Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3884 ggr
GoneRaven
0

Blandras - Huskatt

När man nämner Huskatt så tänker många på Bondkatter exempelvis, men när man säger Blandras så frågar de istället vilka olika raser som befinner sig i just den katten. Att fFörsäkringsbolag gärna buntar ihop dessa två känns både tokigt och bra på samma gång lite just pga att det ofta förvirrar människor. Personligen räcker det med att veta att det är en katt Flört (om ni förstår vad jag menar).

[Emma--]
0

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar Tungan ute

Till en början kan det ju vara bra att huskatt och blandras står på samma ställe så folk kanske fattar att det är samma sak. 
Men egentligen borde dom bara ha huskatt, för det borde räcka.

GoneRaven
0

#1 jo, jag menade som sagt att det viktigaste borde vara att det är en katt och hur den mår och så. sedan om den ska kallas huskatt eller blandras borde spela mindre roll. vissa människor bryr sig lite väl mycket om vad katten ska kallas istället för att sikta in sig på att katten är en individ..

[Emma--]
0

#2 Då hänger jag med Glad

Alla blir ju huskatter så det vore väl egentligen lättast att bara använda det egentligen.

För hos försäkringsbolagen verkar det ju inte spela någon roll vad det finns för raser i katten. Då borde det räcka med huskatt.

GoneRaven
0

#3 Så bra Glad ledsen att det lät lite otydligt först.

MonicaLagerquist
0

Försäkringsbolagen börjar uppmärksamma att det finns blandraskatter och det kan spela in när det gäller rasbundna sjukdomar.

Stolt ägare till tre La permer

GoneRaven
0

#5 Okej, tack för upplysningen!

[Emma--]
0

#5 Jo det är ju sant. För det kan ju spela en stor roll. 

Vet du om det finns något bolag där det gäller idag, alltså att man måste nämna vilka raser som finns?

MonicaLagerquist
0

Jag vet att Agria vill att man kryssar i huskatt eller blandraskatt när man tecknar sin försäkring och sen kollar de upp vilka raser det gäller.

[Emma--]
0

Okej men det är ju ändå bra.

Dagg
0

#8 men blandraskatterna kan inte få en högre försäkring va? Jag har inte sån stor koll på det där :)

Hawknestgrove
0

oj det vistte jag inet…. men liversättningen är väl ändå densamma? 1000 kr? eller har "blandras" högre erättning? för i så fall är det ju jättefel…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Silvestris
0

Försäkringsbolagen bryr sig som sagt absolut om rasinslag eftersom det kan påverka kattens hälsa. Jag kan tex. tänka mig att en 50% perser får samma restriktioner med avseende på plastikoperationer som perser har.

När jag anmälde min blandras ville de absolut veta vilka raser som var inblandade. Hon är reggad hos dem som "övriga raser".Flört

[Emma--]
0

Jag tror ju enbart det handlar om hälsan. Något annat spelar knappast någon roll vilka raser som finns i katten. 

Så det blir ju ingen fördel för blandraser. Man kan ju på sätt och vis hoppas att det kan få folk att vara nogare med vad dom köper för katt.

Dagg
0

Nä för blandraser är ju huskatter och det är ju absolut inge fel med huskatter :)

GoneRaven
0

#14 Så sant!

[Emma--]
0

#14 Precis ^^

Silvestris
0

Det beror på hur man definierar huskatt. Om man definierar huskatter som katter utan stamtavla är inte alla blandraser huskatter. Min blandras är reggad och ska användas i avel.

GoneRaven
0

#17 Dock kan det ju också vara så att dåliga uppfödare som råkar få till blandraser (sk olyckor), inte alls bryr sig om det här med stamtavla och då blir det ju väldans knepigt…

Dagg
0

#17 Men är din katts förädrar raskatter med stamtavla då?

[Emma--]
0

#17 jag är lite dåligt insatt i hur sånt där kring avel funkar. Men det tjatas ju hela tiden om att alla katter utan stamtavla automatiskt blir en huskatt. 
Är din blandras då reggad på något särskilt sätt då eller? Jag antar att det är något med att föra nån ras framåt?

Hawknestgrove
0

jag undrar fortfarande, en huskatt får man högst 1000 kr i erättning för liv. Får man mera ersättning i liv om man har blandras?

Silvestris
0

Jepp. Båda pärona är renrasiga (av olika raser) med stamtavlor och min bastard är registrerad och jag kan få ut en stamtaval om jag vill.

Min blandras är livförsäkrad till 3000 kr. Gissar att jag fick göra så för att hon är avelsförsäkrad och del av ett kontrollerat avelsprogram.

AgnetaB
0

#22 Nu fattar jag inget så specifiera gärna vilka raser du pratar om o vilken avel du har tänkt bedriva.

MonicaLagerquist
0

Det finns en massa olika raser som man får para med varandra.Min förra La Permkull hade en OLH som far och denna kull har en BAL till pappa.

Inom bla Devon aveln får man efter att ha ansökt om det göra utparningar.

AgnetaB
0

#24   ok

Silvestris
0

Jag får göra vilka utparningar jag vill utan att ansöka om tillstånd.Flört Tillstånd för kontrollavel behövs bara inom FIFé.

Hawknestgrove
0

nu kollade jag mina katers försäkringsbrev. där står blandras/huskatt på hela bännet…..

MonicaLagerquist
0

Jag slipper  också  söka tillstånd.Det gäller att välja rätt förbund.