Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4976 ggr
pia63
0

Klöser

Jag kan inte få min lilla fröken  att sluta klösa på mattor och vägg *muttrar surt*

har klösbräda och en klöslåda , men de visas inget intresse för - trots kattmynta , eller en  en tokig matte som ligger på knä och pedagogiskt  visar *s*

Sen har hon en liten ovana att vilja slå klorna i mina ben osv .. hmm.. gör attans ont och jag ser ut som om jag är väl perforerad över hela benen

Hur får jag stopp på klöseriet?

Och medans jag ändå skriver.. allergimedicin mot katt.. vilken är bäst? Någon som har tips?

line84
0

Klösbräda gillar inte mina katter heller. Jag köpte ett träd till mina och de använder bara det nu när de ska kloa sig.

pia63
0

Lilla fröken ska bli utekatt när vintern lagt sej och hon blivit äldre..

då får hon tillgång till hur mycket träd hon vill *s*

Men, nu har jag inte plats att släpa in något så stort i hemmet

Hmm.. viss omöblering och rensning kanske krävs *S*

IceJossan
0

Testa att spika upp en trasmatta på väggen - det är billigt, tar ingen plats och förhoppningsvis passar det fröken Klös att kloa på.

Häng en tandborste eller annat som luktar äckelpäckel där hon klöser men inte får.

Vad har du provat hittills?

Jourhemmet
0

Och klipp klorna kort Skrattande

Mona22
0

Mattor kan vara ganska svårt att vänja bort att kloa på. vi har försökt i 2 år.nu händer det bara ibland, och numera ligger bara billiga ikeamattor här förutom den i storarummet , men den har de låtit bli *peppar peppar*

Varje gång hon klöser fel så ta henne till sin pelare och visa att det är där hon får klösa.

Klipper ni klorna på henne?

[Emma--]
0

#2 Det finns ju klösträd i lite olika storlekar. Och det är ju bra att ha även om katten ska vara utekatt så att katten kan få utöva sina behov även inne.

Du kan ju kika runt lite, men så stor plats tar dom inte. :) Inte i jämförelse vad alla andra platser till en katt kan ta.

Imitra
0

mina katter kloar också någon gång ibland på mattorna, men bara de billiga trasmattorna i plast som tur är!

Det jag skulle göra är att först och främst klippa klorna , och sen så fort hon klöser på väggarna , ställ henne och ta hennes tassar och visa vart hon får klösa!

Det där med att kissen klöser på dina ben, det tog jag ur mina fort. Putta bort henne och fräs nej åt henne så slutar hon snart skulle jag tro Glad

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

pia63
0

Har försökt klippa hennes klor, men hon ogillar verkligen mina försök Tungan ute

Jag har försökt fya och flytta på henne till endera klöspelaren eller klösplattan och haft kattmynta på klös-sakerna

Men jag hinner ju inte alltid med att fya eller flytta på henne . Tex när jag lagt mej så hör jag henne klösa, men jag hinner inte upp *S*

Matta på väggen ska jag prova! Kan jag köpa en billig istället för mina egna hemvävda

[Emma--]
0

Du får träna med henne så att hon tillåter att få sina klor klippta. Det är ju kanske inte en jättebra idé att strunta i det Tungan ute Dagen då det verkligen behövs kan det ju bli väldigt otrevligt annars.

Och jag vet att ditt mål är att hon ska bli utekatt sen, men aktiveringen tills dess då? Och om hon blir en katt som inte vill ut på vintern, hur blir det med aktiveringen då? 

Tycker helt klart du ska fundera på ett klösträd Glad Det är väl klart att katten ska kunna ha bra aktivering inomhus?

[Shaiya]
0

Klösträd finns i alla olika storlekar,fomer och färger så det finns alltid något som passar hemmet och att klippa klor kan vara omöjligt men det är bara att träna,träna,träna! speciellt medans katten sover el är nyvaken - det kan vara bra för framtiden. Det gäller oftast bara att hitta rätt material åt katten då alla katter tycker inte om att klösa på samma material och jag själv upplever och har erfarenhet att de tycker inte om att klösa på sina bolåda-klöspelare-i-ett heller, i alla fall inte mina katter men jag förstår dem, jag skulle inte heller vilja klösa sönder fasaden på mitt hus. Min ena kisse älskar läder så han fick en billig läderväska att klösa på, innan dess fick vi se en klo eller två på olämpliga platser.

Som innekatt eller tillfällig innekatt i alla fall är det viktigt att aktivera katten, jag vet bara mina katter, de nästan klättrar på väggarna och förstör och röjer om de inte blir tillräckligt aktiverade antigen med en lång promenad utomhus i sele eller massvis med lek! Jag kan tänka mig att om du aktiverar din kisse lite extra kanske du t.o m får bättre bukt på klösandet också.

pia63
0

Jag försöker lite var dag med kloklipp .. Än har jag inte fått av en enda dock Tungan ute

Leker gör vi massor jag och katten. Vet inte vem som motionerar vem ibland ..hihi.. Nyttigt dock, för oss båda ( men mest mej Flört  )

Eftersom hon gillar att klösa på mattor, så är nog inköp av en billig trasmatta det första jag ska fundera på .

Ska kolla det med "träd" också.

Har en liten sådan där med låda och klöspinne och platta ovanpå .. den ignoreras totalt dock

Tack för alla råd och tips !! Glad

IceJossan
0

Dyra klösträd behöver man inte inhandla, dem kan man tillverka!

Om man inte är så petig med utseentet på klösträdet så kan man göra det väldigt enkelt för sig.

Till exempel kan man köpa billiga reglar, eller hämta in ett bortgallrat träd som har en stam på någon decimeter i diameter, montera fast denna på en bottenplatta och klä stammen med exempelvis heltäckningsmatta eller trasmatta. Sen kan man bygga vidare lite som man vill! Allt material kan man hitta billigt på lågprisvaruhus, byggfirmor/snickerier som har saker över, och utomhus.

Dagg
0

#11 Det där med kloklippningen är inte direkt det lättaste, det krävs en del övning :)

Jag tror jag hade en likadan som du har till mina kissar först, och det var inte så populärt. Men sen fick de ett stort klätterträd och det används flitigt kan jag säga ;)

[Emma--]
0

#11 Övning, övning. Tungan ute

Finns många olika klätterträd. Många har börjat sälja på blocket och det blir ofta mycket billigare än att köpa på affär. Många köper ju från tyska e-bay också och då brukar det vara ännu billigare.
Sen kan du ju som #12 skrev bygga ett.

Katter gillar ju ofta att sitta högt upp och klättra. Så det är väl i princip ett måste när man har katt tycker jag. Även om den kommer ha tillgång till riktiga träd sen Glad Det är som med alla djur, man ska anpassa sitt hem så den har möjlighet att utöva sina behov.

Jourhemmet
0

På mina blygisar jag får hem så brukar jag väldigt försiktigt klippa när dom sover. Börjar med att lägga mig sakta bredvid för att sedan klappa på tassen och sedan klippa en i taget mycket försiktigt.

GoneRaven
0

#14 Håller med :)