Katt som inte får gå in- vart ringer jag?
Finns en katt eller två är dem men den ena får gå in men inte den andra. Sitter utanför våran altandörr och skirker, river och krafsar på fönstret om att få komma in i värmen.
Vart kan jag anmäla denna vanskötsel?
MVH Erika :)
Ring och prata med länsstyrelsen. Om det är så att det inte finns något skydd för kissen eller att den inte får tillräckligt med mat eller vatten.

Den är ju inte direkt mager men utsvulten och tror inte den har varken mat eller vatten. Absolut inget skydd finns, den sitter bara på balkongräcket hela dagar och på kvällen kommer den till oss för att söka värme.
Ring till länsstyrelsen och förklara situationen, så får de göra en bedömning/besök iallafall :)
Okej. Låter ju inte så bra, stackars kisse.
Det som gäller är väl att dom ska få tillräckligt med mat, sen vatten tror jag ska serveras 2 ggr/dag. Och eftersom den inte får komma in borde det gälla så att den ska ha någon plats att söka skydd på.
Du kan ju ringa och prata med en djurskyddsinspektör och berätta om läget. Det går ju att vara anonym om man vill 
emma tack, det du säger, är det lagstadgat? finns en tråd ine på Hittis om samma sak med en 4,5 månaders kattunge…. jag länkar hit…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nu vet jag inte om det finns något särskilt som avser katter som bara får vara ute, men det finns ju en sak om rastgårdar som säger såhär.
"15 § Hundar och katter som hålls i en rastgård ska ha tillgång till platser som kan ge både skugga och sol samt skydd mot vind och regn. Marken ska vara dränerad så att den inte blir sörjig under normala väderleksförhållanden. Underlaget ska vara av sådant material att hunden eller katten obehindrat kan gå på det.
Om det saknas inomhusutrymme i anslutning till rastgården ska djuren ha tillgång till en koja. Detta gäller inte stora rastgårdar som bara används några timmar under dagen för att rasta hunda"
Samma sak borde ju gälla katter som alltid är utomhus även om det inte finns någon rastgård. Att dom ska ha tillgång till en koja. Så att dom kan söka skydd.
6 § Katter som hålls inomhus ska ha fri tillgång till dricksvatten. Katter som hålls helt eller delvis utomhus ska få tillgång till vatten minst två gånger per dag på sådant sätt att det inte omedelbart fryser, om de inte har tillgång till vatten från vattenautomat eller dylikt som erbjuder frostfritt vatten.
då faller det ju redan där…. För jag antar att ingen ägare sätter ut vatten åt katten….
Om inte annat så ska man ju ha koll på sin kisse. Man ska titta till den minst 2 ggr/dag.
Dom ska ha tillräckligt med socialt från oss människor. osv.
Och står katten och skriker och vill komma in så får den nog knappast det den behöver.
Finns nog en risk att det finns en hel del brister.

Katten har ju tillgång till balkong så vet ju inte om det kan finnas vatten och mat där. Men något krypin finns inte där då jag gått förbi och tjuvkikat in.
Vattnet borde ju isåfall frysa ganska fort.
Nu sitter stackarn här på altanen igen och krafsar på våran altandörr. Tror han börjar bli desperat :/ -11 grader har vi här nu så kommer bli jättekallt inatt.
Ska gå till ägaren och ringa på döreen så får vi se om de öppnar..
ja, det där med 2 ggr/dag i kontroll vet jag att det gäller inomhus. vad som gäller utomhus det vet jag ine… nu har jag i alla fall länkat hit inne på Hittis, så kan det kanske bi lite info
Hänger inte riktigt med, har samma person 2 katter och den ena får gå in men inte den andra stackaren?
#11 Det är viktigare för katter som är inomhus, men det gäller för katter utomhus också.
"#16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare"
Och det här skriver dom ju på första sidan. Dock är det ju inte under lagen eller föreskrifterna.
"Minst ett par gånger per dygn ska du se till din katt. Detta är speciellt viktigt om katten är instängd i lägenhet, annan bostad eller kattstall. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även ladugårdskatter och utekatter är beroende av vård och omsorg från sin ägare."
Det låter helt klart som ett godkänt fall av vanvård. LS måste åka på alla anmälningar, så ring.
ja vi tog in vår gråhund nu. hon hatar det, men det är för kallt att vara i isolerad koja till och med. MEn hon hatar att vara inne…….

#10 Anmäl till länsstyrelsen! Du kan vara anonym. Vet du hur du anmäler?
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

#12 Ja, den har två katter. Jag tror och hoppas på att den ena iaf får gå in för den har jag inte sett på evigheter. Och den brukar också sitta på balkongen.
De var inte hemma /öppnade iaf inte när jag ringde på.
Skulle så gärna vilja ta in kissen men våra 3 andra skulle nog inte bli så glada.
Har slängt iväg ett mail nu för är inte hemma imorgon under deras telefontid.
här har du sidan att börja med. Sen klickar du på ditt län…..