% av alla kattägare inte är uppfödare som du är Flört

Sen finns det så klart de som inte är uppfödare alls och som inte kastrerar… Ibland kanske av kostnadsskäl, vad vet jag. Jag har iaf en magkänsla att de skulle tjäna kosing på att använda pellets och kastrera…

Sen finns det såklart katter som inte vill… Men har man flera kissar så skulle iaf jag vara enträgen och verkligen försöka och acceptera att bli nerkissad själv i övergången ! Katter är smartare än vi tror…

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

Jag har försökt med pellets men skinnsoffor och dux sängar är dyra så mina katter få ha sina sandlådor kvar.

Hawknestgrove
0

Star Di, precis som Chili Salsa säge, varför ska jag kasta bort obrukad sand? HAr man bra sand, som klumpar sig bra, så är ju den sanden som är kvar när man tagit bort klumparna obrukad. OCh lådan är fräsch även om man fyller på. Alltså givetvis, så ska lådan tvättas ur helt varje vecka, men sen så åker givetvis den obrukade sanden tillbaka i lådan.I annat fall så skulle jag ku kasta 10 kg sand i veckan och det hade varit en ekonomisk omöjlighet och dessutom ett slöseri i miljöhänseende. Pellets ok, men helt luktfritt är det inte tycker jag. OCh där får man byta helt i lådan anser jag rätt ofta, för även den "hela" pelletsen tar åt sig lukt…..

[Star-Di]
0

Snälla, varför kan inte jag få göra på mitt sätt utan att folk ska trycka sin åsikter i ansiktet på mig? För mig känns det äckligt att använda sand som legat bland bajs och kiss. Sedan behöver man inte kasta så så mycket sand om man låter det "sina ut".

chilisalsa
0

Alltså jag har lite svårt att förstå de som tycker att det ska vara luktfritt att hålla djur hemma… jag menar hur tänker ni då lixom ?

#72 Även om det skulle vara så blir det ändå oslagbart billigt ! Flört

Vare inte du som hade ynnesten av att ha en egen kamin dessutom… *S*

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

Jag vill inte bo i ett hus som STINKER fertilhankatt.Skulle du vilja det?

Hawknestgrove
0

jo jag har kamin, men jag accepterar inte att det luktar kattkiss och det gör varken  katterna eller husse heller. OCh star-Di då är det väl din sak och din plånbok. Jag håller luktfritt på mitt sätt och du på ditt. Jag skulle aldrig ha vare sig plånbok eller samvete ur miljöhänseende att göra som du. Och jag har haft pellets både som vanlig lådmodell och som hemmagjord Pee-wee variant. MEn nej. För räknar du kostnaden  för vatten , el för uppvärmning och pump för att vattnet ska komma upp i kranen så blir det  inte billigt för mig. Sen har vi egen brunn, grävd. Med andra ord så får vi hushålla lite med vårt vatten i synnerhet på sommaren och torra vintrar. Tänk lite, ni som bara vrider på en kran och tror att det kostar gratis. Det gör det inte……

chilisalsa
0

#75 Nej absolut inte… bläää ! Skrikandes

Men jag och nästan alla andra har  eller borde inte ha det problemet om du förstår vad jag menar. Har man avel får man hantera problemet… det kommer lixom med grejjen på köpet Glad

Jag själv skulle kunna tänka mig lite avel på tror jag, Bengal för att ta ett exempel. Men aldrig någonsin som jag bor nu… Visst handlar det mer om honor kanske går i en lägenhet, men intre heller det kanske vore rekomendabelt ?

Men för mig handlar det mer om miljö för de små… En fertil hanne inte bara vill, han SKA pissa järnet och överallt !

Medarbeterare på Kost

[Star-Di]
0

#76 Men gud vad du hakar upp dig! Var någonstans har jag skrivit mängden sand jag kastar? Det är inga stora mängder sand som kastas, det är det sista i lådan när sanden fått sina ut. För att jag vill ha det hygieniskt och fräsht. Finns de som kastar stora mängder sand varje vecka, det är inte fallet här. Städar lådan ca 1 gång i månaden ordentligt utöver den dagliga bortplockningen. ta reda på mer fakta tack innan du börjar kalla mig miljöbov.

chilisalsa
0

Det som funkar… funkar.       

För en själv då….

Kyss

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

en gång i månaden?????? det låter inte speciellt trevligt och det kan ju inte vara mycket sand kvar då om du ine fyller på…..

Dagg
0

Tråden handlar väl om månadskostnad och inte om "hur många gånger gör du rent din låda, VA!? sparar du inte sand?"

det är väl mycket lättare att låta alla göra på sitt sätt.

chilisalsa
0

#81 Om vi pratar månadskostnad, är kostnad för Kattsand högskt relevant. För många Big Time skulle jag tro… eller vad säger ni andra ???

Medarbeterare på Kost

Dagg
0

#82 Detta tex har väl inget med månadskostnaden att göra?

"en gång i månaden?????? det låter inte speciellt trevligt och det kan ju inte vara mycket sand kvar då om du ine fyller på….."

Tror att vem som helst kan räkna ut att man måste ha Kattsand till sin/sina katt/katter. :P

Fridaaaa
0

Jag har 2 katter nu (fick hem en till för ngåra dagar sedan) och om man räknar blötmat & torrfoder så går det på ca 400 kr/månaden. Har Kattsand nu, men sen kommer jag inte ha kattlåda då dem kommer att få gå ut och in som dem vill (bor på landet) :D

#83 måste man inte, man kan ha sån pellets (jag hade bränslepellets,kanon!) men jag har inte kattlåda till mina då dem går ut och in som dem själva vill, eller ja den nya katten har vi kattlåda till nu eftersom hon inte får gå ut förrän om ca 2 veckor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hawknestgrove
0

man får ju väga trivsel och hygien mot kostnader……och komma på en gyllene medelväg.

[Emma--]
0

#85 Hur menar du nu?

Hawknestgrove
0

ja vad jag har för tolerans på lukt ,är kanske inte alls i relation till vad någon annan har. Jag har nolltolerans på  dåliga lukter och stök.Hatar det och det får inte förekomma hos mig. Samtidigt som jag får kolla vad som är prisvärt. Finns ju ingen anledning att köpa tex dubbelt så dyr sand för samma funktion som annan, samtidigt som  jag aldrig skulle kunna bara skotta ur en låda och byta den lilla slatt som är kvar efter en månad. Då hade jag  i alla fall haft katter som gjort sina behov på andra ställen där de kan gömma det.

Zony
0

jag ska vaccinera mina 2katter nu i januari,det kommer kosta cirka 700kr MED rabatt.

Fridaaaa
0

#88 Där jag vaccinerar mina katter kostar det 380kr/katt:)

[Emma--]
0

Ska se om jag kan komma fram till min månadskostnad till två katter. Försäkringen går väl på ca 200 kr/månad. Torrfodret har jag inte jättebra koll på hur mycket som går åt. Jag är rätt säker på att det räcker minst 2 månader speciellt efter jag började med blötfoder också. Så jag skulle väl gissa på ca 200 kr/månad. Och sen köper jag blötfoder för ca 120-140 kr/månad. 

och sanden kostar ca 200 kr/månad.

Den kan vara lite mindre i kostnad än såhär, det här är bara på ett ungefär. 

Så det försvinner lite pengar varje månad till kissarna haha. Bäst är ju att lägga undan varje månad en viss summa. Då blir det inte så dyrt när man måste köpa maten.

chilisalsa
0

#83 Du skämtar väl ???

Månadskostnad == kostnad varje dag året runt, timme för timme  !

Medarbeterare på Kost

Dagg
0

#91 Jag tror inte direkt så många räknar ut timme för timme :P

Man vet väl på ett ungefär hur mycket Kattsand det går åt tex, sen är det ju bara onödigt att strida med någon annan om hur tex de sköter rengöringen av sin låda. Rengöringen har ju inget med saken att göra.

chilisalsa
0

Ha ha ha….    

Jag tror inte det är inte är många som är lika tokiga som jag är…Skrattande

Att räkna på timme dagar eller år är väl rätt irrelevant egentligen ?

TS frågade om månadskostnad…

Medarbeterare på Kost

[Emma--]
0

#91 Jag uppfattar att Dagg pratar om att det #80 snackade om inte var något svar angående månadskostnaden. Eftersom det låter som kritik mot en annan som byter all sand 1 gång/månad och låter sanden sina ut.

Hawknestgrove
0

ja jag kunde inte låta bli, då det i så fall inte kan vara mycket sand kvar i lådan de sista dagarna. Enkel matematik. och nu gick jag bakåt i tråden. det var Star Di jag undrade över. i sitt inlägg #65 sägern h*n att hon gör av med 3 säckar pussi kompakt i månaden. De är ju också i 10kilossäckar. Senare i inlägg #67 så gör h*n av med 10-15 kilo i månaden….. finns liksom inte nån sans och balans i påståendena då. För mellan 10 och 15 kilo i månaden det går det ju även åt hemma hos mig åt mina katter. Får fylla på ca 3 kg varje vecka.( i den nytvättade lådan)

[Emma--]
0

#95 Eftersom det skrevs att det går åt 10-15 kg så räknar då jag med att det inte är dom på 10 kg som används. 
Här i mataffären finns det då förpackningar med 5 kg.

Hawknestgrove
0

ja, det kanske det gör här med. MEn jag ser inte ens så små förpackningar….Flört

[Emma--]
0

#97 Men det finns, vilket gör att star-dis svar stämde Tungan ute

Alla gör vi olika. Vi byter sand olika ofta, och vi har alla olika mycket i lådorna. Det går åt olika mycket beroende vilken sort man använder. Och vi är alla olika känsliga för lukt, och jag kan också tycka att all sand bör bytas ibland åtminstone. När jag prövade på öko plus eller vad det nu heter tyckte jag det började lukta illa på en gång och skulle behöva slänga massor varje månad. Kanske nyttigare mot naturen men det skulle gå åt en hel del ändå. 

Men men, tillräckligt om det kanske.

Zony
0

#62 OM fodertillverkarnas siffror är högt tilltaGNA? JA!

enligt påsen så ska min 6kg katt ha 70g orijen/dygn,han äter 40g/dygn,går inte få i han mer! han är mätt ,nöjd och glad.

Zony
0

OT,men hawknestgrove,mina katter ÄLSKAR dina kattleksaker vi köper utav dig på tradera! nu sist köpte vi plommonstop,katterna är helt galna i dem!

TACK!

/"caorina" på tradera.

Hawknestgrove
0

haha!!!! tack!Skrattande De söta plommonstopen är gjorda av Delfinen här inne på fokus!

GoneRaven
0

Orijen förvånar :) många märken lovar mycket men håller tunt men så är inte fallet med Orijen, folk blir dock misstänksamma när de får höra hur lyckat Orijen är.

Hawknestgrove
0

hade nog köpt det om det hade funkat på min lilla allergiska fröken. MEn har hittills av vanliga foder bara hittat ett som funkar och som Esther gillar och det är olivers lamm och anka. Alla flickorna äter det. Arne vill inte ha det och det är ju bra, för han ska ju ha Hill´s K/D

Zony
0

#39 varför lägger du ut felaktig information?

du gör en grundvaccinering(2sprutor med x antal veckor emellan)

sen gör du en årlig vaccination och MISSAR du den årliga så får du börja om med grundvaccinationen igen!!!

Fridaaaa
0

#104 Bara om du missar den första årliga vaccintationen men inte sen.

Zony
0

# måste det vara märkeskattsand? här betalar jag 140kr för 20kg katty kattströ på Arken Zoo.

Fridaaaa
0

#106 nej man måste inte ha märkeskattsand :D

annzoo
0

Jag har slutat räkna exakt hur mkt mina katter kostar men det går åt ca 10kg RC i månaden, ca 300kr i försäkring(har ej papprena här), lite tilltugg. Bra klumpbildande kattsand… köper storpack med hemkörning (ca 100kg) så de räcker ett tag.

sen tillkommer ju årlig vaccinering, veterinär besök mn

Ovsett om du köper huskatt lr raskatt se till att den är minst 12 veckor, veterinärbesiktad, grundvaccinerad(2 sprutor), avmaskade och ID-märkta. Köp ingen katt som ser sjuk ut; rinnande nos/ögon, diarré, snuva..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.