Hårfällning kattraser?
Hej! Jag har en stilig Cornish Rex-pojke här hemma, och förutom att det är en helt underbar ras, gillar jag också det faktum att de hårar så extremt lite. :) Jag har planer att skaffa honom en kattkompis så fort jag har sparat ihop pengar, och förutom Crx är jag väldigt förtjust i Russian Blue och Egyptian Mau. Min fråga är då om dessa två korthårsraser fäller lika lite som en Crx, eller om man inte har en Crx att jämföra med, hur mycket man anser att de hårar?

Oj svår fråga då ialf inte jag är insatt i dessa raserna nämre meeen de skall ju ha "enkel" päls o jag har en vän som har burma som ju oxå har detta o de hårar inte mycket alls. Ibland ångrar jag att jag skaffade så håriga katter hehe (norsk skogkatt, perser och långhårig huskatt) meeen jag älskar dem ändå trots allt ludd.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ja, det är det jag hoppas på. :) Nä, en långhårig katt kommer det nog inte bli i mitt liv, jag vet hur galet mycket min förra "normalpälsade" huskatt hårade, och även om jag älskade henne så är det något jag helst undviker att ha igen. :)

Det finns långhåriga raser som inte fäller så mycket, tyvärr minns jag inte vilka det var. Man tror att alla långhåriga fäller mycket men det är lite av en myt.
Dem raserna du funderar på låter inte som några som fäller supermycket, men har inte någon personlig erfarenhet av dem..

Våran skogkatt fäller bara tussar så det blir inte så mycket städa i onödan
kontakta några uppfödare som har de raserna du vill ha. de är ju inte särskilt vanliga de raserna.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#3 Aha, okej, trodde jag blivit fri från de flest fördomar/okunskaper, men tydligen finns det ett par kvar.. :)
#4 Hehe, för att min Bastian ska fälla märkbart får jag nog sitta och dra ur håren på honom. ;) Japp, jag får se till att kontakta uppfödare. Nä, de är ju inte så vanliga, tänkte se om någon i detta forum hade lite samma tycke och smak som jag och hade skaffat just dessa raser :)

#5 Jag tycker mau:en är otroligt vacker men har inte riktigt råd att köpa en sådan.Lycka till med dina planer.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Innan jag bestämde mig för att köpa katt från katthem var jag inne på russian blue - underbara katter tycker jag. Hade kontakt med en uppfödare som pratade just om att det var skönt att det inte blev så hårigt. Vad "inte så hårigt" innebär jämfört med en Crx vet jag inte dock :)

#6 Uja, det är rätt så mycket pengar som ska sparas ihop, så jag vill se till att jag väljer rätt. :)
#7 Okej, "inte så hårigt", låter ju rätt så lovande! :)